Gen: Aventură, Acțiune

Lansare: 5 mai 2022

Studio: Warner Bros. Interactive Entertainment

Platforme: PC, Xbox One, Xbox Series S/X, PlayStation 4, Playstation 5, Nintendo Switch

Clasificare: 7+

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga include toate cele 9 episoade povestite într-un mod pe care numai LEGO Star Wars îl poate face, cu umor și gameplay captivant.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga a avut parte de unele dintre cele mai dureroase amânări și a devenit cel mai anticipat joc LEGO. A meritat așteptarea cu vârf și îndesat însă, și pare să sosească în cel mai bun moment în care putea fi lansat.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga e de-a dreptul un joc de proporții galactice. Pentru a putea savura tot ce are de oferit, ai avea nevoie mai degrabă de timpul și dedicația unui mic padawan, căci un Jedi adult s-ar putea să-și poată dedica doar weekend-urile.

Desigur că în această recenzie în mare parte susțin ce am descris și în hands-on-ul anterior. Mă voi adresa atât gamerilor, cinefililor care nu prea se joacă cât și părinților care încă se decid dacă să-l cumpere pentru prichindeii lor. Abia aștept să mă întorc la joacă imediat după publicare.

Într-o galaxie foarte, foarte îndepărtată…

The Skywalker Saga este un joc care nu se ia în serios, în acel sens bun al umorului savuros. Altfel spus, este un joc la care TT Games a lucrat cu cea mai mare seriozitate și l-au amânat până la au obținut rezultatul de care să fie satisfăcuți atât ei cât și fanii. Un joc de care ești conștient că e joc, ceea ce nu am mai întâlnit prea des în ultima vreme. Sună ciudat ce spun? Mă refer la ideea că în loc să fie o experiență cât mai cinematografică cu putință, jocul îmbrățișează toate elementele de gameplay care îți amintesc de copilărie: explorarea nivelurilor, personajele de toate formele întâlnite, sutele de milioane de puncte pe care le acumulezi și le cheltui etc.

Nu cred că mă mai pot întoarce la alte jocuri LEGO după acesta, fie ele S.W. sau alte francize. Noile facilități introduse sunt comfortabile. Deși îmbrățișează nostalgia, este un joc LEGO modernizat. Camera este acum third person și în cele mai multe cazuri îți permite multă libertate. Grafica este adusă la zi și voi descrie mai jos impresia lăsată ochilor mei. Numeroasele opțiuni de accesibilitate dăruite permit o experiență cât mai plăcută mai multor categorii de jucători.

De exemplu, poate că nu ești tocmai un jucător olimpic la săriturile pe diversele platforme din acest gen de jocuri, și este frustrant mai ales într-un joc ca Skywalker Saga care te întărâtă să ajungi te miri unde pentru a debloca secrete și acumula puncte, să pici în prăpastie și să pierzi din stud-urile LEGO obținute până atunci. Poți bifa în meniu posibilitatea ca jocul să te ierte din acest punct de vedere, și astfel îți permiți să te aventurezi în întregul mediu al jocului mult mai relaxat.

„Hello There!”

The Skywalker Saga este o mină de aur a poantelor ironice, calambulurilor sau a gagurilor vizuale. Totodată o sursă de inspirație pentru creatorii de meme-uri de pe cotloanele Internetului. Fanii cu diverse niveluri de experiență cu saga Star Wars vor prinde referințe chiar și la alte filme, nu doar meme-urile trilogiei prequel. Jocuri de cuvinte ca “Better Call Maul” și alte titluri de misiuni te vor face să chicotești.

Recapitularea oferită de emblematicul text mergător, atunci când dai „Load Game”, îți împrospătează memoria relatând evenimentele recente din episod, ceea ce este cu atât mai util dacă ți se întâmplă să revi la joc după mai mult timp decât ți-ar fi plăcut. Relatarea este amuzantă și îmbrățișează până și aici suculentele meme-uri faimoase, mai ales când e vorba de controversatele trilogii prequel și sequel.

