Rebecca este o producție Working Title care rulează acum pe Netflix.

SINOPSIS

După o furtunoasă poveste de dragoste trăită la Monte Carlo alături de chipeșul văduv Maxim de Winter (Armie Hammer), o tânără proaspăt căsătorită (Lily James) sosește la Manderley, proprietatea de familie impunătoare a noului ei soț, aflată pe o coastă măturată de vânt din Anglia. Naivă și lipsită de experiență, femeia încearcă să se adapteze la noua ei viață, dar descoperă că trebuie să lupte cu fantoma primei soții a lui Maxim, eleganta și sofisticata Rebecca, a cărei moștenire tulburătoare este păstrată vie de sinistra menajeră de la Manderley, doamna Danvers (Kristin Scott Thomas). Regizat de Ben Wheatley (HIGH-RISE, FREE FIRE) și produs de Working Title Films (DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, EMMA), REBECCA este un thriller psihologic fascinant și realizat cu măiestrie, bazat pe îndrăgitul roman gotic omonim din 1938, semnat de Daphne du Maurier.

DISTRIBUȚIE

  •  Lily James în rolul doamnei de Winter
  • Armie Hammer în rolul lui Maxim de Winter
  • Kristin Scott Thomas în rolul doamnei Danvers
  • Keeley Hawes în rolul lui Beatrice Lacy
  • Ann Dowd în rolul doamnei Van Hopper
  • Sam Riley în rolul lui Jack Favell
  • Tom Goodman-Hill în rolul lui Frank Crawley
  • Mark Lewis Jones în rolul inspectorului Welch
  • John Hollingworth în rolul lui Giles Lacy
  • Bill Paterson în rolul doctorului Baker

DETALII

  • În regia lui Ben Wheatley
  • După un scenariu de Jane Goldman, în colaborare cu Joe Shrapnel și Anna Waterhouse
  • Produs de Tim Bevan, Eric Fellner, Nira Park
  • Producători executivi: Amelia Granger, Sarah Jane Robinson
  • Director de imagine: Laurie Rose, BSC
  • Scenografie: Sarah Greenwood
  • Montaj: Jonathan Amos, ACE
  • Costume: Julian Day
  • Coafură și machiaj: Ivana Primorac
  • Coloana sonoră: Clint Mansell
  • Casting: Nina Gold

DESPRE POVESTE: NENUMĂRATELE FEȚE ALE REBECCĂI

De la Ben Wheatley, apreciatul regizor al lungmetrajelor FREE FIRE și HIGH-RISE, și Working Title Films, compania din spatele celor mai îndrăgite adaptări după opere literare și al celor mai prestigioase lungmetraje, precum EMMA și DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, sosește REBECCA, o impresionantă reinterpretare a celebrului roman gotic din 1938 al autoarei britanice Daphne du Maurier. Deopotrivă romantic și misterios în varianta lui Wheatley, REBECCA oferă o perspectivă evident modernă asupra acestei povești gotice a scriitoarei du Maurier, presărate cu secrete, gelozie și un trecut din care nu există scăpare, dându-i o patină care amintește de filmele clasice de la Hollywood.

Avându-i în rolurile principale pe Lily James (BABY DRIVER, DOWNTON ABBEY), Armie Hammer (STRIGĂ-MĂ PE NUMELE TĂU, FREE FIRE) și Kristin Scott Thomas (FLEABAG, DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ), REBECCA cufundă publicul într-o serie de genuri dispuse ca într-o păpușă rusească realizată cu măiestrie și migală. Ceea ce începe ca o furtunoasă poveste de iubire în însoritul Monte Carlo virează machiavelic într-un teritoriu psihologic întunecat, după ce tinerii căsătoriți, Maxim de Winter (Hammer) și cea de-a doua lui soție (James) ajung la Manderley, impunătoarea proprietate (care a dat naștere unuia dintre cele mai renumite fragmente de început ale literaturii) unde tânăra femeie se trezește prinsă într-o luptă cu tulburătoarea moștenire a Rebeccăi, prima soție a lui Maxim, și cu doamna Danvers (Scott Thomas), sinistra menajeră hotărâtă să păstreze vie amintirea fostei sale stăpâne.

Către final, REBECCA schimbă din nou tonul, thrillerul psihologic făcând loc unui mister năucitor. Narațiunea invită cititorii să-și reanalizeze amintirile legate de tot ceea ce apucaseră să creadă despre această complicată și întortocheată poveste de dragoste și provoacă o nouă generație de privitori să-i redescopere cotloanele întunecate.

Conform spuselor producătorului Eric Fellner, unul dintre fondatorii companiei Working Title, drumul către crearea unei noi adaptări într-un lungmetraj a romanului Rebecca a început cu ani de eforturi pentru obținerea drepturilor, o poveste tipică pentru faza de dezvoltare a unei asemenea producții. „De multă vreme eram fascinați și intrigați de ideea de a încerca să transformăm romanul într-un lungmetraj. Cred că vorbim despre 10 ani sau chiar mai mult. Este pur și simplu o carte care te urmărește”, spune el. „Prezintă un personaj feminin puternic, acțiunea este plasată într-un minunat cadru istoric, vine din partea unei autoare extraordinare și este o poveste fermecător de complexă, care include mai multe genuri. De asemenea, probabil că era într-adevăr momentul pentru nouă interpretare, pentru că deja au trecut 80 de ani de la versiunea lui Hitchcock. Prin urmare, aceasta este o nouă adaptare a romanului, nu un remake. Ben a creat un film care revine la esența materialului inițial, păstrându-i integritatea și aducând opera nemuritoare a lui du Maurier în atenția unui public complet nou.”

După obținerea drepturilor, Fellner și colegii săi s-au apucat de ceea ce știu să facă cel mai bine: au transformat un material clasic alegând un regizor modern, care, la prima vedere, nu pare cea mai evidentă opțiune. Însă, după o serie de producții de succes apreciate de critici, precum ELIZABETH, semnat de Shekar Kapur, MÂNDRIE ȘI PREJUDECATĂ, în regia lui Joe Wright și recentul EMMA, regizat de Autumn de Wilde drept mărturie pentru modul în care funcționează abordarea lor, alegerea lui Ben Wheatley, care a făcut pentru prima dată senzație în 2011 cu thrillerul psihologic polițist LISTA MORȚII, a fost una naturală.

Wheatley recunoaște că, la început, filmul i s-a părut ceva neașteptat pentru el. „Este puțin în afara sferei în care am lucrat până acum. Dar, până la urmă, modul meu de operare presupune că este cu atât mai probabil să iau în considerare un proiect, cu cât este mai neobișnuit. Așa că am zis: «De ce nu?».”

Producătoarea executivă Amelia Granger afirmă că Wheatley este unul dintre „adevărații cineaști de excepție din Marea Britanie. Filmele sale anterioare demonstrează că se pricepe extraordinar de bine la thrillerele psihologice. Însă și HIGH-RISE mi-a plăcut enorm și mi s-a părut că ceea ce a realizat cu acel film a fost minunat, atât din punct de vedere vizual, cât și muzical. Are ceva care este altfel. Din punct de vedere conceptual, și FREE FIRE a fost foarte îndrăzneț. Este evident că are propria viziune. Nouă ni s-a părut că este o combinație cu adevărat interesantă și modernă între material și artist.”

Ceea ce a convins-o pe producătoarea Nira Park să se alăture proiectului a fost legat de fiecare aspect al faptului că Wheatley era deja parte din el. „Ben este un regizor care își lasă amprenta pe tot ceea ce face. De asta avea nevoie proiectul. Este un cineast inteligent, special și original, iar tot ceea ce face este expresia viziunii lui unice”, spune ea. „Ben reușește să surprindă aspectele umane mai întunecate într-un mod foarte subtil.”

Tocmai această subtilitate a fost esențială pentru a reintroduce REBECCA în atenția publicului modern, al cărui prim contact cu această poveste a avut loc, cel mai probabil, în perioada adolescenței. Percepțiile se schimbă în timp. „REBECCA este un roman clasic pe care credeam că-l cunosc. Însă, când am citit scenariul, am avut impresia că ceea ce îmi aminteam eu era complet diferit”, spune Wheatley. „M-am gândit că poate am un fel de amnezie culturală, dar, când am vorbit cu alții despre asta și nici ei nu-și puteau aminti, am realizat că poate oamenii nu rememorează așa cum ar trebui acest roman absolut celebru. Era ceva ce putea fi repovestit și readus în atenție, în stare să surprindă publicul la fel cum m-a surprins și pe mine. Ceea ce mi-a plăcut tare mult a fost faptul că du Maurier a avut un plan legat de ideea de a introduce ceva sinistru într-un ambalaj care pare o poveste romantică. Ajungi să te legeni într-un fals sentiment de siguranță înainte să-ți fugă pământul de sub picioare.”

Și, la fel cum se schimbă percepțiile, se schimbă și timpurile. Pe măsură ce filmele cu personaje feminine puternice devin din ce mai importante pentru integritatea cinematografiei, crește și importanța ideii de a spune aceste povești într-o manieră care să spulbere modul simplist în care erau prezentate în trecut poveștile femeilor. În fond, REBECCA este mai mult decât o simplă poveste de dragoste. Este povestea a trei femei diferite, una dintre ele nemaifiind în viață, care luptă să domine psihologic o casă care, oricum, nu le poate aparține decât bărbaților moștenitori ai proprietății.

„Ceea ce este extraordinar la această poveste este cât de modernă pare de câte ori te întorci la ea”, spune Granger. „Du Maurier explorează în carte ceva ce sperăm să fi surprins și noi în film, și anume dualitatea care caracterizează psihicul feminin. Rebecca fusese femeia fără limite, neîngrădită de niciun bărbat în privința comportamentului și a modului în care și-a trăit viața, spre deosebire de noua doamnă de Winter, care este un fel de coală albă de hârtie, încă neconturată, simțindu-se inferioară și incapabilă să se impună, încătușată de propriile circumstanțe. Prin intermediul acestor două extreme este reprezentat și analizat un alt tip de femeie, respectiv femeia puternică și voluntară, dar limitată de propriile circumstanțe.”

PROCESUL DE CASTING

 Printre nenumăratele elemente care l-au atras pe Wheatley în direcția acestui proiect a fost și oportunitatea de a regiza un film care amintește de timpurile trecute de la Hollywood. Scenariul este  semnat de Jane Goldman (X-MEN: VIITORUL ESTE TRECUT, COPIII DOMNIŞOAREI PEREGRINE: ÎNTRE DOUĂ LUMI), alături de Joe Shrapnel și de Anna Waterhouse, care s-au ocupat de schimbările apărute în procesul de producție și de dialoguri atunci când, din păcate, Jane nu a fost disponibilă. Scenariul a păstrat tot timpul o notă modernă, rămânând în același timp fidel cărții. „El poate fi considerat ultramodern datorită prezentării necenzurate a emoțiilor, care caracterizează multe dintre filmele din ziua de astăzi. Am vrut ca publicul să se îndrăgostească de aceste personaje, să se atașeze total și să-și dorească din tot sufletul ca ele să reușească și să rămână un cuplu”, spune Wheatley. „Însă mi-am dorit și ca publicul să se teamă pentru ele și să fie îngrozit de lucrurile mai sinistre incluse de du Maurier în carte. Asta este ce mi-am dorit pentru acest lungmetraj și anume ca publicul să parcurgă un fel de călătorie și să exclame la final: «Nici măcar nu-mi mai amintesc începutul filmului. Am trecut prin atâtea!».”

Sarcina de a călăuzi publicul pe parcursul acestei călătorii captivante a căzut pe umerii minunaților și talentaților Lily James și Armie Hammer, precum și pe cei ai distinsei doamne a cinematografiei Kristin Scott Thomas.

