Filmul mutilat al lui Radu Gabrea, la al 20-lea Cineclub FILM

0
1575
Ascultă acest articol


Vineri, 27 aprilie 2018, de la ora 19:00, Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Ion Câmpineanu nr. 21) găzduieşte cea de-a 20-a ediţie a Cineclubului FILM, în cadrul căreia va fi proiectat, în versiunea sa necenzurată (Director’s Cut), un alt titlu notabil al istoriei filmului românesc, DINCOLO DE NISIPURI (1973), o adaptare cinematografică după romanul „Îngerul a strigat” de Fănuș Neagu, semnată de importantul cineast român Radu Gabrea (1937-2017), mutilată la data premierei. La Cinemateca Union vor vorbi, despre DINCOLO DE NISIPURI și regizorul său, actorul Dan Nuțu, interpretul rolului principal din film, și monteuza Melania Oproiu, colaboratoarea permanentă a lui Radu Gabrea de după 1989, cea care a finalizat, alături de regizor, montajul filmului.

Cineclubul FILM este o serie de evenimente (proiecții speciale cu filme românești remarcabile, prezentate în copii noi sau restaurate şi însoțite de discuții cu invitați) organizată de Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română în colaborare cu revista FILM, publicație trimestrială a Uniunii Cineaștilor din România (UCIN). Tariful unic de acces la aceste evenimente este de 3 lei.

Cineclubul FILM a început în luna ianuarie 2015, iar în primele 19 întâlniri de la Cinematecă au fost prezentate filmele româneşti O LACRIMĂ DE FATĂ (Iosif Demian, 1980), S-A FURAT O BOMBĂ (Ion Popescu Gopo, 1962), MERE ROŞII (Alexandru Tatos, 1976), MOROMEŢII (Stere Gulea, 1987), RECONSTITUIREA (Lucian Pintilie, 1970), DIRECTORUL NOSTRU (Jean Georgescu, 1955), DOMNIŞOARA AURICA (Şerban Marinescu, 1886), IACOB (Mircea Daneliuc, 1988), NUNTA DE PIATRĂ (Mircea Veroiu şi Dan Piţa, 1971), TRECĂTOARELE IUBIRI (Malvina Urşianu, 1974), ANOTIMPURI (Savel Stiopul, 1964), SĂ MORI RĂNIT DIN DRAGOSTE DE VIAŢĂ (Mircea Veroiu, 1984), LA CAPĂTUL LINIEI (Dinu Tănase, 1983), SECVENŢE (Alexandru Tatos, 1982), ŢĂRMUL N-ARE SF RŞIT (Mircea Săucan, 1961), DINCOLO DE BARIERĂ (Francisc Munteanu, 1965), FAUST XX (Ion Popescu Gopo, 1966), UN OM ÎN LODEN (Nicolae Mărgineanu, 1979) și FRUCTE DE PĂDURE (Alexandru Tatos, 1983).

Printre invitaţii de până acum ai Cineclubului s-au numărat: regizorii Stere Gulea, Nicolae Mărgineanu, Cornel Mihalache și Dinu Tănase, directorii de imagine Vivi Drăgan Vasile, Florin Mihăilescu şi Doru Mitran, monteurul Mircea Ciocâltei, creatoarea de costume Svetlana Mihăilescu, cântăreaţa şi actriţa Marina Voicu, actorii Dan Condurache, Ion Dichiseanu, Irina Ionescu şi Dorel Vişan, criticii Ioan-Pavel Azap, Călin Căliman, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Magda Mihăilescu, Cristian Tudor Popescu, Călin Stănculescu şi Titus Vîjeu, scriitorul şi publicistul Bedros Horasangian, jurnalistul şi editorul Emil Stanciu.

Detalii film:

DINCOLO DE NISIPURI
România, 1973, 100 min., color, versiune necenzurată (Director’s Cut)
Dramă, ecranizare a romanului „Îngerul a strigat” de Fănuș Neagu
Regia: Radu Gabrea
Cu: Dan Nuțu, George Constantin, Mircea Albulescu, Emil Botta, Gina Patrichi, Violeta Andrei, Vasile Nițulescu, Gheorghe Dinică, Ștefan Radof, Ernest Maftei

„Cât despre DINCOLO DE NISIPURI de Radu Gabrea, regizorul își propunea, prin acest film, ecranizarea unui roman de succes în epocă, «Îngerul a strigat» de Fănuș Neagu: povestea unei colectivități stranii, de dezmoșteniți ai soartei, oameni sărmani din ținuturile Brăilei migrați spre Dobrogea, cărora sărăcia și nevoile le alterează viața, sentimentele și cugetul, împingându-i la periferia societății și îndreptându-i spre gesturi extreme. Este un pitoresc aparent în DINCOLO DE NISIPURI: tipurile grotești ale peisajului uman ascund drame, și, «dincolo de măști», citim povești tulburătoare de viață, cum este aceea a protagonistului, al cărui destin a fost marcat de patima unei iluzorii răzbunări.” (Călin Căliman, „Istoria filmului românesc”, ed. a III-a, 2017)
„DINCOLO DE NISIPURI a fost un film care (nu se mai ştie astăzi, c-aşa se-ntâmplă, când pleacă cineva se uită complet) a fost oprit personal de Ceauşescu. Era sortit să iasă pe piaţă şi a fost oprit de Ceauşescu. A fost un an de luptă ca să-l scot din nou pe ecrane, un an de zile care m-a costat mulţi nervi, şi am avut convingerea că, după acest conflict cu Ceauşescu personal, nu mai puteam face mult timp filme. Cred că ceea ce s-a întâmplat în România mi-a dat dreptate.” (Radu Gabrea, interviu de Călin Stănculescu în „România liberă”, 1994)

Interzicerea filmului în România l-a determinat pe regizorul Radu Gabrea să-şi părăsească ţara, pentru a se stabili în Germania. Criticii Mira şi Antonín J. Liehm consideră DINCOLO DE NISIPURI, selecţionat la Festivalul de la Cannes (secţiunea „Quinzaine des Réalisateurs”), drept „cel mai important film românesc al anilor ’70”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.