“Per total, FIFA 19 se prezintă mai mult decât decent. Fără prea multe modificări, cei de la EA Games au adus îmbunătățiri acolo unde trebuie. Acum însoțit de licențele mult râvnite, pare mai complet ca niciodată.”

Gen: Sport

Lansare: 28 septembrie

Studio: Electronic Arts

Distribuitor: Electronic Arts România

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC (Origin)

Clasificare: A.G

UEFA Champions League continuă în FIFA 19 cu un gameplay îmbunătățit și noi modalități de joc inclusiv finalul dramatic al poveștii lui Alex Hunter în The Journey: Champions – un nou mod din FIFA Ultimate Team plus multe altele. “Champions Rise in FIFA 19”.

Veștile că anul acesta EA Games va pune mâna pe licențele Champions League, Europa League și Super Cup a făcut ca cel mai probabil “FIFA 19” să fie printre cele mai așteptate titluri din toată existența seriei din ‘98 încoace. ÎN SFÂRȘIT! Așa cum un mare fotbalist spunea că fotbalul fără Champions League ar fi fost o simplă meserie ca toate celelalte, exista posibilitatea ca acest joc să se plafoneze în ciuda soluțiilor alternative oferite în schimbul acestor competiții. Ok, pe parcurs au introdus modul FUT (Fifa Ultimate Team) reușind să creeze ceva competitivitate și interes dar astfel de plăceri sunt suținute artificial de portofele și carduri, si chiar un storyline în care putem simți pe piele noastră fotbalul la firul ierbii și cel din spatele cortinei. Însă în inimile noastre golul lăsat de lipsa licențelor nu putea fi înlocuit cu niciun supliment.

Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, interfața se prezintă aproape sub aceași formă minimalistă dar e ușor împrospătată de o nouă paletă de culori. Unii cârcotași vor spune că FIFA 19 e de fapt un simplu update pentru FIFA 18, și intradevat sunt câteva aspecte ce le dau dreptate. Aparent descoperi îmbunătățirile cu cât te implici mai adânc în joc. În cazul în care nu v-ați săturat deja, vedeta de pe coperta e același Cristiano Ronaldo, ce pare să se încăpățâneze (deși cuiul în care se agață ghetele e deja bătut) să-și păstreze imaginea la cel mai înalt nivel. Meniul e același, exceptând noile căsuțe pentru secțiunea de UCL și alte noi moduri de joc.

Că tot am pomenit despre acest aspect, în FIFA 19 găsim câteva modificări majore în Modul Kick-Off. Dacă până acum acest mod a însemnat doar un moment de încălzire pentru meciurile importante, situația se schimbă dramatic cu noile facilități de meciuri, printre care probabil cel mai notabilă și interesantă e “House Rules” ce oferă prilejul jucătorului gazdă să decidă regurile de joc. Dacă amicul tău te domină categoric poți să-l provoci la un meci cu 11 contra 5 jucători pe teren. Sau dacă temperamentul tău te pune în situația de a termină mereu în 10 oameni poți să anulezi faulturile. Sau dacă pur și simplu vrei să-l umiliesti ai ocazia să-l bați în 5 oameni. Personal, recunosc că era nevoie de această metodă de a descretii frunțile asudate în urmă meciurilor cu miză și pline de orgolii.

Din păcate Carrer Mode nu a avut parte de nici o modificare majoră, și spun din păcate pentru că acest mod e preferatul meu și consider că era loc de îmbunătățiri. Bineînțeles, sunt super mulțumit pentru licențele din Serie A și B cât și pentru cele Europene pe care le-am menționat deja de vreo câteva ori.

Fifa Ultimate Team

La secțiunea Fifa Ultimate Team cel mai probabil va creea în continuare vâlvă mare printre ucigașii de microtranzactii, banii vor curge gârlă, buzunarele se vor goli necontenit iar portofelele se vor subția considerabil. Voi spune pas acestui mod și de această dată pentru că duce lipsa de competitivitate reală și pentru că nu mi se pare deloc spectaculos pentru cei care vor să evite microtranzactiile.

Dezvoltatorii vin și aici cu o noutate introducând modul Divizion Rivals unde săracii se pot separa de bogați, și vice-versa. Practic clasamentul e împărțit în divizii superioare și inferioare în funcție de implicarea ta financiară sau de palme transpirate.