Pentru rolul celei de-a doua doamne de Winter a fost nevoie de o actriță capabilă să exprime o sumedenie de emoții rezultate ca urmare a abuzului psihologic la care este supus personajul, păstrând în același timp un aer de forță interioară și inocență. „Trebuie să exprime multă teamă și o serie de emoții vecine cu paranoia, dar și putere, ca să nu pară că face toate acestea doar pentru a se bucura atenție. Să susții un asemenea rol pe parcursul atâtor zile diferite este foarte, foarte dificil. Am avut nevoie de cineva cu registrul și forța lui Lily James pentru asta”, spune Wheatley.

James a primit primul exemplar al romanului de la mama ei și, de atunci, a adorat povestea, pe care o consideră pur și simplu fascinantă. „Când citești cartea, pătrunzi complet în mintea acestui personaj și ai impresia că percepi tot ceea ce atinge sau simte, ca și cum ai asculta ticăitul din creierul ei. Este ceva visceral. Este ca și cum aceste personaje și această casă pur și simplu te îmbată”, spune ea. „Cred că Ben Wheatley a reușit să surprindă asta într-un mod care pare aproape halucinant. Pe măsură ce povestea se derulează, personajul meu începe să nu-și mai dea seama ce este adevărat și ce nu și totul devine copleșitor pentru ea.”

Actorul Armie Hammer spune: „Lily dă dovadă de un profesionalism extraordinar, ieșind clar în evidență printre celelalte actrițe cu care am lucrat până acum. Cred că aproape înaintea fiecărei scene, Lily avea într-o mână scenariul, iar în cealaltă cartea, ambele arătând de parcă ar fi fost citite din scoarță-n scoarță de nenumărate ori și pline de însemnări. A consultat și comparat permanent toate materialele pe care le-a avut la dispoziție. Acest lucru este extrem de încurajator atunci când joci alături de cineva care investește atât de mult efort.”

„Ne aflăm permanent în căutarea unor filme care includ roluri de forță pentru actrițe extraordinare”, spune Fellner. „Avem o istorie nemaipomenită a colaborării cu Lily și am avut norocul să facem mai multe filme împreună cu ea. Iar acesta este unul care i se potrivește perfect și pe care îl poate face al ei. Are toate acele calități ale unei vedete de cinema de modă veche și mai mult decât atât.”

În privința personajului Maxim de Winter, niciun actor nu avea cum să se potrivească mai bine decât Armie Hammer în rolul frumosului și enigmaticului aristocrat văduv. După colaborarea anterioară la FREE FIRE, Wheatley n-a avut nici cea mai mică îndoială că Hammer va reuși să exprime atât latura luminoasă, cât și latura întunecată a acestui personaj, care trece prin cea mai dramatică transformare din acest film. „Ne-am dorit o versiune de Maxim puțin diferită de cea din carte, adică una mai puțin caustică. Interpretarea lui se referă la un personaj care la început este extrem de încrezător în sine, iar la final este complet zdrobit. Este nevoie de foarte mult talent pentru asta”, spune Wheatley.

Tot el continuă: „Una dintre celelalte decizii pe care le-am luat în perioada de început a fost să facem în așa fel încât personajele din film să aibă vârste mai apropiate decât cele din carte. Ne-am dorit ca publicul să creadă povestea de dragoste dintre aceste personaje și să investească în relația lor încă din prima parte a filmului care a fost filmată în Franța, așa că a fost important să alegem doi actori capabili să inspire asta. Am simțit că am găsit acest lucru la Armie și la Lily, cu toate că, în același timp, credem în continuare în inocența și naivitatea noii doamne de Winter. De asemenea, am considerat că, în prezent, diferențele care țin de clasă și situație sunt mai importante și mai relevante, așa că ne-am concentrat mai mult asupra acestui aspect.”

Responsabilitatea de a interpreta unul dintre cele mai influente personaje negative din literatură (și poate unul dintre cele mai puțin înțelese) i-a revenit extraordinarei și inegalabilei doamne Kristin Scott Thomas, care joacă în rolul sinistrei menajere cunoscute drept doamna Danvers. „Este cu adevărat una dintre cele mai importante comori actoricești”, spune Fellner. „Am avut norocul extraordinar de lucra cu ea începând cu PATRU NUNȚI ȘI O ÎNMORMÂNTARE și până la DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ. Când a sosit momentul să alegem pe cineva pentru rolul doamnei Danvers ne-am gândit că trebuie neapărat să o convingem pe Kristen. Din fericire a acceptat, pentru că, în afară de ea, ar fi fost un chin să găsim o altă actriță măcar pe jumătate la fel de bună.”

„Mi-am dorit dintotdeauna să joc acest rol. Punct”, spune Scott Thomas. „Ceea ce m-a atras la acest proiect a fost misterul. De fapt, nu ni se spune niciodată nimic despre trecutul ei. Singurul lucru pe care îl știm despre ea este că folosește titulatura „doamnă” și că a avut grijă de Rebecca. Ce poate determina o femeie să dea foc unei case? Ce anume o împinge să dezvolte o asemenea obsesie incredibilă și să construiască un altar? Ce provoacă acele impulsuri distructive? Acestea sunt lucrurile care mi s-au părut interesante, pentru că, personajul este, de fapt, un fel de coală albă de hârtie.”

Pătrunzând mai adânc în motivațiile din spatele personajului ei, Thomas se referă la realitatea cu care se confruntau femeile precum doamna Danvers și, de fapt, și a doua doamna de Winter, din cauza genului din care făceau parte. „Daphne du Maurier era furioasă pe faptul că, în anii ’30, femeile aveau un statut inferior bărbaților, erau nevoite să se supună acestora și nu însemnau nimic fără soții lor. Într-adevăr, doamna Danvers nu înseamnă nimic. Nu are soț. Unde este domnul Danvers? Unde a dispărut? Este posibil să fi murit în Primul Război Mondial. Așa că ea a rămas fără niciun statut, iar în aceste condiții ce se întâmplă? Devine servitoare. Ceea ce, pentru doamna Danvers, este un pas înapoi din punctul de vedere al rangului, iar ea nu va permite nimănui să uite vreodată acest lucru. Este cumplit de tristă pentru că a fost nevoită să renunțe la tot ceea ce considera că i se cuvine.”

„Este intimidant să lucrezi cu oameni cu asemenea cariere incredibile, care au jucat în filme extraordinare, care au lucrat cu regizori geniali și care deja știu totul”, spune Wheatley. „Pe de o parte, atunci când Kristen a acceptat rolul, am realizat ce norocos sunt că face parte din proiect. După care am revenit la realitate și mi-am zis: «Acum va trebui să discut cu ea despre cum să procedeze cu acest rol.» Dar, din instinct, ea s-a descurcat extraordinar încă de la început.”

Completând distribuția, regăsim în rolurile secundare o serie de actori fără egal, printre care și pe câștigătoarea premiului Emmy Ann Dowd (POVESTEA SLUJITOAREI), care o întruchipează pe doamna Van Hopper, aristocrata din America pe care personajul lui Lily James o însoțește pe perioada vacanței la Monte Carlo de la începutul filmului, actrița din BODYGUARD, Keeley Hawes în rolul lui Beatrice Lacy, sora lui Maxim de Winter, Sam Riley (MALEFICENT) în rolul lui Jack Favell, vărul intrigant al Rebeccăi, Tom Goodman-Hill (THE IMITATION GAME. JOCUL CODURILOR) în rolul lui Frank Crawley, managerul care se ocupă de afacerile de la Manderley, Mark Lewis Jones (THE CROWN) în rolul inspectorului Welch și Bill Paterson (FLEABAG) în rolul doctorului Baker.

COSTUMELE

Atunci când a început să discute cu Wheatley despre REBECCA, creatorul de costume nominalizat la premiile BAFTA Julian Day venea după o perioadă în care se ocupase de vestimentația actorilor care au interpretat rolurile a două legende muzicale britanice, în BOHEMIAN RHAPSODY și ROCKETMAN. Începând să lucreze la costumele pentru membrii distribuției, Day s-a inspirat din diferite surse și de la diverse persoane, a studiat fotografii care prezentau moda anilor ’30 și costumele pentru plajă specifice perioadei și a încercat să copieze vedete precum Wallis Simpson, Marlene Dietrich și Greta Garbo pentru personajul lui Lily James și actori ca Errol Flynn, Anthony Eden și Prince Edward pentru personajul lui Armie Hammer. Rezultatul a fost combinație spectaculoasă de ținute care amintesc atât de stilul clasic, cât și de cel modern.

Descriindu-și abordarea, Day spune că a încercat în mod deliberat ca hainele să nu pară prea moderne în film, pentru că moda anilor ’30 era modernă în sine. „Hainele din perioada aceea erau de fapt moderne așa cum erau. Este suficient să privești în jur ca să observi că există mulți designeri care se inspiră din moda anilor ’30. Cred că în epoca aceea a apărut, de fapt, pentru prima dată, vestimentația modernă. Așa că, din punctul meu de vedere, modernizarea în acest caz este legată mai mult de stilul imprimat hainelor. Dacă păstrezi ținutele, arată ca în anii ’30, dar poți adăuga un stil modern. Și, desigur, felul în care actorii poartă aceste costume este foarte important”, spune el.

Cele mai multe dintre piesele vestimentare pe care Lily James le poartă la Monte Carlo au fost haine vintage, tocmai pentru a crea impresia de uzat, în concordanță cu statutul social oarecum inferior al personajului, ceea ce nu înseamnă că au fost mai puțin feminine și șic. „Este foarte ușor să o îmbraci pe Lily pentru că arată bine în orice și știe cum să poarte hainele”, spune Day.

Pentru aspectul emblematic al doamnei Danvers, Day a decis să aleagă pentru Scott Thomas un costum în mod deliberat mai elegant, mai sexy și oarecum nepotrivit cu rolul de menajeră, cu detalii precum fusta puțin prea strâmtă și tocurile un pic prea înalte, toate acestea constituind mijloace pentru a o intimida și domina pe noua doamnă de Winter, încă de la sosirea ei la Manderley. „Am vrut să-i dau lui Danvers un vag aer de dominatoare”, spune Day. „Ideea mea inițială a fost să o prezint ca pe o vânătaie. Ea este rana domeniului Manderley, iar culorile ei sunt menite să reflecte culorile unei vânătăi, printre acestea numărându-se nuanțe de mov, albastru și ocru, adică cele pe care le capătă o vânătaie de-a lungul timpului. Poartă un singur costum pe parcursul întregului film, precum și mai multe bluze cu același model, dar în culori diferite.”

„Întotdeauna mi-a fost ușor să lucrez cu Julian. Înțelege forma corpului meu și felul în care cad lucrurile pe mine. Înțelege perfect toate acestea”, spune Scott Thomas, care a mai lucrat cu Day la filmele LA PESCUIT ÎN DEȘERT și JOHN LENNON: ÎNCEPUTUL UNEI LEGENDE. „În cazul doamnei Danvers, am vrut să prezentăm un personaj care nu vrea să cedeze, obsedat de o anumită perioadă și de un gen de înfățișare pe care și l-a creat și care trebuie să rămână la fel.”

Deși nu apare în film, Rebecca devine un reper al modei prin faptul că apar adesea referiri la ceea ce obișnuia să poarte: o haină verde-gălbui, o rochie de un roșu aprins și, mai ales, o cămașă de noapte din șifon negru. După părerea lui Day, Danvers este un fel de reflexie a Rebeccăi. „Mare parte din film, personajul lui Lily James este puțin intimidat de ceea ce reprezintă Danvers”, spune el.

„Există o scenă în care apar alături de doamna Danvers în dormitorul Rebeccăi și sunt îmbrăcată cu un pulover tricotat fantastic găsit de Julian”, spune James. „Ulterior mi-am dat seama că, având tapetul drept fundal, este aproape ca și cum aș fi camuflată. Parcă dispar în camera aceea, ceea ce este exact ceea ce se întâmplă cu personajul meu. Într-un fel, începe să dispară.”

