Regizorul filmului Titanic, James Cameron a dat un interviu presei despre lansarea filmului pe Blu-ray.
Ce ne poți spune despre faptul că Titanic a fost lansat și în format Blu-ray 3D? A fost îmbunătățit în vreun fel ?
JAMES CAMERON: Baza pe care am lucrat a fost o peliculă filmată în 1996. Era cumva un film învechit, filmat printr-un process numit ”35”, care implică filmarea unui număr mult mai mare de scene decât ceea ce spectatorul va putea urmări ca produs final. A fost lansat în format Cinemascope, iar atunci când am făcut transferul l-am trecut în format HD 16X9, în 4K. Am clarificat foarte mult imaginile, am scos anumite nuanțe, am lucrat în DI obținând toate acele culori perfecte și luminoase. Îmi place la nebunie să mă uit la film acum. Am reușit cu ajutorul tehnologiei să facem toate acele lucruri pe care nu le-am putut realiza în trecut, deoarece această artă este extrem de imprecisă, și sunt peste măsură de încântat că tehnica a evoluat atât de mult. Chiar dacă lăsăm la o parte faptul că filmul a fost transformat acum în 3D, tot arată extraordinar față de cum a fost lansat în formatul inițial.
Care a fost, mai exact, implicarea ta în tot acest proces de trecere a filmului în format 3D?
CAMERON: Am fost foarte implicat în fiecare pas al întregului proces. Am lucrat cu aceeși echipă care îmi este alături de 20 de ani. Dar de data asta l-am adus în echipă și pe cel care s-a ocupat de culoare și de imagine pentru filmul Avatar, dar și pentru alte câteva documentare sau filme pe care le-am remasterizat recent. Ne înțelegem foarte bine și știe exact cum vreau să arate lucrurile la final, cum aș vrea să arate constrastul sau dinamica imaginii, lucruri de genul acesta. Am avut o echipă extraordinară cu care am lucrat și toată lumea și-a dat interesul și a investit energie ca totul să iasă perfect și parcă filmul a prins viață din nou de la sine.
Care a fost cel mai dificil lucru în tot acest proces de transformare a filmului Titanic în 3D?
CAMERON: Scenele în care apăreau de obicei foarte mulți oameni ne-au pus ceva probleme la trecerea în 3D, dar am venit cu niște soluții extraordinare. Până și noi am învățat câte ceva pe parcursul acestui proces. Chiar zilele trecute voerbeam cu cei de la Stereo D, unul dintre partenerii noștri și ne-au mulțumit că le-am îngreunat munca atât de mult, reușind astfel să învețe lucruri noi despre procesul 3D. Chiar au simțit că și-au îmbunătățit metodele de lucru odată cu munca la acest proiect.
Dacă ar fi să ne întoarcem puțin în timp și să vorbim despre filmările pentru pelicula originală, cum ai reușit să menții toți actorii concentrați pe durata scenelor din apă?
CAMERON: Întodeauna am spus că Leo este ca o pisică siameză pe care încerci să o bagi în apă. A făcut mereu caz de faptul că trebuie să se bage în apă. Deși aceasta era mereu caldă, toate semnele care indicau că totul era foarte rece erau de obicei adăugate în procesul de postproducție, pur și simplu el ura să se ude. Chiar în ultima zi de filmare a trebuit să filmăm o scenă sub apă, iar atunci l-am auzit exclamând : ”Eu am certificare de scufundător profesionist”. Pur și simplu mi-a venit să îl strâng de gât. Care a mai fost toată faza cu faptul că se simțea mereu ca o pisicuță forțată să se ude ?
Ai avut parte de nopți albe în timpul filmărilor?
CAMERON: De regulă, cu o noapte înainte de a începe filmările la orice proiect nu dorm deloc pentru că mi se derulează totul permanent în minte. La sfârșitul primei zile de filmare ajung atât de frânt încât până la final de obicei nu mai am probleme cu somnul.
Când începi filmările la un nou proiect, iei din start în considerare și opțiunea de a-l scoate în format Blu-ray ?
CAMERON: Întodeauna există o mulțime de lucruri, de scene pe care ai vrea să le faci, însă poate nu își găsesc locul în proiectul final, poate au tenta unui mic experiment și atunci te gîndești că e păcat să le irosești. Le putem insera în film, însă le putem la fel de bine adăuga în secțiunea de ”Scene șterse” sau de ”Scene adiționale” care apar pe Blu-ray. Acum ești sigur că există o șansă destul de mare ca cineva să le vadă.