Lansat cu aproape 1 an în urmă în versiunea finală (2.0.14) – după 7 ani de testare – serviciul de streaming de jocuri de la NVIDIA, GeForce NOW, a evoluat mult, ajungând în această clipă la versiunea 2.0.26, fiecare dintre cele 12 versiuni de update-uri primite aducând modificări, elemente adiționale și corectări de probleme. 2.0.26 este în această clipă mai stabil, a adunat o librărie impresionantă de jocuri compatibile, iar în fiecare zi de joi a săptămânii – de ceva vreme încoace – primim comunicate cu detalii despre serviciu repectiv ce jocuri noi intră pe platformă.
Recapitulare
Pentru cei care nu sunt familiarizați despre ce este NVIDIA GeForce NOW am detaliat într-un articol chiar la lansarea versiunii finale, în urmă cu un an.
După 1 an
GFN funcționează mai departe cu două tipuri de abonamente: Gratuit – cu gameplay limitat la o oră și fără suport RTX și Founders – care costă 27.45 euro pe 6 luni (ofertă limitată) cu acces prioritar, gameplay extins (până la 6 ore) și RTX și DLSS.
Oferind la debut suport pentru librăriile de jocuri Steam, Epic Games și UPlay (Ubisoft), după o perioadă unii producători au decis să-și retragă jocurile de pe platformă unul din motive fiind lansarea unei platforme de streaming proprietare. GeForce NOW poate fi instalat acum pe PC, Mac, NVIDIA Shield, Chromebook, Android și poate rula în browser-ul Safari pe iPhone și iPad (se află în versiunea Beta), iar jocurile pot rula la rezoluția maximă Full HD @60 fps pe PC (dacă suportă jocul respectiv), pe dispozitivele mobile (Android) rulează, în mare parte, dacă aveți atașate via Bluetooth, controller sau tastatură și/sau mouse sau dacă display-ul dispozitivului pe care joci este generos poți opta și pentru afișarea direct pe acesta a unei tastaturi sau controller virtual.
Specificațiile tehnice cerute au rămas aceleași ca la lansare, iar – după cum spuneam la introducere – aplicațiile au primit o serie de update-uri fiecare pe platfroma sa. Noi am testat versiunile pentru PC respectiv Android schimbările față de prima versiune finală, fiind mai mult de ordin tehnic decât ca aspect.
Aplicațiile de PC și Android
Printre cele mai importante elemente care au sosit în decursul acestui an pentru serviciu au fost posibilitatea de a sincroniza automat jocurile din magazinul Steam cu GeForce NOW (Game Sync); s-a introdus posibilitatea de a activa un cod pentru gift card sau promo code (Activate Code); respectiv s-a introdus o bară laterală (stânga) de unde poți accesa rapid jocurile, galeria ta de fișiere media din jocuri și meniul de setări. Acestea sunt câteva noi adiții care se pot vedea în cele mai noi versiuni ale aplicațiilor, cele mai multe fiind însă de ordin tehnic și se pot vedea la fiecare update în parte accesând Release Highlights. De asemenea Feedback-ul e la îndemână ceea ce înseamnă că interesul pentru utilizatori este important.
Aplicația de Android a primit și ea ceva update-uri, cele mai importante, dintre care se observă vizual, fiind – după cum am spus mai sus – introducerea unei tastaturi sau controller virtual pentru a putea juca jocuri și fără să pui via Bluetooth tastatură/mouse sau controller, dar și posibilitatea de a testa conexiunea de internet printr-un fel de mic Benchmark.
Prezența demo-urilor în librăria GFN este avantajoasă reprezentând o posibilitate de testare în verisiunea Free înainte de a achiziționa aplicația sau jocuri. Această metodă se poate aplica și pentru celelalte platforme pe care rulează GFN.
Jocuri, teste și… concluzie
De la prima variantă finală a acestei platforme NVIDIA numărul jocurilor au crescut exponențial și cresc – după cum am mai spus mi sus – săptămânal. Este adevărat, sunt jocuri care și ies de pe platformă, dar în general balanța este înclinată către cele noi căci numărul lor este mai mare. Nu numai că primim titluri AAA disponibile pe GFN, dar mai nou sunt disponibile chiar la lansarea acestora oficială (ex. Cyberpunk 2077) și pe platforma NVIDIA, ceea ce mi se pare excelent. Platforma este dedicată celor care nu dispun de echipamente performante să poată juca titlurile preferate, iar cireașa de pe tort o reprezintă acel RTX și DLSS care contribuie atât la înfrumusețare vizual cât și la motorul grafic al jocurilor cu suport pentru această tehnologie.
