Începem anul cu amintiri din copilărie pe când verile eram desprins de lumea mea urbană din București, Pantelimon – unde m-am născut și crescut, și trimis la bunici la țară. Lăsam în urmă prietenii și șmecherașii de cartier pentru mersul desculț, serile și nopțile superbe și festinul de fructe și legume. Câțiva ani de copilărie am putut trage cu ochiul la ce fac bunicii pentru a-și câștiga traiul și viața la sat și este exact cum probabil ne-o închipuim cu toții (cei care nu au așa ceva), cu animale de crescut, livezi, câmpuri de îngrijit și tot ce este nevoie pentru ca un țărăn să-și câștige cinstit traiul.

Frumoase amintiri și asta pentru că Netzah Game a venit cu propunerea de a încerca cel mai nou joc al celor de la Giants Game, Farming Simulator 22. Am acceptat, deși nu mai jucasem niciodată vreun titlu al seriei, dar știam cu ce se mănâncă. Cu PS5-ul pregătit, n-am stat pe gânduri și am dat drumul la treabă, după un install rapid (jocul papă puțin spațiu pe SSD) i-am dat play.

Well, când dai drumul la joc are un filmuleț cinematic, foarte bine realizat, care ne introduce în lumea Farming Simulator și care spune un fel de povestioară drăguță care decurge de-a lungul a multor sezoane. Cum începe o zi la fermă, de la 6 dimineața și câte treburi sunt de făcut până la apus, prezentat și descris prin ochii unei tinere și mâinile muncitorești ale tatălul ei. Touchy!

Tehnic făcând o paranteză, pe lângă puțin spațiu pe SSD (vreo 20GB dacă nu mă înșel) și totul se desfășoară foarte rapid, de la prezentare, la meniuri și timpi de încărcare. Și pentru că tot am vorbit de meniuri – cel de bază este foarte simplu și aerisit cu imagini dinamice cu o fermă în diferite anotimpuri. Aici avem de ales între modul Career (trei moduri de dificultate: Easy, Medium și Hard), Multiplayer (poți crea un joc sau poți alege dintre altele create de jucători), Downloadable Content (conținut descărcabil), Throphies (trofee), PlayStation Store (poți cumpăra fel de fel de chestii in-game), iar la Credits avem listați toți cei care au lucrat la proiect pentru Options rămânând setările pe care le putem face când vine vorba de Sunet, Control și Video.

Este timpul să mă întorc în copilărie, dar prin ochii unui țăran și dau drumul la modul Career, aleg, bineînțeles nivelul de dificultate Easy și apoi am de ales între trei hărți: Elmcreek, Haut-Beyleron și Erlengrat. Optez pentru prima și apoi trebuie să-mi creez avatarul/personajul unde am de ales dintre mai multe elemente estetice și gata, sunt lăsat pe prispă unde mă așteptam să apară tot felul de tutoriale (de care aveam mare nevoie) așa că la fereastra care mă întreabă acest lucru bifez că vreau să fac tutorialele.

Încep explorarea împrejurimilor și mecanica, aspectul și totul din jur, grafic și din punct de vedere al sonorului sunt de o simplitate nu neapărat respingătoare, dar m-a dus cu gândul la un joc avansat pentru mobile. Totul este… standard, arhitectură, aspect, atmosferă, muzică și sunet, controlul personajului și restul. Încep așadar să mă familiarizez cu totul.

Pe HUD avem o hartă care apare în stânga jos, iar în dreapta sus avem starea vremii, data, ora și bănuții (Euro). Am realizat, în acest fel că e vorba de un ciclu continuu zi-noapte și că evenimente climatice vor avea probabil loc, când și când. Tutorialele mai mult nu sunt și alea care sunt sunt vagi, puțin spus rudimentare, așadar trebuie să mă bazez mult pe instinct (?!). La fermă am un strict necesar de câteva automobile și 100.000 de euro. Așa începem. Eram curios să văd ce e în împrejurimi așa că am urcat în camioneta mea roșie și am călcat pedala ca la orice joc arcade, iar barca a început să se clatine la curbe într-o veselie. Am înțeles rapid că e nevoie de un pic de skill, răbdare și control pentru a “simula” șofatul. Am observat că am kilometraj și mașina se strică sau rămâi fără benzină. Am aplicat metoda SnowRunner și totul s-a redresat. Multe terenuri și locuri arabile, zone de unde poți cumpăra mașini și fel de fel de atașamente pentru ele, benzinării și ici-colo zone locuibile.

