Ascultă acest articol


Aproape că s-a încheiat anul (gameristic) 2024, la numai 4 luni distanță de boss-ul final, 2025 și începem să ne gândim la GOTY. Oare ce joc de anul acesta merită să intre pe lista Cel Mai Bun Joc al Anului? Sunt câteva mențiuni, mai mult sau mai puțin notabile, însă speram ca acum, toamna – o perioadă foarte intensă când vine vorba de lansări de jocuri, să mai fie șanse de jocuri bune. Ei bine, haideți să vorbim de… Astro Bot.

Lansarea PlayStation 5 avea să fie făcută la pachet cu un controller Dual-Sense care promitea multe, iar Sony PlayStation a avut buna inspirație de a lansa, odată cu PS5 și controller-ul, și un fel de joculeț – mai mult un experiment pentru a dovedi cu adevărat capacitățile, nu numai ale consolei, dar cel mai important, cele ale controller-ului. Este vorba despre ASTRO’s Playroom (2020) – o colecție super-amuzantă de joculețe cu un roboțel pe care nu aveai cum să nu-l îndrăgești, care-și dovedea iscusința în sesiuni de joc de tip arcade, cu o cameră la persoana a 3-a. Aventură, sărituri – un fel de Mario, dar cu suficiente adiții încât să-și facă un renume și ca joculeț de sine stătător. Un sequel a fost lansat pe VR, Astro Bot Rescue Mission.

Dual-Sense-ul a fost ridicat enorm cu ajutorul acestui joculet, utilizându-i fiecare element nou, spre exemplu Adaptive Triggers, plus alte feature-uri care făceau experiența de gaming mai mișto.

Mare a fost mirarea când Sony a anuțat că va lansa cu ocazia a 30 de ani de PlayStation, un joc – în toată regula, de această dată, pe nume Astro Bot și sincer, personal, chiar m-a făcut să-l aștept cu nerăbdare, iar pe 6 septembrie, am avut plăcerea să pun mâna pe el și să trec la treabă. Ca o mică paranteză, atât de mare încredere a avut Sony PlayStation în Astro Bot că i-au dedicat chiar și un model de controller DualSense tematic, dar într-o ediție, aparent foarte limitată, toate bucățile epuizându-se rapid, iar cine n-a fost pe fază și-a luat “la revedere!”.

Astro Bot – The Story

Cu hype-ul ridicat și așteptări mari am dat drumul la joc pe PS5, care începe cu Nava Mamă a roboțelului nostru (o consolă uriașă PS5) la bord cu mulți prieteni Boți, călătorind fericiți prin spațiu… când, deodată, un extraterestu malefic, mare și verde, pe numele său Space Bully Nebulax, pune mâna pe navă și-i smulge CPU-ul, nava explodând, toți boții împrăștiindu-se prin univers și galaxii și aterizând pe diferite planete. Astro și Nava Mamă – consola PS5 defunctă, cad pe o planetă deșertică, iar Astro este readus la viață de către Dual Speeder – un fel de navă formată din controller-ul DualSense.

Cu Nava Mamă cu piese lipsă și fără sateliți pentru comunicare, Astro și Dual Speeder decid să refacă comunicarea, să afle unde sunt localizați Boții și să-i salveze și nu în cele din urmă, să recupereze piesele principale lipsă ale Navei Mamă (ex. RAM, SSD) și, în ultima instanță, CPU-ul din ghearele (tentaculele?) lui Nebulax.

Cu planul făcut, cei doi vor străbate universul și vor descoperi, rând pe rând, galaxii precum Gorilla Nebula, Tentacle System, Serpent Starway, Camo Cosmos și Feather Cluster – fiecare dintre ele cu un număr de planete pe care sunt “prinși” Boții și care trebuiesc salvați (în total sunt 300). Există și un fel de galaxie “paralelă” cu câteva planete (misiuni) pe care le poți face ca bonus.

Treaba nu e chiar atât de simplă căci pentru fiecare galaxie are o planetă finală în care trebuie să te lupți cu un Boss, iar pentru a putea să o deblochezi va trebui să ai numărul de Boți salvați necesari.

Cu fiecare galaxie și planetele sale, parcurse și cu Boții salvați, inclusiv doborât și boss-ul final, Astro și Dual Speeder vor recupera și piesele Navei Mamă, însă, bătălia-bătăliilor se va da cu Marele Verde Nebulax pentru CPU – componenta finală – și una dintre cele mai importante ale consolei PS5, pardon, Navei Mamă.

Gameplay

Sigur o să vă placă povestea și chiar dacă pare prea simplă, vă asigur că e presărată cu vârf și-ndesat de răsturnări de situație, o groază de easter eggs și vă reamintesc (după cum i s-a făcut și promovarea) că include francize de jocuri exclusive (sau nu) ale PlayStation cu tot cu personajele sale.

