Ascultă acest articol


“Ubisoft ne-a oferit încă o dată un joc care e posibil să-l vedem premiat sau sigur nominalizat pe la evenimentele de gaming, unde o lume, cu adevărat open-world, care arată și excelent, ne așteaptă la aventură și luptă împotriva a patru membri potretizați perfect pe post de antagoniști.”

Gen: FPS, Acțiune, Aventură

Lansare: 27 martie

Studio: Ubisoft

Distribuitor: Ubisoft România

Clasificare: I.M.

Ediții:

Recenzie:

I’m a sinner. Bless me Father !

 Despre franciza Far Cry

Îmi amintesc ce impact colosal a avut debutul engine-ului CryEngine, al Crytek, la începutul anilor 2000. Era absolut incredibil ce putea să facă și avea să revoluționeze lumea jocurilor video. Far Cry, lansat în martie 2004, a fost exemplul cel mai bun de a vedea engine-ul în acțiune, iar cei cu PC-uri puternice se puteau bucura de o grafică excelentă și o poveste interesantă care se desfășura pe o insulă exotică din Micronezia unde un turist nefericit este prins în ceva deosebit și e forțat să pună mâna pe arme și să intervină. Jocul a fost bine primit de public, iar Ubisoft a decis să-l transforme într-o franciză și au adaptat CryEngine în Dunia Engine ce le-a permis să extindă seria într-una cu adevărat open-world.

Succesul nu a ezitat să vină, în 2014, Ubisoft declarând că franciza exotică a fost vândută în 20 de milioane de exemplare. Nu a fost ceva inovativ, dar a fost implementat bine și mă refer aici, printre altele și la posibilitatea de a conduce vehicule de teren, deltaplane, avioane, elicoptere, bărci și de a controla fel de fel de turete și arme, de-a lungul francizei.

Far Cry 2 a apărut în 2008 și s-a decis să se renunțe la personajul principal, Jack Carver și s-a optat pentru 9 personaje diferite, fiecare cu povestea lui, dar care au ca numitor comun un inamic “The Jackal”, iar acțiunea se petrece în Africa. În acest sequel elementele open-world au fost extinse și Dunia a funcționat la capacitatea maximă. Odată cu lansarea sequel-ului se confirma oficial că se lucrează la Far Cry 3.

Far Cry 3 a fost lansat în 2012, iar acțiunea s-a întors oarecum la origini unde Jason Brody și prietenii săi ajung pe o insulă necartografiată din Pacific unde sunt răpiți de pirați conduși de un “nebun” pe nume Vaas.

Far Cry 4 schimbă iarăși peisajul și ne trimite de această dată în Kyrat, în munții Himalaia unde Pagan Min s-a autoproclamat rege și terorizează localnicii. Ajay Ghale este de această dată protagonitul, și el fiind nevoit să pună mâna pe arme și să facă dreptate în Kyrat. Jocul a sosit la doi ani mai târziu de Far Cry 3, în 2014.

Una dintre cele mai plăcute vești (dar la care ne așteptam) a fost confirmarea pentru Far Cry 5 în mai 2017, din 27 martie 2018 fiind lansat în toată lumea pe platformele PC, PlayStation 4 și Xbox One.

Franciza a primit, de asemenea și câteva DLC-uri/expansion-uri/spinoff-uri dintre care amintim Far Cry Instincts, Far Cry 3: Blood Dragon și Far Cry Primal.

