Îmi place să conduc. Acest lucru nu este surprinzător pentru persoanele care mă cunosc și pentru colegii mei de breaslă. Ce este surprinzător pentru aproape toți este aversiunea mea față de jocurile cu curse, fie că e vorba de jocuri arcade (precum cele din seria Need for Speed, Mario Kart, etc.), sau simulatoare mai serioase (Gran Turismo, Forza, etc.). Singurele jocuri cu curse pe care le-am jucat până în momentul actual sunt: Need for Speed – Most Wanted și Burnout: Paradise, iar pe lângă aceste 2 jocuri am refuzat categoric să joc orice alt joc care se bazează exclusiv pe condusul unui autovehicul. Acest lucru este un rezultat al plăcerii de a conduce, care nu poate fi simulată concret într-un mediu digital. Drept urmare, trailerele jocurilor de acest fel nu îmi stârnesc nici un sentiment sau dorință. Însă, mare mi-a fost mirarea când în timpul prezentării State of Play din Septembrie 2022 al celor de la Sony am simțit ceva față de micuțul joc indie prezentat de către Ironwoods Studios. Ceva din trailerul inițial mă făcuse curios, însă nu puteam explica ce anume. Ca aspect vizual nu era uimitor iar ca gen nu era tipul de joc care să mă atragă. Am crezut că poate cad pradă așa numitului hype și că după 1-2 luni am să uit de existența acestui joc, dar  nu a fost cazul. Cu trecerea timpului și apropierea datei de lansare am început să caut mai multe informații despre acest joc pentru a deduce care este elementul care mi-a stârnit curiozitatea, iar odată cu lansarea videoului A Pacific Drive Developer Diary de către Ironwoods Studios pe 10.06.2023 l-am dedus. Jocul este o interpretare americană a operei lui Arkadi și Boris Strugațki.

Povestea Pacific Drive nu reușește să acapareze gravitatea noțiunilor discutate în Picnic la marginea drumului, dar reușește să evoce același sentiment pe care „furnicile” din acea carte le-au simțit în urma vizitei. Personajul pe care îl controlăm este un protagonist mut (care sincer pare și imaterial), ce trebuie să livreze un colet pe lângă Zona de excludere Olimpică, ce se află în Nord-vestul Statelor Unite ale Americii. Ce a început ca o livrare simplă se transformă rapid într-un coșmar, deoarece protagonistul este tras în Zonă de către un fenomen bizar. Aflat în mijlocul unui câmp iradiat, protagonistul nostru mut găsește o mașină veche în care se adăpostește și de care devine legat. Prin „interacțiunea” cu câțiva oameni de știință ce se află blocați în Zonă de câteva decenii, Șoferul (denumirea dată personajului nostru de către oamenii de știință) află că mașina este o Rămășiță, un artefact ce a rezultat din tragedia ce a creat Zona. Cu ajutorul oamenilor de știință reușim să ne facem o bază într-un garaj delapidat, de unde să pornim incursiunile în cele 3 cercuri ale Zonei de excludere Olimpică pentru a găsi cauza Evenimentului de Halucinare în Masă din anii 1950. Povestea jocului are potențial uriaș, dar execuția lasă de dorit iar finalul poveștii poate lăsa un gust amar unor jucători. Marea problemă a poveștii este dată de către natura haotică a jocului.

