Kevin, un bărbat cu cel puțin 23 de personalități diferite, ajunge să răpească trei tinere fete. Pe perioada de captivitate a fetelor, “Bestia”, o ultimă personalitate a lui Kevin, începe să se cristalizeze.
Regizor: M. Night Shyamalan
Scenariu: M. Night Shyamalan
Lansare: 23 ianuarie
Durata: 1h 57m
Studio: Universal Pictures
Distribuitor: Ro Image
Clasificare: AP.13
Actori:
James McAvoy … Dennis / Patricia / Hedwig / The Beast / Kevin Wendell Crumb / Barry / Orwell / Jade
Sinopsis:
Kevin, un bărbat cu cel puțin 23 de personalități diferite, ajunge să răpească trei tinere fete. Pe perioada de captivitate a fetelor, “Bestia”, o ultimă personalitate a lui Kevin, începe să se cristalizeze.e.
Recenzie:
Salutare ”tovarăși cinefili”!
Tulburarea de identitate disociativă este cea mai complexă dereglare de tip disociativ. Oamenii care suferă de o astfel de afecţiune psihică experimentează pierderi temporare de memorie şi le sunt afectate percepţia, modul de comportament şi gândirea în timpul în care o altă personalitate preia controlul. Fiecare identitate poate avea control asupra propriului comportament şi fel de a gândi, iar această preluare se poate produce independent de voinţa individului, în orice moment.
Daniel Goleman, reputat jurnalist și cercetător în domeniul psihologiei clinice și științelor comportamentale, a prezentat în New York Times, cazul lui Timmy – un băiețel de 6 ani care suferea de tulburare de personalitate multiplă – unul dintre cele mai stranii și triste sindromuri psihiatrice. Timmy avea mai mult de 12 personalități distincte, fiecare cu propriul său tipar emoțional, inflexiuni vocale, preferințe și antipatii.
Plecând de la cele două enunțuri vă propun să intrăm acum în universul scris și regizat de controversatul regizor M. Night Shyamalan în filmul Split, film ce tratează exact un astfel de caz de TID, personificat de Kevin Wendell Crumb și restul de 23 de personalități ce reziduă în corpul său. Scenaristul-regizor și producător M. Night Shyamalan se întoarce pe marile ecrane cu acest film, un thriller din aceeași categorie cu “The Sixth Sense”, “Unbreakable” și “Signs”, filme care l-au consacrat ca maestru al suspansului. De data aceasta, pătrundem în mintea fracturată, dar deosebit de înzestrată a unui bărbat care are tulburare de identitate disociativă.
Diviziunile mentale ale celor care suferă de identitate disociativă au fascinat dintotdeauna oamenii de știință, care nici acum nu au găsit o explicație. Unii pacienți ajung chiar să își schimbe fizionomia pentru fiecare personalitate pe care o manifestă, dar și sistemul cognitiv și cel fiziologic, ceea ce face ca misterul în jurul acestei afecțiuni să continue să fie nerezolvat încă.
Deși Kevin, a scos la iveală 23 de personalități în siguranța cabinetului psihiatrei sale, dr. Fletcher, se pare că o alta a rămas bine ascunsă, și e pe cale să se manifeste și să le domine pe toate celelalte. Când răpește trei adolescente, printre care se numără și Casey, o fată isteață și cu un simț al observației special, se declanșează o adevărată bătălie pentru supraviețuire între personalitățile lui, dar și cu cei din jurul lui, miza fiind supraviețuirea. Când zidurile dintre compartimentele sale mentale încep să se dărâme unul după altul, nu numai victimele sale sunt în pericol, dar și cei care încearcă să-l ajute pe Kevin.
În prag de nominalizări la Oscarurile lui 2017, apare acest film și da, nu cred că merita nominalizat, dar jocul actoricesc semnat de James McAvoy merită inclus pe lista nominalizaților. Trecând din spectrul filmelor cu supereroi, mutanți și alte creaturi fanteziste, McAvoy pătrunde asumat și conștient în universul distopic, întunecat și distorsionat al lui Shyamalan. Pe tot parcursul filmului actorul ne prezintă câteva fațete ale bolii personajului, nu toate cele 23 de personalități, dar cele prezentate ne sunt aduse la viață excelent și cu mare atenție la detalii. James McAvoy, și sunt convins de asta, s-a documentat foarte mult înainte de a intra în fața camerelor de filmat, și a încercat din tot ceea ce a citit, documentat, să aducă realismul unor astfel de cazuri.
Dacă ar fi să ne luăm după cazuistica unor astfel de persoane cu TID, concluzia ar fi că regizorul și scenaristul a adunat la un loc mai mult cazuri reale într-unul singur. Pe alocuri tras de păr și parcă scos din context, pe alocuri cu o construcție grea a acțiunii, filmul ne ține totuși prinși în mreaja de mister, paranoia, schizofrenie și dualitate, elemente propuse de personajul lui James McAvoy. Toate cele 8 fațete (catât ni se prezintă), sunt foarte bine jucate, conturate, fiecare cu particularitățile lor, de la bâlbâială la ticurile de tipicar ale lui Dennis. Dacă nu ar fi vorba de Shyamalan, un regizor a cărui evoluție chiar i-am urmărit-o de la începuturi, aș fi zis că o minte bolnavă, ca a personajului principal, a scris acest scenariu (încă mai cred asta?!).
Personajele secundare, cele trei fete și psihiatra, sunt bine conturate, dar uneori parcă sunt de umplutură și nu aduc multe elemente în construcția filmului, în afară de personajul jucat de Anya Taylor-Joy, Casey. Ea devine, de altfel, beligerantul, personajul care reușește să-i facă față răului, la finalul filmului.
Și, ca să fie toată ecuația completă, într-un twist, gen Marvel, finalul filmului are un cameo de zile mari, asta în cazul în care vă aduceți aminte de succesul de boxoffice din 2000, semnat tot de Shyamalan, Unbreakable.
Așa cum spuneam, cu o construcție greoaie a plot-ului, cu mici ieșiri din peisaj, filmul ăsta te ține lipit de scaun și da, s-ar putea să fie unul din cele mai bune filme în care a jucat James McAvoy și un mod bun de a reveni în liga băieților mari a lui Shyamalan, având în vedere că se dorește o trilogie bazată pe acest prim film.
Acestea fiind zise, vă salut “tovarăși cinefili”, să vă curgă filme bune prin fața ochilor și ne auzim, în fiecare dimineață, de luni până vineri, de la 07:30, și sâmbăta, în cadrul emisiunii ”Movie News”, de la ora 11:00, la Radio 1 România.
Cu aceste gânduri și rânduri vă invit să urmăriți Split disponibil în cinematografe din 27 ianuarie, distribuit în România de Ro Image 2000.
Poster:
Trailer: