El Presidente și fiul său clar își au rolul printre personajele negative din seria Far Cry și spre deosebire de nebunii ceilalți, aceștia par și mai credibili datorită intepretării fără cusur al lui Giancarlo Esposito și Anthony Gonzalez.

Gen: Acțiune, Aventură, First Person

Lansare: 7 octombrie 2021

Studio: Ubisoft Toronto, Ubisoft Milan, Ubisoft Berlin

Distribuitor: Ubisoft România

Platforme: Amazon Luna, Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia

Clasificare: 18+

„Eșți malefic? Ești un monstru?” – sunt întrebările pe care un dictator fără scrupule i le adresează fiului său în momentul în care îi privesc pe protestatarii care vor să pornească revoluția. Anton Castillo a ajuns la conducere promițând să readucă insula Yara la gloria de altă dată și a planificat să-și îndeplinească viziunea paradisului prin orice mijloace posibile. Avându-l alături pe fiul sau, Diego, în vârstă de 13 ani, Anton are viitorul Yarei în propriile mâini.

Yara este o regiune din inima Caraibilor, un paradis tropical neafectat de trecerea timpului. Deceniile de sancțiuni economice au devastat națiunea, sărăcită și divizată. În timp ce unii yarani îl urmează necondiționat pe Anton, alții sunt subjugați în numele restaurării paradisului. Dar în momentul în care brutalitatea cu care conduce regiunea ajunge la apogeu, focurile revoluției se aprind în toată țara.

În Far Cry 6, jucătorii vor fi atrași într-o lume haotică, plină de adrenalină, a unei revoluții moderne de gherilă. Confruntă regimul lui Anton într-o luptă intensă în junglele luxuriante și orașele dense; vei prelua rolul lui Dany Rojas, un yaran localnic. Într-o luptă în care va trebui să foloseșți ce ai la dispoziție pentru a-ți îndeplini misiunea, folosește un arsenal care include arme, vehicule și animale unice și surprinzătoare pentru a conduce revoluția ce va arde regimul tiranic din temelii.

Seria Far Cry are 3 caracteristici principale definitorii și anume: perspectiva la persoana I-a (first person), personaj care se rătăcește într-o locație și trebuie să supraviețuiască și ăla rău (villain-ul) nu are toate țiglele pe casă. De bine-de-rău, Ubisoft a reușit, de-a lungul a 6 jocuri ale seriei (+ DLC-uri/expansion-uri) să-și păstreze identitatea și aceste caracteristici oferindu-ne locații, motive și teme diferite și dezvoltând conceptul principal la o complexitate care duce chiar spre RPG.

Ca să nu mai trec prin toate titlurile, am să-l iau pe ultimul lansat, Far Cry 5 care a debutat cu ceva probleme tehnice pe care, în New Dawn le-a mai colorat puțin oferindu-ne – după opinia mea – cel mai nebun și distractiv titlu al seriei de până acum. Bineînțeles că originalitatea se păstrează prin cele trei caracteristici pomenite, dar asemănări/similarități spre exemplu cu seria Rage, există, cel puțin cu atmostfera post-apocaliptică, Mad Max-iană… să zicem așa.

De această dată, în Far Cry 6 de îndepărtăm de motivele religioase, postapocaliptice, științifico-fantastice, din epoca de piatră și ne oprim la un război civil și un dictator – subiect pe care l-am gustat și în Far Cry 4 și un pic în Far Cry 2. Mai exact vom poposi pe-o insulă, Yara – unde descinde un război civil, iar El Presidente este cel care ține totul sub picior dictatorial. Noi am avut plăcerea să avem acces la versiunea de PlayStation 5, Far Cry 6 Gold Edition care include Season Pass (3x DLC cu posibilitatea de ajuca din perspectiva villainiilor Vaas, Pagan Min și Joseph Seed plus gratuit Far Cry 3: Blood Dragon – versiune îmbunătățită).

Se poate opta și pentru versiunea Ultimate Edition care include, pe lângă conținutul Gold și Crock Hunter Pack, Vice Pack, Jungle Expedition Pack).

Far Cry 6 era programat inițial pentru lansare pe 18 februarie 2021 pe Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia și Amazon Luna, apoi pe 30 septembrie, ca apoi data să fie fixată pe 7 octombrie. Motivul – nici o surpriză – a fost situația pandemică globală.

