Noul Soulsborne vine tare pe urmele unui alt proaspăt adversar, Lies Of P, şi acesta este din nou intitulat Lords Of The Fallen. Se numeşte la fel ca cel din 2014 pentru că aşa au vrut dezvoltatorii, o a doua şansă la a prezenta lumii viziunea lor. Pot să spun că de data asta au reuşit să facă ceva mai spectaculos şi să vină cu ceva pe masă demn de cei de la FromSoftware înşişi. Tonuri religioase, lupte spectaculoase şi două lumi, sunt doar câteva din lucrurile care se luptă cot la cot cu titanii genului acesta de jocuri.

Cei căzuţi

Povestea, ca multe din aceste jocuri, are la baza conflictul între unul, doi sau mai mulți zei. În cazul Lords Of The Fallen este vorba de 2 zei aflați în conflict: Adyr şi Orius. Când Adyr este alungat într-un alt tărâm de către Orius, evident răul are metodele sale de a scăpa. În cel mai „fashion” mod Soulsborne plot-ul jocului este simplu, nu trebuie să găseşti două clopote dar trebuie și să purifici cinci puncte (sealing beacons) care sunt corupte de Adyr, să îi dai drumul de unde este prins şi să îl omori. La îndemână ai doar armele din dotare şi o lampă aşa numita UMBRAL LAMP cu care poţi traversa între două lumi sau poţi vedea dintr-una în alta.

Restul este locaţie după locaţie, boss după boss cum ne-am obişnuit din celelalte jocuri din acest gen. Cu singurul lucru oarecum nou, dar nu neapărat original, faptul că se suprapun două lumi. Nu ştiu câtă lume îşi mai aduce aminte de mecanica asta din Soul Reaver, dar şi aici funcţionează ca în acel joc numai că, bineînţeles, cu o grafică excepțională a la 2023 şi storytelling dus la nivelul de povestiri prin mediu nu prin vorbe.

Joc de groază

Este un joc de groază. Oricât ai vrea să zici că şi în Dark Souls şi în Elder Ring aveai elemente horror, lilieci sau mai ştiu eu ce monştrii, nici unu nu arată că cele din Lords of the Fallen. Şi dacă creaturile din lumea normală sunt de groază, cei din cealaltă lume sunt de-a dreptul terifiante. Direct din orice joc de-acesta walking simulator în care îţi iei jump-scare-uri numai că, în cazul prezent, trebuie să te baţi şi să te lupţi şi să cauţi soluţii la a înfrânge entitățile, monștrii, scheleții etc.

Sunt foarte bine concepute din punct de vedere vizual lumile, felul în care se suprapun și cum funcționează una cu cealaltă. Este un puzzle într-un puzzle şi deşi moartea, între altele, te duce în lumea cealaltă, ideea este să nu stai prea mult acolo că începi să fii observat. Jocul foloseşte foarte bine aceste concepte pe care le prezintă atât în poveste cât şi în prezentare şi simţi că totul a fost folosit la justa sa capacitate. Nu este doar un gimmick deşi la început pare. Este mai mult. Este parte integrală a jocului şi atenția acordată lumii secundare este la fel de atentă precum o are și cea principală.

Tot pe partea asta de vizual şi nu neapărat grafic pentru că e clar, avem un joc foarte frumos din punct de vedere grafic, dar de ce? Pentru că foloseşte chestii care ne sunt cunoscute doar că le băgă într-un mediu fantasy destul de „hardcore”. Da, poate că dezvoltatorii au tras cu ochiul la Blasphemous care este un joc bazat pe religia Creștină/Catolică fiind dezvoltat de un studio spaniol la fel ca şi, surpriză surpriză, Lords of the Fallen. Imaginea cruciatului este evidentă doar că simbolistica este una uşor modificată ca să apeleze genului fantasy sau dark fantasy.

Mecanica Obişnuită

Gameplay-ul nu răsare mai departe de lovitură uşoară şi grea, dodge, dodge roll şi ceea ce numesc eu „buton greşit pentru a îţi da viaţă”. Dacă ai jucat Sekiro sau orice altceva asemănător, acest tip de control nu surprinde. Configuraţia butoanelor nu este altfel în afară de faptul că ai lampa pe care o ridici cu L2. Parry sau block cu L1 şi schimbarea stance-ului cu Triunghi, ar fi butoanele obișnuite dacă ai mai întâlnit așa ceva în jocuri. Pentru cei care aleg un personaj magic ai vrăjile pe diverse butoane, R1, R2, Triunghi, Pătrat sau X.