Jocul este la bază un joc de supraviețuire, unde șansele de reușită depind parțial de jucător. Mecanismul central al jocului este cel întâlnit în toate jocurile de supraviețuire: explorezi o zonă necunoscută și strângi materiale pe care le vei folosi pentru crearea diferitelor echipamente de care ai nevoie. Toate îmbunătățirile pe care le facem echipamentului nostru și autovehiculului ne măresc șansa de reușită a unei incursiuni în zonă, dar nu o garantează. Fiecare drum în Zonă este presărat de incertitudine și pericol, deoarece ne confruntăm nu numai cu fenomenele inexplicabile ce pot fi găsite aici, dar și cu surprizele ce apar în urma conducerii unui autovehicul vechi. Vom lua pe rând fiecare element al acestui joc și îl vom discuta, începând cu mașina pe care o conducem. Aceasta este o vechitură, iar acest lucru îl spun cu cel mai mare drag. Dacă vreodată ați condus o mașină ce are mulți ani și kilometri parcurși, veți cunoaște exact experiența pe care Rămășița ne-o oferă. Autovehiculul are nevoie de mentenanță non-stop, deoarece folosește multă motorină și consumă bateria la fel de ușor precum noi respirăm. Piesele avariate trebuie schimbate (un act ce pare a fi a 13-a muncă a lui Heracle) sau reparate (ce devine o muncă de Sisif). Înainte de fiecare incursiune, mă asiguram că aveam pregătite câteva kit-uri de urgență, pentru a putea repara mașina în mijlocul unei furtuni atomice. Dar cireașa de pe tort în relația jucătorului cu mașina este abilitatea acesteia de a-și dezvolta ticuri nervoase. Destul de rapid avem „plăcerea” să descoperim că interacțiunea mașinii cu diversele fenomene din Zona de excludere îi poate cauza ticuri nervoase care pot fi haioase (ca de exemplu cum mașina claxonează de fiecare dată când închid portbagajul) sau foarte enervante (farurile se sting de fiecare dată când învârt volanul spre stânga). Aceste ticuri pot fi rezolvate cu ajutorul unei stații de service ce se află în garajul de unde pornim incursiunile. Soluția pentru comportamentul aberant al mașinii ia forma unui mini-joc de cuvinte unde trebuie să facem un fir logic între seturile de cuvinte din 4 liste. Acest joc mi-a adus aminte de programarea pe care o învățam în Liceu în C și C++, însă „simplificat”. Pentru rezolvarea problemei cu farurile, răspunsul corect la stație a fost: „Volan – Trage Stânga – Faruri – Închide”, dar sumedenia de ticuri pe care le poate dezvolta mașina nu vor avea toate răspunsuri așa ușoare. Numărul de încercări pentru identificarea și rezolvarea ticului nervos sunt limitate, iar odată ce le-am folosit pe toate acesta devine permanent.

Așa cum am spus mai devreme, ticurile nervoase ale Rămășiței sunt cauzate de către interacțiunea autovehiculului cu fenomenele din Zona de excludere. Aceasta este compusă din pădurile ce împânzesc zona de Nord-vest a Statelor Unite ale Americii, o păduri ce și-au găsit locul ca puncte de trecere spre necunoscut, precum în Alan Wake sau Twin Peaks.  Zona în sine este pe atât de misterioasă pe cât este de periculoasă. Înăuntrul ei legile naturale și actualele teorii științifice cu privire la realitate nu pot fi aplicate. Zona în sine nu este stabilă, iar acest lucru rezultă în schimbări bruște ale peisajului și mediului înconjurător. Presărat pe alocuri în Zonă sunt câteva puncte semi-stabile, denumite joncțiuni, ce sunt stabilizate cu ajutorul unor dispozitive numite ancore. Acestea sunt o resursă importantă pentru îmbunătățirea mașinii și a garajului, iar globurile radioactive ce aduc o oarecare stabilitate zonei trebuie extrase din punctul de ancorare. Mutarea ancorelor din dispozitiv rezultă în destabilizarea joncțiunii și formarea de fenomene noi. Coloane de pământ ce se ridică și coboară de parcă ar fi pistoane, manechini ce ne urmăresc atunci când nu ne uităm la ei, furtuni electromagnetice localizate ce  apar de nicăieri și dispar fără nici o urmă sunt doar câteva din fenomenele pe care le vom întâlni în zonă, iar fiecare vine cu propriile provocări și soluții. Una din interacțiunile memorabile pe care le-am avut cu un fenomen a fost cu Răpitorii zonei, un amalgam de semne de circulație, semafoare și gelatină ce seamănă cu un OZN. Aceștia au comportamentul peștilor răpitori de mare adâncime și își folosesc lumina pe post de momeală pentru a-și prinde prada, pe care o prind cu un cârlig și o târăsc de-a lungul unei distanțe. Cât mă aflam într-un post de cercetare abandonat, un Răpitor mi-a întâlnit mașina și a decis să o fure. Ce a urmat a fost o urmărire demnă de filmele de acțiune, unde eu – în rolul Șoferului – am fugit să prind din urmă mașina și răpitorul, în speranța recuperării autovehiculului. Poate nu pare impresionant povestit, însă am uitat să menționez faptul că în fuga mea nebună trebuia să evit lame circulare uriașe care apăreau din neant și îmi tăiau literalmente calea, în timp ce mă rugam la toate legile scrise și nescrise ale fizicii ca Răpitorul să nu-mi tragă mașina printr-o baltă de țepi (un lichid strălucitor al cărui mecanism de apărare este să înțepe orice intră în contact cu acesta) și să-mi facă pană, totul pe timp de noapte și fără o lanternă.