Poveste

După cum spuneam, schimbăm puțin locația și în FC6 pășim în pe insula fictivă Caraibiană, Yara – cu inspirații din Cuba – un paradis tropical care impresionează prin floră și faună și locații pitorești… însă, timpul a rămas blocat în trecut datorită dictaturii locale conduse de “El Presidente”. Antón Castillo, pe numele lui dictatorial, ține locatarii apăsat sub bocanc, iar lumea s-a divizat. Cei care “ce să faci n-ai ce să faci” suferă de pe urma acestuia și o mână de oameni care s-au decis să de-a armata jos din pod și să scape Yara de tiranul fascist. Mai mult de atât, Castillo are și un fiu, Diego, care începe să se maturizeze, iar tatăl îl ia sub aripa sa să-l învețe ce are de făcut, pentru că el va fi cel care va conduce Yara.

Yara se aprinde ușor ușor, apare gherila și războiul civil începe, iar tu, jucătorule, îl/o vei controla pe Dany/Dany Rojas, din Esperanza, un fost ofițer al armatei din Yara, care se înrolează și pune mâna pe arme împotriva dictatorului.

Dany poate fi femeie s-au bărbat, alegerea rămânând a jucătorului și în prima parte a jocului vom afla cine e personajul, cum ajunge să ia această decizie și cum grupul format decide să de-a drumul la inițiativa anti-dictatorială și chiar vor da nas în nas cu El Presidente și-l vom cunoaște și pe fiul său. Urmările întâlnirii vor fi tragice, Dany va ajunge pe o insulă și trebuie să o găsească pe Clara – membră importantă a gherilei.

Pas cu pas Dany va avea de executat, alături de soldații de gherilă, misiuni pentru a recupera insula și de a o curăța de supremația roșie, timp în care vom vedea cum evoluează relația dintre El Presidente și Diego, urmând ca într-un sfârșit să aflăm dacă Dany a reușit să elibereze Yara.

Tehnic

Înainte să dăm drumul la joc, după un intro cinematic intrăm în meniul jocului pentru a ne pregăti punct de vedere tehnologic, la Options putând umbla la câteva setări de accesibilitate, pe partea de video reglăm luminozitatea și HDR-ul, la audio avem opțiuni multiple de unde să ne alegem preferințele – inclusiv la subtitrare -, iar la Motion & Controls ne aranjăm cum ne place controller-ul.

Având versiunea Gold și intrând la categoria de pre-comandă, am primit câteva bonusuri precum Blood Dragon Pack, Season Pass (Vaas, Pagan, Joseph), iar de la tabul Featured sunt disponibile de cumpărat una-alta, la fel și la Bundles, Equipment (cu mai multe subcategorii Weapons, Charms, Amigos Outfits). De la Transport avem de ales între Vehicule și Horses, iar de la Utilities cumpărăm Map Intel și Spray Cans.

Te poți conecta la contul tău Uplay de unde ai acces și la profil și dacă ești gata de joc ai de ales între Action și Story Modes care servesc și ca niveluri de dificultate. Dacă la Action se pune accent pe confruntări și… ei bine acțiune, la Story treburile stau mai calm și te poți concentra pe poveste. După ce-ți faci alegerea vei mai avea încă una în a alege dacă vrei ca Dany/Dani să fie femeie sau bărbat.

Meniul din joc se completează pe parcursul avansării în primele ore de joc și-l putem accesa oricând acolo putând face modificări la Arsenal și Gear cu subcategoriile sale de unde avem de ales dintre mai multe arme/obiecte vestimentare și accesorii care le vom debloca pe parcurs. La Inventory apar tot ce adunăm prin buzunare pentru comerț sau upgrade-uri, iar la Collections colecționăm criptograme, melodii… cocoși și alte nebunii.

La System sunt opțiunile de sistem, apoi va putea fi accesibilă și Map unde putem mări/micșora harta, putem selecta ce misiuni să urmăm și care sunt locațiile descoperite, dar și zona ocupată de gherilă (albastră) și cea de către El Presidente (roșu).

Selectarea misiunii îți oferă detalii și informații și există o răsplată, iar la Journal avem un desfășurător al misiunilor principale și secundare. Se va debloca și tabul Amigos unde vor apărea partenerii tăi de joc, mai mult sau mai puțin necuvântători. Acolo vei afla detalii despre fiecare dintre ei și fiecare vine cu un set de abilități.

Pe parcursul jocului Dany va crește în Rank și va strânge bani pentru “shopping”. Va porni de la Machetero și va atinge nivelul 14, Comandante.

Drumul nu se bate doar la picior, vei avea posibilitatea să-ți alegi dintre mai mulți cai și mașini putând să-i îmbunătățești pe fiecare cu câte ceva fie vorba de estetică sau de un upgrade (mods). Acest lucru se va face din anumite puncte de pe hartă.

Banii se cheltuiesc la buticuri pe băuturi, femei, arme, echipament sau… lupte cu cocoși și bineînțeles, la Workbench pentru upgrade-uri! Supremo (via Resolver) – o armă specială – va primi și ea atenția voastră financiară (upgrade-uri, mods), puterea s-a de foc fiind devastatoare, dar și încărcarea durând mult.

HUD-ul arată familiar pentru că l-am întâlnit și-n ultimele titluri Far Cry și avem harta în stânga jos, iar sus sunt misiunile active – care se pot extinde, sau retrage ca notificări, iar în dreapta sus apare când și când o pictogramă când se fac salvările (automate) în joc. În dreapta jos avem armele, muniția activă și gadget-urile, iar pentru alegerea armelor,  și tipurile de muniție aferente se va afișa central Weapon Wheel-ul. Atunci când călărești/conduci/te cocoți cu Grapping Hook-ul apare setul de comenzi pentru fiecare în parte, în dreapta, pe centru.

Controlul personajului, atunci când conduci, te cocoți, călărești sau faci alte activități, se simte și mai real și natural datorită controller-ului PS5 al cărui force feedback e bine reglat, triggerele fiind apăsate mai greu, sau mai ușor în funcție de caz. Spre exemplu atunci când conduci mașina apeși mai greu accelerația cu R2, e necesară o apăsare mai puternică cu degetul arătător, la fel și în cazul cu frâna (L2). Acest lucru se simte și la utilizarea armelor, fiecare necesitând o apăsare diferită. Cu zona de touch de pe controler accesezi rapid harta, iar cele două joystick-uri controlează direcțiile de mers și de privit. Săgețile sunt afișate pe HUD atunci când pot fi utilizate, deci au o utilizare multiplă în funcție de caz, iar butoanele de acțiune (săritură, aplecare, reîncărcare) sunt cele cele rotunde din dreapta controller-ului. Cu R1 folosești gadget-urile (secondary fire), iar cu L1 inițializezi Weapon Wheel-ul. Cu apăsarea concomitentă a triggerelor activezi Supremos. Controlul este asemănător atunci când conduci un vehicol sau ești călare, te cocoți cu Grapping Hook-ul etc. Pe HUD este afișat butonul care trebuie accesat atunci când este nevoie de altfel de interacțiune, spre exemplu de deschis o ușă, de luat ceva looting, de dat comenzi la Amigos sau să-i mângâi etc.

Din punct de vedere auditiv, Far Cry 6 conține o bază imensă de sunete FX care mai de care mai reale și complexe acest lucru contribuind foarte mult la atmosfera jocului nefiind nici un moment în care să nu auzi un animal la distanță, pașii tăi sau ai inamicului, o explozie, un motor de mașină sau un foc de armă, redate toate impecabil, cât despre coloana sonoră, Pedro Bromfman se asigură că vei intra în lumea din joc cu o muzică loco, iar la radiourile din mașini sunând acorduri pe care le vom observa și noi, europenii, la un momendat chiar se amuza pe tema asta Dany, începând să recite amuzat dintr-o piesă populară, în timp ce conduce o mașină.

Din punct de vedere grafic, deși nu se simte un pas foarte mare față de New Dawn, sunt momente care-ți vor tăia răsuflarea. De pe culmi înalte să privești totul în jur, junga, insula, plaja și apa, la un răsărit/apus, n-ai cum să nu exclami de frumusețe și parcă și animațiile sunt mai cizelate. Fie vorba de personaje, animale, natură, apă, vreme, totul arată bine, dar semnele de întrebare s-au pus dintotdeauna, în franciză, la AI și glitch-uri. AI-ul pare a fi cum îl știm, cel puțin la inamici, iar animalele NPC-uri fac ce făceau, de asemenea, și până acum. Întâlniri amuzante vom întâlni și mai departe și generarea aleatorie a acestora nu poate decât să ofere, parcă, și mai multă imersivitate și diversitate jocului dar și dinamism. Cred că fără ele se ajungea la ceva probabil plictisitor, iar multiplayer-ul ar fi și el afectat. Puterea mare de procesare a PS5-ului oferă posibilitatea dezvoltatorilor de jocuri să urce un pas mai în față când vine vorba de utilizarea tehnologiilor celor mai noi, iar asta se vede și în FC6 și a ajuns la un nivel în care totul în jur arată clar mai bine și se apropie și mai mult de imaginea fotografică a realității.

Coliziunile dintre jucători, mediu înconjurător, cu NPC-urile fie ele inamici, sau animale, există, se întâmplă mai departe, iar impactul acestora nu mai generează (atât) de multe glitch-uri precum titlurile anterioare, cel puțin în campanie totul se prezintă mai… cuminte. Oricum, în general situațiile era mai populare în multiplayer.

