Ascultă acest articol


Un titlu care merită jucat în cea mai înfricoşătoare luna a anului, Octombrie, era fără dar şi poate Until Dawn, lansat în 2015 şi titlu care a dat naştere unui nou gen de tip de joc interactiv, mai ceva ca FMV-urile de pe vremuri. O experienţă unică şi cu un cast de actori de top jocul s-a stabilit ca ceva demn de HALL OF FAME al jocurilor de PlayStation însă în 2024 primim un remake care nu tocmai rezolva problemele originalului.

Inițial gândit acest articol ca un review, mi-am dat seama că de fapt a ieșit o analiză care ridică, câteva întrebări și nu o zic numai eu ci, dacă aveți răbdare să căutați, multe voci grăiesc la unison că ceva nu e OK cu acest “remake”. L-am lăsat pe colegul meu, Narcis, să încerce el să scrie ceva, a făcut-o, și fără să fi schimbat vreo părere cu el, pare că impresiile lui sunt asemănătoare cu a mea și a acelor alte voci despre care vă spuneam.

Așadar nu suntem în faţa unei recenzii comune pentru că nu suntem în faţa unui remake obişnuit și vorbim de o analiză, da? Trecut pe un nou engine Until Dawn (2024) spune exact aceeaşi poveste a originalului numai că din păcate greşeşte pe partea de remake. Conceptul în sine este unul care în prezent prevalează între jocuri, jocuri care nu au decât câţiva ani primesc remake-uri, jocuri care au fost îndrăgite primesc şi ele remake-uri şi deodată ne vedem înotând într-o mare plină de jocuri Gacha şi Remake-uri. Spun cu tristeţe în suflet că nu m-am simţit bine jucând acest joc, direct de la bun început că poate unii nu vor să citească prea mult. Dar dacă rămâi în continuare vei avea din partea mea câteva argumente, zic eu, destul de solide, care să susţină faptul că Until Dawn (2015) este superior Until Dawn (2024) chiar dacă este acelaşi joc.

Identitatea pierdută

Şi tu, cititor al acestei „analize” te-ai putea întreba, cum este posibil ca acelaşi joc, să fie şi bun şi rău în acelaşi timp? Păi răspunsul este unul simplu, ține de identitate. Originalul în afară de a fi printre primele dacă nu chiar primul (nu mai ştiu dacă The Inpatient a apărut după sau înainte de Until Dawn) jocuri de acest tip avea un filtru albăstrui care făcea totul să pară diferit, mai întunecat, mai fantastic. Remake-ul elimina acest filtru şi pariază pe hiper-realismul personajelor.

Mirror, Mirror on the wall…

Această mişcare face ca jocul să fie în acelaşi timp mult mai clar şi totuşi design-ul modelelor nu diferă. Totul este normal colorat mai puţin faptul că acțiunea se întâmplă mai tot timpul pe întuneric dar îi lipseşte acel ingredient. Acea „strălucire”. Revenind la modelele personajelor sunt în mare parte aceleaşi dar asta este un dezavantaj. Dacă faci un remake, încearcă măcar să le proporţionezi bine, fetele par să aibă capul mai mare decât corpul arătând un pic a păpuşile Bratz şi băieţii sunt doar dreptunghiulari şi parcă scunzi. Sigur, problema asta era şi în primul dar faci remake şi laşi lucrurile aşa?

Mai rău de atât este că în ciuda faptului că vorbim de un remake nimic altceva decât nişte mişcări de cameră şi un tip de totem nou numit „hunger totem” sunt tot ce aduce în plus. Jocul, la fel ca originalul, se chinuie pe un PlayStation 5 normal să ducă 60 de frame-uri constante. Nici măcar acolo nu au reuşit să facă ceva cu acest remake însă, dacă joci varianta originală merge în 60, în prezent, fără probleme. Until Dawn din 2015 suferea de aceleaşi probleme de framerate ba poate chiar mai rele care s-au îmbunătăţit cu timpul dar diferenţa este de la Playstation 4 la Playstation 4 PRO şi mai nou la Playstation 5. Avem 3 console diferite unde s-a patch-uit jocul până la punctul în care este perfect funcţional. Pot să mă gândesc că pe un Playstation 5 PRO Until Dawn 2024 o să meargă mult mai bine? Da. Cu siguranţă. Dar atâta timp cât acea consola nu există, nu există la momentul acestei analize, nu pot lua în calcul că ce joc eu acum o să fie mai bun pe viitor în special după o sumă obscenă de bani care costă jocul din 2024.

cea de-a treia problemă mare, pe lângă Identitate şi modele, este preţul

Deja cea de-a treia problemă mare, pe lângă Identitate şi modele, este preţul. Se vinde la preţ full. Ca un titlu nou lansat. Şi asta mi se pare o palmă peste faţa fanilor şi a celorlalţi jucători. Nu doar că poţi lua la un preţ relativ derizoriu jocul original de pe shop, nu, este şi gratuit la PSN. Deci dacă în momentul de faţă plăteşti un abonament de PSN poţi jucat fără probleme în 60 de frameuri Until Dawn. Nu va fi varianta nouă, pe Unreal Engine sau pe ce l-au trecut, şi nu vei vede un final de 1 minut extra la sfârşit, dar vei juca toată povestea aşa cum este exact în remake. Ba chiar mai mult, vei fi scutit să vezi cum arată sfârşitul, end credits din acest remake. Care este unul din cele mai mari miss-uri pe care le-am văzut în ultima vreme. Aici este unde se vede cu adevărat că fără acea identitate pe care o avea jocul original şi plusând foarte mult pe fețele personajelor, lucrurile şi-au pierdut din farmec.

Don’t lose your control!

Al patrulea şi ultimul punct despre care o să vorbesc este controlul. Este la fel ca în original. Este un remake în care nu s-au deranjat să schimbe „tank control-ul” din original nici măcar să îl îmbunătăţească un pic. Nici măcar un pic. Este atât de enervat când într-un joc remake, full price, tu tot te învârți încet, încetinel, încetişor şi te blochezi în colţuri.

jocul este acelaşi

Repet pentru a nu ştiu câta oară în această analiză, de un număr prea mare de cuvinte, că jocul este acelaşi. Povestea este aceeaşi ca în original. Ca un remake să funcţioneze trebuie măcar să schimbi ceva, să adaugi ceva, să existe ceva în plus substanţios ca să justifice preţul şi să joci din nou ceva ce deja cunoşti. Nu zic să schimbi în totalitate povestea dar să aduci ceva jocului ce nu a avut până la momentul acela, ceva ce poate când a fost conceput nu se putea. Şi sunt sigur, absolut sigur, că în toţi anii ăştia de când s-a lansat originalul singurul lucru îmbunătăţi în materie de jocuri a fost „LUMINĂ” şi „FEȚELE PERSONAJELOR”. Să fim serioşi. Să spunem lucrurilor pe nume. Pur şi simplu: nu!

Until Dawn este disponibil pe PC (Steam) și PlayStation 5 din 4 octombrie 2024. Tu l-ai jucat? Ce părere ai?

PS. Mai jos vă las secvențe de gameplay:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.