Jocul este prin natura sa aleatoriu, iar fiecare joncțiune prin care trecem este generată aleatoriu de către un program ce va popula locația cu diferite pericole și resurse. De aici se trage și norocul din joc. Programul poate să genereze condiții ideale, precum o zonă stabilă fără furtuni, cu puține fenomene și multe mașini sau tiruri cu motorină în rezervor sau poate să genereze fix inversul. S-a întâmplat de câteva ori ca programul să genereze o combinație fenomene și instabilitate care să rezulte în moartea personajului meu sau distrugerea mașinii. Din această cauză, povestea are de suferit, deoarece jocul nu reușește să mențină un balans între poveste și provocare. Această problemă putea fi rezolvată ușor prin crearea unor joncțiuni poveste, ce sunt create de mână și nu sunt generate aleatoriu de cod, deoarece este obositor să auzi aceleași dialoguri pentru a 10-a oară deoarece codul a generat o combinație de condiții fatale. În funcție de condițiile ce sunt generate, șansele de reușită pot fi mai mari sau mai mici, iar acestea scad și mai mult odată cu generarea unui punct de întoarcere. Fiecare incursiune se termină în 2 feluri: ori moare Șoferul, ori reușim să ajungem la punctul de întoarcere înaintea furtunii.

De fiecare dată când dorim să ne întoarcem la garaj, trebuie să strângem un număr aleatoriu de ancore, după care să generăm un punct de întoarcere. Acest punct de întoarcere arată ca o coloană de lumină, iar odată ce apare în joncțiune, acesta va cauza instabilitate masivă zonei și va determina apariția unei sumedenii de fenomene ce vor încerca să ne perturbe drumul spre coloană. Locația punctului de ieșire nu este aleatorie, deoarece avem posibilitatea să o alegem, dar trebuie să existe o distanță minimă între noi și punctul de ieșire pentru a-l putea genera. Această distanță minimă creează tensiune, deoarece este de obicei destul de mare încât să necesite măcar jumătate de rezervor  de carburant, și destul de mică încât să vedem furtuna de instabilitate cum vine pe urmele noastre. Dacă reușim să ajungem la coloana de lumină, aceasta ne va transporta înapoi la garaj, unde vom face reparațiile necesare mașinii și vom plănui următoarea incursiune.

