În Shadow of the Tomb Raider, Lara trebuie să supravieţuiască în jungla mortală, să descopere morminte terifiante şi să depăşească cea mai grea perioadă a existenţei sale.
Gen: Aventură
Lansare: 14 septembrie
Studio: Square Enix
Distribuitor: Best Distribution
Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC
Clasificare: I.M
Sinopsis:
Trăieşte momentul decisiv al Larei Croft, în care devine vânătorul de morminte. În Shadow of the Tomb Raider, Lara trebuie să supravieţuiască în jungla mortală, să descopere morminte terifiante şi să depăşească cea mai grea perioadă a existenţei sale. În timp ce încearcă să salveze omenirea de apocalisa mayaşă, Lara se va transforma in vanător de morminte, aşa cum i-a fost predestinat.
- Supravieţuieşte şi prosperează în cel mai periculos loc de pe Pămant: Învaţă să faci faţă junglei nemiloase pentru a supravieţui. Explorează medii subacvatice pline cu crevase şi sisteme de tuneluri complexe.
- Fii una cu jungla: Beneficiind de armament inferior şi depăşită numeric, Lara trebuie să folosească jungla în avantajul său. Loveşte subit şi dipari ca un jaguar, foloseşte noroiul pentru a te camufla şi insuflă teama printre inamici pentru a produce haos.
- Descoperă morminte întunecate şi brutale: Mormintele sunt mai terifiante ca oricând şi sunt pline de puzzle-uri mortale. Vei avea nevoie de tehnici avansate pentru a le putea accesa.
- Descoperă istoria: Descoperă un oraş ascuns şi explorează cel mai mare hub găsit vreodată într-un joc Tomb Raider.
Recenzie:
Despre franciză pe repede înainte
1996 a fost anul în care gamerii au putut “pune mâna” pe un joc în care protagonistul e de sex feminin și poartă numele de Lara Croft. Tomb Raider se numește și jocul de aventură, din perspectiva a 3-a, care avea să adune mulți fani majoritatea strânși pentru aventură și puzzle-uri și pentru Lara, bineînțeles. Succesul a făcut ca în următorul an, 1997 să primim un sequel, ca apoi în 1998 un alt sequel urmat de The Last Revelation în 1999 și Chronicles în 2000.
Era clar că Tomb Raider a fost un succes care a dus și la lansarea unor filme pentru marele ecran care o aveau în pielea Larei pe actrița momentului, Angelina Jolie.
După o pauză de 3 ani, în 2003, Tomb Raider revine, spre bucuria fanilor gameri, cu The Angel of Darkness; iar alți 3 ani mai târziu, în 2006, legenda continuă cu Legend, iar în 2007 primește o ediție Anniversary urmat de Underworld, în 2008.
După Underworld s-a așternut tăcerea, mai bine de 5 ani de zile, când o surpriză avea să readucă speranța și fericirea în inimile milioanelor de fani ai Larei. În 2013 Tomb Raider avea să revină cu un reboot și al 9-lea joc al seriei, posibil prin parteneriatul Square Enix și Crystal Dynamics, dedicat originilor personajului nostru îndrăgit Lara Croft. Acesta avea să fie primul dintr-o (posibilă) trilogie, căci în 2015 a ieșit Rise of the Tomb Raider care continuă, într-un fel, povestea originlior Larei.
Între timp, anul acesta, a fost lansat pe marile ecrane și un film Tomb Raider pentru marele ecran, bazat pe reboot, de data aceasta cu actrița Alicia Vikander în rolul Larei.
În 2018, mai exact din 14 septembrie am primit și Shadow of the Tomb Raider pe consolele PlayStation 4, Xbox One și PC (via Steam), despre care vom vorbi mai mult în cele care urmează.
Povestea
Reboot-ul Tomb Raider, după cum spuneam, e menit să ne-o aducă pe Lara Croft cât mai în detaliu. Să aflăm despre copilăria ei și despre dezvoltarea sa și într-un sfârșit, cum devine aceasta legendara Tomb Raider.
