Johnny Depp … Grindelwald
Eddie Redmayne … Newt Scamander
Zoë Kravitz … Leta Lestrange
Ezra Miller … Credence Barebone
Kevin Guthrie … Abernathy
Jude Law … Albus Dumbledore

La finalul primului film, Gellert Grindelwald (Johnny Depp), cel mai puternic vrăjitor al întunericului, a fost arestat de MACUSA cu ajutorul lui Newt Salamandă (Eddie Redmayne). Însă, respectându-şi promisiunea, Grindelwald a evadat şi adună adepţi cu scopul de a-şi duce la bun sfârşitul un plan extrem de ameninţător şi anume să stăpânească omenirea.

Pentru a-l opri, Albus Dumbledore (Jude Law) apelează la ajutorul altruistului Newt care se alătura cauzei fără să îşi imagineze pericolele la care se va expune. Într-o lume a vrăjitorilor din ce în ce mai divizată, toate limitele vor fi depăşite, iar iubirea şi loialitatea vor fi testate chiar şi în cadrul familiei.

Se poate spune faptul că universul creat de J.K. Rowling a însemnat un reper important pentru cei ca noi care au copilărit împreună cu aventurile lui Harry Potter atât datorită cărților cât și a seriei de filme. Cele 8 la număr, au fost ecranizate intr-o perioadă de aproape 10 ani, timp în care personajele au crescut odată cu noi, de la niște copii puri și naivi la adolescenți curajoși și cu puteri nebănuite până atunci. A fost un deceniu în care ne hrăneam vizual și auditiv din fascinanta lume a vrăjitoriei necunoscută până atunci de noi, încuiații. Seria Harry Potter a intrat în istoria cinematografiei printr-o abordare unică a fantasticului din punct de vedere vizual, al scenariului și interpretării curajoase cât și prin inconfundabila muzică, Hedwig’s Theme printre altele. Și nu în ultimul rând, Harry Potter reprezintă un reper pentru acea generație care a trăit la granița dintre sfârșitul epocii glorioase a cărților și începutul misterios al tehnologiei, al efectelor vizuale.

Între timp această generație s-a maturizat iar perioada Vâj-Haț-ului a rămas doar un semn distinct al copilăriei. Însă zvonurile că universul vrăjitorilor va reînvia o dată cu apariția inopinată a filmului “Fantastic Beasts and Where to Find Them” primul dintr-o serie de 5 ecranizări, a reaprins din nou scânteia din bagheta magică ascunsă adânc în sufletul nostru. Reacțiile publicului au fost împărțite și asta pentru că a contat foarte mult din ce perspectiva a fost vizionat. Și aici voiam să ajung. Pentru că același lucru e valabil și în această a două ecranizare. Deși practic “Fantastic Beast” face parte din același univers, abordarea acestuia diferă dramatic în comparație cu Harry Potter. Poate pentru că evenimentele au loc în perioade cronologice diferite și trebuia cumva să se identifice separat. Dacă “Fantastic Beasts and Where to Find Them” a lăsat multe semne de întrebare din diferite puncte de vedere, “The Crimes Of Grindelwald” reușește să contureze o serie ce a început timid. Însă dacă mergi să-l vizionezi din dorința de a stârni vibrațiile copilăriei vei avea parte de o mică dezamăgire, și asta pentru că vei descoperi faptul că universul s-a maturizat o dată cu tine, iar locul micilor vrăjitori a fost luat oameni maturi cu diferite responsabilități și percepții diferite față de vrăjitorie. Din punctul meu de vedere este o abordare curajoasă și inteligentă pentru că avea nevoie să se disocieze câtuși de puțin de seria Harry Potter.