Menționez că cel mai nou update (1.000.003 – 26.776GB) a fost aplicat în decursul testării și nu știu dacă acesta e acel Day One Patch despre care se spunea că va debuta odată cu jocul din 7 octombrie.

Gameplay

Spuneam mai sus despre dinamica și complexitatea la care a ajuns seria Far Cry apropiindu-se și mai mult de un RPG, prin oferirea posibilității de dezvoltare a personajului și a creșterii în nivel, de upgrade-uri la arme și echipament, looting și chiar și combat. Toate acestea puse într-un peisaj bogat cu locații diverse, stare a vremii schimbătoare, sunet complex și un motor grafic capabil nu poate decât să genereze plăcere de joc și acel hype care te aduce înapoi să vezi mai mult și să joci mai mult din campanie. Diversitatea contribuie și contează și în cazul multiplayer-ului, bineînțeles, dar trebuie să parcurgi campania ca să poți trece la multiplayer, asta până când se activează cele trei DLC-uri nebune care promit o viziune și prin prisma unor villaini legendari ai seriei. Nu am putut să nu mă gândesc la seria de jocuri Just Cause în special comparabil cu FC6 care are, să zicem, o tematică asemănătoare.

Campania e îmbibată cu destule misiuni secundare, pe lângă firul poveștii, cât să te țină în priză ore bune, dar în fundal stă aceeași schemă pe care o cunoaștem din titlurile anterioare. Gherila trebuie să câștige insula, iar asta o vei face treptat ocupând zonele roșii acestea fiind împărțite în mai multe subcategorii (treceri și bariere, camp-uri și structuri anume, port-uri și stații de alimentare de combustibil și curent ș.a.m.d.). Bazele sunt însă cele mai importante și bineînțeles, cele mai grele de cucerit. Se cunoaște motivul – prinderea lui El Presidente, dar să nu uităm de fiul său care crește și el în nivel pe parcursul jocului, astfel generându-se răsturnări de situații și surprizele nu ne vor lăsa să ne plictisim.

Dany/Dani este un personaj puternic care devine așa pe parcursul jocului și evoluția sa se simte foarte bine în FC6, alături de el vom întâlni mai multe personaje, dar cele care au cu adevărat o însemnătate mai mare, datorită interpretării perfecte sunt ale actorului Giancarlo Esposito (Breaking Bad) și a lui Anthony Gonzalez (Coco) în rolurile lui “El Presidente” Antón Castillo și a fiului său, Diego. Relația tată-fiu am mai întâlnit-o și în God of War, sau putem spune chiar și în Horizon Zero Dawn (tată-fiică) și este un element care este menit să aducă mai mult realism poveștilor din joc.

Ce e roșu trebuie să devină albastru

Ce e roșu trebuie să devină albastru, dar El Presidente nu stă nici el de degeaba căci are oamenii lui de bază (un fel de boși) care conduc armatele și nu vor înceta nici în FC6 să vină în valuri atunci când se trage o alarmă. Pe apă, în aer și la sol, pe cai, în fugă sau în diferite mijloace de transport, vei avea de furcă cu inamicii. Inamicii sunt, așadar, membrii armatei lui El Presidente, înarmați până în dinți și nu cunosc frica. Armele lor au muniție infinită, iar gazul toxic – ca un simbol roșu al FC6 – are o mai mare însemnătate decât probabil credeți voi. Îi veți vedea pe soldați țintuind oamenii de rând, iar salvarea lor îți vor aduce puncte la popularitate. Inamici putem să considerăm că sunt și anumite animale, fie ele din apă sau de pe uscat, care nu se vor sfii să vă atace pe voi, NPC-uri sau să se bată între ele. Acum nu mai avem curcani, însă veți fi surprinși (precum noi în finalul clipul de gameplay atașat) de porci mistreți supărați sau alte viețuitoare care-și apără teritoriul (?!).

Arsenalul este foarte stufos și nu este unul standard ci include modificări mai… rustice, iar armele tale le poți înfrumuseța cu bling-bling-uri (Charms). Poți skina armele, le poți upgrada și au mai multe moduri de foc (selectabile după nevoie). Bineînțeles, ai nevoie de bani pentru asta și deblocarea lor se va face treptat. De la “sfânta” macetă, la pistoale mici și mari, arme automate, aruncătoare de tot fel de chestii (inclusiv flăcări) și până la devastatoarea Supremo, arsenalul nu duce lipsă de diversitate, dar atenție însă că inamicii necesită de multe ori anumit tip de muniție pentru a putea fi răpuși. Pe lângă acestea ai și gadget-uri și chestii de aruncat (molotov, grenade, cuțite,… mingi de baseball etc) și poți aborda oricând atât metoda Rambo (louder), dar și cea Ninja American (silent). Poți trage și de pe cal și din mașină, iar dacă preferi o putere mai mare de foc, în mișcare, poți face upgrade la mașini cu arme automate și alte nebunii devastatoare.

