“Are o povestioară, îl revezi pe B.J., are un combat așa cum mă așteptam să fie, dar se poate simți cam înghesuit câteodată datorită hărții… ”

Gen: First Person Shooter

Lansare: 26 iulie 2019

Studio: Bethesda

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC, Nintendo Switch

B.J. Blazkowicz, eroul celei de-a doua Revoluţii Americane, a dispărut. La 19 ani după evenimentele din Wolfenstein II: The New Colossus, B.J. a dispărut după o misiune în Paris-ul ocupat de nazişti. Acum, după ani de antrenamente şi îndrumare din partea tatălui lor călit în lupte grele, Jess şi Soph, fiicele gemene ale lui B.J., se văd nevoite să intre în acţiune.

Wolfenstein a fost printre primele jocuri 3D apărute (Castle Wolfenstein 1981), cu personajul văzut din perspectiva întâi și a cucerit rapid inimile amatorilor care au devenit împătimiți ai genului, chiar dacă subiectul nu era unul tocmai popular în acea vreme căci îi avea ca subiect principal pe naziști. Ei bine jocul a prins atât de bine la public încât ani mai târziu a revenit cu o grafică îmbunătățită dar subiectul s-a păstrat. B.J. Blazkowicz este cel mai proaspăt anti-nazist care a dat drumul la cea mai recentă franciză din 2009 cu Wolfenstein și ca are ajuns, anul acesta, la Wolfenstein: Youngblood – despre care vom vorbi în rândurile care urmează.

Povestea

Wolfenstein II: The New Colossus a fost un joc intens care a prins la fani și public, dar care-l lasă pe eroul nostru, B.J. Blazkowicz, pierdut în Parisul ocupat de naziști, iar Youngblood începe cu secvențe cu B.J., soția, Anya, și cele două fetele ale lor, Jess și Soph, care se antrenează cu arme de foc. Ani mai târziu, cele trei, împreună cu Abby “Super Spesh” Walker, pornesc spre Paris, după ce fetele găsesc acasă indicii despre o posibilă “rezistență” anti-nazistă, ascunsă în suburbiile orașului.

Ajunse acolo, descoperă că într-adevăr, în subteran, într-o rețea de tuneluri, există luptători care pun la cale atacuri asupra naziștilor și care au nevoie de ajutorul fetelor pentru a curăța Parisul. O serie de misiuni principale și secundare, vor decongestiona orașul, district cu district, iar fetele vor strânge indicii care le vor duce spre tatăl său. După cum am văzut și în trailerele oficiale, acestea îl vor găsi, iar împreună vor lupta cot la cot împotriva puterii naziste, în frunte cu Fourth Reich, care au ceva ași în mânecă și o armată de roboți care ies dintr-un anumit Lab X care dacă este distrus se va schimba radical soarta războiului.

Povestea nu este deloc rea, dar un element important este și gameplay-ul, despre care vom începe să vorbim pornind de la Meniul principal, de unde ai acces la Options care se ramifică cu Audio, Video, Gameplay și Controlls. La fiecare în parte poți modifica după plac anumiți parametri, iar după ce-ți alegi nivelul de dificultate, trebuie să alegi cu cine vrei să joci: Jess sau Soph. La cele două poți seta anumiți parametri precum cei ai costumului, genul de atac și armele, iar apoi poți alege dacă să intri într-un joc făcut de un prieten – jocul este făcut pentru a fi jucat în coop – sau să faci tu unul (host). Dacă decizi să joci singur, celălalt personaj va fi controlat de A.I.

Odată intrat în joc vei fi ajutat la fiecare pas important prin simple tutoriale cu text și poze și totul se învață pe parcurs, dar la fel de bine îți poți reaminti din meniul din joc, împărțit frumos pe categorii.

La meniul din joc, primul tab este cel de Missions – afli care sunt misiunile principale și secundare și-ți alegi pe care vrei să le urmezi, Character – acesta crește în nivel și poți debloca patru rânduri de abilități, pe parcursul jocului plus costumații și Boosts, Weapons – armele pe care le ai, fiecare putând fi modificate destul de în amănunt cu upgrade-uri, Tutorials – despre care v-am spus mai devreme și Collectibles – găsești fel de fel de casete audio, reviste, floppy disks și deblochezi concepte artistice și alte informații.

După cum se observă Youngblood aduce și câteva elemente RPG, care nu sunt deranjante deloc căci se simte când crești în nivel și nu de multe ori te trezești că ajungi față în față cu niște inamici mult mai puternici și trebuie să te întorci să mai faci niște sidemissions pentru a putea reveni mai bine pregătit.

Parisul este împărțit în mai multe districte, fiecare cu misiunile sale secundare și firul principal al poveștii care trece prin ele. Dacă tragi o linie, harta de joc nu este așa de mare, dar foarte detaliată și cu posibilități de abordare diverse a misiunilor.

Sub Paris, însă, în lanțul de galerii ale rezistenței, găsești diferite personaje care-ți cer să faci anumite misiuni care te răsplătesc cu puncte și bani. De aici controlezi totul. Încotro să te îndrepți, ce districte au fost curățate de naziști, încotro duce povestea principală și bineînțeles, găsirea și recuperarea lui B.J.

Arsenalul este destul de strâns, dar modificările fiecăror arme aduc acel plus de putere de foc. Avem arme albe care pot fi aruncate și până la pistoale, mitraliere și alte arme automate și până la lansatoare de rachete. Contează însă să le folosești cu cap, căci inamicii au nevoie de strategii de abordare, iar muniția nu este chiar pe toate drumurile.