The Crimes Of Grindelwald” ne prezintă o perioadă cenușie a vrăjitoriei în care limita dintre universul vrăjitorilor și cea a incuitatilor este foarte subțire. Cu o societate rebelă și cu organizare a securității abia la început în rândul vrăjitorilor, apariția unei rebeliuni putea să amenințe oricând pacea dintre vrăjitori și “încuiați”. Astfel intervine Gellert Grindelwald (Johnny Depp), arestat și ținut ostatic de către Congresul American al Magiei. Timp în care își plănuiește o evadare în stilul său caracteristic. Datorită adepților săi revine în libertate motivat mai mult ca oricând să-și îndeplinească țelul. Motiv pentru care mult mai tânărul Albus Dumbledore (Jude Law) cunoscând intențiile acestuia apelează la ajutorul lui Newt Scamander (Eddie Redmayne). Până acum totul a părut simplu și pe alocuri previzibil însă pe parcurs mi-am dat seama că e doar o rădăcină pivotantă ce dă naștere unui scenariu complex cu multe ramificații. Bine pus la punct și mult mai dinamic, plot-ul devine mult superior celui din prima ecranizare și întradevăr pot să spun că s-a simțit contribuția esențială a lui J.K. Rowling. Am simțit mai multă atmosferă, pasiune și mister în spatele unor evenimente ce se încrucișează armonios într-un puzzle magic. Personajele sunt atent conturate iar fiecare ascunde un secret ce poate influența oricând soarta altuia sau a unor întâmplări. În ciuda ramificațiilor, scenariul se dezvoltă fluid, cu răbdare, iar fiecare moment este pus atent la locul și timpul potrivit. Însă cele două ore nu au fost suficiente pentru a oferi atenție tuturor personajelor cheie cum ar fi Credence (Ezra Miller) căruia i s-a acordat prea puțin spațiu în ciuda importanței sale in planul lui Grindelwald, nepermițându-i să se dezvolte mai mult. În schimb s-a concentrat poate prea mult pe relația “vrăjitor-încuiat” dintre Queenie (Alison Sudol) și Jacob Kowalsky (Dan Fogler) parcă încercând cu încăpățânare să ofere un tribut publicului romantic.

Deși Jude Law are mai puține apariții decât mi-aș fi dorit, acesta înlocuieste cu succes înțelepciunea vârstei înaintate a lui Dumbledore cu carisma tinereții. Și tind să cred că s-a integrat perfect în acest univers. În schimb mă așteptăm la ceva mai multă personalitate din partea lui Johnny Depp, deși își pune aprenta vizibil cel puțin la nivelul prezenței sale scenice, mi-aș fi dorit să-l transforme pe Grindelwald dintr-un villain ce singura lui armă pare a fi manipularea (limba de șarpe) într-un personaj cel putin la nivelul lui Lord Voldemort. Totuși am impresia că adevărata sa față încă se mai lasă așteptată pentru celelalte părți. O surpriză foarte plăcută a fost Zoë Kravitz, cu o interpretare solidă a transformat-o pe Leta Lestrange dintr-un personaj de situație într-unul complex, misterios și imprevizibil. Și aici e cheia scenariului care reușește să transforme personajele aparent secundare în roluri cu adevărat importante în cursivitatea evenimentelor.

În “The Crimes Of Grindelwald”, Newt Scamander va trebui să-și asume responsabilitatea nu numai de animalele fantastice ci și de lumea din jurul său, o lume ce e pe cale să explodeze într-un conflict în care apropiații lui pot avea de suferit. Filmul în sine reprezintă un preludiu în care personajele își aleg taberele înainte de bătălia finală. Atmosfera este obscură și aproape monocromă, singurele pete de culoare sunt prezente datorită animalelor fantastice cu un colorit ușor exotic. Deși s-a pus accentul mai puțin pe ele, rolul lor e la fel de important în desfășurarea acțiunii. Filmul deseori excelează la nivel de imagine, cu cadre superbe și bine gândite. De exemplu în scenele cu Credence mediul înconjurător este strâmt și claustrofobic în ton cu starea sa de spirit, introvertit și tulburat în același timp. Iar în jurul lui Grindelwald pare totul un neant lipsit de viață și rece. În schimb cadrele cu Newt sunt pline de viață, atmosfera vibrează în jurul lui, iar valiza să pare cel mai viu colț de lume. Dumbledore e mereu surprins în cadre largi, evidențiind măreția puterii sale și la această vârstă. Evenimentele au loc în Anglia și în Franța. Europa este  indiscutabil locul în care magia se contopește perfect cu mediul înconjurător, ceea ce a lipsit in titlul precedent. Pur și simplu am simțit că pământul american e total nepotrivit pentru vrăjitorie. E acel gen de film care arată la fel de superb indiferent de tipul proiecției, 2D sau 3D. Multe scene îți vor stimula imaginația într-o armonie de sunete încântătoare.

Printre evenimente sunt strecurate subtil câteva referințe ce se leagă de Harry Potter gata să nască controverse și supoziții în rândul fanilor mai excentrici. Recunosc că nu le-am identificat pe toate, pentru că mi-ar fi distras atenția de la acțiunea propriu zisă. Filmul în sine reușește să reîmprospăteze printr-o abordare diferită și curajoasă un univers ce a părut că și-a găsit sfârșitul o dată cu copilăria noastră.

Vă invităm să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald / “Animale Fantastice: Crimele lui Grindelwald” rulează din 16 noimebrie la cinema și este distribuit în România de Vertical Entertainment.