Poveștile, motivele, împingerea Larei spre a deveni Tomb Raider au un singur și important element: tatăl ei. Acesta era un om de știință și un mare aventurier și pe parcursul primelor două părți ale reboot-ului, Tomb Raider și Rise of the Tomb Raider, am aflat, văzut și trăit împreună cu Lara acele povești.
Dacă în primele două părți avem parte de mai multă acțiune decât de aventură – cel de-al doilea element fiind practic baza francizei – în Shadow of the Tomb Raider ne întoarcem la originile francizei, decizie foarte înțeleaptă luată de producători.
N-am să risc să vă dezvălui detalii din poveste, dar am să vă spun că SOTTR începe cu Lara și prietenul ei de nădejdie, Jonah Maiava, pe urmele unui cuțit antic, descoperit, bineînțeles de tatăl ei. Nu sunt singurii pe urma acestui cuțit cu puteri nebănuite; în cursă este înscris și inamicul numărul 1 al Larei, grupul Trinity, care este pornit să schimbe lumea și să o aducă la picioarele sale. Jocul începe cu prăbușirea (spectaculos redată grafic) a unui avion în care sunt Lara și Jonah, care-i va despărți și vor trebui să se regăsească. Această prăbușire are loc mai târziu în joc, iar timpul se dă înapoi și vom juca o perioadă cum ajung cei doi în această postură.
Revenind la cuțit. Nu e niciun secret că Lara reușește să ajungă prima la el, dar face o greșeală uriașă să-l urnească din locul său, acest lucru declanșând o serie de cataclisme prin care vom trece pe parcursul jocului și care începe cu o inundare a orașului din jurul locației în fapt.
Lara și Jonah vor intra într-o cursă după și împotriva grupului Trinity care, după cum am spus, vor să pună mâna pe supremație și aventură și îi duc pe aceștia prin jungle dese, sate și orașe ascunse, catacombe și subterane (inundate sau nu) până la final unde (teoretic) ar trebui să încheiem trilogia. Precizez aici că pe parcursul jocului ne vom întoarce acasă în copilăria Larei și vom avea șansa să jucăm puțin cu Lara mică și să rezolvăm un puzzle interesant.
Gameplay
Dacă sunteți familiarizați cel puțin cu celelalte două titluri din reboot, în SOTTR nu sau schimbat prea multe. Pornind de la meniul principal al jocului (cu un fundal foarte mișto, din junglă) putem umbla pe lângă clasicele setări audio, în funcție de platforma pe care-l jucați (PlayStation 4 Pro în cazul nostru), dar și de joc gen posibilitatea de a vedea subtitrări atât la ce vorbesc eroii principali cât și la discuțiile celor din jur (în limba lor nativă sau în engleză). La video poți activa HDR și seta să se vadă exact cum îți este pe plac și se observă că progresul jocului este calculat în procente. De menționat trebuie și că poți seta mai mulți parametri legați de nivelul de dificultate al jocului, mai exact la puzzle, exploration și combat. Foarte util și adaptabil la stilul tău preferat de joc. Tot la meniu găsim și Challenge Tombs (fel de fel de Challenge-uri care necesită acces la Season Pass) și Community Tab (afli mai multe detalii despre joc și din culise). Bune pentru diversitate.
Pentru cei novici, dar și pentru fanii “ruginiți” ai Tomb Raider, jocul include tutorialul pe parcursul jocului. Prima oară când execuți anumite mișcări, atacuri, combouri, țopăieli etc, un text – care apare foarte elegant pe suprafețe plane – îți spune ce trebuie să faci și cum s-o faci (combinația de butoane). Ușor, util și binevenit. Nu toate zonele întâlnite pe parcursul jocului sunt accesibile, unele dintre ele necesitând anumite arme sau upgrade-uri la ele, care le vei dobândi înaintând în joc. La fel ca la titlurile anterioare, “teleportările” se fac prin mici tabere (aprinderea unui mic foc de lemne), tot acolo având acces și la inventoriul și gadgeturile Larei.
