Cele mai bune filme documentare ale ediției Astra Film Festival 2024 au fost desemnate sâmbătă seara, la Filarmonica de Stat din Sibiu – Sala Thalia, unde cineaștii și publicul au sărbătorit filmul documentar printr-o Gală de premiere dinamică și emoționantă. Trei producții românești au fost apreciate în mod deosebit: „Alice On&Of”, de Isabela Tent (Cel mai bun film al Secțiunii România), „Maia – portret cu mâini”, de Alexandra Gulea (Cel mai bun regizor, Secțiunea România), și „Tata”, de Lina Vdovîi și Radu Ciorniciuc (Premiul pentru regie, Secțiunea Central și Est-europeană). De asemena, tânărul regizor Daniel Țîcu a primit o Mențiune Specială la Secțiunea Studențească. Festivalul continua online până pe 10 noiembrie. Program și bilete, aici: https://www.astrafilm.ro/ro/2023/program-complet/online-aff
„Cele aproximativ 300 de proiecte cinematografice ale ediției din acest an au fost 300 de călătorii în jurul lumii, care ne-au ajutat să înțelegem diverse experiențe umane. Astra Film Festival e o poveste despre oameni care fac film, văd film și cărora filmele le-au schimbat viața. Când cultura nu e chiar o prioritate, e excepțional să menții un festival peste 30 de ani”, a declarat regizorul Dumitru Budrala, director fondator al Astra Film Festival.
Astra Film Festival 2024 a acordat premii pentru competițiile România, Europa Centrală și de Est, Voci Emergente ale Filmului Documentar și DocSchool, la care se adaugă premierea proiectelor inovatoare din cadrul programului special Doc Tank.
Secțiunea Europa Centrală și de Est
Unsprezece filme au fost selectate în această secțiune, jurizată de Jan Gogola (regizor, editor de scenarii și lector la Universitatea Tomas Bata din Zlín), Christian Popp (producător), Pedro Segura (critic și distribuitor de film din Mexic).
Premiul pentru cel mai bun film a fost acordat producției „Pădurea”, de Lidia Duda, „cu o cinematografie desăvârșită, unde scenariul devine mai mult decât un decor, se transformă într-un simbol al protecției și al vulnerabilității, un spațiu mental care reflectă granițele identității noastre și ne provoacă să ne gândim cum protejăm ceea ce ne este drag”, a motivat juriul.
Premiul pentru cea mai bună regie a fost acordat filmului documentar „Tata”, de Lina Vdovîi și Radu Ciorniciuc, „un film care ne oferă o explorare curajoasă, concretă și profund vulnerabilă a violenței sociale și intime”, potrivit motivației juriului.
Secțiunea Voci Emergente ale Filmului Documentar
Zece filme au intrat în competiția acestei secțiuni, jurizate de Victor Morozov (critic de film), Faridah Gbadamosi (programator de film la Tribeca), Renata Santor (Coordonator de cercetare și programare la Festivalul de Film din Veneția).
Premiul pentru Cel mai bun film a fost acordat documentarului „Răzvrătire nocturnă”, de Nelson Makengo, un film „realizat aproape exclusiv noaptea, este o performanță tehnică impresionantă care nu își pierde niciodată concentrarea asupra umanității personajelor și asupra capacității lor de a găsi soluții prin colaborare”, a motivat juriul.
În cadrul aceleiași categorii, Premiul pentru cel mai bun regizor a fost acordat lui Farahnaz Sharifi pentru filmul „Planeta mea furată”, în care regizorul „folosește călătoria sa personală pentru a cartografia realitățile tumultuoase ale națiunii, atât suferințele existente, cât și bucuria unui viitor optimist, având în centrul său rolul esențial al femeilor”, au spus membrii juriului.
Secțiunea România
Această categorie, jurizată de Ana Vlad (lector universitar și regizor), Toma Peiu (regizor) și de Ellen Evans (regizoare), a avut în competiție 13 filme, iar câștigătorul premiului pentru Cel mai bun film este un portret de familie care „bântuie spectatorul mult timp după genericul de final” – „Alice On and Off”, de Isabela Text, „documentarul care aduce în prim-plan o adolescentă artistă devenită mamă, într-un univers liminal, tenebros, plin de riscuri si brutalitate”, au declarat membrii juriului.
Premiul pentru Cel mai bun Regizor i-a fost acordat regizoarei Alexandrea Gulea, pentru documentarul „Maia – Portret cu Mâini”. Juriul a fost impresionat de „secvențele memorabile care dovedesc încrederea regizoarei în propria viziune cinematografică și consistența abordării sale, la hotarele non-ficțiunii”.
La această categorie s-a acordat și o Mențiune specială, primită de Adrian Dohotaru pentru filmul documentar „Moartea lui Iosif Zagor”, „un lungmetraj de debut structurat ca o revelație din interior, o privire pătrunzătoare în interiorul unei crize sociale profunde”, potrivit motivației date de juriu.
Secțiunea Studențească
În Secțiunea Studențească, în care au fost selectate 15 filme, regizoarea Maria Luiza Pârvu și scenaristul și criticul de film Nagy V. Gergő au decis că Cel mai bun film al competiției din acest an este „Visându-l pe Putin”, de Nastia Korkia și Vlad Fishez, un film care „reflectă un moment istoric distopic, unde fantomele tiranilor se infiltrează în adâncurile ființei noastre sociale prin intermediul tehnologiei digitale”.
Cea Mai Buna Regie, în cadrul aceleiași secțiuni, a fost oferit documentarului „Omagiu pentru un apartament”, de Paula Ďurinová „un film care utilizează un limbaj vizual poetic pentru a crea o scrisoare de dragoste către un loc ce reunește amintirile bunicilor ei disidenți.
Filmul documentar „Toată ziua-i noapte” de Daniel Țîcu a primit Mențiunea Specială a Juriului, în cadrul aceleiași categorii. „Tânărul regizor se uită cu răbdare și perseverență la străbunicul său pe patul de moarte”, a arătat juriul.
Premiile programului special DocTank
Au fost 8 proiecte selecționate în acest an; Premiul Astra Film Doc Tank Emerging Voices oferit de VOYO a fost acordat unui documentar care „transformă căutarea victimelor lagărelor de muncă forțată din România comunistă într-o meditație despre memorie și dreptate” – „The Digs”, de Diana Munteanu (regizor) și Ana Maria Vijdea (producător).
Premiul Astra DocTank Postproduction, oferit de Chainsaw Europe Studio a revenit documentarului „How come we ended up here”, de Toma Peiu și Luiza Pârvu, pentru „modul unic în care explorează complexitatea intersecțiilor culturale și estetica vizuală captivantă”.
Astra DocTank Consultancy Award, oferit de Raina Films (Consultanță și analiză pe strategia de festivaluri) a mers către „RATAFÁK – Puppet of fear”, regizor și producător Marek Vaňous (Slovacia).
Astra DocTank East Silver Market Award, oferit de Institute of Documentary Film, a revenit documentararui „Love Porn”, de Ruxandra Gubernat (regizor) și Tudor Hermeneanu (producător).