Însă, pe măsură ce balanța puterii începe să se schimbe între zidurile conacului Manderley, același lucru se întâmplă și cu costumele. Wheatley spune: „Ne-am gândit ca la începutul filmului Maxim să poarte un costum auriu care să-l facă să arate aproape ca un trofeu. Așadar, la început, el este trofeul aurit pe care îl obține personajul lui Lily, dar, pe măsură ce ea se dezvoltă, devine ea însăși acel lucru. La sfârșit, ea poartă propriul costum auriu. Astfel începutul și sfârșitul sunt exprimate prin acest cod al culorilor. Pe măsură ce el se prăbușește, steaua ei urcă.”

 Costumul auriu pe care personajul lui James îl poartă la final a fost creat chiar de Day. „Ea începe totul într-un costum și sfârșește tot într-un costum”, spune el. James a apreciat ceea ce simbolizează costumul, precum și faptul că, în film, personajul ei are un rol mai activ decât în carte: „Către final, ea trebuie cumva să își asume rolul de a-i salva viața lui Maxim. Această idee provine parțial din carte. Femeia spune că, pentru el, ar fi în stare să mintă, să fure și să facă orice. Însă, în film, lucrul acesta este luat cumva ad litteram.”

VISÂND LA MANDERLEY:  SCENOGRAFIA ȘI LOCAȚIILE DE FILMARE

Azi-noapte, am visat că mă întorsesem la Manderley.

„Aceste cuvinte sunt, desigur, unele dintre cele mai memorabile și sugestive din literatură. Te fac să-ți amintești exact unde te aflai atunci când le-ai citit pentru prima dată. Pur și simplu te ajută să te întorci în timp”, spune Nira Park. Și exact așa este. Dacă ar fi să vorbim despre un decor care să fie cu adevărat un personaj într-o poveste, atunci în mod cert ne-am gândi la prezența domeniului Manderley în REBECCA.

Scenografa Sarah Greenwood (ANNA KARENINA, DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ) povestește: „Unul dintre primele lucruri despre care am discutat cu Ben a fost faptul că această casă este un personaj extrem de important”, spune ea. Însă, cu atâtea proprietăți celebre din Anglia care au apărut în numeroase producții cinematografice de-a lungul anilor, sarcina de a face domeniul Manderley să pară nou și nemaiîntâlnit până atunci a fost una dificilă. Greenwood a creat cu măiestrie decorul de la Manderley combinând opt locuințe și proprietăți rurale diferite, printre care conacul Cranborne (Wiltshire), casa Hatfield (Hertfordshire), casa Mapperton (Dorset), casa Loseley (Surrey), casa Petworth (West Sussex), Hartland Quay (Devon), Blegberry Farm (Devon) și casa Osterley (Isleworth).

„Aspectul domeniului Manderley a fost preluat în cea mai mare măsură din carte”, spune Wheatley. „În carte, Manderley este o combinație: o parte este inspirată din copilăria lui du Maurier, o parte este bazată pe o zonă din Cornwall în care autoarea a avut o casă. Acest lucru ne-a făcut să ne gândim că, poate, Manderley este de fapt o combinație de elemente ale mai multor case din diferite locuri, respectiv elementele cele mai interesante, așa încât poate că este un spațiu care nu există în realitate. Într-un fel este un spațiu de vis. Cum toată lumea se referă la el ca la ceva uluitor, nu poate fi vorba despre un anume loc.”

Multitudinea de locații a fost și în beneficiul poveștii pentru că a amplificat confuzia pe care, cel mai probabil, cea de-a doua doamnă de Winter a resimțit-o atunci când a ajuns în această casă celebră. „În momentul în care pășește în această casă, ea nu cunoaște eticheta, obiceiurile și faptul că există o încăpere destinată dimineților, una pentru cină și o bibliotecă. Atâtea locuri pentru atâtea scopuri! Toate acestea o năucesc”, spune Greenwood. „Dar acest lucru a fost cumva eliberator, în sensul că nu am fost obligați să respectăm o anumită geografie a casei. De fapt, aș putea spune că am fost cumva anti-geografie în privința casei. Nu am făcut o prezentare a casei, pentru că nici ei nu i-a fost prezentată. Maxim o aduce acolo și o lasă pe mâna doamnei Danvers. Toate acestea ne-au permis să avem libertatea de combina lucruri care nu se potriveau neapărat. La început avem un decor elisabetan, apoi unul specific epocii georgiene, altul victorian, precum și o zonă care amintește de epoca lui Eduard al VII-lea.”

„A fost complicat. Ne-am îngreunat singuri viața”, spune Wheatley. „Actorii ies pe o anumită ușă care apare într-o scenă și reapar la peste 300 de kilometri distanță, într-o cu totul altă casă. Dar cred că a meritat. Creează un sentiment pe care nu l-am fi avut dacă ne-am fi rezumat la o singură locație.”

În privința interiorului casei, o altă provocare a fost să creăm senzația prezenței acelui personaj care, de fapt, nici măcar nu-și face apariția. „Aproape că a trebuit să adăugăm un rând în buget pentru Rebecca, glumește Greenwood. „Pentru acest film, ne-am concentrat mai mult asupra narațiunii decât asupra perioadei. Este vorba despre această casă, adică Manderley, și despre un personaj, adică Rebecca. Nu se știe nimic despre ea, dar este un personaj copleșitor, care are o mare influență pe parcursul întregului film.”

Pentru a sugera influența Rebeccăi asupra casei, Greenwood a dat interioarelor un aer întunecat și aristocratic, dar cu elemente somptuoase care să amintească de strălucirea hollywoodiană și originalitatea Rebeccăi, printre care materiale cu o notă senzuală, precum catifeaua și satinul, și o blană de urs polar drept covor. Dar, când în cele din urmă pătrunzi în dormitorul Rebeccăi, adică în lumea ei, apare un mare contrast cu restul casei. Dormitorul este plin de oglinzi, cu muchii ascuțite și culori dramatice, fără acel aer calm și aristocratic din restul casei. Până și în încăperea destinată dimineților, în care tonul este ceva mai lejer, nu vorbim despre o lejeritate veselă. Este doar mai alb. Este universul tăios pe care Rebecca îl aduce la Manderley, iar acesta este ca o oglindă a personajului. Este ca un cuțit în inima domeniului Manderley.”

Într-un contrast accentuat cu scenele de la Manderley, sunt, desigur, scenele însorite de la Monte Carlo. Park își amintește de zilele petrecute în locațiile respective, printre care Ancien Hotel Regina de la Nisa, Villa Eilenroc din Antibes și Grădina Exotică din Monaco, ca fiind cât se poate de încântătoare: „Filmările din Franța au fost cu adevărat deosebite. A fost superb să începem filmările în acest fel și totodată, o ocazie genială pentru a ne apropia unii de ceilalți. Am avut mare noroc cu vremea, am filmat în locații uimitoare și am avut parte de cea mai bună mâncare în fiecare seară. Nu o sa uit niciodată momentul în care am ajuns pe platoul de la hotel în prima zi, pentru a filma scena cu care începe filmul, cea în care Lily coboară din taxi. Am fost complet uluiți de scenografie. Ben, Lily și cu mine ne plimbam peste tot, uitându-ne la obiectele de recuzită, fiind uimiți de atenția incredibilă la detalii cu care fuseseră realizate.”

IMAGINEA ȘI SUNETUL DIN ACEST DECOR DE VIS

În privința imaginii și sunetului din REBECCA, Wheatley s-a reîntâlnit cu cineastul Laurie Rose (acesta fiind al optulea lungmetraj la care colaborează) și cu compozitorul Clint Mansell, care s-a ocupat și de coloana sonoră a filmelor HIGH-RISE și HAPPY NEW YEAR, COLIN BURSTEAD, ambele regizate de Wheatley.

Pentru imagine, abordarea a fost aceea de a surprinde vechea eleganță hollywoodiană specifică acelor timpuri. Artistul își amintește de cele două scene, de la începutul și de la sfârșitul filmului, care exprimă această idee în moduri diferite. „În Franța am lucrat cu o lumină superbă, așa că am folosit ocazia pentru a ne bucura de soarele acela. Scena de pe plajă în care se discută despre amintiri exprimă caracterul intim al momentului. Soarele era foarte jos și a fost minunat să ne folosim de strălucirea lui. Parcă totul s-a întâmplat exact la momentul potrivit”, spune Rose, a cărui scenă preferată a fost cea a confruntării cu Favell din bibliotecă.

„A fost o secvență tipică pentru filmele din anii ’40. Am folosit duble unice și lungi. Noi stăteam pe un cărucior și totul era, practic, live. Așa că, atunci când au intrat în cameră, noi ne-am retras și apoi ne-am apropiat, după care ne-am îndepărtat iar și am trecut pe partea cealaltă. Totul a fost foarte mobil, aproape ca pentru o interpretare live asemănătoare celor din scenele din filmele de la Hollywood din anii ’40. Am avut niște repere foarte precise, care au creat dinamica scenei pentru actori. Dialogul a fost rapid și totul a avut o coregrafie superbă.”

Pentru coloana sonoră, Wheatley și-a dorit ca muzica din film să puncteze emoțiile care se schimbau odată cu derularea filmului, nu numai între locațiile din Franța și cele din Anglia, dar și între genuri. El i-a cerut lui Mansell să abordeze coloana sonoră ca și cum „s-ar fi pregătit de lupta pentru premiul cel mare”. Iar Mansell, care nu este deloc străin de suspansul psihologic pentru că a lucrat și la filmul LEBĂDA NEAGRĂ din 2010, pe lângă filmele lui Wheatley, a făcut mai mult decât atât, reușind să creeze ceea ce Wheatley a descris drept „o coloană sonoră de 90 de minute care este un fel de triplu-disc.”

Sunetul realizat de Mansell este presărat cu elemente orchestrale și moderne impresionante, împletite cu momente create de muzicieni precum Django Reinhardt, dar și de trupe de folk britanic din anii ’60 și de la începutul anilor ’70, precum Pentangle. „Am avut libertatea de a mă mișca printre sunete și stiluri pentru că filmul în sine este atât de reușit”, spune Mansell. „Coerența este ceea ce dă credibilitate poveștii. Dacă un film nu are un ton unitar, creat de elemente care se potrivesc între ele, apar tot felul de probleme. Toate acestea se datorează regiei. Ben creează un cadru în care putem experimenta fără să ne temem de eșec.”

„În relația cu Clint, dar și cu toți ceilalți cu care lucrez, mă gândesc la termenul de «regizor» și nu de «persoană care dă ordine», spune Wheatley. „Este vorba despre imbolduri și încurajare. Când lucrezi cu toți acești oameni atât de talentați, nu vrei să te bagi prea mult. Altfel ar fi ca și cum ți-ai tăia singur craca de sub picioare, pentru că dacă insiști prea mult cu ideile tale, nu mai primești tot ceea ce ei îți pot oferi.”

DESPRE DISTRIBUȚIE

LILY JAMES (doamna de Winter)

Lily James este în prezent una dintre actrițele britanice cele mai solicitate. După ce a absolvit Școala de Muzică și Artă Dramatică Guildhall în 2010, Lily a captat atenția industriei cu interpretări pe scenă și pe ecrane, într-o succesiune de roluri legendare precum Cenușăreasa, Natasha Rostova și Julieta. Se simte confortabil în orice mediu artistic, trecând cu ușurință de la film la teatru și televiziune.

Anul acesta Lily va avea roluri principale în două lungmetraje create pentru Netflix. Primul este filmul REBECCA al companiei Working Title, în care joacă alături de Armie Hammer și Kristen Scott Thomas, în adaptarea clasicului roman gotic semnat de Daphne du Maurier. După un scenariu de Jane Goldman, lungmetrajul este regizat de Ben Wheatley, Lily preluând rolul doamnei de Winter, o tânără femeie proaspăt căsătorită care se trezește prinsă într-o luptă cu amintirea primei soții decedate a noului ei soț. Lily va apărea apoi în The Dig alături de Johnny Flynn, Ralph Fiennes și Carey Mulligan. Filmul urmărește o arheoloagă care participă la săpăturile de importanță istorică de la Sutton Hoo din 1938. Ambele producții vor fi lansate în cursul acestui an.