Se va observa anumite elemente RPG aduse în SOTTR care se văd în acest inventoriu al Larei și anume printr-un Skill Tree divizat – ca și nivelul de dificultate din meniul jocului – în trei categorii distincte colorate în 3 culori: Warrior (Red), Scavenger (Green) și Seeker (Blue). La fiecare în parte poți “cheltui” câte un punct (acestea se dobândesc prin acumulare de XP – experiență). Cu cât se înaintează mai mult în joc, pentru deblocarea altor abilități va fi nevoie și de mai mult de 1 punct, deci trebuie gândit bine căci odată cheltuite punctele nu mai pot fi recuperate. Respectiv, prin parcurgerea jocului vor fi activate și alte abilități care trebuiesc deblocate prin puncte. După cum spuneam mai sus, în jocul de față se pune accent mult mai mult pe aventură, explorare și puzzle-uri (lucru excelent), dar și combatul e bine pus la punct, chiar dacă este rar și abordabil de preferat în mod silențios. Așadar, mare parte din puncte se vor duce la abilitățile care țin de non-combat.
La categoria Inventory avem armele, îmbrăcămintea și gadget-urile Larei. La îmbrăcăminte se găsesc/cumpără echipament compus din două părți: partea de sus și cea de jos, fiecare dintre ele putând să aducă câte un fel de abilitate bonus. Aici, cei norocoși, vor putea accesa Lara așa cum o știm din jocurile clasice. Pretty fun. La Equipment se vor aduna fel de fel de gadgeturi care o vor ajuta pe Lara (ex. Ascender – să se cocoațe mai rapid pe scoară, Lockpick – să desfacă anumite cufere). La arme avem 5 categorii: Bows, Handguns, Rifles, Melee și Knives la fiecare dintre ele adunându-se fel de fel de modele de arme, unele dintre ele upgradabile. Probabil arcurile vor rămâne de bază.
Combatul este foarte antrenant fiind împărțit în atac cu arme de foc (care de multe ori se termină prost, două-trei gloanțe fiind de-ajuns să o pună jos pe Lara) și silent. În cea de-a doua categorie treburile stau bine și e o încântare să folosești acest mod. Contează să nu faci zgomot, să te ascunzi în tufișuri și umbră și mai nou să te mânjești cu noroi să fii cât mai invizibil pentru inamic. În luptă avem atacul cu arme de aproape sau arme de foc, iar dacă alegem să curmăm suferințe în liniște, avem și buton de execuție, atunci când Lara se apropie de un inamic care nu bănuiește că va sfârși sfârtecat. Printre abilitățile din Skill Tree sunt și câteva care țin strict de aceste execuții din mod silent, unul dintre ele fiind prinderea de gât cu sfoară a nefericitului și atârnarea lui de o creangă de copac, cel mai Spidy style.
Lara are în palmares un număr destul de măricel de atacuri, mișcări și combouri, se cocoață, se târăște (prin mult noroi) și de această dată și înoată destul de mult. Puzzle-urile sunt făcute cu cap și necesită pe lângă puțină îndemânare și ceva strategie și explorare. Lumea în sine este destul de diversificată, chiar dacă în mare parte totul se întâmplă în junglă, iar conceptul de “open world” abordat e binevenit și deschide mai multe orizonturi și posibilități.
Înaintarea în aventură a Larei o duce pe aceasta atât prin jungla deasă prin care mișună fel de fel de animale (jaguarii fiind cei mai răi) și trebuie să colecteze fel de fel de blănuri, pene (prin vânat), plante, flori și bețe pentru săgeți. Pentru fiecare săgeată de arc și upgrade trebuie să faci looting, iar o combinație de butoane face ca acestea să se materializeze, așadar nu vei avea prea multe clipe de admirat jungla deasă căci vei avea tot timpul câte ceva de făcut.
Lara are și un fel de putere prin care poate detecta anumite chestii din jur (animale, inamici, locuri și obiecte de interacțiune șamd) care poate fi extinsă sau făcută să aibă o durată mai mare, tot prin activarea unor abilități din Skill Tree. “Puterea” îți va veni de multe ori de ajutor deci merită să o utilizați și să-i faceți upgade-urile necesare.
Nu lipsesc, bineînțeles, fel de fel de catacombe pe sub apă și prin pământ, grote, pline de tot felul de capcane, dar la partea opusă avem și sate și orașe populate unde vom putea discuta cu NPC-uri, rezolva sidequest-uri și descifra limbaje locale. În aceste orașe/sate descoperite fiecare sidequest rezolvat va debloca altele noi și chiar dacă nu sunt ele cele mai complexe sau variate, sunt sarea și piperul jocului, deviând puțin de la misiunea principală. Aici vom găsi și un negustor care cumpără și vinde arme, vestimentații, gadgeturi sau elemente pe care poate tu nu le ai pentru a putea face un upgrade anume.
Tehnic
Ne aștptam ca SOTTR să fie “arătos” din punct de vedere vizual și așa și este, iar pe partea audio stă bine și aici. Bineînțeles avem și niște bug-ulețe ici-colo. Câte un mort dispărut sau intrat în texturi, plante statice și animale care dispar în bolovani și locuri inaccesibile sau Lara care de multe ori cade în gol la cine știe ce manevre de cocoțare sau sărituri, ceea ce “taie” puțin și din fluența cu care se execută astfel de mișcări. Peisajele deschise arată foarte bine, dar nici cele întunecate, reci și ploioase nu-s de dat deoparte. Animalele bâjbâie parcă fără niciun scop, iar un nivel în care trebuie să te aperi de atacul unor jaguari aduce și stropul de “thriller” de care ai nevoie atunci când butonezi jocul, noaptea, cu căștile pe urechi. Vizual foarte entertaining.
Nu lipsesc nici fel de fel de discuții haioase între Lara și Johan sau locatarii de prin oraș (pre)ocupați cu ale vieții (dispariții de acasă, răpiri de către Trinity, fuga de locul unor fapte, sau pur și simplu un grătărel în curte sau mângâierea unei lame). Dacă bifezi să vezi în scris, ce se vorbește, în afara acțiunii, prinzi glumițe și discuții fără cap-coadă sau rost, care oricum duc la amuzament.
Concluzie
Să mă refer strict la reboot, primul joc a fost un debut bun. O aveam pe Lara înapoi, am aflat care e povestea ei și ne-am bucurat, dacă nu de firul epic în sine, măcar de partea de “interacțiune” cu mediul înconjurător (fie animale sau inamici), pe care s-a pus foarte mare accent. La fel, în Rise, am admirat și mai mult luptele, acțiunea și “grafica” și am savurat puținele puzzle-uri și elemente de aventură și ajunsesem să cred că dacă va exista o a treia parte a trilogiei vom primi probabil un fel de DOOM 3rd person în care va trebui să omorâm mișto tot ce prindem, în peisaje pitorești. Nu a fost cazul căci Shadow of the Tomb Raider a picat cum nu se poate mai bine, întorcându-se la “modelul” francizei de la debut și aducând în prim plan ce e al Tomb Raider-ului de rădăcină: aventura și puzzle-urile. Combinate cu un aspect grafic de excepție și dezamăgind ușor cu firul epic cu același Trinity nesfărșit și mereu pus pe șotii, SOTTR iese la suprafață, se etalează și ne dă o palmă peste față la sfârșit, lăsându-ne cu clasica întrebare/exclamare pe buze: “Urmează o continuare?!”
Mulțumesc Best Distribution.
Shadow of the Tomb Raider este disponibil acum în toată lumea și-l puteți cumpăra în format retail sau digital din GameShop.ro sau din magazinele PlayStation, Microsoft și Steam.
I am enjoying the hell out of this game. My favorite out of the 3 so far.