Nu voi nega faptul că jocul poate deveni plictisitor rapid. Acest ciclu al jocului de a plănui incursiunea, a merge din joncțiune în joncțiune și a culege materiale împreună cu ancore este monotonă, iar obținerea îmbunătățirilor optime este o muncă de Sisif, ce este întreruptă din când în când de dialogurile purtate de oamenii de știință, care ne țin de urât cu ajutorul unui radio. Din păcate, nu îi întâlnim pe Dr. Turner, Tobias sau pe Francis, însă vocile lor ne acompaniază pe tot parcursul jocului iar actorii ce îi interpretează fac o treabă excelentă în a aduce la viață aceste personaje. Pe lângă vocile celor 3, fiecare ieșire va fi acompaniată și de către muzica radioului din mașină și sunetele ambientale ale pădurii sau diferitelor fenomene. La capitolul sunete sunt câteva probleme, iar cea care deranjează cel mai tare este sunetul furtunii, care ajunge să înece orice alt sunet al jocului.

La aspect vizual jocul nu este ceva uimitor, dar este plăcut iar stilul este asemănător cu cel folosit de către Black Salt Games în Dredge. În schimb am fost plăcut surprins de către opțiunile de accesibilitate ale jocului, ce permit optimizarea acestuia pentru majoritatea persoanelor. Opțiunile vaste de accesabilitate cu care ne-au obișnuit cei de la Sony Interactive Entertainment în proprietățile lor intelectuale (precum God of War Ragnarok sau The Last of Us Part II) lipsesc, dar putem să alegem impactul fenomenelor, numărul de încercări pentru rezolvarea ticurilor mașinii sau chiar dacă destabilizarea unei joncțiuni va crea o furtună de instabilitate. Opțiunile oferite fac jocul accesibil începătorilor și permit experților acestui gen să își creeze o provocare pe măsura așteptărilor.

În concluzie Pacific Drive este o combinație neașteptată de survival, condus și Roadside Picnic cu un șarm aparte, dar care nu reușește să mențină balansul delicat dintre poveste și provocare. Jocul are multe idei bune și o premisă interesantă, dar locațiile generate aleatoriu și combinațiile fatale pe care le generează adesea pot face jocul monoton foarte rapid. Astfel, și în pofida opțiunilor inovatoare de optimizare pentru accesibilitate a jocului, îmi este greu să recomand acest joc pentru majoritatea jucătorilor. Acesta este un experiment interesant care merită încercat, însă puțini vor fi cei care îl vor aprecia sau se vor distra cu sistemul repetitiv și pe alocuri frustrant.

un experiment interesant care merită încercat

Pacific Drive este disponibil din 22.02.2024 pe PS5 și PC (Steam), iar codul de recenzie ne-a fost oferit de către dezvoltator, Ironwoods Studio, căruia îi mulțumim.

Gen: Survival, Sci-Fi, Adventure.

Lansare: 22.02.2024

Studio: Ironwood Studios

Distribuitor: Kepler Interactive

Platforme: Playstation 5, Windows PC (Steam)

Clasificare: 13+

Sistem de testare: PlayStation 5

Sinopsis: Pacific Drive este un joc de supraviețuire bazat pe fugă și condus la persoana întâia. Mașina este singurul tău companion în timp ce navighezi printr-o reimaginare suprarealistă și plină de anomalii a regiunii Pacific Northwest.

Structurată ca un „road-lite”, fiecare excursie în sălbăticie aduce provocări unice și ciudate, pe măsură ce îți restaurezi și îți îmbunătățești mașina dintr-un garaj abandonat care îți servește drept bază.

Cu mașina drept colac de salvare, vei descoperi un mister demult uitat, în timp ce te îndrepți spre inima Olympic Exclusion Zone.

Formează o legătură unică cu o mașină complet personalizabilă, care își dezvoltă propriile ciudățenii și propria personalitate.

Conducere tensionată din spatele volanului, cu momente de vulnerabilitate atunci când ieși din mașină pentru a aduna resurse și a face reparații.

Din garajul tău modernizabil, fiecare călătorie repetabilă în Zonă este unică și aleatorie, cu o desfășurare a jocului bazată pe sisteme, care permite libertatea, creativitatea și experimentarea jucătorului.