Mortal Engines – Recenzie

0
2332
Ascultă acest articol


“Mortal Engines” merită văzut în special pentru spectacolul vizual însă lipsa de conținut scenografic de calitate nu reușește să-l propulseze la adevăratul potențial.

Regizor:  Christian Rivers

Scenariu: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson

Gen: Aventură, SF

Lansare: 7 decembrie

Durata: 2h 8min

Studio: Universal Pictures

Distribuitor: Ro Image

Clasificare: A.P.12

Actori:

Hera Hilmar … Hester Shaw
Hugo Weaving … Thaddeus Valentine
Jihae … Anna Fang
Robert Sheehan … Tom Natsworthy
Stephen Lang … Shrike

Sinopsis:

La mii de ani după ce civilizația a fost distrusă de un eveniment cataclismic, omenirea s-a adaptat, și și-a dezvoltat un nou mod de a trăi. Acum, orașe gigantice mobile cutreieră Pământul, prăduind nemilos orășelele mai mici pe tracțiune.

Tom Natsworthy (Robert Sheehan), care se trage din pătura de jos a marelui oraș pe tracțiune, Londra, se vede nevoit să lupte pentru propria supraviețuire după ce dă peste o fugară extrem de periculoasă – Hester Shaw (Hera Hilmar). Cei doi, atât de diferiți, încât drumurile lor nu ar fi trebuit să se încrucișeze niciodată, formează o alianță imposibilă care va schimba viitorul omenirii.

Recenzie:

“MortalEngines” ne prezintă universul postapocaliptic creat de britanicul Philip Reeve în seria de nuvele sub același nume. În lumea literaturii, romanul a fost suficient de apreciat încât a reușit să adune câteva premii notabile. Pe lângă succesul literar și o fundație cu potențial major se alătură câteva nume grele din cinematografia modernă: regizorul principal Christian Rivers (King Kong), însoțit de trioul care s-a ocupat de scenariu, Peter Jackson, Fran Walsh și Philippa Boyens (The Hobbit și The Lord of the Rings). Iar dacă mai adăugăm în ecuație și echipa de producători Zane Weiner (trilogia The Hobbit), Amanda Walker (trilogia The Hobbit) și Deborah Forte (Goosebumps), ecranziarea reușește să atragă atenția hoardelor de fani înarmați până-n dinți cu așteptări și gata să se înfrupte din ceea ce pare a fi printre cele mai importante titluri ale anului.

Evenimentele au loc într-o lume postapocaliptică răvășită de “Războiul de o oră” (un schimb de bombe cuantice între marile puteri), planeta devenind instabilă din punct de vedere geologic. Haosul terestru însoțit de cutremure, vulcani activi și alte anomalii morfologice, a obligat omenirea să-și construiască un nou stil de viață care să le asigure supraviețuirea. Astfel au luat naștere orașele mobile propulsate de un motor având la bază noi tehnologii. Pe lângă dezastrul cauzat, populația pare că a trecut și printr-o revoluție industrială și tehnologică încât cunoștiintele din prezent și cele din trecut au prea puține în comun; un simplu telefon mobil devenind o veritabilă piesă de muzeu a cărui tehnologie este necunoscută pentru inginerii actuali. Un impact major a avut și stilul de viață, o bună parte din omenire bazându-se pe o guvernare sub numele de “Municipal Darwinism” în care orașele mari le vânează pe cele mici pentru a obține resursele necesare. Însă nu toți împărtășesc același concept. Astfel s-au creat două tipuri de civilizații, cele “mobile” și cele “non-mobile”. Aflate în conflict, ambele sunt despărțite de un zid aparent de nepătruns. Practic, toate aceste elemente de ficțiune pot reprezenta o bază solidă pentru o ecranizare de succes.

la nivel de imagine și efecte speciale este pur și simplu superb

Încă de la început, filmul reușește să-ți capteze atenția în special vizual, și asta pentru că la nivel de imagine și efecte speciale este pur și simplu superb, de la peisajele post apocaliptice până la orașele mobile, totul este creat fantastic, cu gust, fiecare pixel se așeză armonios pe ecran gata să satisfacă fiecare nerv optic, dar și imaginația publicului. Avem orașe pe șenile, orașe plutitoare, sau așezări acvatice, vehicule zburătoare, însă indiscutabil atracția principală e Londra, un oraș mobil creat piramidal din toate punctele de vedere, dar în special pentru a separa clasele sociale (vechile moravuri nu se uită niciodată). Cu un design steampunk, partea superioară a orașului este populată de lumea nobilă, aristocrată în care predomină luxul, iar partea inferioară pare dedicată zonei industiale și a păturei de jos, a clasei muncitoare. S-a putut observa cu ușurință faptul că efectele speciale au fost “mânuite” de o echipă veritabilă. Însă nu pot ierta unele scăpări de logică care stau la baza legilor fizicii, unele de-a dreptul puerile. Avem acțiune din plin iar vizual, filmul categoric merită o vizită la IMAX pentru o experiență la nivel maxim.

Însă, tot farmecul se termină aici. Și asta pentru că scenariul se prezintă foarte… aerisitt. Suferă grav la capitolul originalitate, de parcă se încăpățânează să împrumute elemente și situații din alte ecranizări. Atât de mult încât unii spectatori se vor uita încă o dată la bilete pentru a se asigura dacă pe ele scrie Mortal Engines sau Steampunk Star Wars. Acțiunea previzibilă și lineară nu reușește să te surprindă cu aproape nimic. Schimbul de cadre e confuz și precipitat. Cu siguranță a contat faptul că cele două ore au fost insuficiente pentru a încadra un univers atât de bogat în istorie și noi concepte. Necitind cartea, pentru mine a fost oarecum dificil să diger atâtea informații oferite în grabă despre evenimente din trecut și cele actuale. Categoric filmul avea nevoie de mai multe părți pentru a-l aerisi, și mă suprinde faptul că Peter Jackson, un iubitor al filmelor în serie, nu a acordat mai mult spațiu adaptării acestui univers. Personajele sunt modest conturate și din păcate prestația superficială a actorilor nu reușește să dreagă busuiocul, iar schimbul de replici e banal și lipsit de substanță. În schimb am apreciat prestația lui Hugo Weaving (Thaddeus Valentine) care a încercat să scoată tot ce era mai bun dintr-un antagonist confuz în prejudecăți și decizii. Surpinzător, în interiorul scenariului s-a strecurat și un second plot care a reușit oarecum să-l surclaseze pe cel principal prin calitate și atenție. Cu această ocazie am făcut cunoștință cu probabil cel mai interesant personaj, Shrike (Stephen Lang), un soi de robot humanoid cu un trecut misterios a cărei personalitate este contradictorie, în sensul bun al cuvântului. Conexiunea lui cu Hester Shaw , mi s-a părut mult mai atractivă decât restul evenimentelor și mă întreb de ce nu s-a insistat mai mult pe acest subiect.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Mortal Engines / “Mașinării Infernale” rulează din 7 decembrie la cinema și este distribuit în România de Ro Image.

Poster:

Trailer:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.