De asemenea, a fost anunțat faptul că Lily se va afla în fruntea distribuției adaptării BBC One a romanului clasic The Pursuit of Love al autoarei Nancy Mitford, având-o drept scenaristă pe Emily Mortimer. Miniserialul, care va cuprinde trei părți, este bazat pe romanul omonim din 1945, primul volum al unei trilogii despre o familie britanică înstărită, având acțiunea plasată între cele două războaie mondiale. Comedia are drept subiecte procesul de maturizare și poveștile de dragoste trăite de cei privilegiați și excentrici. În plus, Lily va juca în rolul Peggy Jo într-o producție a regizorului Philip Noyce. Filmul este bazat în mare parte pe povestea reală a adevăratei Peggy Jo, o jefuitoare de bănci care dădea lovituri costumată în bărbat, iar filmările vor începe în cursul acestui an. De asemenea, este confirmat faptul că Lily va juca în thrillerul The Paris Trap, regizat de Pablo Trapero pentru Studiocanal, filmările urmând să debuteze la începutul anului viitor.

Recent, actrița a apărut în filmul lui Danny Boyle intitulat Yesterday, realizat după un scenariu de Richard Curtis și lansat vara trecută. Avându-l în distribuție și pe Himesh Patel, lungmetrajul este povestea lui Jack (Patel), care, după ce își revine în urma unui accident, se trezește într-o lume în care doar el își amintește de trupa Beatles, Lily având rolul celei mai bune prietene a lui, pe nume Ellie. În cursul aceluiași an, la Londra, Lily a revenit pe scenă în piesa lui Ivo van Hove All About Eve, în care a jucat alături de Gillian Anderson. Spectacolul a fost o reinterpretare a poveștii clasice semnate de Joseph L. Mankiewicz, despre două intrigante de pe Broadway, Eve Harrington (James) și Margo Channing (Anderson), și s-a jucat pe scena teatrului Noel Coward.

În 2018, Lily s-a aflat în fruntea distribuției celebrului Mamma Mia! O luăm de la capăt, în rolul tinerei Donna, alături de Meryl Streep, Amanda Seyfried, Jeremy Irvine, Dominic Cooper și Pierce Brosnan. Această continuare a comediei muzicale din 2008, Mamma Mia! a fost lansată vara trecută, interpretarea lui Lily fiind una extrem de apreciată. De asemenea, actrița a apărut în Scrisori din insula Guernsey, adaptarea lui Mike Newell după bestsellerul New York Times omonim. Acțiunea este plasată după al Doilea Război Mondial, Lily având rolul jurnalistei Juliet Ashton, care decide să scrie despre un club de carte excentric și stabilește cu acesta o legătură care îi va schimba viața. În plus, Lily a jucat în filmul independent Împotriva legii, debutul regizoral al cineastei Nia DaCosta, care a semnat și scenariul. Lungmetrajul a fost turnat în Austin. Lily și Tessa Thompson au jucat rolurile a două surori nevoite să încalce legea pentru a avea parte de o viață mai bună. Filmul a avut premiera la Festivalul de Film Tribeca, fiind lansat în cinematografe în primăvara lui 2019.

În 2017, Lily a jucat în drama premiată despre Winston Churchill, Darkest Hour. Ziua decisivă, cu Gary Oldman în rolul lui Churchill. Aceasta a fost regizată de Joe Wright (Remușcare) după un scenariu de Anthony McCarten (Teoria întregului), fiind produsă de Working Title. Lily a interpretat rolul lui Elizabeth Nel, secretara personală a lui Churchill, jucând alături de Oldman, Ben Mendelsohn și Kristin Scott Thomas. Lungmetrajul a fost lansat la finalul anului trecut. Tot anul trecut, în luna iunie, actrița a apărut în filmul lui Edgar Wright Baby Driver, în rolul lui Deborah, iubita lui Baby, șoferul infractorilor îndrăgostit de muzică și interpretat de Ansel Elgort. Din distribuția acestui film despre jafuri au făcut parte și Jamie Foxx și Jon Hamm.

2016 a fost un an extraordinar pentru Lily, aducându-i actriței roluri diverse, care i-au scos în evidență versatilitatea. Primul a fost cel al Natashei Rostova din Război şi pace (BBC), rol pentru care a avut parte de aprecieri călduroase, publicația The Hollywood Reporter titrând despre interpretarea ei: „James este extrem de credibilă în rolul Natashei, care trece de la stadiul de adolescentă anxioasă la cel de tânără adultă strălucitoare.” Apoi, Lily a putut fi văzută în Mândrie + Prejudecată + Zombi, o reinterpretare excentrică a romanului clasic semnat de Austen. Lily a interpretat rolul lui Elizabeth Bennett, jucând alături de o extraordinară distribuție formată din tineri actori britanici, printre care Douglas Booth, Matt Smith și Sam Riley. Pe scenă, Lily a interpretat rolul Julietei alături de Richard Madden (Romeo) în punerea în scenă semnată de Kenneth Branagh a tragediei clasice Romeo și Julieta a lui Shakespeare.

Însă rolul care a făcut-o cunoscută a fost cel din producția Disney Cenușăreasa, un mare succes în regia lui Kenneth Branagh. Lily a fost apreciată pentru transformarea fermecătoare în celebrul personaj Disney. Din distribuție au mai făcut parte Cate Blanchett în rolul maleficei mame vitrege și Richard Madden în rolul prințului.

În 2012, Lily s-a alăturat dramei istorice distinse cu Globul de Aur și premiul BAFTA, Downtown Abbey, în care, vreme de trei sezoane, a interpretat rolul neastâmpăratei Lady Rose. Printre celelalte filme mai importante în care a jucat se numără Furia titanilor, cu Sam Worthington, Rosamund Pike, Liam Neeson și Ralph Fiennes, Super Chef, cu Sienna Miller și Bradley Cooper și drama despre lumea sportivă semnată de Noel Clarke, Fast Girls.

După ce a absolvit studiile de teatru, Lily și-a făcut debutul pe scenă, rolul ei cel mai important fiind cel al lui Taylor din producția nominalizată la premiul Olivier Vernon God Little, în regia lui Rufus Norris, jucată la Young Vic Theatre. Interpretarea ei în rolul Desdemonei din producția lui Daniel Evans a piesei Othello, avându-l în distribuție și pe Dominic West, a fost apreciată cu următoarea afirmație cuprinsă în una dintre recenzii: „Este posibil să avem de-a face cu o nouă stea a actoriei… A părăsit școala de teatru abia anul trecut, însă nimic nu-i poate sta în cale.”

ARMIE HAMMER (Maxim de Winter)

Armie Hammer s-a impus drept unul dintre cei mai buni actori de la Hollywood.

Hammer urmează să joace în mult așteptatul thriller DEATH ON THE NILE, semnat de Kenneth Branagh și bazat pe romanul omonim de Agatha Christie. Printre membrii distribuției se numără Gal Gadot, Annette Bening, Tom Bateman și Letitia Wright. Disney va lansa filmul în această toamnă. Tot în această toamnă, Armie va apărea alături de Lily James în rolul lui Maxim de Winter din adaptarea după romanul clasic REBECCA al autoarei Daphne du Maurier, în regia lui Ben Wheatley. Apoi va începe producția la GASLIT, în care va juca împreună cu Julia Roberts, Joel Edgerton și Sean Penn. Creat de Sam Esmail, serialul va fi o interpretare modernă a scandalului Watergate din anii ’70.

În 2018, Hammer a jucat alături de Felicity Jones în filmul biografic despre Ruth Bader Ginsburg, LUPTA PENTRU EGALITATE, în regia lui Mimi Leder. De asemenea, a avut roluri principale în HOTEL MUMBAI, în regia lui Anthony Maras și în SORRY TO BOTHER YOU, regizat de Boots Riley.

Hammer s-a bucurat de nominalizări la premiul Independent Spirit și la Globul de Aur pentru rolul său din filmul lui Luca Guadagnino STRIGĂ-MĂ PE NUMELE TĂU, în care a jucat împreună cu Timothee Chalamet. Lungmetrajul a avut premiera și a fost extrem de apreciat la Festivalul de Film Sundance din 2017, înainte de intra în circuitul premiilor din anul respectiv. Acest film a fost nominalizat la Oscar, la Globul de Aur și la premiile BAFTA. Tot în 2017, Hammer l-a întruchipat pe James Lord în filmul independent semnat de Stanley Tucci și intitulat ULTIMUL PORTRET. De asemenea, a fost vocea lui Jackson Storm în filmul produs de Pixar, MAȘINI 3.

În 2016, Hammer a jucat în filmul regizat de Ben Wheatley, FREE FIRE, alături de Brie Larson, Cillian Murphy și Jack Reynor. De asemenea, sub îndrumarea regizorului Tom Ford, a jucat în ANIMALE DE NOAPTE, împreună cu Amy Adams, Jake Gyllenhaal și Aaron Taylor-Johnson. În 2015, Hammer a interpretat rolul principal în filmul lui Guy Ritchie AGENTUL DE LA U.N.C.L.E, iar în 2013 a jucat în filmul LEGENDA CĂLĂREȚULUI SINGURATIC, în regia lui Gore Verbinski.

În 2012, Hammer a fost nominalizat la premiile SAG, la categoria Cel mai bun actor într-un rol secundar, pentru rolul lui Clyde Tolson din filmul biografic despre J. Edgar Hoover, intitulat J. EDGAR, regizat de Clint Eastwood, după un scenariu de Dustin Lance Black, în care a jucat alături de Leonardo DiCaprio.

Interpretarea în rolurile gemenilor Winklevoss din filmul premiat REȚEAUA DE SOCIALIZARE i-a adus apreciere din partea criticilor, poziționându-l printre cei mai buni actori în ascensiune de la Hollywood în 2010. Hammer a fost nominalizat la categoria Cel mai promițător actor de către Chicago Film Critics Association și a obținut premiul pentru Cel mai bun actor într-un rol secundar din partea Toronto Film Critics Association. Filmul a fost nominalizat la premiile SAG pentru Cea mai bună distribuție de ansamblu, precum și la categoria Cel mai bun film la Globul de Aur. De asemenea, s-a bucurat de recunoaștere din partea Los Angeles Film Critics și New York Film Critics, Broadcast Film Critics Association, National Board of Review, fiind inclus în topul AFI al celor mai bune zece filme ale anului.

KRISTIN SCOTT THOMAS  (doamna Danvers)

Dame Kristin Scott Thomas a fost distinsă de-a lungul timpului cu un premiu BAFTA, patru premii Evening Standard British Film, două premii London Critics’ Circle și un premiu SAG pentru activitatea sa în domeniul filmului, toate acestea consolidându-i locul special în istoria cinematografiei.

Actrița bilingvă poate interpreta roluri atât în limba franceză, cât și în limba engleză, ea bucurându-se de nominalizări la Oscar și la Globul de Aur pentru rolul interpretat alături de Ralph Fiennes în lungmetrajul PACIENTUL ENGLEZ, semnat de Anthony Minghella și care a fost distins cu premiul Oscar la categoria Cel mai bun film.

Împreună cu ceilalți actori din filmul lui Robert Altman GOSFORD PARK, Kristin a obținut premiul SAG pentru Cea mai bună distribuție într-un lungmetraj, precum și premiul Critics’ Choice Movie pentru Cea mai bună distribuție de ansamblu. Producția a fost nominalizată la premiul Oscar pentru Cel mai bun film și a obținut premiul Oscar pentru Cel mai bun scenariu (Julian Fellowes).

