Săptămâna trecută a fost o săptămâna a gamerilor de pretutindeni, deoarece a avut loc Summer Game Fest, Future Game Show și Xbox Showcase și Ubisoft Forward în weekend. Dar pentru noi, jucătorii din România a mai avut și o altă importanță, deoarece a fost săptămâna conferințelor din domeniul jocurilor video. În decursul săptămânii 3-9 iunie au avut loc Dev.Play 2024 și ESports Summit Bucharest 2024, 2 evenimente dedicate dezvoltatorilor, distribuitorilor și jucătorilor din plan local și internațional, unde au venit invitați speciali din toate domeniile jocurilor video.
Săptămâna a început cu Dev.Play pe 3 iunie, conferința dedicată dezvoltatorilor, unde studiouri mari și mici din România, și nu numai, s-au adunat în Aula Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnica București. Ceremonia de deschidere a fost frumoasă, cu un mesaj din partea lui Cătălin Butnariu, actualul președinte al asociației dezvoltatorilor de jocuri video din România (R.G.D.A.), urmată de un mesaj despre starea actuală a industriei din partea lui Shawn Foust, C.O.O.-ul de la Fortis Games. Mesajul lui Shawn a fost unul obiectiv legat de starea industriei, având în vedere actuala situație cu închiderile de studiouri și concedierea personalului care a fost angajat din cauza bulei tech cauzate de pandemia de SARS-CoV-2.
După prezentarea lui Shawn am avut bucuria să mă plimb printre standurile dezvoltatorilor care au venit la conferință. Nume mari precum Funcom sau Green Horse Games nu au lipsit, dar printre marii jucători de pe piață erau și studiouri mai mici sau companii care ofereau servicii de suport în industrie. Astfel am avut bucuria să mă reîntâlnesc cu echipa de la Sense 4 Motion, o companie de tech specializată în produse de motion-capture ce permit maparea tuturor mișcărilor actorilor. Astfel, prin serviciile oferite de Sense 4 Motion atât dezvoltatorii de jocuri video cât și case de producție audio-vizuale au oportunitatea de a obține toate datele necesare pentru a recrea mișcări naturale în personajele pe care le folosesc în filme, seriale sau jocuri video. Tot în pauză am avut oportunitatea să fac cunoștință și cu echipa de la Punchev Group, o companie ce oferă suport pentru diferite proiecte pe partea de design și care a ajutat cu proiecte pentru giganți ai diferitelor industrii precum Netflix, Funcom, Gameloft, Sony, Take 2 sau chiar Pokerstars.
După pauza de cafea ne-am întors la o mini campanie de Dungeons & Dragons cu tematică muzicală, unde Borislav Slavov, compositorul și directorul de muzică a premiatului Baldur’s Gate 3 ne-a arătat importanța muzicii adaptive în jocurile video. Prin magia muzicii am văzut cum o simplă animație de mișcare a unui personaj s-a transformat din mers simplu în mers furișat sau chiar fugă. În cuvintele GM-ului din acea sesiune, „Muzica ține mai puțin de riscuri și mai mult de pasiune”. În restul conferinței, dl. Slavov ne-a prezentat date ale industriei de jocuri video cu referire la muzică și importanța industriei în sine, care a crescut mai mult decât cea a filmelor sau serialelor. Acesta considera că muzica din jocurile video a evoluat cu mult peste cea din filme sau seriale, deoarece aceasta acoperă o plajă mai mare de genuri și a împins tehnologia prin nevoia de creare a unor unelte hardware și software noi care să permită muzicii nu numai să tanziționeze într-un mod natural, dar să fie și un participant activ la povestea jocului.
După ce am terminat campania muzicală ne-am întors la realitățile administrative cu Sebastian Kalemba, director de joc la CD PROJEKT RED. Aceste ne-a prezentat modul în care el a fost implicat atât în franciza The Witcher cât și în Cyberpunk 2077. Folosind FPS-ul drept exemplu, acesta ne-a explicat diferitele stiluri de a conduce o echipa și cum fiecare afectează randamentul echipei. Desigur, ne-a atenționat câ modul său de a conduce diferitele echipe ce sunt implicate în procesul de dezvoltare a jocurilor video nu este neapărat cel mai bun, dar este cel care lucrează pentru el. O viziune bine definită și onestitatea sunt cheile succesului conform domnului Kalemba, iar acesta consideră că nu există o situație în care să reiretezi prea mult care este viziunea pentru joc.
Conferința a contiuat pe aceiași direcția cu doamna Amy Chen, director de artă la GameSim, care ne-a expus care sunt provocările industriei din rolul unui team leader și cum trebuie acestea abordate. Cheia la orice problemă este desigur comunicarea, iar abilitatea de a comunica clar este foarte importantă în orice industrie, nu numai cea a jocurilor video. Aceasta ne-a dat exemple de diferite situații cu care a avut de-a face de-a lungul carierei sale și care au fost soluțiile până la urmă, iar una din cele mai bune lecții pentru dezvoltatori și nu numai este să setăm limite clare pe proiecte, inclusiv când vine vorba de clienți.