În general jocurile de tip platforming tind să plictisească prin repetitivitate, însă nici vorbă de asta la Astro Bot! Avem schimbări peste schimbări, teme bazate pe francizele de jocuri despre care vă spuneam, cu tot cu personajele ei – moduri de joc și nu în cele din urmă, moduri de atac și transformările lui Astro Bot.

Încerc să vă descriu cât pot de bine, că diversitatea gameplay-ului e atât de vastă și de mișto, încă, treci prin niveluri și timpul va zbura de nici nu-ți dai seama. Bineînțeles, probabil vă gândiți la niveluri de dificultate, care sunt acum sarea și piperul jucătorilor – cel puțin cei competitivi – dar Astro Bot nu are așa ceva, cumva, reușind să aducă un balans perfect pentru toate vârstele de jucători. Am jucat cot la cot cu fata mea (adolescentă) și am observat cât de repede prinde și cum se descurcă în joc, adaptându-se și învățând, nivelul de dificultate ținând pur și simplu de îndemânare, răbdare și atenție.

Da, au fost situații în care, nu exagerez, am repetat o fază în joc de 50-60 de ori până am reușit, dar știți cum e, la un moment dat, după 10-15 încercări intervine o frustrare care, dacă nu ai capacitatea de a te calma, mai rău te enervezi. No problem. Ieși din acel nivel, începi altul și apoi poți reveni acolo, calm, și încerci iar. Nu au fost multe astfel de situații, ceea ce este bine.

În general luptele cu Boșii sunt alea mai tensionante și fragmentate în mai multe sub-niveluri, având 3 vieți să reușești să treci de el. Fiecare dintre vieți se pierde făcând respawn pe locul unde ai murit și continuând lupta de la sub-nivelul unde erai. Dacă pierzi toate viețile, începi lupta de la început de tot.

Luptele cu “inamicii” – dacă ai jucat originalul știi în ce constă asta, la fel ca și la Mario, trebuie să cazi pe ei, să-i pocnești, lovești etc, unii necesitând anumite “metode” de cafteală. Diversitatea inamicilor este destul de bogată, la fel și metodele și armele lui Astro Bot de a-i învinge.

Armele și echipamentele lui Astro Bot sunt de-a dreptul hilare, existând la un moment dat, chiar și muniții diferite cu efecte diferite, ale unor arme, și care sunt necesare pentru a putea trece printre inamici sau pentru a avansa în nivel. Dacă vrei, însă, poți să nu te bați cu anumiți inamici, treci pe lângă ei și gata, însă aici intră în ecuație bănuții. Astro Bot va prelua unele dintre armele vechi, inclusiv mecha-monkey-ul, și se va completa cu altele.

Astro Bot va deveni șoricel, la apăsarea unui buton, va trage cu niște pumni cu arcuri, se va pârțâi în zbor, va suge miere și va creea trepte de zid viu, va opri timpul, va zbura-glonț, va da cu lanterna-n stafii, va prinde maimuțe cu plasa, se va transforma în bilă de metal, va înota sau se va transforma într-un buret gigantic – sugător de apă – și asta nu e tot, lista poate continua.

Universurile au teme de animale (Șarpe, Gorilă, Caracatiță etc), iar planetele sunt, bineînțeles, și ele cu anumite teme. De la zăpadă, zone de contrucții aeriene, plaje exotice, sub apă, în grădini și multe altele, sigur vor fi o plăcere de parcurs, însă, să nu uităm că la final trebuie să ne înfruntăm cu Boșii (care au și nume, spre ex. Mighty Chewy – Gorila, Wako Tako – Caracatița sau Lady Venomara – Șarpele). Câte o mică planetuță – nivel, se vor debloca după înfrângerea acestora, iar de acolo se vor recupera piesele Navei Mamă. Dacă te plimbi prin univers vei găsi grămăjoare de pietre, care, răscolite va dezvălui una sau mai multe roci cu câte o misiune reprezentată de câte o figură geometrică – cele 4 simboluri ale PlayStation. Sunt practic câte o misiune destul de competitivă care te va rasplăti la sfârșit cu bănuți sau salvezi Boți.