Far Cry 5

Povestea

Far Cry 5 vine într-o perioadă interesantă, luând în calcul schimbările și conflictele politice și religioase de pe tot globul și opțiunile diferite alese de populații din diferite țări ale lumii. Jocul aduce în prim plan, de această dată o sectă, rețeta nebuniei fiind păstrată din ultimele trei titluri ale francizei și schimbă și împrejurarea unde are loc acțiunea jocului. Dacă anterior am trecut prin insule exotice, Africa, Himalaia și chiar prin epoca de piatră, de această dată acțiunea se mută în prezent în orașul rural, denumit ironic, Hope County din nord-vestul Americii. O zonă montană, împădurită, unde un grup de sectanți continuă să ademenească populația în cultul lor “The Project at Eden’s Gate”, prin acțiuni forțate, dar și prin infectarea apei potabile și plasarea în apropierea zonelor locuibile cu un fel de droguri care duc la o stare de nebunie și a pierderii de sine. Cu mințile pierdute, locatarii aflați într-un fel de transă/disperare, își caută luciditatea la “mesia” reprezentată prin cei patru membri ai familiei Seed, John, Faith, Jacob și Joseph, sau “The Father”, liderul și antagonistul principal al jocului. Bisericile și altarele (The Father are chiar și o statue în Christ the Reedemer-style) sunt acum mai populate ca niciodată, iar Părintele (care nu arată nici pe departe ca un Părinte de biserică – e tatuat peste tot, are o frizură șmecheră și poartă ochelari “de efect”) se întrece-n nebunie cu Vaas și Pagan Min, no problem.

Cei patru sunt împrăștiați în patru zone ale Hope County, iar șeriful nu mai face față sectei care adună rapid din ce în ce mai mulți “infectați” și decide să ceară ajutor lui „The Deputy” (cunoscut și ca Rookie sau Rook) – primul protagonist al seriei care poate fi personalizat de la zero și care… nu scoate niciun cuvânt pe tot parcursul jocului. Da, ați auzit bine, dar este explicabil (imediat revenim și la el/ea). The Deputy, împreună cu o echipă, sosesc în Hope County ca o ultimă speranță (hope) la salvarea situație grave. The Father și frații săi trebuie să dispară cu orice preț.

Meniu și personalizarea personajului

Înainte de a începe să vorbim de jocul în sine, trebuie să revenim la ce vă spuneam mai sus, despre protagonist. Înainte de a ateriza, împreună cu echipa, la o biserică din Hope Conty, unde The Father ține o predică, cu scopul de a-l aresta și de a-l duce la pușcărie, jucătorii trebuie să își aleagă întâi dacă vor ca personajul să fie femeie sau bărbat și apoi să-l personalizeze cu etnii, îmbrăcăminte și alte accesorii vestimentare. Asta (cred eu) că ar fi explicația de ce Rookie nu scoate un cuvânt tot jocul și sunt destule dialoguri cu persoanaje importate, sau NPC-uri prin joc.

Conceptual, meniurile, ecranele de încărcare, secvențele cinematice cu engineul jocului și atmosfera în sine, sunt perfect alese. Meniul principal e animat, la fel și ecranele de încărcare, cele din urmă oferind indicii prețioase din joc și câte un citat despre unul dintre cei patru membrii ai familiei Seed. Acestea se schimbă și în funcție de zona care te afli și de care membru al familiei e condusă. Prin meniul principal ai acces la câteva opțiuni ce țin de sunet, gameplay și aspect, zona de tutoriale, pentru cine dorește să se perfecționeze sau pur și simplu să se familiarizeze cu butoanele sau combinațiile de pe controller (și sunt destule), outpost master, dacă vrei să te înscrii/loghezi în Ubisoft Club și live events.

Gameplay

Jocul începe cu sosirea lui Rookie și echipei, cu elicopterul, la biserica unde The Father ține o slujbă. Atmosfera de pe drumul de la elicopter și până la Biserică e plină de tensiune, iar bătaia violentă dintre doi câini, vis-a-vis de acea biserică, aduce și mai multă tensiune în controller-ul jucătorului. Pășești în Biserică. The Father se predă, pui cătușile și mergi înapoi spre elicopter. Atmosfera e subră rău, iar lumea e din ce în ce mai agitată. Țipă, aruncă după tine și echipă. E din ce în ce mai rău. Elicopterul decolează, dar sectanții îi vin de hac și se prăbușește în pădure. Am ținut să vă povestesc prima scenă că e foarte bine pusă la punct, grafica e excelentă (recenzia de față a fost făcută pe PlayStation 4 Pro pe un TV 4K de 138cm cu HDR), iar atmosfera e incredibilă. Pot să spun că se apropie de senzația avută prima oară la începutul lui Far Cry, nu chiar așa de revoluționară, dar clar e acolo.