Imediat ce termini cel puțin un episod dintr-o trilogie aleasă, deblochezi următorul episod dar și modul Galaxy Free Play, care funcționează ca un sandbox desăvârșit, cu opțiunea de a începe de pe ce planetă poftești și să explorezi orice și să faci obiective secundare cu personaje ai deblocat până acum, zburând în navele deblocate și ele treptat. Lumea open world este de fapt oricum accesibilă și între misiuni, însă în Free Play nu ești distras de obiectivele principale. Primele episoade la care ai acces sunt I, IV și VII bineînțeles, iar după ce le termini pe toate nouă (un total de 45 de misiuni principale) vei avea cu adevărat toată galaxia la dispoziție ca loc de joacă personal.

Povestea, simplificată binențeles față de filme, te poartă rapid de la o locație la alta. Nu te grăbește nimeni dacă vrei să zăbovești scotocind după prețioasele Kyber Bricks  și să completezi obiective secundare. Însă vrând uneori să avansez cât mai mult povestea – cu scopul de a debloca nivelurile în modul free-play și personaje noi – am avut senzația de rezumat uneori, fiindcă am stat uneori și doar câteva minute într-o locație înainte să plec deja către alta. Purtai dialogul necesar și hop înapoi în navă către o nouă planetă. S-a simțit un pic ca un du-te-vino, un sentiment care s-a mai domolit de exemplu odată ce am început Ep. III Revenge of the Sith unde acțiunea este mai alertă și închegată. În ceea ce privește „rezumatul”, în acest fel nu ai când să te plictisești. Povestea nu sare peste elemente cheie din filme și nici nu ratează ocazia de a se autoironiza sau de a recrea câte un meme. Ritmul acesta snappy este eficient pentru jucătorii cu durată de atenție redusă, fie că e vorba de copii sau adulți prea ocupați ca să aprofundeze detaliile poveștii. Totodată mă gândesc că e unul din acele jocuri perfecte pentru streameri.

„General Kenobi!”

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga este visul împlinit al unui colecționar harnic și strângător. Ca în orice joc din colecția LEGO de la TT Games, dacă vrei să îți permiți cât mai multe extra-uri, personaje și upgrade-uri, pune mâna și dezasamblează tot ce vezi că pare făcut din piese LEGO pe teren. Și nu te zgârci la cheltuieli chiar dacă bara de sus care indică sutele de mii de stud-uri acumulate în campanie încarcă și bara din creier a serotoninei. Stud-uri sunt cu duiumul și au obiceiul să se regenereze prin niveluri atunci când intri din nou în joc.

Personaje esențiale din toate filmele principale dar și din seriale sunt disponibile pentru a fi deblocate, fiecare făcând parte dintr-o clasă cu roluri distincte. Categoriile sunt numeroase iar abilitățile specifice fiecăreia chiar mai multe. Avem: Jedi (ex. Kenobi), Hero (Poe Dameron), Scavenger (Rey înainte să fie Jedi), Scoundrel (Han Solo), Bounty Hunter (Mandalorianul), Villain (General Grevious), Dark Side (Palpatine), Astromech Droid (R2-D2) și Protocol Droid (C-3PO). Extras este o clasă fără abilități speciale la care funcționează cele de bază, și include tot felul de personaje extra care nu se încadrează într-o clasă anume, un fel de figurație pe platou. Ce știu să facă cele aproape 300 de personaje cu care poți juca și ce abilități pot fi îmbunătățite cheltuind stud-uri și cărămizi Kyber, ar presupune un întreg ghid dar ca să exeplific mecanicile de gameplay întâlnite în joc voi descrie pe scurt diferitele roluri ale claselor.

Un Jedi, evident, poate folosi Forța pentru a arunca cu obiecte din mediul înconjurător în inamici, sau să folosească Mind Trick în anumite situații de puzzle-uri. Sabia din dotare poate și ea fi aruncată și poți fixa mai multe ținte și va zbura ca un boomerang lovind-ule pe toate. Personajele Hero pot accesa terminalele cu mini-game de deblocare a unor uși, au un grapple gun cu care te poți deplasa pe verticală și se pot deghiza. De Partea Întunecată a Forței sau la Villain găsim abilități în antiteză. Eroii Scoundrel au ochiul format pentru a detecta slăbiciuni în mediul înconjurător și pot trage cu blaster-ul din dotare cu mare precizie, moment în care camera se mută după umărul personajului. Un Bounty Hunter, strângător de fel, este singurul care poate distruge construcțiile din aur pentru a accesa comorile din interior. Și le plac grenadele.

