Ascultă acest articol


Industria „principală” de jocuri video a ajuns într-o stare critică. Multe din titlurile noi trebuie să fie monetizate pentru a recupera costurile tot mai ridicate de producere a acestora, iar din acest motiv industria a ajuns să fie mai mult business decât creativ. Pentru a genera un profit pentru investitori și acționari, multe studiouri preferă să meargă pe formule care funcționează pentru anumite jocuri foarte mari, cum ar fi Fortnite, P.U.B.G., League of Legends, ș.a.m.d. Iar acest lucru este făcut în detrimentul jucătorilor, care nu-și doresc ca hobby-ul lor să devină o a doua slujbă. Vă pot spune din propria experiență că este un pic obositor să intru în fiecare zi în Genshin Impact pentru a face 4 misiuni zilnice plus câteva obiective de pe Battle Pass. Dacă aș face acest lucru pentru 4 jocuri, atunci efectiv nu aș mai avea timp să mă bucur de nici unul. Folosirea unei formule dintr-un trend nu garantează aceleași rezultate, deoarece piața jocurilor video este foarte volatilă. Unele pot avea succes datorită modelului folosit (ca de exemplu Fortnite) iar altele devin pagube atât de mari încât eșecul lor trage un semnal de alarmă pentru industrie (cum a fost Concord). Majoritatea jocurilor din ultimii 3 ani care au urmat modelul de „live-service” au avut un succes modic, deoarece din aproape toate lipsește acel element critic: distracția. În condițiile în care industria a fost omogenizată, nu va face nici o diferență dacă joci Apex Legends sau Call of Duty: Warzone, deoarece singura diferență ține de estetică.

În atare condiții, domeniul jocurilor video are nevoie de o gură de aer proaspăt care să trezească dezvoltatorii din această letargie creativă în care se află. Răspunsul la această problemă este secțiunea indie, unde studiourile și mințile creative își pot da frâu liber imaginației pentru a crea adevărate opere de artă, omagii, scrisori de dragoste sau chiar haos nemărginit. Acest colțișor al industriei a permis jucătorilor să se bucure de titluri cu adevărat creative ce nu se sfiesc de subiecte grele (precum efectele poluării din Another Crabs Treasure) și care te lasă pe gânduri odată cu genericul de final (Braid). Desigur, sunt destule jocuri indie care nu au povești încărcate și nu și-au propus nimic altceva decât să ofere cât mai multă distracție jucătorului, precum The Rogue: Prince of Persia sau Neon White.

Titlul despre care urmează să vă povestesc astăzi este un joc indie, iar scopul acestuia este pe cât de poate de simplu: să ofere zeci de ore de distracție pentru jucători. Ravenswatch este al cincilea joc creat de dezvoltatorul Passtech Games, care s-a folosit de experiența dobândită din Curse of the Dead Gods pentru a ne aduce ceva cu adevărat special: un joc PvE (în română jucător împotriva mediului) ce poate fi experimentat în mod singleplayer sau cu prieteni, cu elemente roguelite, o estetică de benzi desenate și cele mai îndrăgite personaje din basme și folclor. Așa cum v-am obișnuit, începem cu povestea.

Bunico, de ce ai ochii așa de mari?

Acțiunea din Ravenswatch are loc în Reverie, un tărâm magic unde locuiesc toate personajele din cele mai frumoase povești și poezii, precum Scufița Roșie, Aladin sau chiar faimosul rege Arthur. Acest loc magic a fost acaparat de către forțele întunecate ale Coșmarului, ce au corupt tot ceea ce au atins și care nu-și doresc nimic altceva decât să distrugă tot ceea ce le iese în cale. În atare condiții, mai multe personaje de basm s-au alăturat Ravenswatch-ului, o organizație menită să combată Coșmarul și agenții săi. Cam aceasta este povestea jocului și vă mărturisesc faptul că este un mare păcat dezvoltatorii nu au țesut o poveste prin care să trecem pe parcursul jocului. Majoritatea sunt cuprinse într-un jurnal ce poate fi accesat din meniul principal, iar jucătorul va obține câte o pagină din povestea fiecărui personaj odată cu acumularea unui anumit număr de puncte de experiență. Am putea numi totuși misiunile din titlu ca fiind un soi de mini-poveste, dar firele narative nu sunt bine dezvoltate și sunt mai degrabă referințe la povești și personaje bine cunoscute care nu s-au alăturat organizației (precum cei trei purceluși, Morgan le Fay sau Sinbad). Chiar și cu această deficiență, jocul este unul distractiv deoarece dezvoltatorii au pus accent pe alte elemente.

