“Istoria realității alternative din anii 1950 își are originea în dezvoltarea roboticii și a tehnologiei avansate din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Lumea jocurilor nu este atât de departe de idealurile pentru care omenirea luptă astăzi.”
Gen: Acțiune, Aventură, RPG
Lansare: 21 februarie 2023
Platforme: PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S
Studio: Mundfish, Focus Home Interactive
Distribuitor: Netzah Game Distribution
Clasificare: 18+
Sinopsis:
Istoria realității alternative din anii 1950 își are originea în dezvoltarea roboticii și a tehnologiei avansate din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Lumea jocurilor nu este atât de departe de idealurile pentru care omenirea luptă astăzi. O societate fericită, supremația științei, orașe ideale cu parcuri și piețe verzi și însorite, automatizarea vieții de zi cu zi și dorința de a ajunge la stele. Putem obține toate acestea în viitorul apropiat. Dar să privim oare partea de dedesubt a unei lumi ideale? S-ar putea că așa ceva să se fi întâmplat deja? Și la ce poate duce?
Va trebui să lupți mai mult. Alegeți cele mai bune tactici pentru fiecare adversar unic, folosiți tot ce va “vine la îndemână” – începând cu capacitățile speciale ale unei mânuși de luptă și terminând cu arme grele de distrugere în masă. Combinați-vă capacitățile defensive și abilitățile de atac, interacționați cu mediul înconjurător și fiți cu ochii pe inamic – este singură modalitate de a câștiga. O gama largă de îmbunătățiri pentru toate armele de foc și armele de corp la corp vă vor permite să faceți bucăți pe oricine va stă în cale. O să vă doară!
Atomic Heart este un joc de acțiune și aventură cu o lume închisă, care are loc într-o Uniune Sovietică alternativă din 1955. Știința, egalitatea și fraternitatea sunt principalele simboluri ale Libertății în această realitate. Dar de ce fel de efort este nevoie pentru a construi o societate ideală? Și care este prețul unei astfel de societăți? Va trebui oare maiorul de informații “P-3” să afle ce forțe se află în spatele acestui vis utopic? Și ce secrete se ascund în adâncurile Facilității 3826? Adevărul va trebui să fie plătit cu sânge.
Rețeaua globală Kollektiv Neural Network conectează toți roboții zburători și tereștri de la suprafață și din complexele subterane într-o singură rețea. Dacă ești reperat, vor sosi rapid întăriri de la cea mai apropiată Fabrică Auto pentru a te ucide. Folosiți diverse metode de hacking și încercați să nu dați alarma.
Roboții civili, concepuți pentru a ajută oamenii, s-au răzvrătit împotriva creatorilor lor. Experimentele secrete ale oamenilor de știință au fost motivul pentru care au apărut teribilii monștri mutanți. Mașini gigantice și creaturi însetate de sânge – toate acestea vor deveni obstacole pe drumul spre finalizarea unei misiuni secrete. Trebuie să încercați cât mai mult posibil și să studiați fiecare dintre cei mai periculoși adversari pentru a nu deveni o pradă ușoară pentru ei.
Recenzie:
(Nu, nu este un moment publicitar) Îți plac jocurile de acțiune? FPS-urile gen Wolfenstein? Dar RPG-urile Sci-Fi gen Bioshock? Atunci avem ceva pentru tine: Atomic Heart! Cât de mult îți dorești să ai de-a face cu… gemene? Gemene roboți?! Atunci Atomic Heart e pentru tine! Îți place Isaac Asimov, iar I, Robot e printre filmele tale preferate? Atunci poți juca Atomic Heart!
Hei, revenim. Într-o perioadă delicată, referire făcând războiul actual dintre Rusia și Ucraina și săpând în trecutul CCCP și în direcția primelor războaie mondiale cu Naziștii cap de afiș, Mundfish s-a gândit (?) că ar fi momentul să scoată un joc care, să atingă subiecte și să preia idei (inspirații) atât din acestea cât și din jocurile și filmul precizat un pic mai sus.
Am primit mici teasere și secvențe de gameplay unde ieșeau în evidență motorul grafic care, la momentul respectiv, era pe suport NVIDIA cu Ray Tracing, DLSS și alte nebunii tehnogice. Clipurile erau practic un festin vizual, lupte cu roboți într-o lume foarte mișto realizată și detaliată. L-am așteptat cu nerăbdare.
21 februarie – ziua lansării – a sosit, jocul și-a făcut apariția pe platformele menționate și imediat au început să sosească păreri de la jurnaliștii de gaming, – păreri bune, câteva mențiuni la adresa unor anumite ilustrații in-game și câteva controverse, dar și lipsa Ray Tracing-ului, deși jocul arată excelent chiar și așa.