Filmul care a făcut-o cunoscută a fost comedia clasică nominalizată la Oscar la categoria Cel mai bun film și intitulată PATRU NUNȚI ȘI O ÎNMORMÂNTARE, regizată de Mike Newell, după un scenariu de Richard Curtis. Aceasta i-a adus actriței premii BAFTA și Evening Standard British Film. Printre celelalte filme din palmaresul ei se numără lungmetrajul semnat de Sam Taylor-Johnson, JOHN LENNON: ÎNCEPUTUL UNEI LEGENDE, pentru care a fost nominalizată la premiile BAFTA și BIFA (British Independent Film Award), filmul lui Sydney Pollack IRONIA SORȚII, ÎMBLÂNZITORUL DE CAI, în care a jucat alături de regizorul Robert Redford, MISIUNE: IMPOSIBILĂ, în regia lui Brian De Palma, VIAȚA CA O CASĂ, în regia lui Irwin Winkler și avându-l în distribuție pe Kevin Kline, filmul lui Philip și al Belindei Haas intitulat ÎNGERI ȘI INSECTE, pentru care Kristin a câștigat premiul Evening Standard British Film pentru Cea mai bună actriță, precum și VILA DIN FLORENȚA, RICHARD AL III-LEA, în regia lui Richard Loncraine, lungmetrajul lui Roman Polanski LUNA AMARĂ, succesul lui Guillaume Canet SĂ NU SPUI NIMĂNUI și producția lui Charles Sturridge A HANDFUL OF DUST, pentru care a fost distinsă pentru prima dată cu premiul Evening Standard British Film.

Kristin a obținut cel de-al patrulea premiu Evening Standard British Film pentru Cea mai bună actriță pentru interpretarea ei din filmul lui Catherine Corsini, RUPTURA, care i-a adus și o nominalizare la aceeași categorie la premiul César (echivalentul francez al premiilor Oscar). Anterior a fost nominalizată la premiul César pentru filmul lui Philippe Claudel TE IUBESC DE MULT, pentru care a fost nominalizată din nou la Globul de Aur și premiul BAFTA.

În 2020, Kristin a preluat rolul celebrei doamne Danvers în adaptarea Netflix și Working Title a romanului REBECCA, aceasta fiind principalul personaj negativ din cunoscutul roman gotic din 1938 al autoarei Daphne du Maurier. Scott Thomas va juca alături de Lily James și Armie Hammer, în rolurile soților de Winter. Filmul este regizat de Ben Wheatley, după un scenariu de Jane Goldman. De asemenea, Kristin apare în prezent în filmul lui Peter Cattaneo distribuit de Bleecker Street Media, SOȚII DE MILITARI, în rolul lui Kate, o membră a unui grup de femei care formează un cor în timp ce partenerii lor se află în Afganistan. Din distribuție mai fac parte Sharon Horgan, Jason Flemyng și Teresa Mahoney.

Printre filmele recente ale lui Kristin se numără FEMEIA DIN UMBRĂ, în care joacă alături de regizorul Ralph Fiennes, NUMAI DUMNEZEU IARTĂ, în regia lui Nicolas Winding Refn, filmul lui François Ozon ÎN CASĂ, precum și lungmetrajul lui Israel Horovitz DOAMNA MEA, cu Kevin Kline și Dame Maggie Smith. Kristin a apărut, de asemenea, în filmul semnat de Sally Potter PETRECEREA, alături de Timothy Spall, Patricia Clarkson și Cillian Murphy. Scott Thomas a putut fi urmărită și în lungmetrajul nominalizat la Oscar și semnat de Joe Wright, DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, în care a jucat împreună cu Lily James și Gary Oldman în rolul lui Clementine Churchill, interpretare care i-a adus o nominalizare la premiile BAFTA. Actrița a apărut alături de Alicia Vikander în mult așteptata readaptare a celebrului TOMB RAIDER: ÎNCEPUTUL, semnat de Roar Uthuag, în 2021 urmând să joace și în continuarea acestuia. De asemenea, Kristin a jucat în comedia lui Ludovic Bernard, AU BOUT DES DOIGTS.

Palmaresul ei în domeniul teatrului include piesa lui Peter Morgan THE AUDIENCE și punerea în scenă semnată de Ian Rickson și jucată la Old Vic a piesei ELECTRA, ambele urmând după aparițiile londoneze în producțiile lui Rickson OLD TIMES și BETRAYAL, precum și după apreciata punere în scenă de la Royal Court a piesei PESCĂRUȘUL. Pentru interpretarea ei în rolul Arkadina din această piesă, actrița a obținut premiul Olivier pentru Cea mai bună actriță, ulterior reluând același rol și pe Broadway. Tot pe scenele londoneze, Kristin a jucat și în piesele AS YOU DESIRE ME și TREI SURORI. De asemenea, a avut rolul principal în producția piesei BERENICE de Racine, cu care s-a aflat în turneu în Franța. În cursul acestui an, Kristin urmează să apară în piesa FEDRA, pusă în scenă la Teatrul Național din Londra.

Printre producțiile TV în care a apărut se numără miniserialul britanic BODY & SOUL, regizat de Moira Armstrong și versiunea pentru televiziune a filmului regizat de Jack Gold AL ZECELEA OM, în care joacă alături de Anthony Hopkins și Derek Jacobi.

SAM RILEY (Jack Favell)

Sam și-a făcut prima apariție pe ecran în rolul lui Ian Curtis de la Joy Division în filmul lui Anton Corbijn intitulat CONTROL. Interpretarea sa extraordinară i-a adus nenumărate distincții, printre care premiul pentru Cel mai bun actor la Festivalul Internațional de Film de la Edinburgh, premiul pentru debut din partea British Independent Film, un al doilea premiu pentru debut de la London Film Critics’ Circle în 2008, precum și o nominalizare la premiile BAFTA din 2008, la categoria destinată starurilor în ascensiune.

Printre filmele sale mai recente se numără RADIOACTIVE, în regia lui Marjane Satrapi, în care joacă în rolul lui Pierre Curie alături de Rosamund Pike, precum și filmul lui Ben Wheatley, HAPPY NEW YEAR, COLIN BURSTEAD, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Londra din 2018. De asemenea, a jucat în lungmetrajul semnat de Carl Hunter, UNEORI, MEREU, NICIODATĂ alături de Bill Nighy, precum și în thrillerul de acțiune al lui Ben Wheatley intitulat FREE FIRE, alături de Cillian Murphy, Armie Hammer și Brie Larson.

Din palmaresul său anterior de filme fac parte MÂNDRIE + PREJUDECATĂ + ZOMBI, în regia lui Burr Steers, în care l-a întruchipat pe domnul Darcy, SUITE FRANCAISE, regizat de Saul Dibb, lungmetrajul semnat de Rowan Joffe BRIGHTON ROCK și PE DRUM, în regia lui Walter Salles. Anul trecut, Sam a reapărut în rolul Diaval în filmul MALEFICENT: SUVERANA RĂULUI, alături de Angelina Jolie. De asemenea, a jucat în REBECCA, în regia lui Ben Wheatley, precum și în filmul lui Jaume Balagueró WAY DOWN, ambele urmând să fie lansate anul acesta. În plus, Sam a avut rolul principal în miniserialul SS-GB al BBC1, regizat de Philipp Kadelbach.

KEELEY HAWES (Beatrice Lacy)

Keeley Hawes, una dintre cele mai respectate actrițe contemporane,  s-a bucurat anul trecut de două nominalizări la premiile British Academy Television pentru interpretarea sa în rolul principal din producția Netflix și BBC, BODYGUARD, primul serial dramatic BBC nominalizat la premiile Emmy la categoria Cel mai bun serial dramatic în peste 50 de ani. Serialul a ținut cu sufletul la gură aproximativ 10,4 milioane de spectatori, episodul final devenind cel mai vizionat episod dramatic de la începuturile înregistrării unor astfel de recorduri.

De asemenea, Keeley a avut parte anul acesta de o serie de proiecte de film. Mai întâi a apărut în rolul directoarei unui concurs de frumusețe, Julia Morley, în tragicomedia Philippei Lowthorpe intitulată MISBEHAVIOUR, o reluare a extraordinarei povești adevărate a unui grup de feministe care a pus la cale un plan pentru a perturba concursul Miss Univers din 1970. În plus, Keeley a încheiat recent filmările alături de Hugh Bonneville la AN UNQUIET LIFE, povestea adevărată a câștigătoarei premiului Oscar Patricia Neal și a soțului ei, autorul Roald Dahl, care s-au retras într-o regiune rurală din Anglia pentru a-și crește copiii, relația lor fiind pusă la grea încercare de o serie de evenimente tragice.

Referitor la proiectele TV, Keeley va apărea în această toamnă în producția HONOUR realizată pentru ITV, tragica poveste a tinerei londoneze Banaz Mahmod, ucisă de propria familia pentru că s-a îndrăgostit de un bărbat considerat nepotrivit. Keeley va interpreta rolul detectivei care a adus în fața justiției cinci criminali, fiind de asemenea producătoare executivă prin compania ei, BUDDY CLUB. În continuare, va putea fi văzută în producția BOYS, semnată de creatorul Russell T. Davies, o poveste care urmărește viața unui grup de tineri homosexuali în perioada epidemiei de SIDA din anii ’80. Apoi va apărea în rolul titular din FINDING ALICE, cea de-a doua producție a companiei ei, Buddy Club, de această dată fiind vorba despre un serial dramatic creat pentru ITV, despre o femeie care își pierde soțul într-un accident bizar și descoperă ulterior că acesta a lăsat în urmă secrete, datorii și un drum presărat cu infracțiuni.

Printre proiectele ei mai recente se numără și DNA WILSON, realizat pentru BBC și PBS Masterpiece, precum și THE DURRELLS IN CORFU, pentru PBS Masterpiece și ITV. Pentru ambele producții a fost luată în considerare la premiile Emmy de anul trecut. Din palmaresul ei mai fac parte SUMMER OF ROCKETS, realizat pentru BBC Two, TRĂDĂTORII de pe Channel 4 și YEAR OF THE RABBIT, THE MISSING, LINE OF DUTY și THE HOLLOW CROWN, toate create pentru BBC.

ANN DOWD (doamna Van Hopper)

Ann Dowd a onorat atât scenele teatrelor, cât și marele ecran vreme de peste 30 de ani, fiind distinsă în 2017 cu premiul Emmy pentru Cea mai bună actriță într-un rol secundar într-un serial dramatic pentru rolul mătușii Lydia din producția Hulu POVESTEA SLUJITOAREI, o adaptare a romanului distopic semnat de Margaret Atwood. Pentru contribuția la acest serial, care anul viitor va ajunge la al patrulea sezon, Dowd a obținut, de asemenea, un premiu Critics’ Choice și a fost nominalizată la Globul de Aur și, de mai multe ori, la premiile SAG. În plus, Dowd a fost nominalizată la premiile Emmy pentru rolul lui Patti Levin din îndrăgitul serial HBO, CEI RĂMAȘI, în care a jucat vreme de trei sezoane.

Pentru activitatea ei cinematografică, Dowd a obținut premiul pentru Cea mai bună actriță într-un rol secundar din partea National Board of Review, datorită interpretării din thrillerul psihologic SUPUNERE, regizat de Craig Zobel. Pentru acest rol, a fost, de asemenea, nominalizată la premiile Independent Spirit și Critics’ Choice. Printre filmele în care a jucat se numără și MOȘTENIRE DIABOLICĂ, AMERICAN ANIMALS, CĂPITANUL FANTASTIC, SF. VINCENT, EU ȘI MARLEY, GARDEN STATE, STEAGURI PLINE DE GLORIE și PHILADELPHIA.

Printre rolurile ei mai importante în cadrul producțiilor TV se numără cele din serialul premiat Foxtel, MIEII LUI DUMNEZEU, OLIVE KITTERIDGE, rolurile recurente din UN COMPORTAMENT ADECVAT, MASTERS OF SEX, QUARRY, NOTHING SACRED, AMY, SCHIMBUL TREI, FREAKS AND GEEKS și aparițiile memorabile din AT HOME WITH AMY SEDARIS, DETECTIVII DIN CALIFORNIA, LOUIE, FETELE, DR. HOUSE, CHICAGO HOPE, DOSARELE X și NYPD Blue – VIAȚA DE POLIȚIST. În cadrul francizei LEGE ȘI ORDINE, actrița a întruchipat nouă personaje diferite.

