Gen: Acțiune, Aventură, RPG

Lansare: 14 mai 2021

Studio: Bioware

Distribuitor: Electronic Arts România

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows PC (PlayStation 5, Xbox Series S/X)

Preia comanda navei Normandy, formează-ți o echipă și pregătește-te pentru o aventură de neiuitat în cea mai populară serie de jocuri!

Oare când s-au prins Bioware și Electronic Arts că au dat lovitura cu licența Mass Effect? Să fi fost când au cules laudele pentru primul joc din trilogie sau poate când au văzut câți fani a strâns comandantul Shepard, salvatorul galaxiei, în și mai îndrăgitul Mass Effect 2?

Când ai impresia că s-a scris tot ce se poate despre trilogia Mass Effect după lansarea ediției Legendary, mai găsești câte un articol cu un insight interesant și personal. Așa sper să fie și recenziile mele la cele trei jocuri, începând cu acest articol la peste trei luni după lansare. În tot acest timp am fost pierdut în spațiu și nostalgie de-a lungul și de-a latul galaxiei.

Așadar: cu ce impresii rămâi față de un joc după peste 10 ani? Mi-am reconfirmat teoria că jucând un remaster fidel și reușit, nu numai că îmi va reaminti mai clar ce anume îmi plăcea la jocul respectiv, dar voi regăsi și aspectele mai puțin plăcute pe care mintea le-a șters. Ținem cont și de elementele pe care abia acum le descopăr și de experiența generală acumulată în 10 ani, de schimbarea platformei de joc (de la PC la PS4) și așa aflăm despre o experiență interesantă.

Am fost conștient că cel mai cool este să retrăiești campania primului joc făcând fix aceleași alegeri în poveste ca data trecută când l-ai jucat. De alegerile mai mărunte nu îmi amintesc, cel mai probabil le-am încercat pe toate fără să țin minte în ce playthrough. Iar de data aceasta știu cum se termină întreaga trilogie, așa că în cazul unor alegeri mai importante am luat decizii mai degrabă cu gândul la impactul pe termen lung decât în funcție de ce simt pe moment. Prima oară când am jucat Mass Effect credeam că în prima misiune l-am pierdut pe Jenkins din vina mea, tot văzând că nu se umple un loc din meniul echipei (a durat ceva până am găsit-o pe Liara). Iar când a trebuit să aleg între Ashley și Kaidan spre final, nu luasem în calcul skill-urile fiecăruia, decât sentimentele. Așa că de data asta, cunoscând viitorul, mi-am jucat rolul de Shepard aproximativ la fel ca prima oară, cu câteva ajustări în scenariu după bunul plac. Ca întotdeauna, cu fața default oferită. Și iarăși nu m-a lăsat inima să fiu altceva decât Paragon…

Tot de dragul role-play-ului am luat-o pe Tali cu mine în cât mai multe expediții planetare, chiar dacă știam că practic nu contează acest lucru pentru joc, în povestea din mintea mea am ajutat-o să caute ceva util pentru pelerinajul ei. Am avut-o pe Tali în brigadă aproape la fel de des ca pe Garrus, ca să aibă reacții la inamicii Geth. Și Liara are linii de dialog fascinante, de cercetător științific, mai ales dacă îți ține de urât în misiunile principale. Am încercat să nu exagerez cu prezența ei în misiuni ca să nu dau de bănuit prea repede echipajului de pe Normandy că am ales-o ca opțiune romantică (spre dezamăgirea lui Ashley).

Primul Mass Effect beneficiază cel mai mult de îmbunătățirile grafice, fiindcă avea nevoie de ele mai mult decât 2 sau 3. Ediția din 2007 este aproape de nejucat. L-am reinstalat când se anunțase Legendary și mă simțeam stângaci navigând prin lumea jocului concepută pentru sistemele din acea vreme. Acum, în mare parte seamănă cu un joc obișnuit al generației PS4/Xbox One. În același timp, a fost cumva straniu dar plăcut să redescopăr povestea pe PS4-ul meu după atât de mulți ani. De partea tehnică m-am legat deja destul de mult în primul articol dedicat Legendary Edition. Impresiile plăcute s-au menținut inclusiv până la ultimul boss fight.

Cu toate că sistemul de cover s-a simțit mai confortabil ca oricând, în rest luptele devin relativ plictisitoare la un moment dat. Cu precădere în cazul misiunilor secundare opționale. Inamicii se aliniază uneori ca la poligonul de tragere iar prin husks treci ca prin unt după câteva upgrade-uri la armament.