Anii ’50 într-o lume A.I.
Povestea
Atomic Heart ne duce în anii ’50 în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, într-o Uniune Sovietică alternativă, mai exact în 1955 unde dezvoltarea roboticii și a tehnologiei avansate este într-un climax, iar lumea trăiește și depinde de A.I. “Știința, egalitatea și fraternitatea sunt principalele simboluri ale Libertății în această realitate” – este descris de către producători și primii pași în joc sunt făcuți de către maiorul de informații “P-3” – personajul pe care tu-l vei “conduce”.
Lumea e condusă de K.N.N. – Kollektiv Neural Network care are la bază o rețea neurală care (inter)conectează toți roboții A.I. și veți vedea, încă de la început că sunt peste tot: în aer, pe pământ, printre noi, sub pământ – peste tot! După cum vă așteptați și este și precizat, acea “rețea” de roboți o ia razna, vânătorul devenind prada, sau hai să spunem, omul devenind sclavul și ținta numărul #1 pentru roboți. Lumea se năruie. Explozii, decese, războaie iau naștere, iar roboții devin mai inteligenți, sunt conectați între ei și se dezvoltă. Aici vei interveni tu, P-3, să ajungi la sursă pentru a scoate din priză serverul principal, sau mai elegant spus, să ajungi la Inima Atomică pentru a salva omenirea.
Cu Inima (Atomică) deschisă
Tehnic
La Inimă, este Unreal Engine 4 – motorul grafic, și arată demențial (și la propriu și la figurat), cu o optimizare foarte bună (cel puțin în cazul PC-ului – platforma noastră de test). Deși eram nerăbdător să-i dau drumul pe un RTX 4080 și să mă bucur de ce am văzut în acele cliputi, la debut, jocul nu a beneficiat (și nici în momentul scrierii acestui articol) de acel suport RTX lăudat și promovat în materialele promoționale. Dar! Și aici avem un “DAR” mare, jocul arată excelent așa cum e, DLSS-ul fiind prezent și contribuind direct la creșterea framerate-ului, iar în rezoluția 4K se prestează la fix. Bineînțeles, dacă jocul rulează bine – și o face pe RTX 4080 – poți foarte bine să lași scoase opțiunea de ajutor, ajutor la care contribuie și acel Fidelity FX Super Resolution sau NVIDIA Reflex. Cu ele pe ON, sigur framerate-ul se va menține 60+ și pe sisteme mai slabe, totul fiind optimizat cu… Inimă! ATOMIC – este preset-ul ales de noi, care duce toate opțiunile grafice la maxim, având libertatea de customizare după plac, jocul lăsând jucătorul să modifice multe setări.
Modificările le facem din meniul jocului, unde nu lipsesc setările Audio, de Gameplay, Accesibilitate și Control, acolo având chiar și o secțiune dedicată Conținutului Adițional.
Efectele sonore sunt foarte mișto, mai ales dacă optezi pentru niște căști cu suport 3D, iar dacă ai conectat la PC un sistem audio performant, cu atât mai bine. Pe partea de sonor, contează, bineînțeles și coloana sonoră care se asortează perfect cu atmosfera, momentele tensionate – luptele și perioadei și situației date. Elementele orchestraționale sunt geniale și compoziția la fel și avem chiar și remixuri.
Tehnic vorbind, motorul grafic se descurcă foarte bine atât în interior și locuri strâmte, cât și în exterior și nu ai cum să nu observi elemente vizuale care arată incredibil și o arhitectură care nu ai cum să nu te ducă cu gândul la seria Bioshock, cel puțin. Roboții arată foarte bine, sunt diverși, dar cei mai întâlniți dintre ei (VOV-A6 Lab Tech) – pe care-i vedeți și în clipurile de promovare – te duc cu gândul la cei din I, Robot, prin felul cum arată, se mișcă, secvențele de atac și chiar și unele zgomote. Oamenii, însă, sunt mai cartoonish așa, s-au cel puțin așa mi s-a părut mie. Robert Bagratuni – directorul jocului – a ales o introducere foarte interesantă prin care ne arată din prima cum stă treaba cu roboții, cu societatea și ne prezintă într-un mod foarte plăcut mare parte din oraș și probabil unii dintre voi își vor aminti de Half Life 2 pentru că și acolo avem o atenție acordată amestecului de gameplay cu cut-scenes care să ne pună în temă cu ce se întâmplă și acțiunea din joc.