După cum spuneam, lista cu jocuri compatibile este destul de stufoasă, în fiecare zi de joi primind comunicate cu informații despre platforma NVIDIA și ce jocuri intră și cele care ies de pe GFN.
Ca membru Founders încă de la debutul platformei am avut șansa să testez mai multe titluri atât pentru a verifica cum se comportă serverele GFN prin viteza de acces și cum rulează jocurile. Am observat, mai întâi de toate un timp de răspuns mai bun, jocurile încărcându-se mai rapid, inclusiv la ecranele de loading. Depinde, bineînțeles și ce joci și cât de bine e construit jocul respectiv, optimizare etc. Testele le-am efectuat de pe PC-ul personal de gaming, un laptop de tip office, respectiv unul mai… bătrân, dar și pe o tabletă Android, respectiv două telefoane mobile, cu același sistem de operare: unul mai vechi și unul mai de actualitate. Am testat Death Stranding, Watch_Dogs & Watch_Dogs 2, Chivalry, Tomb Raider, For Honor, Kingdom Come: Deliverance, Grim Dawn și PayDay 2.
Întâi testele le-am făcut legând un controller PS4 Pro via Bluetooth, experiența de joc fiind chiar fără nicio problemă, ceea ce era amuzant și incredibil să văd Death Stranding – un joc pretențios la resurse, cum rulează pe device-uri mobile mai vechi. Totuși e nevoie de un display mai mare să te bucuri de un gameplay așa cum se cuvine pentru acest gen de joc, dar pentru cineva care nu dispune de echipamente performante dar își dorește o soluție să poată juca jocul preferat, GFN este soluția potrivită, mai ales că poți juca direct cu ajutorul controller-ului on-display, fără a fi nevoie să pariezi tastatură/mouse/controller.
Văzut însă prin prisma unor gameri adevărați, GFN aduce dezavantajul limitării la rezoluție maximă Full HD, într-o eră a jocurilor cu suport 4K cu peste 60fps, dar sper ca NVIDIA să fie conștientă de acest lucru și să putem vedea acest suport cât de curând pentru că cele două console populare, de nouă generație, au fost lansate de curând și au adus gaming-ul 4K și suportul 8K în fața jucătorilor.
Un lucru este cert, NVIDIA a evoluat în multe privințe cu GeForce NOW în acest an de existență și personal sunt încântat și folosesc acest serviciu nu pentru că nu aș avea un rig care nu poate să ducă jocurile actuale cât de cât, ci pentru comoditatea de a putea juca anumite titluri pe device-urile mobile. O surpriză plăcută a fost când GFN a fost numită platforma principală pentru Video Game Awards, oferind în exclusivitate o mulțime de demo-uri la jocuri noi, pentru o perioadă (foarte) limitată de timp.
Concluzionând, GeForce NOW a crescut din multe privințe, pornind de la un suport mai bun, jocuri săptămânale introduse și o librărie stufoasă de jocuri compatibile și până la servere mai rapide și ușurința de utilizare a aplicațiilor. De asemenea și platformele compatibile sunt mai multe ca la lansare; avem sincronizare cu conturile noastre de Steam (și sperăm să se alăture și Epic) și posibilitatea să jucăm practic orice joc pe orice device mobil pe care se poate instala aplicația GFN.
Este adevărat, GeForce NOW se prestează mai bine jucătorilor casual și a celor care-și doresc să joace titlurile preferate dar nu au sisteme performante, decât gamerilor avizați limitarea constând în rezoluția maximă posibilă într-o perioadă când 4K-ul și frame rate-ul generos sunt acum noul “default”. Dar cine știe, poate NVIDIA “coace” deja ceva și vine cu delimitarea acestei granițe, dar până una-alta să urăm NVIDIA un “La mulți ani!” pentru GeForce NOW!