Pe scenă, Ann a apărut pe Broadway în piesa PESCĂRUȘUL împreună cu Kristen Scott Thomas și Carey Mulligan, TAKING SIDES cu Elizabeth Marvel și CANDIDA alături de Mary Steenburgen, precum și în importante alte producții, printre care NIGHT IS A ROOM, THE NORMAL HEART, DOUBT și BLOOD FROM A STONE.

TOM GOODMAN-HILL (Frank Crawley)

După ce a studiat la facultatea de arte dramatice și limba engleză din cadrul Universității din Warwick, Tom Goodman-Hill s-a pregătit la școala de teatru Old Vic din Bristol, ulterior desfășurându-și activitatea în televiziune, film și teatru. În 2020, Tom va putea fi văzut în rolul lui Frank Crawley în adaptarea Netflix după romanul gotic din 1938 semnat de Daphne Du Maurier, REBECCA, avându-i în rolurile principale pe Lily James și Armie Hammer. De asemenea, va juca în filmul lui JP Watt despre Primul Război Mondial, CLAY KICKERS, bazat pe povestea adevărată a lui Jack Norton Griffiths (supranumit și Hellfire), autorul unui plan care a presupus săparea unui tunel și plantarea unei bombe pentru a debloca situația în cadrul bătăliei de la Messines. În 2019, Tom a jucat în thrillerul psihologic ITV intitulat CHEAT, alături de Katherine Kelly și Molly Windsor.

Cel mai adesea, Tom este recunoscut datorită rolului recurent Joe Hawkins din serialul de pe Channel 4 nominalizat la premiile BAFTA, HUMANS, și datorită întruchipării personajului domnul Grove din producția ITV MR SELFRIDGE. El a mai apărut și în THE SECRET AGENT, OGLINDA NEAGRĂ, IDEAL, THE HOLLOW CROWN, SPY, AMANTA DIAVOLULUI și THE OFFICE. Din palmaresul său de lungmetraje fac parte EVEREST, THE TRUTH COMMISSIONER, THE IMITATION GAME. JOCUL CODURILOR și LIGA. Recent, Tom a încheiat filmările la THE VISITOR în care are rolul principal, acesta urmând să fie lansat în 2020. Printre piesele de teatru în care a jucat se numără LIMEHOUSE (Donmar Warehouse), RABBIT HOLE (Teatrul Hampstead), THE EFFECT (Teatrul Național din Londra), EARTHQUAKES IN LONDON (Teatrul Național din Londra) și ENRON (Chichester, Royal Court și West End). Tom a fost nominalizat la premiul Olivier pentru interpretarea sa din MONTY PYTHON’S SPAMALOT.

MARK LEWIS JONES (inspectorul Welch)

Distins cu premiul BAFTA Cymru (versiunea galeză a premiilor BAFTA), Mark Lewis Jones provine din Țara Galilor, din orașul Wrexham, fiind renumit pentru rolurile în producții de televiziune de mare succes precum STELLA, NATIONAL TREASURE și, cel mai recent, pentru rolul pe care l-a reluat în KEEPING FAITH, dar și pentru aparițiile din filme de mare succes de la Hollywood, printre care se numără STAR WARS: ULTIMII JEDI, REGINA DEȘERTULUI și GWEN, în regia lui William McGregor. În 2016, Mark a fost distins cu premiul BAFTA Cymru pentru Cel mai bun actor pentru interpretarea din thrillerul THE PASSING/YR YMADAWIAD, în 2017 fiind nominalizat la aceeași categorie din cadrul premiilor Cymru pentru rolul din THE LIGHTHOUSE, în regia lui Chris Crow.

În 2019, Mark a avut roluri remarcabile în dramele mult așteptate THE MACHINE (Syfy), CARNIVAL ROW (Amazon), CHERNOBÎL (HBO), THE CROWN (Netflix), precum și în producția dramatică ITV THE ACCIDENT, în regia Sandrei Goldbacher. Actorul mai poate fi văzut pe Netflix în lungmetrajul APOSTOLUL, regizat de Gareth Evans și alături de Ian McKellen în filmul MAESTRUL MINCIUNILOR, în regia lui Bill Condon.

Recent a apărut în GANGS OF LONDON pe Sky, în regia lui Gareth Evans, A TREIA ZI, de asemenea difuzat pe Sky și regizat de Marc Munden și Philppa Lowthorpe, precum și în REBECCA, sub îndrumarea regizorului Ben Wheatley.

 JOHN HOLLINGWORTH (Giles)

John Hollingworth a studiat la Trinity College din Dublin, UCLA și RADA. Din palmaresul său de filme mai recente fac parte REBECCA, în regia lui Ben Wheatley, precum și lungmetrajul 1917: SPERANȚĂ ȘI MOARTE. În privința proiectelor de televiziune a apărut, printre altele, în THE CROWN, DOMNUL JACK și POLDARK și va putea fi văzut și în viitorul serial GAMBITUL DAMEI. În lumea teatrului, Hollingworth a avut roluri principale în diverse piese precum MAKING NOISE QUIETLY, OUR COUNTRY’S GOOD, AN INTERVENTION și EARTHQUAKES IN LONDON. În 2008, a obținut locul al doilea în cursa pentru premiul BBC sub formă de bursă, SoundStart Carleton Hobbs.

BILL PATERSON (dr. Baker)

Bill Paterson s-a născut în Dennistoun, Glasgow și a debutat în 1967, când a apărut alături de Leonard Rossiter în piesa scrisă de Bertolt Brecht, ASCENSIUNEA LUI ARTURO UI POATE FI OPRITĂ pe scena Citizens Theatre din Glasgow. După doi ani petrecuți ca actor și regizor asistent în cadrul Citizens Theatre pentru tineret, i s-a alăturat lui Billy Connolly pentru THE GREAT NORTHERN WELLY BOOT SHOW de la Festivalul de la Edinburgh din 1972, devenind membru fondator al companiei de teatru a lui John McGrath, 7:84, împreună cu care s-a bucurat de turnee în Marea Britanie și Europa cu piese precum THE CHEVIOT, THE STAG și THE BLACK BLACK OIL.

Bill a desfășurat o activitate intensă în domeniul teatrului, printre producțiile în care a jucat numărându-se THE LOW ROAD, semnată de Dominic Cooke și piesa lui James McDonald NO MORE SHALL WE PART. De asemenea, actorul a apărut în propria piesă, ASTONISHING ARCHIE, la Oran Mor din Glasgow. Bill a urcat de nenumărate ori pe scena Teatrului Național din Londra, jucând în piese precum EARTHQUAKES IN LONDON, THE MARRIAGE PLAY, OMUL BUN DIN SECIUAN, interpretând rolul Harry the Horse în punerea în scenă din 1982 a piesei GUYS AND DOLLS, dar și în SVEJK ÎN AL DOILEA RĂZBOI MONDIAL, pentru a care a fost nominalizat la premiul Olivier. Pe alte scene ale teatrelor londoneze a jucat în MISERY, FECIOARA ŞI MOARTEA și A CUI E VIAȚA ASTA ÎN DEFINITIV. Recent a putut fi văzut alături de Brian Cox în AȘTEPTÂNDU-L PE GODOT, în regia lui Mark Thomson, la The Lyceum din Edinburgh.

Din palmaresul lui de producții de televiziune fac parte BRASSIC, GOOD OMENS, LA NUMĂRUL 9, THE REBEL, CHURCHILL’S SECRET, STRĂINA, 37 DE ZILE: DRUMUL CĂTRE PRIMUL RĂZBOI MONDIAL, THE FORGOTTEN FALLEN, LAW AND ORDER UK, DOCTOR WHO, CRIMINAL JUSTICE, MICA DORRIT, MAREA SUFLETELOR, SOȚII ȘI FIICE, THE SINGING DETECTIVE, TRAFFIK, THE CROW ROAD, AUF WIEDERSEHEN PET, SMILEY’S PEOPLE, UNITED KINGDOM, THE VANISHING ARMY și LICKING HITLER. Recent a jucat în FLEABAG, sezonul 2, alături de Phoebe Waller-Bridge și Olivia Colman, apreciatul serial fiind distins cu nenumărate premii. Bill a apărut, de asemenea, în producția BBC Scotland intitulată GUILT și lansată în 2019.

Și mai recent, Bill a jucat în filmele semnate de Ben Wheatley HAPPY NEW YEAR, COLIN BURSTEAD și REBECCA. Printre celelalte lungmetraje în care a mai apărut se numără DAD’S ARMY, HIGH-RISE, ORIGINEA SPECIILOR, CUM SĂ RĂMÂI FĂRĂ PRIETENI, DOMNIȘOARA  POTTER, TINERI ȘI INTELIGENȚI, RICHARD AL III-LEA, TRULY MADLY DEEPLY, VRĂJITOARELE, AVENTURILE BARONULUI MUNCHAUSEN, PORCUL REGAL, CÂMPIILE MORȚII și COMFORT AND JOY, actorul aducându-și contribuția și la viitoarele lungmetraje LOVE SARAH și MARIONETTE.

Colecția sa de povestiri autobiografice pentru radio, TALES FROM THE BACK GREEN, a fost publicată în 2008.

DESPRE CINEAȘTI

BEN WHEATLEY (Regizor)

Britanicul Ben Wheatley este regizorul premiat al filmelor DOWN TERRACE, LISTA MORȚII, EXCURSIONIȘTII, UN CÂMP ÎN ANGLIA, HIGH-RISE și FREE FIRE.

Wheatley și-a început cariera regizând părți din serialul TV MODERN TOSS, care a fost difuzat pe Channel 4. Între 2006 și 2009 a regizat mai multe episoade din THE WRONG DOOR și IDEAL pentru BBC.

În 2009, Wheatley a semnat regia primului său lungmetraj, intitulat DOWN TERRACE, care a fost premiat la festivalurile Fantastic Fest și Raindance. În anul 2011, a avut loc lansarea thrillerului LISTA MORȚII. Primul dintr-o serie de cinci filme ale căror scenarii au fost semnate de Amy Jump, care a colaborat și la montaj, lungmetrajul a obținut distincții la Festivalul Internațional de Film Fantastic de la Bucheon, premiile Empire și premiile British Independent Film. Cel de-al treilea film al lui Wheatley a fost comedia neagră EXCURSIONIȘTII. Cu personaje create de actorii din rolurile principale, Alice Lowe și Steve Oram, și un scenariu semnat de Jump, acesta a avut premiera în cadrul selecției Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de Film de la Cannes din 2012 și a obținut premiul Evening Standard British Film pentru Cea mai bună comedie și premiul Empire pentru Cel mai bun film britanic.

A urmat thrillerul istoric psihedelic UN CÂMP ÎN ANGLIA, care a câștigat Premiul special al juriului la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary.

În 2014, a avut loc premiera primelor două episoade regizate de Wheatley din seria a opta din DOCTOR WHO, un serial pe care cineastul l-a adorat încă din copilărie.

HIGH-RISE a avut lansarea în martie 2016, după ce a fost prezentat la o serie de festivaluri importante din întreaga lume și după un turneu de Întrebări și răspunsuri cu casa închisă prin 23 de cinematografe din Marea Britanie.

Următorul film a fost FREE FIRE, acesta debutând la Festivalul de Film de la Toronto, unde a câștigat premiul publicului la secțiunea Midnight Madness. FREE FIRE a fost, de asemenea, filmul cu care s-a încheiat Festivalul de Film de la Londra din 2016.

Următorul proiect al lui Wheatley a fost HAPPY NEW YEAR, COLIN BURSTEAD, acesta fiind nominalizat la secțiunea Cel mai bun film din cadrul competiției oficiale a Festivalului de Film de la Londra. De asemenea, a fost nominalizat la categoria Cel mai bun montaj la premiile British Independent Film din acel an și la Premiul publicului din cadrul Festivalului de Film de la Salonic.

