Gen: Racing

Lansare: 25 februarie 2022

Studio: Codemasters

Distribuitor: Electronic Arts

Platforme: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S|X, Microsoft Windows PC

Clasificare: A.G.

Joacă împreună cu până la 21 de prieteni în cel mai social și conectat GRID dintotdeauna, inclusiv cross-platform, și provoacă ravagii pe pistă. Creați curse memorabile cu o varietate uimitoare de mașini, noi locații ale orașelor, cum ar fi Londra și Moscova, tipuri de evenimente interesante și vă faceți inamici pe pistă. Folosește Race Creator pentru a proiecta curse pline de adrenalină pentru a te întrece cu prietenii tăi, cu tipuri de evenimente precum Elimination, curse Boost electrizante și revenirea Drift-ului. Vrei să concurezi cu hiper-mașini împotriva camioanelor uriașe? Du-te! Fii parte din spectacolul sportului cu motor cu povestea noastră virtuală de producție Driven to Glory sau plonjează în cea mai mare carieră a noastră dintotdeauna, cu sute de evenimente emoționante.

Nu ai cum să nu fi auzit de franciza GRID mai ales când de ea se ocupă Codemasters – unul dintre cei mai cunoscuți producători de jocuri de tip racing. GRID ne-a dus prin toată lumea pe o colecție mare de trasee și circuite la volanul a sute de bolizi pe care i-am putut personaliza mai mult sau mai puțin, iar acum, că a fost anuțat Legends s-a simțit cumva ca un ultim joc al francizei.

GRID Legends este mai mult și mai bine și cel mai important, un pic diferit din ceea ce ne așteptam de la un titlu GRID, asta pentru că, nici bine nu-i dăm drumul la joc că și intrăm intens într-o… poveste. Da, GRID Legends vine cu Story lucru ce nu am mai văzut încă de la F1 2021 (Braking Point) și mai mult de atât, Codemasters a avut ca sursă de inspirație documentarul Netflix, Formula 1: Drive to Survive și au ales un mod atipic de documentar/producție pentru acesta.

DRIVEN TO GLORY

Povestea combină secvențe din joc (CGI) cu una narativă live-action cu actori în toată regula pe un fundal “verde” cum s-ar zice, care amintește de metoda folosită în jocurile de strategie Command & Conquer. După cum spuneam, odată ce dai drumul la joc intri direct în poveste și iei parte la un accident pe traseu făcut de echipa din care faci parte, Seneca, și apoi, imediat te vei întoarce la primi pași făcuți de un rookie – un începător, în această echipă care pornește de jos, fără resurse, susținere sponsorizată și cu un mecanic și șoferi care speră să scrie istorie… să ajungă Legende în legendarul GRID World Series!

Totul este prezentat sub forma unui documentar/serie (GRIDTV) prin lentilele unor camere care surprind ce se întâmplă în această echipă de novici, iar ca actori îi avem pe Ryan McKane, Ajeet Singh, Lara Carvalho, Marcus Ado, Yume Tanaka și Claire, în lumina reflectoarelor fiind însă Ncuti Gatwa în rolul lui Valentin Manzi și Nathan McKane, de la Ravenwest Motorsport, pe care-l știm din franciza GRID.

Povestea se desfășoară în decursul a 35 de episoade (trasee/circuite) la fiecare dintre ele având câte un obiectiv de îndeplinit pentru a putea trece mai departe. Aflăm povestea membrilor Seneca și luăm parte la devenirea noului venit, de la începător (rookie) la șofer profesionist în GRID World Series, dar drumul către victorie este foarte greu căci echipe rivale, cu premii și cupe în palmares, le fac viața grea. Fiecare episod este despărțit de către un montaj video care pune în mișcare povestea.

Intrat direct în poveste, te poți întoarce în meniuri pentru ajustarea opțiunilor preferate unde poți face modificări la capitolul audio, video, subtitrare și poți stabili dacă, atunci când intri în curse online, dorești să fie activă opțiunea de cross-play și respectiv, îți poți alege dintre mai multe niveluri de dificultate.