Pentru că tot am pomenit de inamici, aceștia sunt în varietate destul de mare, dar și fiecare grup în parte fiind împărțiți pe ranguri cu diferite tipuri de armuri. Avem de la comandanți care controlează tot, până la roboți și soldați și boși, iar luptele sunt foarte antrenante. Dacă fetele nu se furișează într-o zonă să dezamorseze alarma, se va instala haosul și vor sosi pe bandă rulantă inamici. Fenomenul de respawn sau apariția inamicilor din neant, va fi, la un moment dat și supărătoare creând momente aproape imposibile de scăpat cu viață de acolo.

Jess și Soph se completează una pe cealaltă și se ajută prin utilizarea a trei, să le zicem puteri, care de la activare are o durată limitată de timp și, evident, durează și până acestea să se încarce. Una dintre aceste puteri, este cea de invizibilitate dată de costumele lor robotice. Pot face atacuri surpriză sau pot utiliza în liniște arme albe de la distanță. De multe ori acest tip de atac se prestează unor zone largi cu inamici aproape.

Fetele pot, de asemenea, să utilizeze laterne, dual weapons și turete cu laser/automate, să interacționeze cu butoane pentru deschis uși sau panouri cu coduri și să poarte discuții cu NPC-uri în subteran. Dacă una dintre ele este rănită, cealaltă o ajută și o altă putere (dintre cele trei), este un fel de life shareing care se poate folosi doar de câteva ori și care se încarcă de la niște lăzi bine ascunse prin joc, care se pot deschide doar cu ajutorul ambelor fete.

Controlul este destul de intuitiv și aș putea spune chiar și rudimentar, deci te vei obișnui rapid cu butoanele. Aici aș mai sublinia și utilizarea ingenioasă a force feedback-ului care-ți dă o senzație foarte mișto spre exemplu atunci când un robot uriaș se apropie de tine vei simți în controller pașii acestuia.

Cutscene-rile sunt destul de multe și lungi și sunt realizate cu motorul jocului și cred, sunt singurile care au agățat (frame drops), pe parcursul gameplay-ului normal nemaiîntâlnind astfel de situații.

Luptele sunt, după cum era și normal să fie, cireașa de pe tort și sunt intense și, după cum spuneam anterior, este nevoie de o strategie de atac și utilizare a armelor și abilităților. Atacurile prin surprindere, spre exemplu, nu funcționează decât la anumiți inamici cu grad mic, dar cu ajutorul creșterii anumitor abilități, acestea se pot extinde și pentru inamici cu grad mai mare. Dacă nu ai reușit să elimini în liniște și la timp inamicii și se pornește alarma vei fi nevoit să fii în permanență în mișcare și să utilizezi destul de des chiar și semi-clasicul Jump. Mai jos am făcut și un livestreaming de pe PlayStation 4 Pro (platforma noastră de testare) cu 10 minute de gameplay din prima misiune de după ce fetele ajung în suburbiile din Paris unde am încercat să vă arăt cum se desfășoară luptele și câte puțin din meniul din joc și alte mici detalii. Iată înregistrarea:

Tehnic

Din punct de vedere vizual, motorul grafic și capabilitățile acestuia își spun cuvântul, dar contează mult și arhitectura și nebunia celor din spatele acestora. Atmosfera este câteodată excelentă, grafica împreună cu efectele sonore fiind absolut excelent combinate, iar animațiilor nu ai ce să le reproșezi.

Efectele sonore sunt detaliate și muzica tipic Wolfenstein e și ea acolo. Elementele amuzante precum revistele, disketele, afișele și melodiile de pe casetele audio, vin la fix în joc. Nu am găsit hibe decât faza cu respawn-ul continuu deranjant (înțeleg situația însă) și agățăturile din cutscene-uri și parcă o dată s-a întâplat ca un robot să apară pe un camion, să trag în el, să apară jos, apoi iar pe camion fără vreo animație de tranziție între aceste mutări. A fost o situație izolată, dar merită menționată.

Concluzie

Sincer, îmi era dor de un Wolfenstein – de un gameplay de luptă intens; de un FPS fără prea mari pretenții și cam asta am primit. Pe lângă faza cu respawn-ul uneori aiurea a inamicilor și sacadările din cutscene-uri, d.p.d.v. tehnic nu am ce să-i reproșez lui Youngblood.

Are o povestioară, îl revezi pe B.J., are un combat așa cum mă așteptam să fie, dar se poate simți cam înghesuit câteodată datorită hărții sau mai bine zis, porțiunilor de hărți active per misiune, destul de strâmte. Mai multe posibilități de abordare a misiunilor și inamicii greu de ucis, te mai face să uiți de asta, iar grafica la zi, câteodată cu o atmosferă foarte mișto, nu face decât să te atragă să pui mâna pe arme și să străbați Parisul.

Elementele robotice din joc sunt cele care-mi plac cel mai mult. Te duc în fața unor uber soldiers cu care luptele sunt excelente, iar nebunia tipică Wolfenstein și a arhitecturii nazi modified, inclusiv a Lab X-ului, îți dă acea plăcere de joc, dar care nu este pentru oricine.

Combinate toate rezultă că Youngblood oferă exact ce te aștepti de la un joc Wolfenstein și cam atât.

Wolfenstein: Youngblood îl găsiți din 25 iulie în format retail pentru PlayStation 4 pe Gameshop și digital în PlayStation Store.

Mulțumim Best Distribution