Efectul masiv inițial al nostalgiei m-a făcut să uit de cum unele zone din joc sunt seci, cum ar fi laboratoarele cu coridoare lungi, pline de NPC-uri gata să-ți spună informații tipice. Sau cum buncărele de pe diferitele planete explorabile sunt reciclate ca hărți. Nu trebuie să uităm că pe atunci, jocurile de genul chiar aveau nevoie de hărți reciclate ca să performeze optim pe sistemul tău, iar coridoarele lungi și goale probabil aveau o funcție similară cu cea a liftului care ascunde încărcarea unei noi bucăți de hartă. Ce-i drept, de data asta poți sări peste conversațiile din lift – dar cine vrea asta? Din aceste motive m-am simțit uneori ca într-un muzeu interactiv al jocurilor generației trecute de platforme de gaming. O spun într-un sens pozitiv, căci nu aș spune că m-am plictisit cu adevărat jucând Mass Effect. Doar că uneori îmi pierdeam răbdarea pe care probabil mulți dintre noi am pierdut-o jucând jocuri din ce în ce mai scurte și la obiect sau ticsite de conținut pe toată harta.

Componenta care mi-a lipsit cel mai mult în 2 și 3 e cea de explorare a planetelor. Oricât de goale ar fi, fiecare dintre ele are o priveliște unică, iar de data asta le-am explorat pe toate, descoperind inclusiv misiuni de care nu știam înainte. Cu atât mai mult a fost o plăcere să vizitez planetele cu noul Photo Mode inclus.

Câteva bug-uri amuzante neîntâlnite în versiunea inițială sunt probabil întâmplări noi ivite în versiunea de PS4. Aceste bug-uri mi-au apărut în ultimele 5-10h de joc, pe Virmire și Ilos și pe una din planetele explorabile. Deși strict fizice, unele dintre ele mi-au împiedicat progresul, ca atunci când mi s-a blocat mako-ul într-o poziție nefirească, sau un bug în care, aflat pe Virmire, dacă încercam să reduc prea multe obiecte din inventar în omni-gel (după ce primeam notificarea că voi ajunge curând la limita de obiecte), pur și simplu se bloca meniul și nu mai aveam ce face decât să restartez jocul, și ulterior singura soluție a fost să scap altfel și în altă parte de surplusul de arme, deșertând inventarul pe tejgheaua unui comerciant.

Retrăind epopeea lui Shepard în ediție legendară și observând din nou reacțiile celorlalți jucători, mi-am reconfirmat faptul că toți am avut cam aceeași experiență, cu aproximativ aceleași alegeri, și totuși a fost diferită pentru fiecare. Poate un jucător are alt tip de crush pe Garrus decât ai tu. Privește aceste statistici care se referă la alegerile noastre în toate trei jocurile: poate mai mult decât jocurile în sine este mai fascinantă experiența colectivă oferită. Iar cu îmbunătățirle aduse de Legendary Edition care țin de accesibilitate, cei care nu le-au jucat până acum au avut parte de o experiență nouă și memorabilă. Narrative Mode a fost introdus pentru Mass Effect 3, un mod care te scapă de bătăi de cap și te lasă să te bucuri de poveste fără dificultăți, astfel că și acest bunic s-a bucurat nespus de aventura spațială.

Mass Effect 1 are un loc special în inimile fanilor, chiar dacă preferi 2-ul care este superior în gameplay febril, grafică și caracterizare. Aici începe totul. De la descoperirea raselor de extratereștri, unele mai umanoide și altele mai deloc, până la micile detalii care sporesc farmecul. Atmosfera apocaliptică este încă la fel de valabilă și eficientă. Prezența iminentă a Reaperilor este din nou amenințătoare datorită muzicii recondiționate. Se pare că întotdeauna ne vom teme de necunoscut, de inteligență artificială care ne depășește ca aptitudini sau să fim – Doamne ferește! – inferiori față de alte rase și folosiți pur și simplu ca sclavi sau resurse naturale la nivel de specie.

Tocmai am terminat de meditat în jurul rămășițelor vechii Normandy înainte să-mi continui aventurile din Mass Effect 2. Dacă în cazul primului am ratat doar unele planete, în 2 am întregi DLC-uri de trăit.

Va urma…

Magnificul meniu principal

Bonus – în caz că nu erau suficiente screenshot-uri cu Mako-ul: