Primul Mass Effect are un loc special în colecția mea de jocuri. Deși nu l-am jucat imediat ce a apărut, ci abia la începutul lui 2010, am fost marcat de gameplay și design-ul grafic. A fost primul RPG de genul pentru mine, cel puțin primul al cărui univers să mă captiveze. Îmi cumpărasem o placă video nouă pentru unitatea PC de atunci, care avea un Pentium 4 ca procesor. Am inaugurat prima placă video cumpărată din bani proprii, o GeForce 9500 GT produsă de Galaxy, cu Mass Effect primit cadou pe Steam. În acea zi de iarnă am rămas până târziu în fața ecranului.

11 ani mai târziu (și mai bine de 13 de la lansarea inițială) mă regăsesc înapoi în timp în bocancii lui Shepard, încercând să nu iau fix aceleași decizii ca în primul playthrough. Conform Steam am vărsat aproape 63 de ore în primul Mass Effect, fiind singurul din serie pe care l-am rejucat cel puțin o dată. Am jucat ca Soldier și ca Infiltrator, și îmi e greu să încerc altceva. Am încercat un playthrough Renegade, dar tot Paragon îmi e mai natural să mă comport. E lesne de înțeles că în Legendary Edition voi face 95% aceleași decizii narative și tactice, cu câteva ajustări. Sunt din nou Infiltrator și voi încerca să obțin mai repede opțiunile Paragon de dialog.

Primul joc din trilogie este preferatul meu, atât din motivele speciale și impactul evident menționate mai sus, cât și efectiv ca poveste și gameplay. Ba chiar și coloana sonoră mi-a plăcut mai mult. Tot universul pe care îl descoperi este cu totul nou, iar mai interesante decât firul narativ al misiunii de a-l găsi pe Saren, sunt toate poveștile de background ale raselor extraterestre și mai ales ale membrilor echipei tale. Și, în ciuda criticilor aduse controlului Mako-ului, misiunile în care îl conduceam au fost preferatele mele.

Încă nu am ajuns la Mako în acest remaster. Mă aflu momentan la 4h15m în cariera de comandant, abia ce am decis pe harta galactică de pe Normandy să explorăm Artemis Tau Cluster pentru a o găsi pe Liara înainte să facem misiunile de pe Feros și Noveria. Pentru trebuie să ajung la Liara întâi de data asta.

Când a fost anunțat Legendary Edition am vrut să reîncerc din nostalgie curioasă vechiul ME. Unreal Engine 3 nu a îmbătrânit tocmai frumos. Să te uiți la modelele personajelor nu mai este așa ușor. Și ceva din controlul specific erei PS3/Xbox360 nu se mai simte acum la fel de comod. Era timpul pentru o actualizare așa cum se cuvine a jocului, ca să ne fie mai ușor să-l rejucăm și să facem fix aceleași alegeri și să-l luăm iar pe Garrus în toate misiunile.

Pentru un remaster care încearcă să păstreze tot ce e mai frumos din jocul inițial, Legendary Edition chiar e arătos. Desigur, nu mai poți face mare lucru pentru modelele personajelor, care oricum aveau priviri goale de cele mai multe ori și înainte, dar totuși sunt suportabile acum. Flexibilitatea motorului grafic Unreal Engine 3 rămâne în istorie. Nu am întâlnit bug-uri vizuale cu excepția unuia singur în care o bucățică din maxilarul unui turian îi intră prin îmbrăcăminte.

Photo Mode-ul este o adiție mai mult decât binevenită. Îți permite să explorezi puțin mai bine mediul înconjurător cu ajutorul camerei libere, ca și cum ai vedea un pic și din culisele acestui joc care a stârnit pasiuni. Aș fi vrut mai multe opțiuni și ceva mai multe filtre, dar mă mulțumesc chiar și cu simpla prezență a acestui feature.

Vocile personajelor și muzica se aud impecabil, neatinse parcă de îmbătrânirea înregistrărilor. Îmi doresc foarte mult o temă de PS4 cu muzica din meniul jocului, cu orice planetă în fundal. Importantă e muzica aceea epică. Vă rog.

Nu am încercat până acum Mass Effect pe consolă, dar nu am de ce să mă plâng din punct de vedere al controlului. Am înțeles că există nemulțumiri adresate variantei de PC. Eu am în schimb o problemă cu sistemul de cover automat care uneori nu este automat sau trebuie să insist să ies din cover. Aș bănui că ține mai mult de pathfinding decât de control, mai ales că pățesc să nu am loc de Wrex să îmi țintesc adversarii.

O chestiune pe care o observ cu ochi noi acum este cât de nepopulată este Citadela și cât spațiu nefolositor a fost creat pentru a da senzația de explorare. Și pe toată această întindere, NPC-urile gemene arată similar între ele, mai cu seamă celelalte rase în afara oamenilor. Nu există turieni grași sau asari urâte. Bioware sunt renumiți pentru NPC-uri fără suflet mai ales după Andromeda. Trebuie să recunoști că atunci când Unreal Engine 3 era proaspăt, popularea cât mai variată a spațiilor de desfășurare a acțiunii probabil nu era o prioritate. Totuși simt că pierd timp deplasându-mă pe hartă până descopăr punctele cheie la care mă pot deplasa cu fast travel abia după. Ciudat, cred că aveam mai multă răbdare înainte, țin minte că îmi plăcea să merg pe jos. Acum, când în majoritatea jocurilor poți zbura sau ai cal, și e greu să te întorci la jogging. Sau, dacă nu mă înșel, fast travel-ul mi se încarca atunci îndeajuns de încet cât să prefer mișcarea. Hei, măcar lifturile merg acum mai repede și poți da skip la știrile care se aud în difuzor.

Photo Mode

Limitarea tehnologiei este fascinantă. Apreciez că acest remaster nu a intervenit decât asupra graficii – care sincer arată nesperat de bine – și a unor comodități, nu și asupra altor elemente care să modernizeze jocul prea mult – cum ar fi să suprapopuleze Citadela. Simt că mă joc un joc vechi și totuși nou. Îmi place să redescopăr fiecare dialog cu NPC-urile cu care nu am mai conversat de mai bine de un deceniu. Mă simt ca într-un muzeu interactiv dedicat unui din jocurile mele preferate.

Încă nu am ajuns la Mako ca să-mi fac o părere de noul control, dar abia aștept. Abia aștept să ajung și pe Virmire pentru a admira decorul luxuriant al planetei uns cu cremă anti-aging revitalizant de remaster. Până voi începe Mass Effect 2 sau 3 și voi ajunge să public un review complet, voi savura fiecare clipă din Mass Effect, nu mă voi grăbi. Și pentru prima oară voi putea juca întreaga trilogie cu același Shepard (din motive dubioase, am fost nevoit să creez un Shepard nou în Mass Effect 3).

Mass Effect Legendary Edition s-a lansat pe 14 mai pentru PC, PS4 și Xbox One, compatibil cu PS5 și Xbox Series X/S.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.