Droizii Astromech pot hack-ui terminale speciale și se pot strecura în locuri strâmte. Droizii de protocol sunt singurele personaje ce pot descifra ce spun NPC-urile din alte specii, fiind necesari în anumite dialoguri și misiuni secundare. Buni și ei la puzzle-uri ca frații lor, și eu terminale speciale accesabile doar de ei, și se pot rupe în două pentru ajunge în diverse locuri. Descurcărețul Scavenger este cel care poate folosi piese vechi pentru a crea unelte noi, cu care de exemplu pot sparge anumiți pereți de care nu poți trece altfel.

Când ai de ales în combat, tot cu un Jedi e cel mai dinamic, distructiv și distractiv e să joci. Pur și simplu pentru mine stilul unui Jedi de joc a creat dependență și de obicei în Free Play plec la drum cu minifigurine Jedi sau eventual Bounty Hunter. Până la un eventual joc The Mandalorian, cea mai apropiată experiență e să vânezi recompense cu Din Djarin în The Skywalker Saga.

Diversitatea gameplay-ului nu ar trebui, cel puțin cum sună pe hârtie, să te poată plictisi. Pe lângă conținutul deblocabil și activitățile date de misiunile secundare găsite prin lumea jocului, obiectivele principale au și niște challenge-uri. Challenge-uri de care afli după completarea nivelului (ca să sporească rejucabilitatea) însă poți cumpăra zvonuri cu stud-urile acumulate, scutindu-te de un drum în plus dacă vrei să le faci din primul playthrough pe toate. Depinde de stilul fiecărui jucător și din fericire jocul este destul de prietenos cu preferințele. Ele sunt de regulă patru pentru fiecare misiune și sunt ca niște achievement-uri sau provocări.

În timpul nivelului principal mai poți găsi bine ascunse cinci bucăți dintr-un minikit, care la rândul său îți deblochează un vehicul. Boss fight-urile sunt cam prea scriptate și te simți în unele cazuri constrâns să joci doar într-un anumit fel și după ce termini una din trilogii în restul le simți deja repetitive. Un sentiment constrângător poate fi dat și de camera fixată pe boss fight care ușurează țintirea sa și te ajută să te concentrezi pe toate etapele sale, în special duelul intens cu săbiile.

Lumea jocului este de fapt împărțită eficient în hub-uri între care tranziția se face destul de repede. Hub-uri de modă veche cu NPC-uri care abia așteaptă să le bagi în seamă. Și totuși, moderne aș zice. Aceste hub-uri sunt mult mai întinse decât cele mai vaste locații din jocurile anterioare.

Totuși, eu recomand să iei o pauză după fiecare trilogie, ca să nu se instaleze plictiseala. Mai degrabă să simți că ai jucat trei jocuri mai mici, distincte, cu pauză de câteva zile între ele, decât să te apuci cu greu de un al 5-lea sau 6-lea episod la rând.

„I have a bad feeling about this.”

Vorbim de un titlu Star Wars care nu este din trilogia originală a lui Lucas și nici sezon Mandalorian, așa că ceva trebuie să nu ne convină măcar puțin, nu-i așa? Cum ar fi câteva bug-uri, pe care e posibil să nu le întâlnești de fapt deloc.

Țin minte un bug în care un cutscene de pe Kamino nu se vedea dar rula sunetul pe un fundal negru. De atunci jocul a mai primit deja cel puțin 2 update-uri și nu am mai întâlnit alt glitch care să mă facă nevoit să restartez jocul. Alte glitch-uri, rare și ele cel puțin în cazul meu, țin de fizica personajelor. Adică am pățit să provoc reacții ciudate personajului activ când am fâțâit prea tare meniul.

