Unul din cele mai lăudate filme „de groază” de anul trecut a ajuns în sfârşit şi la noi. The Substance o are în rol principal pe Demi Moore, interpretând-o pe Elisabeth Sparkle, o celebritate în declin care recurge la o substanță experimentală pentru a-și recăpăta tinerețea, rezultând în crearea unei versiuni mai tinere a sa, Sue, interpretată de Margaret Qualley. Aşa la prima vedere este ceva cunoscut însă cu acel mic twist care face filmul să se simtă „fresh”. Dar este oare atât de bun pe cât îl lauda lumea?
Cum am zis mai sus povestea urmărește lupta lui Elisabeth cu standardele de frumusețe imposibile și obsesia societății pentru tinerețe. După ce este concediată de producătorul său, interpretat într-un mod comic de libidinos de Dennis Quaid, din cauza vârstei, ea apelează la o substanță de pe piața neagră care creează temporar o versiune mai tânără și mai atrăgătoare a sa. Această decizie declanșează o serie de evenimente grotesc de oribile, explorând teme precum identitatea, auto-percepția și costul obsesiei pentru perfecțiune fizică între altele. Este atât un „body-horror” comedy cât un comentariu social care în 2025 este extrem de relevant. Chiar propria Demi Moore a trecut prin filtrul critic al publicului în 2020 pentru nişte intervenţii chirurgicale care făcut-o, acum în prezent la 64 de ani, de parcă e din nou în „prime-ul” tinereţii. Dar „The Substance” se axează mai mult pe ridicolul acestui aspect, jucând mai mult unghiul de „body-horror”, acele transformări grotești din alte filme de groază doar că nu atinge „frica” ci se duce în direcţia „ridicolului”.
E clar că performanța lui Demi Moore a fost lăudată împreună cu acest film, fiind considerat unul dintre cele mai curajoase și vulnerabile roluri din cariera sa și a fost premiată pentru asta cu primul Glob de Aur din carieră. Interpretarea să aduce profunzime și autenticitate unui personaj prins în capcana așteptărilor societății și a propriei sale dorințe de a rămâne relevantă într-o industrie nemiloasă până la puncte în care mulţi ar renunţa. Margaret Qualley pe de altă parte, oferă de asemenea o performanță remarcabilă, capturând complexitatea unei entități care este simultan o extensie și o amenințare pentru existența lui Elisabeth fiind, cum zice şi vocea la telefon, una şi aceeaşi persoană. Deşi vizual şi mintal sunt două entităţi diferite care funcţionează separat şi nu simultan. În schimb regia lui Coralie (sau CORALIEI) Fargeat este îndrăzneață și necruțătoare, lucru care l-am experimentat deja cu un alt film scris şi regizat de ea „Revenge” din 2017, de data aceasta folosind efecte practice și imagini vizuale șocante pentru a transmite ororile fizice și psihologice ale transformării lui Elisabeth în ambele forme, cea tânără şi cea bătrână. Utilizarea de către film a gros-planurilor și a unghiurilor de cameră neconvenționale intensifică sentimentul de disconfort, forțând spectatorul să confrunte realitățile brutale ale obsesiei pentru frumusețe și tinerețe dar şi cu tot ce oferă fiecare actor în acest film, aproape ca şi cum ne-am lipii de aceste personaje distanta fiind atât de scurtă sau apropierea camerei atât de exagerată.
Criticii vor critica şi „The Substance”, având în vedere că la noi a ajuns mai târziu, avem informaţii despre părerea acestora care l-au primit cu reacții mixte, unii dintre ei lăudându-l pentru comentariul său social incisiv și jocul actoricesc impresionant din partea tuturor, în timp ce alții l-au criticat pentru natura să extremă și conținutul grafic. Cu toate acestea, filmul a fost recunoscut pentru originalitatea sa și pentru modul în care abordează teme relevante într-o manieră provocatoare și memorabilă dar fără să atingă horror-ul acela pe care mulţi îl caută, cel care te sperie.
nimănui nu îi pasă cu adevărat pentru că totul merge înainte
Este mai mult un concept provocator care se foloseşte de frumuseţe şi de grotesc să creeze un contrast vizual într-un film care deşi pare că se desparte lăsând un loc din ce în ce mai mare, adevărul este că rezultatul final întotdeauna este acelaşi, lucru care este indicat în film prin a nu folosii substanţa de mai multe ori decât este recomandat şi a nu depăşii timpul care fiecare îl dintre cele două personaje îl are pentru a exista. Ce am zis mai devreme „că totul duce în acelaşi loc” este reprezentat de ultima parte a filmului care este absolut haotică dar care se termină la fel, cu un „şi nimănui nu îi pasă cu adevărat pentru că totul merge înainte”.
Din punctul meu de vedere este un film interesant. Mi-a plăcut atât de mult pe cât este lăudat? Nu, pentru că probabil în capul meu aşteptările erau mai mari sau nici măcar, poate doar diferite, dar m-am bucurat de ce am văzut am înţeles mesajul evident dar şi mesajul din spatele celui evident. M-am bucurat, ca şi în alte filme, de Margaret Qualley care este probabil una din cele mai frumoase actriţe de la Hollywood în momentul de faţă şi care totuşi joacă personaje destul de interesante. A se vedea serialul Maid sau nu ştiu, apare şi în jocul Death Stranding, dacă ăla nu e range actoricesc atunci ce este? Dar sunt sigur că nu este pentru toată lumea. În nici un caz. Oamenii sensibili la chestii vizual scârboase, ace şi alte deformitati vor avea o luptă incredibilă în a duce acest film până la capăt.
“Substanța” / The Substance a avut premiera în cinematografe din 10 ianuarie și este distribuit în România de Independența Film, cu sprijinul Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene.
- Regizor: Coralie Fargeat
- Scenariu: Coralie Fargeat
- Gen: Dramă, Horror, SciFi
- Lansare: 10.01.2025
- Durata: 2 ore 21 minute
- Studio: Working Title Films
- Clasificare: IM-18 – Interzis Minorilor
- Distribuitor: Independeța Film
- Actori: Demi Moore … Elisabeth
Margaret Qualley … Sue
Dennis Quaid … Harvey - Sinopsis: “Demi Moore interpretează rolul lui Elisabeth Sparkle, o fostă vedetă de televiziune care apelează la o substanță misterioasă pentru a-și recăpăta tinerețea și succesul pierdute. Însă perfecțiunea are un preț, iar deciziile personajului duc la o transformare fizică și psihologică care sfidează limitele imaginației. Alături de Moore, Margaret Qualley, fiica actriței Andie MacDowell, oferă o performanță remarcabilă într-o o poveste fascinantă despre sacrificiu, frumusețe și dorința de a rămâne relevant într-o lume obsedată de aparențe. Distribuția este completată de Dennis Quaid în rolul lui Harvey, personaj pe care l-a preluat după decesul lui Ray Liotta, inițial distribuit.” – Independența Film