Premiza jocului e la bază, foarte simplă și este asemănătoare titlurilor anterioare. Trebuie să pui mâna treptat pe bazele sectanților, să le distrugi tentativele și mișcările care implică “drogarea” locuitorilor și chiar să-i salvezi pe cei obligați să se convertească sub amenințarea armei și bineînțeles să construiești o rezistență. Fiecare locatar salvat îți poate fi un posibil companion putând să-i angajezi să lupte alături de tine. Ei pot fi comandați printr-un buton în care îi spui unde să meargă sau să atace și în cele mai multe cazuri își fac bine treaba. În caz de pierd bătălia pot fi reînviați și sosesc înapoi alături de tine, într-o perioadă de timp anume. Companionii patrupezi sunt posibili și ei. De la îndrăgitul câine Boomer (pe care îl poți mângâia când vrei) și care poate fi învățat să fure armele inamicilor și să ți le predea la aport, poți opta chiar și la o pumă pe nume pompos Peaches, care cu siguranță va băga frica în coastele sectanților sau locatarilor posedați.

Cu fiecare avanpost capturat și stricăciune aduse în complotul sectanților, câștigi teren, faimă, încredere și tot ce mai găsești într-un RPG în zilele noastre. Este o lume open-world măricică, cele patru zone mustind de misiuni și misiuni secundare și efectiv nu ai niciun moment de căscat gura prin păduri sau la apus/răsărit de soare că ai mereu ceva de făcut. Te poți deplasa prin apă, sol și aer cu ajutorul bărcilor, mașinilior de mai multe feluri, avioanelor și elicopterelor sau pur și simplu prin „teleportare” în locațiile pe care le-ai capturat deja din mâinile familiei Seed.

Cum e o zonă muntoasă și împădurită dăm nas în nas și cu tot felul de animale mici și mari cărora le putem vinde blana și putem chiar și pescui și vinde pe bani buni peștele (sfat: nu vă luați de curcani! Sunt extrem de periculoși 🙂 ). Avanposturile capturate oferă acces la mijloace de transport și oameni care vând și cumpără arme, muniție, haine, explozibili, chestii medicale și fel de fel de alte mărunțișuri. Există posibilitatea să putem apela la un magazin prin care, cu bani reali, să cumpărăm bani in-game pentru a avea acces la cele mai bune produse din magazin.

Ceea ce face jocul mai interesant sunt perks-urile care pot fi activate dacă strângi puncte generate de experiența acumulată. Acolo poți avea acces la posibilitatea de a pescui, cățăra, sparge iale; de a te furișa mai bine sau de a fi mai eficient în anumite acțiuni și multe altele. Posibilități sunt destule și pe toate gusturile. Locațiile sunt și ele destul de variate: lacuri, râuri, peșteri, buncăre, zone industriale, livezi, ferme, case, o închisoare și multe multe alte.

Inventoriul este și el prezent și acolo strângi pe lângă arme, muniție și grenade/dinamite și fel de fel de plante, bani, obiecte, chei sau ce mai găsești prin buzunarele nefericiților pe care i-ai salvat cu o alice sau o săgeată bine plasată. Obiectele pot fi combinate (crafting) să genereze, săgeți pentru arc, muniție sau pachete de viață, ca să dau exemplu de câteva dintre ele, iar scrisori găsite pe ici-colo te aduc mai aproape de poveste.

DPDV tehnic, jocul arată incredibil de mișto. Efectele naturale (ceață, ploaie, răsărit, apus) sunt excelente, iar Hope County îl vezi cu ochi de parcă ar fi un orășel adevărat. Cu tot cu fauna și flora lui, te trezeși deseori că străbați pădurile sau cine știe ce vârf de munte numai să admiri împrejurimile. Dacă misiunile secundare, precum cea în care o recuperezi pe Peaches sau cea în care trebuie să reduci la tăcere trei uși uriași, care se hrănesc constant cu locatarii tăi, nu te impresionează, atunci aruncatul în aer a fel de fel de chestii, pescuitul unor anumite specii de pești, cu o undiță șmecheră sau simpla relaxare la jocuri arcade prin cine știe ce benzinărie, sigur te vor face să-ți amintești ce înseamnă cu adevărat o lume open-world.