P-3, CHAR și A.I.-ul Supărat
Personaje
P-3 nu este singur în această aventură A.I.liană spre și în Inima Atomică ci are alături și un… pet A.I. (?!) – CHAR (Charles), iar în cască se va auzi “Baza”, care îi îndrumă pe cei doi. P-3 vine echipat cu o mânușă magnetică cu care poate face multe chestii spre exemplu să tragă spre el accesorii și obiecte (și să le propulseze), dar și să facă looting rapid, fie din sertare, lăzi sau roboții răpuși. Cu o vedere specială, P-3 poate vedea “inamicii” și zonele de looting, iar armele sale sunt destul de diverse.
De cealaltă parte a baricadei/legii îl avem pe Dmitry Sechenov – responsabil de modulul programabil lichefiat, Polymer – un experiment care a avut consecințe masive la nivel de populație și robotică. Odată cu Kollektiv 1.0, Sechenov vrea să unească roboții și să-i domine, iar apoi face un alt pas decisiv prin crearea neuroconectorului THOUGHT – un device care integrează Polymer-ul în corpul uman și permite acestora să se conecteze de la distanță cu roboții. Pe 13 iunie 1955, lansarea Kollektiv 2.0 (unde vom auzi și de Larisa Andreyevna Filatova) – catalizatorul răscoalei Robotice A.I. care pornește din Facility 3826 – locul de unde pornește și jocul nostru, cu P-3 în frunte. În Facility 3826 un nume important iese în evidență: Viktor Vasilyevich Petrov – un inginer în robotică și programator.
Sechenov este oarecum intangibil și spun asta pentru că P-3 le va cunoaște pe Gemene (Twins) la început, apoi va trebui să treacă de ele ca să ajungă la Dmitry. Gemenele Stânga și Dreapta sunt asistentele/bodyguarzii lui Dmitry – roboți inteligenți în carcase de balerine de teatru.
Îl ajutorul lui P-3 îi va veni și Zinaida Petrovna Muravyova, pe scurt Granny Zina – fostă locotenent-colone și ofițer în comunicare a Facility 3826 – de asemenea, pion important pentru P-3 pentru a cunoaște mai bine Facility 3826.
P-3 se confruntă, în primul rând cu VOV-A6 Lab Tech – despre care vă spuneam mai sus (și care seamănă puțin cu roboții umanoizi din Westworld), apoi va da nas în nas cu tot felul de roboți zburători (WSP-9 Pchela, LUC-1 Owl, MTU-7 Bumblebee), roboței cu lame (MFU-68 Laborer) și hibrizi (Mutant), dar și boși (MA-9 “Belyash”) – lupta cu acesta, într-o arenă gen stadion, e foarte mișto.
Mega, Meniu și Pac-Pac
Shop, Meniu și Arsenal
Atomic Heart are un sistem de salvări de tip checkpoints, iar salvări manuale puteți face din anumite Safe Houses, destul de rare, plasate prin niveluri – camere în care, pe lângă aparatele de salvat, găsim deseori și un fel de Vending Machine dar pentru arme și abilități – reprezentate prin două meniuri separate între care poți comuta. Fiind un joc bazat pe resurse și looting, automat scraping-ul este necesar dacă vrei să-ți creezi singur muniție (craft) sau să-ți îmbunătățești armele. Experiența și luptele aduc și puncte pe care să le folosiți într-un armore de abilități.
Blueprint-uri pentru arme vor fi găsite și create (dacă ai resursele necesare) fiecare în parte având posibilități de upgrade atât la armele în sine cât și la muniție. Fiind categorisite în mai multe… sortimente (gheață, foc, muniție, arme albe, fulgere etc), armele sunt importante să fie utilizate corect pe inamici. Dacă cu Kalash, Shotgun și PM aduci focul clasic cu plumb (sau alt timp de muniție), cu Pashtet, Zvezdochka, Swede sau Fox – arme albe – taberi pe inamic în mod melee. Avem și Railgun-ul știți și voi bine ce face și la ce folosește, cu Fat Boy faci ravagii cu grenade, de la distanță, cu Electro pui roboții la dans pe curent și-i domini pe toți cu… Dominator!
Arborele de abilități îți permite să deblochezi câteva abilități active – le poți folosi în lupte, direct, dar necesită perioade de reîncărcare, sau pasive, care-ți cresc, spre exemplu, dexteritatea, stamina sau viața.
