Nu știu dacă să-i mai dau o șansă lui ARA History Untold. Pe lângă faptul că are un nume absurd, bine că nu i-au zis: Colonia Ferentari, Povestea Neștiută a Cartierului Care A Speriat Istoria LUMII.
Mă încearcă multe sentimente mixte, despre un joc, care, cel mai probabil, va muri din fașă, înainte să fi știut lumea că s-a lansat. Nici măcar o promovare de Doamne Ajută nu a avut, pare ceva neterminat.
S-au dus vremurile acelea când creai ca-n Settlers, Age of Empire, să nu mai amintesc de SimCity, care a fost senzațional. Dar dacă tot trecem prin toată istoria, hai să ne oprim la Ara: History Untold, care scoate în evidență niște fani ai francizei Civilization. Treaba e simplă, jocul îți pune la dispoziție niște mari conducători ai lumii, dar nu sunt Napoleon, nici Ludovic al XIV-lea, nici Ovidiu Vanghelie, nici Piedone, nici Băsescu, nici Iliescu, nici Ceaușescu, nici, nici… așa că l-am ales pe Simon Bolivar, supranumit Eliberatorul (24.07.1783, Caracas, Noua Granada, azi Venezuela – 17.12.1830, lângă Santa Marta, Columbia). Soldat şi om de stat sud-american care a condus revoluţiile împotriva dominaţiei spaniole în viceregatul Noua Granada, Simon a fost preşedintele Gran Colombia (1819—1830) şi dictator în Peru (1823-1826). Mai sunt câțiva șampioni ai omenirii, nu știm exact motivele pentru care au fost aleși, deși eu sunt profesor de istorie, precum: Irene Sarantapechaena, Ioana d’Arc, Shaka, din tribul Zulu, Elizabeta I a Angliei, Alexandru cel Mare, Nefertiti, Ginghis Han, George Washington, Evita Peron, Cezar sau Itzcoatl. Totul politically correct, da-v-aș nota 5. Adică nu îl ai pe Constantin cel Mare, omul care a creștinat Imperiul Roman. V-am zis, la capitolul istorie, jocul este jos de tot.
Am zis, gata, e omul meu, l-am studiat și la istorie, eu am zis, mi-aș dori, de ce nu? Problema este că deși o luasem de la inventatul roții și șlefuirea pietrei, imediat îmi apare Haile Selassie I al Etiopiei! Bă, ești copac?
Adică eu încep utopic cu Bolivar, din epoca de piatră, trimit iscoadele, vânătorii, să facă rost de mâncare, și arc peste timp, pac, îmi apare împăratul Etiopiei din perioada interbelică, e adevărat că el a fost și din 1941 până prin 1974, în ’75 a fost asasinat, bang-bang, țaca-paca!
Ei, uite aici m-a pierdut jocul ăsta, e o salată cu de toate, o șaormă din aia nasoală, știți? De fapt, jocul e bazat pe gestionarea resurselor, cu un sistem nu tocmai apropiat de realitate, destul de neortodox, dar cu timpul veți vedea animații, destul de detaliate, și tot dai end turn, end turn, dar rămâi cu un AI fără pic de viață, fără atmosferă: “Atmosfera e frumos, băieții știe folbal, aici la Cojasca!”
Din păcate, engine-ul jocului este superb, dar se neglijează ambalajul ăsta strălucitor de ciocolată Dubai, că tot e la modă, cu un interior nestrălucitor. E simplu, pleci de la unga-bunga punga-dunga și ajungi să-i cunoști pe Arhimede, Aristotel, Platon, toți șmecherii planetei, însă ei îți vin și la Caracas. E un amestec istoric de toată jena, scuzați-mi franceza. Am cucerit și tribul lui Ugg. Uga-chaca-uga-uga, hai să dansăm robotul, hai să distrugem totul.
Jocul e dezastruos pe parte de istorie
Din punct de vedere istoric, jocul e zerooooooooooo, se amestecă totul în el ca-ntr-o șaorma cu de toate, sunt 12 epoci, trebuie să studiezi tot, un meniu mega stufos, dar care te limitează cumva, bazându-te pe faptul că ești un primar șahist, pe mutări. Bă, îți ia calul, îți ia calul! M-ai înțeles? Ideea este că trebuie să fii foarte atent, să cercetezi toate epocile, toate alea, totul se mișcă pe repede înainte ca-ntr-o buclă a timpului. Repet, salată, nimic serios, ca-n desene animate, adică acum s-ar împlini profeția lui Dan Diaconescu: Cine ar fi câștigat dacă se băteau dacii cu samuraii? În cazul unui DLC, cu siguranță am putea face asta! Poate chiar Dan Diaconescu este printre sponsorii jocului.
Oxide Games fix asta face, copiază Civilization, dar varianta mai low-cost, la preț mare, 60 de euro! Pe bune? Îl puteți lua la o reducere, când ajunge 20 de euro.
Chiar dacă te lasă să te joci cu istoria, să creezi propriul viitor al planetei, al civilizației tale, poate părea distractiv, însă Ara: History Untold e departe de ceea ce s-a dorit. Dacă ați jucat Civilization, veți defila în ARA, că e cam la fel. Pregătești un cercetaș, îl trimiți în împrejurimi, să exploerze tărâmuri atinse doar de jivine cu pene și animale sălbatice, asta e după ce ți-ai ales liderul, începi să construiești, să cercetezi, să descoperi apa caldă, cauciucul și cum să scoți guma din păr. Apoi apeși next până la end turn, dezvolți, bagi upgrade-uri, mai faci o fermă, apoi un staul, apoi un templu, apoi alegi religia, adică dacă vrei ca Venezuela să fie budistă sau șintoistă, n-ai decât, ori poate vrei să-i aduci pe hinduși. Apoi o iei de la capăt, next turn, end turn și tot așa.