În plus, Wheatley a regizat trei episoade din serialul CBS STRANGE ANGEL care a cuprins două sezoane difuzate în 2018 și 2019. Printre proiectele lui viitoare se numără filmul TOMB RAIDER: ÎNCEPUTUL cu Alicia Vikander.

JANE GOLDMAN (Scenaristă)

Jane Goldman este o scenaristă și producătoare britanică distinsă cu nenumărate premii.

Începând cu debutul ei cu producția STARDUST, impresionanta ei activitate a inclus șase proiecte alături de regizorul Matthew Vaughn, printre care francizele RUPE-TOT, X-MEN: CEI DINTÂI și KINGSMAN, precum și numeroase alte lungmetraje din cadrul tuturor genurilor, de la filme horror precum FEMEIA ÎN NEGRU, semnat de James Watkins, până la filme de fantezie precum COPIII DOMNIŞOAREI PEREGRINE: ÎNTRE DOUĂ LUMI, în regia lui Tim Burton.

În prezent, Jane se ocupă de adaptarea thrillerului de mare succes THE CHAIN, la cârma căruia se va afla Edgar Wright.

 JOE SHRAPNEL & ANNA WATERHOUSE (Scenariști)

Joe Shrapnel și Anna Waterhouse au scris scenariul pentru SEBERG (Benedict Andrews/Amazon), DUPĂ RĂZBOI (James Kent/Fox Searchlight) și CURSA (Stephen Hopins/Focus Features). Au contribuit la scrierea scenariului pentru CAPTAIN MARVEL și pentru producțiile în curs de lansare GI JOE: SNAKE EYES, de Robert Schwentke și REBECCA, de Ben Wheatley. În prezent, ei lucrează la scenariul KING OF OIL pentru John Krasinksi și Universal, și la producția DEUS EX MACHINA pentru Oscar Isaacs, în cadrul companiei Legendary.

 TIM BEVAN și ERIC FELLNER (Producători Working Title Films)

Compania Working Title Films, condusă de Tim Bevan și Eric Fellner din 1992, este una dintre cele mai importante case de producție din lume. Cei doi au produs împreună peste 100 de filme care au dus la încasări internaționale de peste 8 miliarde de dolari, fiind distinse cu 14 premii Oscar, 40 de premii BAFTA și numeroase premii prestigioase la festivalurile internaționale de film de la Cannes și Berlin.

Bevan și Fellner au obținut premiul onorific David O. Selznick pentru realizări în domeniul cinematografic, oferit de Asociația Producătorilor Americani și care este cea mai înaltă distincție acordată de către aceasta producătorilor de lungmetraje. De asemenea, au câștigat două dintre cele mai importante premii acordate cineaștilor britanici, respectiv trofeul Michael Balcon pentru contribuții deosebite în cadrul cinematografiei britanice la premiile Orange ale Academiei Britanice de Film și premiul Alexander Walker din partea Evening Standard British Film. În plus, amândoi au fost distinși cu Ordinul Imperiului Britanic (CBE).

Printre producțiile de mare succes la public și apreciate de critici care poartă marca Working Title Films se numără FRUMOASA MEA SPĂLĂTORIE, SID & NANCY, TRADUCĂTOAREA, TOTUL DESPRE BĂIEȚI, NOTTING HILL, ELIZABETH, FARGO, CULOARUL MORȚII, BEAN, HIGH FIDELITY, JOHNNY ENGLISH, BILLY ELLIOT, PATRU NUNȚI ȘI O ÎNMORMÂNTARE, JURNALUL LUI BRIDGET JONES, BRIDGET JONES: LA LIMITA RAȚIUNII, UN TIP SERIOS, MAREA HOINĂREALĂ, PUR ȘI SIMPLU DRAGOSTE, LUPTA CU ZOMBI, MÂNDRIE ȘI PREJUDECATĂ, DĂDACA MCPHEE, ZBORUL UNITED 93, MR. BEAN ÎN VACANȚĂ, POLIȚIST MESERIAȘ, ELIZABETH: EPOCA DE AUR,  CITEȘTE ȘI ARDE, FROST/NIXON, REMUȘCARE, SENNA, PAUL. UN EXTRATERESTRU FUGIT DE ACASĂ, UN SPION CARE ȘTIA PREA MULTE, ANNA KARENINA, MIZERABILII, ERA ȘI TIMPUL!, RUSH: RIVALITATE ȘI ADRENALINĂ, TEORIA ÎNTREGULUI, GANGSTERI DE LEGENDĂ, EVEREST, DANEZA, AVE, CEZAR!, BRIDGET JONES ÎNSĂRCINATĂ, BABY DRIVER, DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, VICTORIA ȘI ABDUL, JOHNNY ENGLISH LOVEȘTE DIN NOU, MARY REGINA SCOȚIEI, RADIOACTIVE, YESTERDAY, EMMA și THE HIGH NOTE.

Din seria de producții Working Title care urmează să fie lansate fac parte LAST NIGHT IN SOHO, regizat de Edgar Wright și avându-i în distribuție pe Anya Taylor-Joy, Thomasin Harcourt McKenzie și Matt Smith și CYRANO, în regia lui Joe Wright, cu o distribuție formată din Peter Dinklage, Haley Bennett, Ben Mendelsohn și Kelvin Harrison Jr., muzica fiind semnată de The National.

NIRA PARK (Producătoare)

Park este cunoscută mai ales pentru colaborarea cu Edgar Wright, ea fiind producătoarea tuturor proiectelor lui din ultimii 20 de ani, după debutul parteneriatului lor cu serialul de televiziune premiat SPACED, care a marcat și începutul unei colaborări de lungă durată cu Simon Pegg și Nick Frost, continuând cu comedia LUPTA CU ZOMBI pentru care Park a fost nominalizată la premiul BAFTA  pentru debut. Acest film a fost primul din celebra trilogie Three Flavours Cornetto (LUPTA CU ZOMBI, POLIȚIST MESERIAȘ, SFÂRȘITUL LUMII) semnată de Wright, avându-i în rolurile principale pe Pegg și pe Frost. Tot Park a fost producătoarea filmului SCOTT PILGRIM ÎMPOTRIVA TUTUROR și, mai recent, a lungmetrajului BABY DRIVER, ambele regizate de Wright.

De asemenea, de-a lungul anilor, Park a lucrat mult și cu Joe Cornish, colaborarea lor începând cu lungmetrajul distins cu premiul publicului SXSW și nominalizat pentru debut la premiile BAFTA, ATACUL, și continuând cu recentul film de aventuri COPILUL CARE AR PUTEA FI REGE. În afara colaborării cu Wright și Cornish, Nira s-a ocupat și de alte producții, precum PAUL, regizat de Greg Mottola după un scenariu semnat de Pegg și Frost, care au apărut și în rolurile principale, comedia multipremiată a lui Ben Wheatley, Excursioniștii, filmul psihologic horror apreciat de critici și regizat de Jeremy Lovering, DE FRICĂ, nominalizat la premiile British Independent Film și care s-a lansat la Festivalul de Film Sundance, Cucerește-o cu o salsa, cu Nick Frost, Chris O’Dowd și Rashida Jones, O IUBIRE NEPLANIFICATĂ, cu Simon Pegg și Lake Bell, precum și comedia de acțiune cu Sacha Baron Cohen, GRIMSBY.

În plus, Park a produs numeroase seriale de televiziune și documentare, printre care toate cele trei sezoane ale sitcomului BLACK BOOKS, distins cu două premii BAFTA, precum și FREE AGENTS, de care s-a ocupat împreună cu Sharon Horgan pentru Channel 4. De asemenea, Park a fost producătoarea executivă a adaptării pentru SUA a serialului FREE AGENTS pentru NBC, avându-i în rolurile principale pe Kathryn Hahn și Hank Azaria. A îndeplinit același rol și pentru comedia premiată CINA DE VINERI și pentru producția distinsă cu premiul BAFTA, EL ȘI EA.

În prezent, se află în faza de postproducție cu cel mai recent film al lui Edgar Wright, LAST NIGHT IN SOHO, produs de Park împreună cu Complete Fiction și Working Title pentru Focus Features și Film4. În aceeași etapă se mai găsește și lungmetrajul documentar despre trupa Sparks, deocamdată neintitulat, semnat de Edgar Wright și produs de Park împreună cu Complete Fiction și cu MRC, partenerii lor care s-au ocupat de BABY DRIVER.

În 1995, Nira Park a fondat compania britanică de producție de film și televiziune Big Talk, pe care a părăsit-o în iulie 2018 pentru a lansa o nouă casă de producție numită Complete Fiction împreună Edgar Wright, Joe Cornish și Rachael Prior.

 AMELIA GRANGER (Producătoare executivă)

Amelia Granger este director de film în cadrul Working Title Films. Granger a început să lucreze pentru această compania în anul 1994, ca asistentă a copreședintelui Eric Fellner. Din 2011, conduce departamentul de dezvoltare film din Marea Britanie, implicându-se în întregul proces al filmelor, de la fazele incipiente ale conceperii scenariilor și până la lansarea acestora în cinematografe.

În calitate de manager de dezvoltare și producător executiv, Amelia a lucrat la unele dintre cele mai faimoase filme ale companiei Working Title, printre care se numără Notting Hill și Pur și simplu dragoste, precum și francizele de succes Bridget Jones și Dădaca McPhee. Alte filme notabile includ: Elizabeth: Epoca de aur, Remușcare, Frost/Nixon, Un spion care știa prea multe, Anna Karenina, Era și timpul!, Mizerabilii, Teoria întregului, Gangsteri de legendă, Minciuna, Victoria și Abdul, Baby Driver, Regele hoților, Darkest Hour. Ziua decisivă, Mary regina Scoției, Yesterday și, în 2020, Radioactive și Emma. Printre filmele în curs de lansare se numără Rebecca și Ultima noapte în Soho, al lui Edgar Wright, în care Thomasin Mackenzie și Anya Taylor-Joy sunt capete de afiș.

 SARAH JANE ROBINSON (Producătoare executivă)

Sarah-Jane Wright (Robinson) s-a alăturat companiei Working Title Films în 1999, în calitate de producătoare executivă, iar din 2015 ocupă poziția de director de producție. Aceasta a supervizat peste 40 de filme ale companiei Working Title Films, fiind reprezentantul-cheie în relația dintre actori, echipă, compania de producție și NBCUniversal.

În calitate de director de producție, Sarah-Jane este responsabilă de producția tuturor filmelor și proiectelor pentru televiziune ale companiei, printre care se numără: Minciuna, Grimsby, Ave, Cezar!, Bridget Jones însărcinată, Omul de zăpadă, Victoria și Abdul, Baby Driver, Darkest Hour. Ziua decisivă, Regele hoților, Șapte zile în Entebbe, Johnny English lovește din nou, Mary regina Scoției, Copilul care ar putea fi rege, Yesterday, Emma, Radioactive și The High Note.

 JONATHAN AMOS, ACE (Montaj)

Jonathan Amos a fost nominalizat la premiul Oscar pentru Cel mai bun montaj de film pentru BABY DRIVER, lungmetraj pentru care a obținut premiile BAFTA și Critics Choice. De asemenea, a fost distins cu premiul pentru Cel mai bun montaj din partea Asociației Criticilor de Film din San Diego pentru SCOTT PILGRIM ÎMPOTRIVA TUTUROR, pentru care a fost nominalizat la premiul Eddie acordat de ACE. În plus, Jon a obținut premiul pentru montaj pentru lungmetraje documentare la Festivalul de Film Sundance pentru 20.000 DE ZILE PE PĂMÂNT.