The Journey

Anul acesta modul de joc The Journey va încheia povestea lui Alex Hunter. Pe lângă protagonist sunt introduse încă două personaje Danny Williams, prietenul lui Hunter, și Kim Hunter, sora vitrega a acestuia, făcând povestea ceva mai lungă. Dar acest aspect nu a însemnat un lucru pozitiv pentru că a implicat și mai multe antrenamente plictisitoare. În continuare apreciez ideea de a implementa un storyline jocului dar lipsa de originalitate si tempo-ului foarte scăzut mi se pare că nu a reușit să se ridice la adevăratul sau potențial.

Deși aparent cursul poveștii e infuențat de deciziile tale, consecințele par a fi aceleași, fără mari deosebiri între ele tranformand scenariul într-unul linear. Din păcate voice acting-ul e la fel de sec.

Până acum am adus în discuție modificările majore însă nu toate au însemnat și îmbunătățiri. Din fericire gameplay-ul a beneficiat de cele mai multe îmbunătățiri cu adevărat. Sunt conștient de faptul că în ceea ce privește acest aspect, deja întru în cea mai sensibilă coardă a subiectivismului jucătorilor. În FIFA 18 m-am plâns de multe lucruri la nivel de joc. Controlul asupra fotbaliștilor și progresia în atac al echipei era relativ mult mai ușor decât să te aperi. FIFA 18 a fost momentul când s-a trecut de la apărarea om la om la apărarea în zonă. Practic viteza jucătorilor din apărare era net inferioară celor care progresau în atac și te obliga să-ți așezi oamenii foarte atent în teren. Ok, am considerat la acel moment un real câștig, asta până când am observat că la nivel de atac nu s-a modificat mare lucru creând astfel un dezechilibru între echipe deși valoarea lor era asemănătoare. Asta a fost și un motiv pentru care mai mereu meciurile se terminau cu foarte multe goluri, deși întotdeauna fifa s-a pretins că fiind singurul joc ce reflectează fotbalul real. Să fiu sincer, anul trecut doar l-au simulat.

Fifa 19 pare a fi un prilej pentru dezvoltatori de a duce la bun sfârșit modificările începute anul trecut, în special la nivelul progresiei în atac prin Real Player Motion combinat cu Active Touch, acum controlul jucătorilor în relație cu mingea e mai dificil, pe lângă direcție, fiecare pas trebuie calculat cu precizie pentru că mecanic alergarea implică la rândul ei un ritm de mișcare. Și cu cât viteza este mai mare cu atât mingea se îndepărtează de jucător. Șuturile au suferit și ele modificări. Introducând noul concept Timed Finishing acum e mult mai greu să înscrii din poziții imposibile. Însă să nu te miri că atacantul tău o da în boscheți și la doi metri de poartă dacă șutul nu a fost bine sincronizat. În schimb pasele sunt mai precise și mai satisfăcătoare mai mult ca oricând.

La nivel tactic ai posibilitatea de a seta manual după bunul plac Planul de Joc pe modelul inventat de PES. Personal ce-a mai satisfăcătoare îmbunătățire e în Career Mode. Acum dificultatea la Legendary pare a fi mai provocatoare ca oricând. Al-ul se comportă exemplar mai ale când vine vorba de echipele de top. Jucând împotriva lui PSG în Champions League am avut posesia pe la 30% și asta pentru că am optat un joc defensiv cu echipa mea net inferioară.

În ansablu, prin toate aceste modificări la nivel de gameplay FIFA 19 reușește să actualizeze stilul de joc al fotbalului modern, progresia prin pase, acoperirea atentă a terenului și mai puțin prin individualități, pare mai real că niciodată.

Grafica

Aici multe lucruri nu au fost modificate, insistând ceva mai mult pe atmosfera din timpul cutcene-lor și pe dinamica mingii. Se mișcă destul de bine, sare ceva mai mult, însă nici acum nu mi-a satisfăcut plăcerea maximă atunci când atinge plasa porții. Deși plasa e destul de elastică mingea pare rigidă și grea în contact cu aceasta. Am fost oarecum nemulțumit să văd că la nivel de înfățișate a fotbaliștilor nu s-a făcut aproape nici un update.

Per total, FIFA 19 se prezintă mai mult decât decent. Fără prea multe modificări, cei de la EA Games au adus îmbunătățiri acolo unde trebuie. Acum însoțit de licențele mult râvnite, pare mai complet ca niciodată.

FIFA 2019 este disponibil acum în toată lumea și-l puteți cumpăra în format retail sau digital din magazinele PlayStation, Microsoft și EA Origins.