Planeta deșertică – baza lui Astro Bot cu tot cu Nava Mamă, se va popula ușor-ușor cu Boții salvați, într-un colț având un counter cu câți au fost salvați din maximum de 300. Boții sunt și ei împățiți pe temele, despre care ziceam, din jocuri. În general, fiecare temă de joc are mai multe personaje, toate făcându-și un fel de tabără pe acea planetă. Cu bănuții strânși din niveluri poți să mergi să deblochezi, la noroc și aleatoriu, un fel de caracteristici pentru Boții salvați și taberele lor. De asemenea, pe parcusul jocului vei descoperi bucâți de puzzle-uri (în general sunt mai bine ascunse) care se vor completa pe planeta ta. Odată ce se completează un puzzle se deblochează pe planetă câte o mică, să-i zicem, făbricuță, spre ex. pentru costumații pentru Astro Bot sau pentru teme pentru Dual Speeder.

Tot pe planeta deșertică, la fiecare componente majoră a Navei Mamă, recuperată, va urma o porțiune, ca un fel de QTE (Quick Time Events), în care vei monta acea piesă pe PS5. Aici, pe planetă, dacă vei strânge un anumit număr de Boți salvați, te vor ajuta să deblochezi anumite zone de unde mai poți salva alți Boți, face bănuți, rescoperi piese de puzzle etc.

Tehnic

Desigur, dacă în primul joc, aplaudai și te bucurai de Dual-Sense, în Astro Bot, vei realiza, cu o oarecare tristețe, că în acești 4 ani de existență a controller-ului că nu a fost folosit la capacitatea sa maximă. Pur și simplu dezvoltatorii de jocuri nu fac ce a făcut Team Asobi – responsabilii de Astro Bot. Să ai la îndemână un controller atât de interesant și cu feature-uri atât de fun, iar tu să nu le folosești, e cam aiurea, nu?

Revenind, Dual-Sense rămâne eroul principal al seriei Astro, însă cu Astro Bot avem și un joc în toată regula, nu este numai un banc de teste a controller-ului. Gyro-ul este pus la bătaie și ne amuză încă din meniul principal al jocului, dar și de fiecare dată când salvăm un Bot. Dăm cu el în toate părțile, îl smucim și-l răsturnăm, iar Boții salvați se comportă conform legii fizicii. La fiecare intrare pe o planetă, planăm cu controller-ul care conduce Dual Speeder. Suflăm în speaker-ul intern pentru a pune în mișcare moriști de vânt, iar pe acolo ascultăm zgomote FX sau cine știe ce discuții indescifrabile și amuzante. Adaptive Triggers – le simți perfect atunci când tragi în tensiune un arc, un cablu sau tragi cu muniție mai grea. E amuzant și plăcut, asta până când începe să pâlpâie semnalul bateriei goale a controller-ului.

Din punct de vedere grafic, Astro Bot e absolut superb. Cu reguli ale fizici implementate și de multe ori te vei folosi de ele pentru a înainta în nivel, sau a învinge dușmani, grafica e excelentă. Personajele sunt cuuuuuute rău de tot, și Boții sunt absolut fantastici – imitând perfect aspectul tematic al celor din francizele de gaming, dar fiind totuși niște roBOȚIei.

Animațiile sunt foarte mișto și ele, la fel și efectele speciale și sonore, cu o muzică, în general, potrivită, dar care la un moment dat, o vei lăsa acolo, pe fundal.

Nu am întâlnit glitch-uri audio/video, și am apreciat foarte mult respawn-ul rapid când ești ucis în misiune. Respawn-ul se face instant, de la ultimul checkpoint. Nu există “vieți”. Ești atins o singură dată de inamic/muniția lui, ai murit. Mori și te respawnezi la check point până reușești să treci de acea fază, sau te lasă nervii și pleci de acolo (și revi când te mai calmezi).

Cuvânt Boss Final

Nu din întâmplare am deschis articolul discutând despre GOTY, pentru că, după ore bune de gameplay la Astro Bot, am ajuns la concluzia, clară și sinceră că acest titlul poate concura, lejer, pentru acest calificativ.

Astro Bot este pentru mine, unul dintre pretendenții serioși la GOTY pentru că are un gameplay excelent, este amuzant, are un control foarte mișto prin DualSense și include tematica altor jocuri cunoscute.

Astro Bot este disponibil din 6 septembrie 2024 pentru PlayStation 5.

  • Gen: Arcade, Aventură, Platformer
  • Lansare: 06.09.2024
  • Studio: Team ASOBI
  • Distribuitor: Sony Interactive Entertainment
  • Platforme:  PlayStation 5
  • Clasificare: 7+
  • Sistem de testare: PlayStation 5
  • Sinopsis: “Nava mamă PS5® a fost distrusă, iar ASTRO și echipa de roboți au rămas împrăștiați prin diferite galaxii. E timpul să urci pe Dual Speederul tău de încredere în peste 50 de planete pline de distracție, pericol și surprize. În timpul călătoriei, profită la maximum de noile puteri ale lui ASTRO și reunește-te cu mulți eroi legendari din universul PlayStation!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.