În paralel cu îndelungata colaborare cu regizorul Edgar Wright la BABY DRIVER pentru TriStar/Working Title, SCOTT PILGRIM ÎMPOTRIVA TUTUROR pentru Universal/Big Talk și POLIȚIST MESERIAȘ pentru Universal, Jonathan a lucrat și cu regizorul Joe Cornish la filmele COPILUL CARE AR PUTEA FI REGE pentru 20th Century Fox/Working Title și ATACUL pentru Studio Canal/Big Talk Productions. Din palmaresul lui Amos mai fac parte filmul lui Paul King PADDINGTON 2, GRIMSBY, în regia lui Louis Letterier, UN REGAT UNIT, alături de regizoare Amma Asante și Pathe, DE FRICĂ, pentru Studio Canal/Big Talk și regizat de Jeremy Lovering și lungmetrajul documentar semnat de Nick Cave, 20.000 DE ZILE PE PĂMÂNT. Printre producțiile de televiziune la care a lucrat se numără PRAMFACE pentru BBC, FREE AGENTS pentru Big Talk, PEEP SHOW, semnat de Mitchell și Webb, precum și SPIONII și ASHES TO ASHES pentru Kudos.

 LAURIE ROSE, BSC (Director de imagine)

Născut în estul Londrei, pregătit în cadrul unei școli de artă și cu o experiență de mai mulți ani în producții TV și documentare, Laurie și-a dorit dintotdeauna să spună povești cu ajutorul elementelor vizuale. Primul său succes a venit aproape dintr-o greșeală, alături de regizorul Ben Wheatley și odată cu filmul DOWN TERRACE (2009). De atunci, pasiunea lui de a combina narațiunea cu imaginile aflate în mișcare a condus și la alte colaborări cu unii dintre cei mai interesanți regizori britanici și europeni din ziua de astăzi. După Laurie, pentru a putea prezenta o poveste, totul se învârte în jurul colaborării și al întâlnirii cu oameni care au o viziune asemănătoare. În prezent, Laurie locuiește în Brighton, împreună cu soția și cu cei doi copii ai lor.

Laurie Rose este cunoscut pentru colaborarea sau cu Ben Wheatley, inclusiv la HIGH-RISE și FREE FIRE. De asemenea, a lucrat pentru BBC la serialul LONDON SPY pentru care, în 2016, a obținut un premiu BAFTA pentru Imagine și lumini, precum și la sezonul 3 al producției BBC PEAKY BLINDERS. Din palmaresul său recent de lungmetraje fac parte FINALUL CĂLĂTORIEI în regia lui Saul Dibb, THE ESCAPE regizat de Dominic Savage, filmul lui Jon S. Baird STAN ȘI OLLIE, cu Steve Coogan și John C Reilly, precum și CIMITIRUL ANIMALELOR, regizat de Kevin Kölsch și Dennis Widmyer. Pe lângă REBECCA, proiectele sale viitoare includ filmele SUMMERLAND, semnat de Jessica Swale și ARCHIVE, în regia lui Gavin Rothery. Laurie este membru acreditat și parte din conducerea Asociației Britanice a Cineaștilor.

SARAH GREENWOOD (Scenografă)

Sarah Greenwood este o scenografă nominalizată de șase ori la premiul Oscar, apreciată recent pentru colaborarea la filmul DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, în regia lui Joe Wright și la lungmetrajul lui Bill Condon FRUMOASA ȘI BESTIA, pentru care a primit a treia și a patra nominalizare din carieră la premiile BAFTA. Recunoașterea meritelor ei a continuat cu nominalizarea la premiile Critic’s Choice obținută pentru FRUMOASA ȘI BESTIA și cu un premiu de excelență pentru scenografie din partea ADG. Trei dintre nominalizările anterioare au fost obținute de Sarah pentru activitatea alături de vechiul ei colaborator, Joe Wright, la lungmetrajele ANNA KARENINA, MÂNDRIE ȘI PREJUDECATĂ și REMUȘCARE (pentru care scenografa a fost distinsă cu premiul BAFTA). Cealaltă nominalizare la Oscar a sosit în urma colaborării cu Guy Ritchie la SHERLOCK HOLMES. De asemenea, Sarah a mai colaborat cu Joe Wright și la lungmetrajele HANNA și SOLISTUL, precum și la miniserialele de televiziune NATURE BOY, CRIMELE NOPȚII și THE LAST KING, pentru care a fost nominalizată la premiile BAFTA TV. Din palmaresul ei mai fac parte lungmetrajele SHERLOCK HOLMES: JOCUL UMBRELOR, DOMNIȘOARA PETTIGREW, FLIRT DE NOTA 10, NĂSCUȚI ROMANTICI, IUBIREA DE ANUL ĂSTA, GUVERNANTA și COMSTOCK ȘI ROSEMARY, cel din urmă marcând debutul ei în industria filmului.

 JULIAN DAY (Creator de costume)

Julian a fost nominalizat la premiile BAFTA, CDG și Critics Choice pentru costumele din filmul biografic despre trupa Queen, BOHEMIAN RHAPSODY, cu Rami Malek în rolul principal. Creațiile sale mai pot fi văzute în ROCKETMAN, filmul semnat de Dexter Fletcher, o cronică a vieții lui Elton John, pentru care a obținut premii din partea Hollywood Critics Association și Phoenix Film Critics Society și a fost nominalizat la premiile CDG și Critics Choice.

Din palmaresul său de lungmetraje fac parte ROBIN HOOD, regizat de Otto Bathurst, OUR KIND OF TRAITOR, regizat de Susanna White, MÂNDRIE + PREJUDECATĂ + ZOMBI, regizat de Burr Steers,  BERBERIAN SOUND STUDIO, regizat de Peter Strickland, LA PESCUIT ÎN DEȘERT, regizat de Lasse Hallström, BRIGHTON ROCK , regizat de Rowan Joffe,  JOHN LENNON: ÎNCEPUTUL UNEI LEGENDE, regizat de Sam Taylor-Wood și CONTROL, regizat de Anton Corbijn.

Julian a avut o colaborare bogată cu regizorul Ron Howard și a creat costumele pentru INFERNO, ÎN INIMA MĂRII și RUSH: RIVALITATE ȘI ADRENALINĂ, pentru care a fost nominalizat la premiile Satellite pentru Cele mai bune costume. În plus, a colaborat și la serialul Fox GENIUS, care a fost nominalizat la premiile Emmy. Julian a colaborat în repetate rânduri cu regizorul Tom Harper la MANUALUL CERCETAȘULUI, DEMONS pentru ITV, precum și la drama BBC DIS/CONNECTED. Printre celelalte producții de televiziune la care și-a adus contribuția se numără thrillerul BBC PAGINA OPT, în regia lui David Hare, BRITZ, semnat de Peter Kosminsky și THIS LITTLE LIFE, în regia lui Sarah Gavron.

IVANA PRIMORAC (Coafură și machiaj)

Ivana Primorac a câștigat premii din partea BAFTA, Critics Choice și Make Up & Hair Stylists Guild pentru colaborarea la DARKEST HOUR. ZIUA DECISIVĂ, în regia lui Joe Wright, avându-l în distribuție pe Gary Oldman.  De asemenea, a fost nominalizată de șase ori la premiile BAFTA pentru contribuția ei la filmele lui Tim Burton, CHARLIE ȘI FABRICA DE CIOCOLATĂ și SWEENEY TODD, cu Johnny Depp și Helena Bonham Carter, filmul lui Anthony Minghella, COLD MOUNTAIN, cu Jude Law, Nicole Kidman și Renée Zellweger, ORELE, semnat de Stephen Daldry, având-o în rolul principal pe Nicole Kidman, precum și la REMUȘCARE și ANNA KARENINA, ambele cu Keira Knightley.

Palmaresul Ivanei include filmul HAOS LA VERSAILLES, în regia lui Alan Rickman, THE IMITATION GAME. JOCUL CODURILOR, semnat de Morten Tyldum, O SINGURĂ ZI, al regizoarei Lone Scherfig, BRIGHTON ROCK, în regia lui Rowan Joffe, lungmetrajele lui Stephen Daldry, EXTREM DE TARE ȘI INCREDIBIL DE APROAPE și CITITORUL, CEALALTĂ MOȘTENITOARE BOLEYN, regizat de Justin Chadwick, filmul lui Anthony Minghella IDILĂ PRIN EFRACȚIE, ULTIMUL RĂZBOINIC AL AERULUI, semnat de M. Night Shyamalan și filmul lui Milos Forman cu Natalie Portman și Javier Bardem, FANTOMELE LUI GOYA, care i-a adus o nominalizare la premiile Goya.

Ivana a mai colaborat la filmul regizat de Peter Jackson, STĂPÂNUL INELELOR: ÎNTOARCEREA REGELUI, LIBERTINUL, în regia lui Laurence Dunmore, GLADIATORUL, semnat de Ridley Scott, lungmetrajul lui Tim Roth ZONA DE CONFLICT, cel al lui Shekhar Kapur ELIZABETH și producția regizată de Kenneth Branagh ÎN MIEZUL ÎNTUNECAT AL IERNII.

Artista s-a ocupat de machiajul individual al lui Nicole Kidman pentru filmul lui Jonathan Teplitzky OMUL FEROVIAR și lungmetrajul semnat de Oliver Dahan GRACE DE MONACO, precum și de machiajul lui Kate Winslet din filmele O ZI CA ORICARE ALTA, semnat de Jason Reitman, CROITOREASA, în regia lui Jocelyn Moorhouse și COLLATERAL BEAUTY: A DOUA ȘANSĂ, al lui David Frankel.

Din palmaresul recent al Ivanei mai fac parte BLACKBIRD, în regia lui Roger Michell, REBECCA, în regia lui Ben Wheatley, filmul lui Wash Westmoreland COLETTE, pentru care a fost nominalizată la premiile BIFA, YESTERDAY, cu Lily James și regizat de Danny Boyle, cu care a mai lucrat la STEVE JOBS și T2 TRAINSPOTTING, precum și filmul Gretei Gerwig LITTLE WOMEN (pentru care a creat perucile).

CLINT MANSELL (Compozitor)

Compozitorul britanic Clint Mansell, care trăiește în prezent la Los Angeles, s-a bucurat de recunoaștere și de aprecierea criticilor, fiind nominalizat la Globul de Aur și premiile Grammy și Ivor Novello.

Vechi colaborator al regizorului Darren Aronofsky, pentru care a compus coloana sonoră a filmelor LEBĂDA NEAGRĂ, REQUIEM PENTRU UN VIS, FÂNTÂNA, LUPTĂTORUL, NOE și PI, Mansell a reușit să-și construiască o carieră lucrând alături de parteneri inovativi și speciali. Clint a creat coloana sonoră pentru filmul de debut al regizorului Duncan Jones, MOON, MURDĂRIE, în regia lui Jon S Baird și LEGĂTURI SUSPECTE, semnat de Park Chan-Wook. Recent a compus pentru producțiile lui Ben Wheatley, HIGH RISE, HAPPY NEW YEAR, COLIN BURSTEAD și REBECCA, pentru episodul premiat San Junipero din OGLINDA NEAGRĂ și pentru filmul lui Carol Morley DIN SENIN.

 NINA GOLD (Distribuție)

Nina Gold este director de casting pentru televiziune, film și, ocazional, teatru. Printre lungmetrajele recente ale Ninei se numără: Cei doi papi (nominalizat la premiile BAFTA pentru distribuție), 1917: Speranță și moarte, Star Wars: Trezirea Forței, Star Wars: Ultimii Jedi și Star Wars: Skywalker – Ascensiunea. Împreună cu Mike Leigh, s-a ocupat de distribuția a opt ​​filme, printre care Peterloo, Dl Turner și Cu susul în jos. Printre proiectele în televiziune se numără opt sezoane din Urzeala tronurilor, trei sezoane din The Crown, Cernobîl și Patrick Melrose. Nina a fost distinsă cu cinci premii Primetime Emmy pentru Cea mai bună distribuție în John Adams, Urzeala tronurilor și The Crown. A câștigat cinci premii Artios pentru Cea mai bună distribuție în Discursul regelui, O săptămână cu Marilyn și, mai recent, Urzeala tronurilor și The Crown. În aprilie 2016, ea a fost distinsă cu un premiu special BAFTA pentru contribuția remarcabilă la distribuția a peste 100 de producții de televiziune și film, aceasta fiind prima dată când BAFTA a acordat un premiu special unui director de casting.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.