Having Fun with… Locks & Hacks
Puzzle-uri
Dacă știi cum să privești anumite lucruri și nu nu zic de easter eggs, te poți și amuza, chiar dacă destul de subtil în Atomic Heart. Pe lângă televizoarele cu tub pe care rulează Nu, pogodi!, n-ai cum să nu rânjești la porci sau găina ucigașă (care ciugule ochii unui nefericit, iar P-3 se amuză de asta). Sunt chiar și câteva misiuni care-s de-a dreptul hilare (într-un fel sau altul) și aici dau exemplu misiunea cu trenul care necesită bilet să plece, iar P-3 nu-l are, și după ce cotrobăie buzunarele roboților/nefericiților morți (dar tu ai abilitatea de a vorbi cu ei) și se întoarce cu bilet, la robotul-controlor, acesta îi spune că e… expirat, și uite cum fuge P-3, din nou, să caute un bilet… valabil (mai exact cu o valabilitate de o lună). Există situații de puzzle și la activarea/dezactivarea unor mecanisme, care necesită un pic de materie cenușie (nu foarte multă) și per total acestea aduc și mai multă savoare jocului.
Deși ar merge integrată și misiunea cu trenul la puzzle-uri, trecem peste și ajungem la încuietorile de uși. Da, e mai mult ca-n Duke Nukem 3D, DOOM, sau alte FPS-uri cu găsirea unei chei sau cartelă de acces, P-3 fiind pus să rezolve niște puzzle-uri mecanice și “spart” de încuietori clasice cu “lockpick-ul”.
Nu, nu vă faceți griji nu este atât de complex și ești ajutat și de tutoriale și pus, așa cum trebuie, în temă cu tot ce e de știut, pe parcursul înaintării în joc.
Inima La Control
Mouse & Tastatură sau Controller
Controlul personajului cu mouse-ul și tastatura mi s-a părut mult mai potrivit în cazul Atomic Heart, decât un controller fie el un DualSense de PS5, sau Razer Wolverine V2 Chroma. Tastele nu-s multe și șezate în jurul WASD (bineînțeles, ți le poți modifica tu), iar la mouse ai controlul de bază. Pe controllere, în schimb, e totul la îndemână (butoanele, direcțiile), dar nu este atât de exact precum combo-ul tastatură+mouse, și cred că știam oricum asta, FPS-urile necesitând mai multă acuratețe.
Cuvânt: Înainte
Înapoi la final
Iată-ne ajunși la începutul încheierii, cu părerile deschise despre bubuiala Atomică a Inimii gamerilor din toată lumea, care, dacă este să observăm notele primite și feedback-ul nu este sus de tot, dar clar peste jumătate. Hype-ul a fost răsplătit înseamnă, bila neagră venind probabil din lipsa acelui Ray Tracing promis (dar “e pe vine”), respectiv acele controverse, respectiv, din ce îmi amintesc, și câteva amânări ale jocului.
Experiența de gameplay este cu siguranță plăcută, mai ales dacă ești un admirator al jocurilor și filmului cu care am comparat jocul mai sus. Gameplay-ul e fluent, nu au fost probleme din punct de vedere al engine-ului și mecanicii de joc, nu am avut sacadări sau frame-drops și nu am întâlnit bug-uri. Drept fiind, să precizez l-am jucat imediat după lansare, zilele acestea venind niște patch-ul voluminoase, unde sunt precizate niște corecturi și bug-uri (peste care personal nu am dat). Și nu, nici după patch-ul care atârna zeci de giga tot nu a fost inclus Ray Tracing-ul.
Jocul, după cum spuneam, arată foarte bine, cu interioare detaliate, exterioare uneori impresionante atât vizual cât și ca încărcătură de personaje, obiecte, etc, engine-ul rămânând stăpân pe situație.
Complexitatea Atomic Heart, când vine vorba de poveste și gameplay-ul în sine, e situată la un nivel mediu și ca orele de joc (variază în funcție de nivelul de dificultate ales), dar și mai multe posibilități de final. Nu e RPG, dar are noțiuni de și este, cred eu, un FPS dedicat nostalgicilor care caută o poveste și acțiune, atât cât este nevoie. Diversitatea misiunilor, chiar și a locațiilor, deși uneori te învârți cam prin același locuri, a acțiunilor, și posibilitățile generate de diversitatea armelor și abilităților, dar și finalul multiplu, căruia li se alătură și un număr de ore decent, sigur va aduce rejucabilitate și deși, dă impresia de un open-world limitările există.
Atomic Heart este un amestec de genuri și inspirații din alte jocuri populare, căruia li se atașează o poveste Sci-Fi și o lume superbă într-atât cât să te țină la controller/mouse și tastatura un număr de ore alese potrivit de Mundfish. Aventură, acțiune, explorare și o temă Sci-Fi despre lupta umanității cu roboți/A.I. sunt subiecte foarte populare în zilele noastre și se potrivesc la fix în perioada asta.
Atomic Heart este disponibil acum pe PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S.