Şi da, jocul are diferite clase pentru că asta e noul standard. Nimic de spus despre creatorul de personaje care este bunicel şi sincer, nimic de spus despre clase, care nu diferă atât de mult din celelalte jocuri. Personaje bazate pe Strength sau pe Magie sau poate acele personaje în chiloţi pe care îi creşti tu cum vrei la puncte, sunt şi ele parte din Lords of The Fallen, dar din motive estetice şi de preferinţă personală am mers cu cel care vine în plus în ediţia Deluxe, pe lângă cele 9 de început sau pe care îl poţi debloca în joc, „Dark Crusader”.

„DAR”-ul previzibil

Este un joc care suferă de aceeaşi problemă ca multe copii ale jocurilor originale Souls. Învaţă exact lucrurile rele şi pe alea le pune în practică. Lords of The Fallen suferă de elementul surpriză. La fiecare colţ, la fiecare zonă există cel puţin 7 inamici care se ascund şi se activează parcă imediat cum iniţiezi o luptă cu ceilalţi 3 care sunt la vedere. Da, trebuie să joci mai precaut dar deja chestia asta este peste nivelul normal sau de bun simt iar felul în care jocul are tendinţa sa arunce inamici să sară pe tine ca la un meci de fotbal american este extrem de enervant cand se intampla foarte, foarte des. Sunt si inamici care au tendinţa să te urmărească mult. Nici nu mai pun în calcul faptul că toţi suferă după fantezia asta de a avea zone foarte specifice se semene cu altele din Dark Souls şi pierde cumva din originalitate.

Dificultatea totuşi vine în mare parte de la inamici, care au tendinţa să fie mai agresivi, mai puternici sau să aibă un range neaşteptat în atacuri, şi nu neapărat de la luptele cu boși. Chiar într-o ordine neobişnuită primul boss adevărat pe care îl întâlneşti e posibil să prezinte cea mai mare dificultate dintre toţi depinzând de cum joci şi având în calcul că jocul îţi permite două încercări ca în Sekiro. Şi pot spune că într-o oarecare măsură aduce aminte de Malenia din Elden Ring, doar că luată de pe eBay. E cam ca acel meme cu „Pot sa iti copiez tema? Da, dar fă-o mai diferit.”. Poate unii voiau un challenge mai „rotund” şi nu acest rollercoaster de secvenţe de dificultate. Spike-uri sau highs and lows.

Sacrificiul final

E undeva sus jocul. Pe lista acestor tipuri de jocuri se află undeva destul de sus. Combină prea multe chestii mișto ca să fie doar încă o clonă de Dark Souls. Are prea multă ambiție să fie doar Sekiro la discount şi este clar ceva mult superior jocului original din 2014. Lumea şi povestea asta cu baza în religia creștină dar pe dark fantasy/horror sunt mult prea impresionante ca să fie ceva dat uitării după câteva ore de joc sau după ce îl termini o singură dată.

Lords of the Fallen este disponibil din 12 octombrie pentru PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One și Xbox Series S/X și PC (Steam).

• Gen: Action, Adventure, RPG
  • Lansare: 12.10.2023
  • Studio: CI Games
  • Distribuitor: CD Media
  • Platforme: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One și Xbox Series S/X și PC (Steam)
  • Clasificare: 18+
  • Sistem de Testare: PlayStation 5
  • Sinopsis: Lords of the Fallen introduce o nouă aventură RPG epică într-o lume vastă, interconectată, de peste cinci ori mai mare decât cea a jocului original. După o epocă de cea mai crudă tiranie, zeul demon, Adyr, a fost în cele din urmă învins. Dar zeii… nu cad pentru totdeauna. Acum, veacuri mai târziu, învierea lui Adyr se apropie. În calitate de unul dintre legendarii Dark Crusaders, călătorește atât pe tărâmurile celor vii, cât și pe cele ale celor morți, în această experiență RPG expansivă, cu bătălii colosale cu șefi, lupte rapide și provocatoare, întâlniri palpitante cu personaje și o poveste profundă și captivantă. Va fi legenda ta una de lumină… sau una de întuneric?