Cum înaintezi în joc, apare și Bafomedos despre care vă spuneam, care îți propune ca un șarpe fel și fel de trocuri, iar când tot vezi că-ți dă amânare pe partea de parteneriat, cu pace, cu alea, deodată te trezești că-ți declară război. Dar nu mai bine îi declari tu când îl vezi atât de pornit pe treabă? Apoi, trebuie să ai grijă să nu cazi pe 2, pe linia asta de dezvoltare, să fii premiant, cu coroniță, cum ai căzut pe 2, adică nu la coadă, pe locul secund, cum încep ăștia să se plângă de la tine din sat, că nu e mâncare, că vaca lui Ilie nu mai fată, păi, stai, bre, până ieri fusei superb, de azi mă aruncați la lada de gunoi a istoriei. Și le-am mărit taxele și i-am pus la muncă! Apoi, v-am zis, dacă ați jucat Civilization, jocul ăsta e o clonă, cu câteva mecanici proaspete, dar frustrante uneori.
Îmi place cum se dezvoltă orașele, cum cresc, cum ești mai puternic, cum se deblochează o nouă zonă, iar aici trebuie să fii atent, ce să construiești, ce nevoi au oamenii, așa că parcurgi meniul stufos, dar destul de simplist. În joc nu există constructori sau țărani ca-n AoE, dai pe clădire și ea se construiește instant, se upgradează odată cu trecerea la o nouă epocă, iar tot ce vezi pe fundal este un bonus grafic. Jucătorilor li se solicită să creeze diferite resurse, ca în seria Anno, ele ajută la bonusuri, la proiecte de construcții noi. În zonele delimitate nu poți construi la infinit, e și normal, nu e ca-n București, unde Frumușani e deja Capitală, iar Bragadiru vrea să fie centrul megalopolisului. Aici trebuie să aveți grijă, să fiți atenți, să vedeți de ce este nevoie pentru a vă dezvolta, să triumfați, să fiți niște primari buni. La fiecare creștere apar și experții dar și marii artiști, vă zisei despre ei la început.
Mi se pare că e pe repede înainte acțiunea, totul se întâmplă rapid, mult prea multe evenimente, mă simt ca Dumnezeu, care trebuie să asculte toate rugăciunile oamenilor. Te copleșește numărul ăsta de evenimente, ai impresia că nu știi unde să te împarți, iar aici, ARA are mult de lucru.
Punctele de prestigiu sunt cele pe care trebuie să le urmăriți, pentru a fi civilizația supremă, păi, stai, nu ziserăți că e cu politically correct, tot trebuie să fiu pe prima poziție. În cele 3 acte majore din ARA, fiecare civilizație are o tabelă de marcaj, ca la o competiție sportivă. Dacă progresezi tot timpul primul și treci la o epocă, evident, ești primul. Până pe locul 3 ești sigur, dar mai jos de această poziție, gata, ești eliminat din cursă. Și începi să pierzi din bonusuri, se supără toți, e un haos de nedescris.
O interfață greoaie, neprietenoasă cu noii jucători
Interfața din ARA e greoaie, copleșitoare, cum v-am spus, războaiele sunt groaznice, se concentrează pe asediul asupra orașului sau apărarea lui și atât. Și războiul se încheie imediat. Nu vezi unitățile 3D, așa cum ar fi frumos, doar dacă alegi în mod special să urmărești bătălia, însă vezi o pictogramă, cu tipul de unitate, cum îi atacă roșiorii pe nemți, și puteți uita. Războiul e gata înainte să înceapă.
Apoi, opțiunea pentru diplomație lipsește cu desăvârșire, jocul are mult factor aleatoriu, așa din senin, vine Geangavelea să-ți fure teritoriul. Jocul Ara e departe de un next gen, este o clonă nereușită a lui Civilization, care poate fi salvat cu DLC-uri masive, multe actualizări și așa își va salva din prestigiu. Îi lipsește mult pentru a fi un joc triple A, cu preț de 60 de euro. Și la istorie e pilaf! Stai jos, 6!
Ara: History Untold este disponibil acum pe Microsoft Windows PC (Steam) și NVIDIA GeForce NOW.
- Gen: Strategy
- Lansare: Disponibil
- Studio: Oxide Games, Oxide Interactive LLC
- Distribuitor: Xbox Game Studios
- Platforme: Microsoft Windows PC (Steam) și NVIDIA GeForce NOW.
- Clasificare: 12+
- Sistem de testare: PC, CPU: Ryzen 5900x/ GPU: Nvidia GeForce RTX 4080/ RAM: 32GB/ TV-Monitor: Samsung LC34G55T
- Sinopsis: “Construiește o națiune și condu-ți poporul de-a lungul istoriei către culmile realizărilor umane, explorând noi teritorii, dezvoltând artele și cultura, desfășurând diplomație și confruntându-te cu rivalii tăi pentru a dovedi că ești cel mai mare conducător cunoscut vreodată. Acum e lumea ta.”