Există momente în campanie în care se pune accent pe benficiile co-op-ului, însă nu este niciodată absolut necesar să folosești un al doilea controller/jucător. Aceste momente care încurajează jucatul în doi sunt rare și este oarecum păcat. Cel mai bun avantaj, în general, ar fi acela că poți ajunge în locuri mai greu accesibile folosind al doilea jucător așezat pe o cărămidă pe care primul jucător o face să plutească cu Forța. Apreciez că jocul poate fi terminat cu ușurință și de unul singur, însă nu ar fi stricat nici să te încurajeze mai mult să inviți un prieten la joacă. Sau să aibă co-op online!

Sunt deja renumite și mici glitch-uri de care eu nu am dat dar le-am văzut pe YouTube – posibil ca în această lună de după lansare să se fi rezolvat multe dintre ele. După Elden Ring, Skywalker Saga e jocul care împânzește canalele de gaming ale YouTube-ului chiar și azi, fiind o sursă consistentă de video scurte amuzante cu sau fără easter egg-uri.

Camera forțată din boss fight cumva mie mi-a prins bine dar o opțiune de free camera de bifat în meniul principal i-ar ajuta pe mulți să se simtă confortabil în luptele cu boșii. Aș vrea să n-o mai aud pe Rey de fiecare dată când intru în joc. Aș prefera replici variate măcar, dacă e absolut necesar să există această tranziție până să poți folosi meniul principal. Meniul din timpul jocului este copleșitor până te obișnuiești cu el, plin de conținut. Iar dacă urăști de fel notificările și nu te simți bine până nu scapi de toate bulinele care marchează o noutate, să te ți bine, că vor fi multe.

În general, pe varianta de PC par să se fi strâns nemulțumirile, fie ele bug-uri sau neplăceri create de control. De la bun început mi s-a părut un joc ce oferă o experiență mult mai comodă pe o consolă.

Acesta e jocul pe care îl căutai

Optimizare de primă mână. Ar fi ceva de așteptat doar la boot-area jocului, în rest uneori nici nu apuc să citesc în întregime hint-urile afișate în loading screen. Tranzițiile către interiorul clădirilor sunt aproape nesimțite, și se folosește animația de tranziție clasică din filme. Despre această optimizare vorbesc în cazul unui PS4 Pro, îmi imaginez cum se mișcă jocul pe un PS5.

Uneori, cocoțat pe cine știe ce clădire din Theed sau alt oraș maiestuos, aproape că uitam că e un joc LEGO fiindcă mă fura peisajul de ansamblu. Lumea jocului ar fi funcționat la fel de bine și dană nu conținea deloc elemente LEGO. Sau cum zicea prietena mea uitându-se cum mă joc, jocul ar fi arătat incredibil dacă personajele nu erau LEGO. Clar, în privința graficii, de la design-ului environment până la luciul plasticului personajelor (cu tot cu praful care se strânge în articulații) studioul s-a autodepășit cu ani lumină față de titlurile predecesoare.

Screenshot-urile, nici măcare video-urile nu fac suficientă dreptate. Cel mai mult te bucuri de această grafică eye-candy explorând și testând tu însuți jocul. După 20 de ore de joacă încă casc gura la reflexiile din băltoace sau la apusuri. Lumina este utilizată cu măiestrie. Ce-i drept, poate că aceste laude (pe care nu doar eu le ofer) aduse graficii se datorează faptului că avem așteptări reduse de la un joc „pentru copii” mai ales LEGO, căci aceste bunătăți vizuale reprezintă pentru alte genuri de joc standardul. Și totuși, e un standard pe care nu orice joc îl atinge cu atâta nonșalanță.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga e unul din acele jocuri pe care merită măcar să le încerci cu mâna ta anul acesta, aflându-se printre titlurile care își merită prețul cerut. Ultimul titlu LEGO jucat de mine, LEGO DC Super-Villains din 2018, pare la ani lumină distanță de acest nou joc, din toate punctele de vedere ale gameplay-ul sau componentelor tehnice.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga este disponibil din 5 aprilie pe PC, Xbox One, Xbox Series S/X, PlayStation 4 și Playstation 5, și Nintendo Switch.