Unbroken – Recenzie

1
5784

După o prăbuşire aproape fatală a unui avion în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, olimpicul Louis Zamperini petrece 47 de zile agonizante alături de alţi doi membri ai echipajului, înainte de a fi prins de marina japoneză şi trimis într-o tabără a prizonierilor de război.

Regizor : Angelina Jolie

Scenariu : Joel Coen, Ethan Coen, Richard LaGravenese, William Nicholson, Laura Hillenbrand (carte)

Gen: Dramă, Biografic, Sport

Lansare : 23 ianuarie 2015

Durata : 137 min

Studio : Legendary Pictures, Jolie Pas, 3 Arts Entertainment

Distribuitor RoImage 2000

Clasificare :  A.P 12

Jack O’Connell    …    Louis Zamperini
Domhnall Gleeson    …     Phil
Garrett Hedlund     …    Fitzgerald
Takamasa Ishihare    …     Watanabe
Finn Wittrock    …     Mac

Sumar: “După o prăbuşire aproape fatală a unui avion în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, olimpicul Louis Zamperini petrece 47 de zile agonizante alături de alţi doi membri ai echipajului, înainte de a fi prins de marina japoneză şi trimis într-o tabără a prizonierilor de război.” IMDB

Despre: Angelina Jolie, laureată cu Oscar, este regizoarea și producătoarea dramei DE NEÎNVINS, care urmărește viața incredibilă a sportivului olimpic și eroului de război Louis “Louie” Zamperini (Jack O’Connell) care, alături de alți doi colegi de echipă a supraviețuit timp de 47 de zile pe o plută după ce li s-a prăbușit avionul în cel de-al doilea război mondial, pentru ca apoi să fie capturați de o navă japoneză și închiși într-un lagăr de concentrare pentru prizonieri. Adaptat după romanul “Seabiscuit: An American Legend”, scris de Laura Hillenbrand, care a avut un succes imens, DE NEÎNVINS aduce pe marele ecran povestea adevărată incredibilă și emoționantă despre forța de rezistență a spiritului uman.

Alături de O’Connell îi regăsim pe Domhnall Gleeson și Finn Wittrock în rolurile lui Phil și Mac, cei doi aviatori împreună cu care Zamperini a îndurat acele săptămâni în derivă în largul Pacificului, dar și pe Garrett Hedlund și John Magaro în rolurile camarazilor lor de lagăr, cu care aceștia formează o legătură de adevărată prietenie, și pe Alex Russel în rolul lui Pete, fratele lui Zamperini, și pe Miyavi, actor japonez aflat la debutul într-un film de limbă engleză, în rolul nemilosului gardian din lagăr căruia prizonierii îi spuneau “The Bird.”

Prima dată când vedeţi trailerul, nu vă vine să credeţi că povestea poate fi adevărată. Un atlet olimpic care ajunge blocat în mijlocul oceanului timp de mai bine de o lună, ca mai apoi să fie capturat şi torturat în lagărele japoneze ca să mai şi trăiască să spună povestea. Un alt punct pe care l-am găsit interesant, a fost, bineînţeles, că o vom vedea pe Angelina Jolie în spatele camerelor pentru a doua oară. Până şi numele participantului la Jocurile Olimpice din 1936 este imposibil de uitat, iar Jolie are grijă, neluând în calcul micile greşeli, să fie memorabil.

unbr4Când vine vorba de filmele ce plasează cadrul temporal în timpul unui război, partea învingătoare încearcă să picteze partea învinsă în monştri oribili şi fără suflet, când, în realitate, ambele părţi pierd, ambelor părţi le este frică, ambelor părţi le este dictat ce să facă de cineva mai sus plasat ca ei. Unul dintre lucrurile pentru care Jolie merită felicitată este că a reuşit să-i îndrume pe actori să creeze exact această imagine.

1unbr

Incipitul ne plasează direct în acţiune, într-o luptă aviatică deasupra insulelor japoneze, cu Louis Zamperini în funcţia de bombardier pentru Aliaţi. Trecutul său este dezvăluit alternativ prin secvenţele retrospective, din abordarea adoptată desluşind persoanele şi momentele cheie ce l-au format pe tânărul sportiv, evitând stilul clasic linear de bildungsroman utilizată de obicei de biopics. În aceste momente intervin însă clişeele, un motto spus de fratele mai mare devenind prima poruncă din decalogul tânărului Zamperini. Un alt element recurent ajuns şablon pentru întreaga persona a protagonistului este reprezentat de rezerva lui de energie, folosită în momente critice ca Jocurile Olimpice sau în lagărul japonez.

Cu toate acestea, actorii au fost aleşi şi instruiţi minunat. Jack O’Connell, al nostru italian cu accent americănesc, livrează o interpretare admirabilă, ca şi restul colegilor săi. Transformarea de care are parte este tot atât de şocantă care efectele CGI are oricărui blockbuster. Fiind opusul documentarelor ce te fac să vrei răzbunare pentru cei chinuiţi, Unbroken vorbeşte despre mila şi bunătatea lui Louis, despre rezilienţa acestuia. Acţiunea este fermă şi impregnată cu opacitate, dezvăluie brutalitatea înfiorătoare la care persoanele din spectrul realităţii au fost supuse, însă nu-ţi inspiră ură pentru japonezi. Paradoxal, te pune alături de Louis, sperând, aproape la fel de mult ca el, să reuşească. Din egalitatea instaurată între părţi rezultă probabil absenţa implicării afective resimţite. Personajul principal nu este zugrăvit ca o victimă, ci ca o persoană.

2unbr

Cadrele filmate nu pot fi neglijate, camerele capturând asprimea şi brutalitatea mediului înconjurător a mai bine de zece climate în două ore: izolarea, teroarea din timpul războiului cât şi cruzimea naturii experimentate pe pielea unui om.

S-a pus atât de mult accentul pe ideea că Zamperini este de neînfrânt, încât filmul ajunge „drăguţ” şi şlefuit din plin – cel mai probabil din cauza numeroaselor rescrieri ale scenariului – nereuşind să aibă propria sa voce.

3unbr

Concluzia mea este că viaţa lui Zamperini a fost, de departe, remarcabilă, însă este mai bine scrisă în romanul Laurei Hillenbrand după a cărei carte a fost adaptat scenariul. Acesta încalcă una din regulile de bază ale scenariştilor, şi anume faptul că eroului i se întâmplă atâtea lucruri, şi totuşi din acestea nu rezultă mare lucru, filmul neavând impactul scontat. Devine frustrant de simplu, un film „pedestru”, iar Jolie nu lucrează deasupra, sub sau chiar pe linia narativă. Există însă un număr considerabil de scene captivante, pline de semnificaţie şi care inspiră, însă şi acestea au parte de un anticlimax în final.

Povestea filmului este fantastică, însă nu este spusă într-un mod fantastic şi încă se zbate să aducă adevăr unui adevăr de necrezut.

Unbroken