La capitolul sunete totul este reprezentat așa cum trebuie să fie, zgomotele produse de natură, copaci, animale, apa, mașinile, armele – toate se îmbină armonios, iar exploziile rămân cireașa de pe tort. De muzica din joc, însă, nu știu ce să zic, dar m-am trezit de câteva ori urcând într-o mașină numai că să pot umbla la radio să ascult și altceva.

Stați liniștiți că nici arsenalul de arme nu e tocmai de trecut cu vederea. De la cuțite, modele de pistoale, arme automate, cocktail-uri molotov, dinamite (multe dintre ele cu suport pentru fel de fel de accesorii precum lunete, încărcătoare mai voluminoase etc) și până la arcuri, aruncătoare de flăcări și bazuci – toate sunt pregătite să aducă speranța și să reducă, încet încet, la tăcere nemiloasa familie Seed.

Dacă tot suntem la caseta tehnică e musai să precizez că A.I.-ul NPC-urilor nu e tocmai strălucit (se comportă ciudat, trec prin foc, înțepenesc pe loc și nu se mișcă de acolo și reacționează ciudat la stimuli externi), iar de multe ori, am observat cu ochiul liber apărând din neant inamici, animale sau mașini plus și fizica jocului se comportă aiurea la NPC-uri (aceștia mor în poziții care mai decare mai yoghiniste) sau la obiecte (exploziile aruncă bucăți de mașini care se învârt pe loc, țopăie prin peisaj sau care plutesc deasupra solului). Au fost momente în care am fost un pic debusolat de locațiile în care trebui să mă îndrept, dar posibil ca vina să-mi aparțină căci, la început, am ales să preiau toate misiunile secundare care-mi picau în mână, numărul lor fiind destul de mare. Noroc că poți selecta de pe hartă care te interesează în mod principal, pe lângă cele din povestea de bază ale jocului.

La început mi-a luat un pic mai mult să mă familiarizez cu acțiunile de pe controller, efectiv fiecare butonaș în parte și combinații între ele, făcând câte ceva. Dar nu e problemă, odată ce prinzi mișcările, totul reintră la normal, plus că vă spuneam mai sus că poți exersa prin tutorialele de prin meniu.

Dacă se întâmplă să dai de un moment de plictis (sunt câteva misiuni care par repetitive) pentru un plus de fun îți poți invita un amic să ți se alăture, în co-op fiind chiar mai mișto decât solo și mai mult de atât prin mod-ul Far Cry Arcade ai la îndemână tot ce trebuie pentru a face singur niveluri, cu tot ce trebuie pe ele, ceea ce aduce și mai multe ore de joc și așa destule la povestea de bază. Găsești acum și câteva gata făcute, spre exemplu unul Resident Evil 7 care recrează destul de bine casa din joc.

Ca un scurt/2, Ubisoft ne-a oferit încă o dată un joc care e posibil să-l vedem premiat sau sigur nominalizat pe la evenimentele de gaming, unde o lume, cu adevărat open-world, care arată și excelent, ne așteaptă la aventură și luptă împotriva a patru membri potretizați perfect pe post de antagoniști. Chiar dacă are, ca oricare joc, micile neajunsuri, Far Cry 5 este fără dubiu un titlu care trebuie încercat și vi-l recomand cu dragă inimă să-l rulați cu suport HDR pe un ecran cât mai mare. Merită fiecare bit în parte! Am să închei cu o întrebare, la sfârșit, unde vom da nas în nas cu Părintele, păcatele sunt spălate sau continuă într-o expansiune?

Mulțumesc Ubisoft România.

Far Cry 5 a fost lansat din 27 martie, în toată lumea și-l puteți cumpăra în format retail sau digital din magazinele românești de specialitate sau de pe Ubisoft.com pentru PC, PlayStation 4 și Xbox One.

Trailere:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.