September 5 (2024) este un film cu succes moderat în box office, dar apreciat de critici pentru abordarea inedită și interpretările remarcabile ale actorilor. Având în vedere natura serioasă a subiectului, este explicabil de ce doar un public select poate consuma și aprecia un astfel de film, realizat în stilul unui documentar clasic. Nu veți vedea efecte A.I. bombastice, acțiune ca în benzi desenate sau personaje „glossy” construite prin exces de sex-appeal, ci un film care explorează etica jurnalismului de televiziune și începutul unei ere mediatice dure.
September 5, regizat de Tim Fehlbaum, este inspirat de un caz real – reconstituie evenimentele tragice de la Jocurile Olimpice din München din 1972, când un grup de teroriști palestinieni a luat ostatici membri ai echipei olimpice israeliene.
Dar focusul este pe jurnaliștii de la ABC Sports, care și-au asumat riscuri vitale, s-au confruntat cu dileme etice și profesionale și au făcut eforturi uriașe pentru a transmite live un eveniment terorist de asemenea anvergură, marcând și o premieră istorică în acest sens – au influențat masiv modul în care știrile sunt prezentate și consumate.
September 5 nu numai că reconstituie cu acuratețe evenimentele tragice din 1972, dar lansează o dezbatere importantă asupra rolului mass-media în relatările de criză, cu accent pe etica difuzării live a unor imagini violente sau tragice, care pot traumatiza publicul sau pot glorifica acte teroriste. Este o dilemă relevantă și azi, în contextul în care mass-media trebuie să echilibreze dreptul publicului la informare cu responsabilitatea de a nu provoca suferință inutilă.
De exemplu, în timpul crizei, teroriștii urmăreau acoperirea mediatică, ceea ce a dus la compromiterea unei tentative de salvare. Aici intervine responsabilitatea jurnaliștilor de a evalua impactul potențial al transmisiunilor lor asupra siguranței persoanelor implicate, dar și necesitatea de a colabora cu autoritățile pentru a evita astfel de situații.
explorează tensiunea dintre goana pentru audiență și aspectul deontologic
Altă dilemă prezentată în film vizează utilizarea terminologiei adecvate pentru a descrie evenimentele și persoanele implicate, ceea ce subliniază provocarea menținerii neutralității jurnalistice, precum și modul în care limbajul poate influența percepția publicului. Filmul explorează tensiunea dintre goana pentru audiență și aspectul deontologic, echivalent cu obligația de a acoperi evenimentele în mod integru, disputând măsura în care factorii comerciali ar trebui să influențeze conținutul editorial.
De remarcat este și că echipa ABC Sports a fost nevoită să gestioneze o situație de criză fără pregătire prealabilă în jurnalismul de știri, ceea ce ridică noi întrebări despre competența și responsabilitatea organizațiilor media de a se asigura că personalul lor este pregătit să abordeze în mod adecvat situațiile de urgență și are experiența necesară pentru a livra conținut de calitate.
Actorul Peter Sarsgaard oferă o interpretare complexă și remarcabilă în rolul lui Roone Arledge, președintele ABC Sports, reușind să redea determinarea unui lider aflat sub presiune, iar John Magaro (în rolul lui Geoffrey Mason) și Ben Chaplin (în rolul lui Marvin Bader) adaugă profunzime acțiunii. Personajul lui Sarsgaard, cu aspect neglijent și zâmbet sardonic, amintește de Philip Seymour Hoffman sau de John Malkovich și oferă publicului claritate asupra complexității deciziilor editoriale și a impactul acestora asupra percepției publice.
Cunoscutul actor Sean Penn, unul dintre producătorii filmului, a fost profund marcat de evenimentele din 1972, pe care le-a urmărit în direct la vârsta de 12 ani, și a vrut să aducă această poveste importantă în atenția publicului contemporan. Colaborarea sa cu regizorul Tim Fehlbaum și echipa de producție a fost crucială pentru obținerea drepturilor asupra materialelor de arhivă și pentru recrearea fidelă a atmosferei din acea perioadă. Filmul utilizează imagini de arhivă din transmisiunile originale ale ABC Sports, integrate armonios în scenele dramatizate, pentru a oferi o reprezentare autentică a crizei. Echipa de producție a lucrat îndeaproape cu experți și martori oculari, inclusiv cu Geoffrey Mason, producătorul ABC prezent la München în 1972.
Așadar, nu ratați acest film care propune o perspectivă fascinantă asupra jurnalismului de televiziune clasic, din perioada în care transmisiunile erau limitate la rezoluții scăzute, opțiunile de editare și redare instantanee erau rudimentare, iar contextul politic cenzura masiv conținutul mediatic și restrângea libertatea presei.
Deși, astăzi, tehnologia a transformat radical mass-media, permițând colectarea și distribuirea rapidă a informațiilor de jurnaliști cu acces la o gamă largă de surse și instrumente digitale care facilitează verificarea și prezentarea datelor, provocările persistă, cum ar fi proliferarea dezinformării și presiunile economice asupra instituțiilor media. Indiferent de resursele disponibile, calitatea jurnalismului depinde în continuare de etica profesională, de rigurozitatea în documentare și de capacitatea de a naviga într-un peisaj mediatic complex și în continuă transformare.
September 5 a avut premiera la Venice International Film Festival în 29 august 2024, din 13 decembrie 2024 a intrat în cinematografele americane, iar din 17 ianuarie 2025 a fost lansat la nivel global inclusiv în România prin Ro Image.
- Regizor: Tim Fehlbaum
- Scenariu: Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David
- Gen: Dramă, Thriller, Istoric
- Lansare: 17.01.2025
- Durata: 1h 35m
- Producători: BerghausWöbke Filmproduktion, Projected Picture Works, Constantin Film, Edgar Reitz Filmproduktion
- Distribuitor: Ro Image
- Clasificare: N-15 – Nerecomandat 15
- Actori: Peter Sarsgaard … Roone Arledge
John Magaro … Geoffrey Mason
Ben Chaplin … Marvin Bader
Leonie Benesch … Marianne Gebhardt
Zinedine Soualem … Jacques Lesgards
Leon Dragoi … Tehnician lumină - Sinopsis: “În timpul Jocurilor Olimpice de vară din 1972 de la Munchen, Germania, o echipă americană de transmisiuni sportive trebuie să se adapteze la transmisiunile în direct ale sportivilor israelieni ținuți ostatici de un grup terorist.” – Ro Image