Călătorie spre Soare-Apune

Unul din aceste elemente sunt membri organizației. În total avem 9 personaje cu care putem înfrunta forțele Coșmarului iar acestea sunt sunt:

  • Scufița Roșie;
  • Flautistul din Hamelin;
  • Crăiasa Zăpezii;
  • Beowulf;
  • Melusine;
  • Aladin;
  • Gepeto;
  • Sun Wukong;
  • Carmilla

Din câte se poate observa, fiecare personaj face parte din basme, folclor sau povești populare. Cu siguranță mai toți am auzit poveștile faimoase ale lui Hans Christian Andersen, a fraților Grim, Antoine Galland sau chiar Carlo Collodi. Nu am așteptarea ca marea majoritate a românilor să fi citit nuvela lui Sheridan Le Fanu despre faimoasa contesă vampir din Austria sau să aibă habar despre aventurile pline de haz descrise de Wu Cheng’en. Dezvoltatorii au ales personaje din cele mai cunoscute povești, astfel încât fiecare să găsească ceva familiar în acest joc.

Dar această varietate de personaje nu ar însemna nimic dacă nu ar avea o identitate unică în acest titlu care să fie memorabilă. Fiecare personaj are un rol diferit în joc, de la cel de buffer și suport (Melusine) care menține toată echipa în viață, la cel de tanc (Beowulf) al cărui menire este să atragă atenția tuturor inamicilor și să apere echipa. Passtech Games a avut grijă ca identitatea folclorică a fiecărui personaj să fie respectată, astfel fiecare are elementele ce i-au definit dar reprezentate într-un mod nou și original. Scufița Roșie poartă pelerina sa eponimă pe timpul zilei și vânează monștri cu un arsenal ce l-ar impresiona inclusiv pe președintele Federației Ruse, iar noaptea se transformă în lupul cel mare și rău datorită licantropiei de care suferă. Marele Înțelept Egal cu Cerul (Sun Wukong) are vestitul său toiag Jingu Bang, iar abilitățile sale poartă denumirile din Călătorie spre Soare Apune sau fac referințe clare la evenimentele din vestita operă a lui Wu Cheng’en, iar Flautistul din Hamelin cheamă șoareci, șoricei și șobolani să îl ajute pe câmpul de luptă.

Un războinic mai degrabă ar muri decât să trăiască o viață în rușine

Dacă ne referim la jocul în sine, acesta se aseamănă foarte mult cu un spin-off din franciza Dead Island, anume Dead Island Epidemic, un titlu multiplayer PvE ce se descria ca fiind primul ZOMBA (în loc de MOBA). Jucătorul are acces la câteva personaje, dintre care va alege doar unul cu care să înfrunte forțele Coșmarului pe parcursul meciului. Acestea vor avea fiecare acces la un atac simplu, o abilitate pasivă, două abilități active ce cauzează daune mari dar care au o perioadă de încărcare, o abilitate defensivă și un atac mare denumit ultimată. Fiecare meci durează aproximativ 45 de minute, iar meciurile sunt împărțite în 3 runde, fiecare rundă de minim 15 minute.  Deși sunt obișnuit să petrec câte 40-50 de minute în League of Legends, consider că lungimea meciurilor este prea mare iar jocul ar fi beneficiat mult dacă rundele ar fi fost maxim 10 minute.

Fiecare meci este unic, deoarece harta se schimbă, deși locația în sine rămâne aceiași, iar în cadrul acesteia jucătorul va putea găsi diferite misiuni, artefacte și oponenți puternici pe care să-i înfrunte, pentru a avansa în nivel sau pentru a obține un avantaj în fața șefului de la sfârșitul rundei. În total sunt mai mult de 200 de abilități pe care jucătorul le poate obține, dar numai 11 pot fi echipate pe decursul unui meci, iar acestea sunt aleatorii, deoarece la fiecare nivel obținut jucătorul va avea posibilitatea să aleagă o abilitate din două sau trei ce îi sunt prezentate. Odată ce perioada de preparare s-a terminat, toți jucătorii sunt teleportați în arena șefului, unde sunt nevoiți să îl învingă pentru a avansa la următoarea rundă. De fiecare dată când un personaj moare, acesta poate reînvia folosind una din cele 6 pene de corb ale echipei, iar când acestea s-au epuizat și toți eroii au murit, jocul s-a terminat. La finalul fiecărui meci, jucătorul va obține un anumit număr de puncte de experiență pentru personajul folosit, iar aceasta va debloca abilități noi ce pot fi folosite în următoarele meciuri.

Deși meciul poate fi terminat de un singur jucător (teoretic), Ravenswatch a fost conceput ca un joc de echipă, ce necesită formarea unor echipe eficiente pentru a face față diferitelor orori din tărâmurile Reverie. Deși am reușit să termin un meci cu ușurință cu Regele Maimuță, nu am putut repeta această reușită cu Aladin sau Carmilla. Nu neg este o posibilitate ca RNG-ul să nu fi ținut cu mine, dar sunt convins că trebuie să deblochez abilități mai puternice pentru fiecare personaj.