Poți oricând să te oprești din poveste și să intri în alte tipuri de joc precum Carieră (Career), unde și acolo trebuie să îndeplinești obiective pentru a debloca curse, mașini și posibilități de tuning ale lor (Rookie, Semi-Pro, Pro, Gauntlet), Quick Play – alegi curse și mașini, iar la modul Social poți orcând se te avânți în curse online cu până la 21 de alți jucători sau poți să creezi tu propriile curse și aștepți să intre alți jucători. Există management de Echipă (Team) de unde poți alege mașinile, sponsorii și membrii coechipieri, dar și mecanicul. Îți poți alege un avatar și un banner pentru echipa ta, poți configura anumiți parametri la mecanic și echipă sub forma unui tree.

La Garage poți tuna mașinile atât la capitolul aspect cât și la cel tehnic și cumpăra altele, iar la Race Creator poți să-ți creezi propriile curse alegând trasee, starea vremii, moduri de joc și altele.

Modurile de joc sunt de mai multe feluri, pornind de la cursele normale de tip Circuit, Elimination – sunt eliminate ultimele mașini de pe traseu într-un anumit timp, până rămâne doar una, Time Attack – curse contra timp,  Electric – curse cu mașini electrice, Multi Class – o combinație de curse cu mașini din clase diferite, Stadium Truck – curse cu camioane și revine… Drift, ultima oară fiind disponibil în GRID Autosport.

Trasee/circuite sunt 22 la lansare (13 circuite, 9 curse de oraș, 1 de la un punct la altul), variațiile acestora ajungând la un total de 143, dar se așteaptă să mai fie introduse prin DLC-uri, cel puțin 4 majore fiind confirmate, după cum este menționat la descrierea conținutului Deluxe Edition. Traseele/circuitele sunt în orașe precum Londra, Moscova, Dubai, Havana, Sydney, Chicago sau Paris.

Mașinile sunt peste 100 la număr și sunt împărțite sub forma: Touring, GT, Tuner, Track Day, Open Wheel, Trucks, Electric, Drift și “Others” și mai multe urmând să sosească în următoarele DLC-uri, iar cei care au pre-comandat jocul, respectiv cei care au luat Deluxe Edition au primit și Aston Martin Vantage GT4, Porsche 962C, Ginetta G55 GT4, dar și Volkswagen Golf GTI și Audi R8 1:1. Printre mașinile din joc se întorc din jocurile anterioare multe, printre care și 90s Audi A4 și Brabham BT62 (din DLC-ul plătit pentru GRID 2019) plus altele noi cum ar fi Aston Martin Valkyrie, Ginetta Junior, Stadium Super Trucks și Lotus Evija.

Tehnic GRID Legends este un joc plăcut vizual mai ales când e vorba de anumite perioade ale zilei/nopții sau stări ale vremii – ploi sau ninsori. Mașinile arată bine și dispun de un sistem de damage pe cât posibil de realist, pe care poți seta să fie doar vizual sau și cu efecte fizice. Atenția la detalii este acolo, Codemasters având grijă ca mașinile să arate cât se poate de realist, iar traseele sunt și ele create atent, după cum spuneam, existând mai multe variante de trasee la aceleași locații. Vizual arată atrăgător efectele speciale fiind acolo și ele având reflexii, refracții, acele stări ale vremii care arată frumos fie la apus, răsărit, pe timp de zi sau de noapte. Pe partea de audio efectele speciale, motoarele, izbiturile, exploziile țevilor de eșapament, se aud și se aud bine. Un derapaj/drift, frâna bruscă sau zumzăitul mașinilor electrice, printre altele, sunt redate excelent în joc, dar din păcate coloana sonoră nu mi s-a părut așa diversificată și nici cine știe ce plăcută pe alocuri, ceea ce chiar mi-aș fi dorit, spre exemplu în cursele intense din Elimination să fie prezente, alerte și să acopere acel timer repetitiv care ajunge la un moment dat să te calce pe nervi.