Prima zi din Dev.Play 2024 s-a terminat cu un panel de discuție între 2 specialiști în investișții, anume Louis-Rene Auclair de la Rocket Ride Games și Justin Berembaum de la Xsolla, care au purtat un dialog cu Mihai Pohontu de la Amber și Cătălin Butnariu de la R.G.D.A. Nimeni nu era de acord cu idea că industria va trece printr-o schimbare masivă din 2025 și au reiterat importanța onestității în relația cu partenerii din procesul de dezvoltare a jocurilor video cât și cu investitorii. Mai mult, dl. Berembaum a stresat faptul că aceștia își doresc să audă și vești bune de la companiile sau proiectele în care investesc și nu doar de probleme sau că au rămas fără fonduri. Tot în cadrul discuției s-a reiterat că cel mai important lucru pe care îl pot avea dezvoltatorii indie este o comunitate, deoarece dacă aceasta există pentru un produs care încă nu este gata, iar fanii deja își exprimă interesul în cumpărarea jocului, atunci șansele sunt mari ca proiectul să primească banii ceruți. Dar cea mai importanță lecție pe care ne-a oferit-o acest panel a fost că în discuția cu investitorii este tot timpul indicat să cerem mai mult, deoarece vor apărea costuri neprevăzute tot timpul.
Din câte am auzit de la prietenii care au fost la petrecerea Dev.Play din prima zi, aceasta a fost la fel de epică precum jocurile care au fost lansate în 2023.
A doua zi din Dev.Play 2024 a început cu o prezentare din partea lui Cătălin Butnariu despre motivul de ce ne jucăm și dezvoltăm jocuri video. Acesta a punctat nu numai puterea jocurilor și faptul că acestea sunt un produs cultural, dar și evoluția pieței domeniului, care a crescut cu mult peste industrii precum cea de filme, seriale sau chiar industria cărților. El a explicat că unul din motivele pentru această dominare a jocurilor video se datorează elementului lor de interactivitate, ce permite jucătorilor să ia parte la acțiune. Mai mult, jocurile s-au dovedit a fi soluția de socializare și conectare de care oamenii au avut nevoie pe perioade pandemiei, deoarece titluri precum Fortnite, Among Us sau G.T.A. V au avut un succes răsunător în acea perioadă.
Discuția a continuat cu o reiterare a importanței comunicării în panel-ul ce a urmat, unde diferiți manageri și team leaderi din companiile din România au abordat diferitele situații cu care s-au confruntat și cum onestitatea și comunicarea au fost soluția pentru fiecare din ele. Aceștia au discutat și problema actuală de migrare a talentului din piața de muncă, iar soluția lor a fost iarăși dialogul cu persoanele
După pauza de cafea în care am avut oportunitatea să testez câteva din jocurile autohtone ce urmează să iasă am revenit în sala de conferințe unde am ascultat care sunt problemele lansării unui joc Free to Play pe telefoanele mobile și care ar fi soluțiile. După am asistat la o altă discuție între Cătălin Butnariu, Alin Stanciu de la Catalyst și George Lemnaru de la Green Horse Games unde ni s-au prezentat nu numai motivele de ce ar trebuii să investim în dezvoltatorii autohtoni, dar și ce ar trebuii aceștia să facă pentru a-și crea o imagine de încredere pentru investitorii străini. Lecția pe care au împărtășit-o cu noi cei trei a fost că nu trebuie să ne fie frică de eșec, deoarece este foarte probabil ca multe proiecte să nu fie duse până la capăt sau să nu aibă succes, iar din toate acestea trebuie să învățăm ce putem îmbunătăți la proces și la produs.
Ultimul speaker al conferinței a fost domnul Fawzi Mesmar de la Ubisoft. Acesta a avut un parcurs interesant în industrie, de la un dezvoltator de jocuri indie la un adevărat gigant al industriei care a lucrat cu francize importante precum Mario sau Star Wars. În cadrul panelului său, acesta ne-a explicat care sunt cele 5 elemente ale unei povești memorabile și cum putem să ne asigurăm că ceea ce dezvoltăm va rămâne în amintirile jucătorilor.
Conferința s-a terminat cu 2 anunțuri mari. Primul a fost ceremonia de premiere Dev.Play Awards, în cadrul căreia au câștigat Breachway și The Fall of Elena Temple. Al doilea anunț a fost faptul că domnul Butnariu nu avea să mai candideze pentru funcția de președinte a R.G.D.A.-ului.
În concluzie, pot spune că evenimentul de anul acesta a fost unul memorabil, cu speakeri ce au împărtășit cu noi lecții care pot fi aplicate nu numai în domeniul de dezvoltare a jocurilor video. Așteptăm cu drag ediția din toamnă a Dev.Play și le mulțumim organizatorilor pentru invitație.
Great!