Ești a mea, vei fi a mea, tu și cu mine vom fi o mereu un întreg…

Titlul celor de la Passtech Games a devenit rapid un clasic al genului, iar acest lucru se datorează atât interpretării originale a personajelor ce apără aceste tărâmuri de basm cât și datorită sunetului. Tehnicienii au reușit să aducă Reverie la viață cu o sumedenie de zgomote, de la muzica de fundal ce te pregătește de marea înfruntare cu minionii Coșmarului, la sunetele armelor ce mușcă din oponenți. Singurul aspect tehnic unde lasă de dorit este la optimizare, deoarece jocul suferă de mulți timpi morți. Am petrecut și 5 minute așteptând prima inițializare a meciului, iar între runde mai așteptam încă 2 minute ca harta să fie generată și populată cu inamici și obiective.

Dezvoltatorii au creat o adevărată bijuterie de joc, ce merită jucat atât cu prieteni cât și singur, datorită combinației de personaje memorabile, abilități distractive, elementul aleatoriu al fiecărui meci și dorința arzătoare de a avea jocul perfect, cu cele mai bune abilități și artefacte.

Ravenswatch este disponibil pe console din 28 noiembrie 2024 și le mulțumim celor de la Nacon și Passtech Games pentru codul de recenzie. Jocul a fost lansat în early access pe PC pe 6 aprilie 2023 iar lansarea pe console are loc pe 28 noiembrie 2024.

 

  • Gen: Action, Roguelite
  • Lansare: 6 aprilie 2023 (PC), 28 noiembrie (Console)
  • Studio: Passtech Games
  • Distribuitor: Nacon
  • Platforme: Nintendo Switch, Xbox Series X & S, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One și PC.
  • Clasificare: 18
  • Sistem de testare: PlayStation 5.
  • Sinopsis: Ravenswatch este un joc de acțiune roguelike de sus în jos în care joci ca eroi de povești și legende care trebuie să ucidă hoarde de creaturi de coșmar în lupte chinuitoare. După succesul Curse of the Dead Gods©, Passtech Games revine cu o formulă îmbunătățită și o experiență de joc captivantă cu o valoare de reluare fără sfârșit. Acesta poate fi jucat solo sau cu până la patru jucători în co-op.

Joacă în rolul a 9 eroi, fiecare cu o întorsătură unică și un gameplay individual, inclusiv Scufița Roșie, care suferă de licantropie; Sun Wukong, regele maimuță căzut; Regina Zăpezii cu puterile ei malefice; și multe alte personaje familiare care au o latură mai întunecată și sunt mai violente decât ți-ai putea aminti.

Coșmarul a invadat lumea viselor și corupe totul în urma sa. Confruntați cu acest rău, Ravenswatch adună eroi din povești și legende din întreaga lume pentru a conduce o luptă crucială și a restabili echilibrul fragil. Dar eroii înșiși au fost corupți. Cât de adânci sunt rădăcinile acestui rău?

Explorează 3 hărți deschise pline de activități și inspirate de păduri și mlaștini fermecate, O mie și una de nopți și, respectiv, de legendele arthuriene. Ajută-i pe locuitorii din Reverie, precum cei Trei Purceluși, Sinbad Marinarul sau Morgan le Fay și câștigă recompense valoroase care să te ajute în viitoarele tale lupte. Dezvăluiți povestea fiecărui personaj și a Reveriei, rundă după rundă. Ravenswatch este o combinație meticulos creată a unei atmosfere dark fantasy cu un stil de benzi desenate.

Pentru a învinge Coșmarul și a ajunge la capitolul final, vei avea nevoie de o construcție puternică, concentrare și/sau muncă în echipă excelentă. Ai la dispoziție 3 zile și 3 nopți pentru a-ți crește puterea. Înfruntă șeful de capitol când te simți pregătit… sau când nu mai ai de ales.

În cea mai pură tradiție a genului roguelike, Ravenswatch este un joc provocator, dar corect, echilibrat și rafinat datorită feedback-ului comunității. Bătălii epice cu șefi și peste 50 de inamici formidabili, cu un design unic. Cu fiecare nivel finalizat, câștigi dreptul de a alege un nou talent și de a îmbunătăți abilitățile eroilor tăi. Combină talentele, obiectele și visele pentru a crea cele mai puternice construcții. Și mai multă distracție cu prietenii sau folosind funcția de matchmaking: explorează sinergiile și relațiile dintre eroi cu până la patru jucători în co-op.

În timpul jocului, optimizează-ți timpul și folosește cât mai bine upgrade-urile pe care le câștigi. Cu fiecare nouă rulare, explorați o nouă hartă plină de activități și inamici. Deblocați noi eroi și conținut nou de la o rundă la alta. Peste 200 de talente, 50 de obiecte magice și nenumărate combinații de construcție. Hărți generate aleatoriu cu o gamă largă de activități. 4 niveluri de dificultate și moduri de joc personalizate pentru o provocare și mai mare sau pentru a vă bucura de Ravenswatch în propriul ritm.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.