Jocul l-am testat pe PlayStation 5 și pot spune câte ceva și despre control. Acesta este destul de bun/exact și te obișnuiești repede cu el, butoanele se învață rapid, dar mi-ar fi plăcut să aibă full suport pentru controller-ul de PS5 pentru că ar fi fost foarte intersant să putem folosi acele Triggere cu senzor de presiune. Nu a fost cazul, deși force feedback-ul destul de în fundal, există și se simte plăcut atunci când faci Drift, sau simți când cineva te tamponează. Poți opta între mai multe feluri de HUD din care nu lipsește camera poziționată ușor în spatele mașinii, undeva sus – cel mai popular, dar și modul la persoana întâi cu mâinile pe volan.

Haideți să vorbim acum puțin și despre gameplay care, datorită diversificării modurilor, stilurilor de joc, numărului mare al mașinilor și trasee cât de cât multe la număr cu variațiuni, mențin interesul la joc, cât micile detalii precum acel sistem Nemesis prin care dacă-ți superi un adversar de pe traseu, te tratează și el cu aceeași monedă, iar sistemul GRID prin care ceilalți șoferi au stilul lor de șofat nu face decât să animeze și să pipereze și mai mult cursele.

La nivelul de dificultate Mediu de joc, ai parte de un gameplay plăcut cu șanse bune să poți câștiga printre primii cursele, deși trebuie doar să te încadrezi în obiectivele cursei respective. Victoriile te răsplătesc cu bănuți din care se extrag cei pentru echipa ta și mecanic (reparații) și se deblochează fie bannere pentru echipă, logo-uri, sau chestii de tunning pentru mașini, dar și posibilitatea de a adăuga puncte la acel tree al echipei/mecanicului.

Avansul este simțitor, cel puțin în modul Story, prin creștere în nivel, respectiv Career, pornind de la un simplu Rookie și avansând la Semi-Pro, Pro și apoi ai de tras la modul Gauntlet timp în care vei câștiga experiență, mașini, echipă mai bună pregătindu-te pentru cursele cu prietenii din online.

Cu riscul să mă repet, mi-aș fi dorit un suport pentru controller-ul PS5 pentru a simți mai bine upgrade-urile pe care le faci sau mașinile noi, prin force feedback și acele triggere care ar fi putut să dea o senzație mai puternică atunci când calci pe accelerație sau pui frână. Progresul este simțitor chiar și așa, ajungând să ai un control mai bun asupra mașinilor, iar viteza prinsă ajungând la cifre de 400KM/oră în cursele cu mașinile electrice simțindu-se cel mai bine, să nu mai punem și de adrenalina generată în modul Elimination.

Primești puncte pentru drift, cât de mult stai în aer când sări sau alte chestii mărunte – încă un motiv să te pună pe treabă, dar personal modul Drift mi s-a părut cel mai greu de ținut în frâu, deși în celelalte moduri folosesc de multe ori sistemul pentru a lua mai bine curbele. Diversitatea mașinilor și tilurilor de curse chiar te țin în priză și te fac să mai joci încă un traseu și încă unul și atâta timp cât ai setat un nivel de dificultate care nici să nu fie prea mare, dar nici prea ușor, sunt șanse mari să termini atât povestea cât și modul carieră cu plăcere.

Despre Story aș vrea să spun numai de bine, dar cu toate că la început, primele episoade/trasee sunt interesante datorită acelui mod de prezentare gen documentar/serie, mai încolo dispare din interes, noroc că sunt câteva twist-uri care să-ți atragă din nou atenția. Actorii își fac treaba, dar toată povestea având loc pe un fundal verde, care nu e tocmai realist, parcă urmărești un serial din anii ’80/’90. Îmi place situația personajului tău, care pornește de jos și ajunge să devină o Legendă, iar sarea și piperul sunt acele confruntări cu “nemesisul” nostru, al francizei GRID și acel Gauntlet.

Ca un fel de concluzie, GRID Legends m-a surprins plăcut printr-un nou mod, cel de Story, care, chiar dacă nu e cel mai bine realizat, are un scenariu interesant și diversitatea mașinilor și al locațiilor, dar și micile elemente de management și câteva sclipiri la modul grafic, te țin la volan până la linia de finiș. Să fi fost acesta ultimul joc al francizei?

GRID Legends e disponibil din 25 februarie pe PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S|X, Microsoft Windows PC.