Plimbarea a fost frumoasă, harta micuță, dar am înțeles că probabil trebuie să mă apuc de treabă în împrejurimi și apoi se vor debloca mai multe zone și harta se va lărgi. Am admirat simplitatea locului și încă o dată o zic, a motorului grafic, aspectului și parcă a liniștii tipice zonei. Am decis să mă întorc acasă și am accesat meniul din joc care deloc surprizător era destul de îndesat cu fel de fel de chestii. Primul tab cel cu harta ai o legendă cu filtre de afișare și harta în sine, colorată și împărțită pe zone colorate distinct. Poți face zoom in-out și selecta ce dorești și la capătul opus, aveam meniul de Help care speram să mă ajute unde tutorialele au dat greș. Acolo multe informații despre economie, terenuri, mașini și bineînțeles, cum să faci bani! Dar cam atât. Revenind la meniul din joc, la tab-ul de General Settings poți schimba anumite elemente importante din joc, la fel și la Game Settings. La Statistics, ei bine, afli cum stă treaba cu munca ta, iar la Contracts e locul pe care-l vei vizita cel mai des pentru că aici e treaba de făcut și de general banul. Categoria de autovehicule include mașini ordonate pe branduri și ai statistici și despre mașinile deținute și atașamentele care le pui la ele, acestea din urmă având și ele categoria lor. Avem o piață de bunuri care fluctuează în funcție de diferite aspecte înconjurătoare precum vremea – un element foarte important în Farming Simulator. În funcție de aceasta este generat un calendar al plantării și harvesting-ului, în cele 4 sezoane. Sunt multe lucruri intersante și așa am înțeles că aveam în față un joc de management al resurselor, nu numai un pur si simplu simulator de arat și plantat fructe și legume.

După mai multe strădănii de a mă întoarce la ferma mea, de unde plecasem gură-cască prin sat, am decis să probez mașinării. Aici fac o paranteză spunându-vă despre control, al mașinăriilor cel puțin. Fiecare autovehicul are mai multe combinații de butoane pe care le faci de pe controller. Pentru a pune în mișcare un autovehicul ai butoanele de bază plus altele separate, unice la fiecare mașină. Atașarea/detașarea de remorci sau unelte necesare și compatibile cu acel vehicul și punerea în funcțiune atunci când e momentul oportun pentru job-ul specific dedicat acestuia a fost partea cea mai complicată, să nu mai punem că încărcătura trebuie dusă, fiecare, la silozurile ei.

Prima încercare m-a amuzat teribil și a fost tractorul căruia trebuia să-i atașez un fel de plug, pentru a ara un teren, într-un contract. De la ferma ta până la terenul din contract trebuie să conduci, ca în realitate. Zis și făcut numai că, ajuns într-un final la destinație, am observat că… nu mai am plugul! Îl pierdusem undeva pe drum sau pe vreo câmpie (mi-am permis, într-un stil GTA, s-o tai printr-o scurtătură pe niște câmpii). Well… am decis, cu ocazia asta, să testez cumpărăturile și să cumpăr un plug nou. Pornit la drum dar… am rămas fără benzină (?!). Noaptea s-a lăsat și am avut o zi plină în care n-am produs nimic și am decis să iau o pauză (nici nu m-am mai întors la fermă), m-am dus direct la Help să mă documentez mai mult și pot să vă spun că situația se complică din ce în ce mai tare și crești în Nivel (glumesc, nu e RPG) și ai de făcut contracte din ce în ce mai complicate pentru care trebuie să investești în mașinării și unelte pentru acestea și vei ajunge în situația în care vei fi atât de ocupat încât ziua va fi prea scurtă pentru a putea să faci atâtea lucruri.

Am înțeles acum cât de greu e să fi un țăran cinstit și de câtă muncă e nevoie pentru a realiza ceva pentru tine și familia ta. Farming Simulator 22 mi se pare potrivit pentru noi, românii, nu numai să înțelegem că viața urbană este foarte diferită de cea de la țară ci să pricepem mai bine și să apreciem, de unde vin fructele, legumele și animalele cu care ne hrănim. E o lecție de istorie interesantă pe care o poți trăi singur, dacă ai un pic de timp și curiozitate. Farming Simulator poate că nu e cea mai mare capodoperă când vine vorba de partea tehnică, dar livrează ceea ce ne așteptăm să facă, păcat însă că e genul de joc, care, asemeni titlurilor anuale precum FIFA – ca să dau un exemplu, se bazează mai mult pe fanii seriei și nu s-au gândit prea mult la cei care încearcă pentru prima oară un titlu aleatoriu F.S.

Farming Simulator 22 este disponibil din 21 noiembrie pe PlayStation 4, Xbox Series X, Xbox One, PlayStation 5, Microsoft Windows, Google Stadia și Mac OS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.