Vehiculele sunt aeriene, pe apă, pe roți sau pe… copite, la ultimele două avânt posibilitatea de modificări (upgrade, moduri) limitate, dar și posibilitatea de skinare. În FC6 caii pot fi un mijloc de transport chiar important, spre deosebire de motoare, bărci, mașini sau… tractoare care nu încap chiar pe oriunde. Dotate cu radio și fel de fel de chestii de pus pe barbriz sau pe bord (nu, nu au cruci împletite), mijloacele de transport pot fi lăsate în parcare dacă există posibilitatea de “teleportare” pe hartă, între două locații. Cocoțarea este și ea posibilă și există câteva combinații de taste pentru a ajunge sus, sau pentru a coborâ de undeva și nu lipsește simbolicul “deltaplan”… sau mai degrabă (un fel de) parașută, în cazul nostru.

Luptele nu aduc nimic deosebit, față de titlurile precedente, numai că trebuie să știi ce muniție să folosești pentru fiecare tip de inamic în parte. Abordarea unui atac silențios necesită un consum mai mare al timpului și se recomandă utilizarea mobilului pentru a marca țintele de la distanță, iar mersul piticului și surprinderea pe la spate sunt recomandatele din fișa de ucis în liniște American Ninja. Dacă, însă optezi pentru abordarea Rambo, cu explozii și pac-pac, atenție și aici nu la tipul de muniție folosit ci mai mult la cantitatea de muniție din buzunar, că am observat că se găsește greu prin looting și costă ceva bănuți la ghereta de armament.

Veața e trist singur, dar nu e cazul aici căci Amigos sunt în FC6 să te susțină. L-am cunoscut deja pe crocodilul Guapo (cel mai bun dintre toți Amigos) încă din trailere și n-ai cum să nu-l iubești în jachețica sa sportivă, plus că stă fix la comanda ta de atac sau retragere după ce și-a satisfăcut apetitul de dezmembrat soldăței El Presidente. Diversitate avem și aici (să nu care cumva să supărăm pe cineva) cocoșel, cățeluș, panteruță și alte patrupede și/sau zburătoare ne vor fi alături să ne ajute la mușcat/ciugulit de moarte adversarul și-i putem răsplăti oricând cu o mângâiere.

Se observă că Yara împrumută elemente Cubaneze și chiar se simte loco și include zone multe și diverse la care vom avea acces treptat în funcție de diversitatea misiunilor. Acces ai peste tot, noțiunea de open-world fiind, la fel ca și în celelalte titluri ale seriei, abordată cu seriozitate. Flora și fauna abundă și arată excelent făcând Yara credibilă din multe puncte de vedere. Completat de efecte ale vremii, redate cât se poate de realist de motorul grafic și posibilități de a călători pe sub apă, pe apă, prin aer și pe sol, fără restricții, Yara este pregătită de cei mai aventuroși jucători.

Știm că totul costă și pentru tot ce ne dorim trebuie să scoatem banul fie la dughenele din sătucurile marcate cu albastru, fie la mesele de lucru și dacă vrem și mai mult mergem în magazinul Ubi puși pe cheltuială. Avem de unde și ce. Nu e vorba însă numai de looting, avem nevoie și de adunat fel de fel de resturi și materiale (sau jupuit de animale) pentru a putea upgrada arme, genera muniții anume sau pur și simplu pentru a le transforma în bani. Șpaga/mita contează și ea în FC6 și vei învăța cine este de cumpărat băgând arma-n teacă și storcând individul în cauză de informații importante. N-am terminat, avem și… pariurile – dar pe astea vă las pe voi să le descoperiți singuri.

Pentru cei prima oară într-un joc Far Cry, nu au de ce să-și facă griji pentru că prima parte a jocului ține loc și de tutorial de bază unde suntem învățați lucrurile de bază, iar pe parcursul jocul când apar activități sau orice element nou apar imagini care ne explică ce-și-cum-ul. Sub această formă facem cunoștință și cu personajele noi, mai ca-n filmele cu cowboy.

Fiecare misiune încheiată te premiază cu câte ceva (experiență, obiecte, bani ș.am.d.) și nici platforma PlayStation nu uită să-ți dea cupele aferente, iar chestiile de colecționat extind și mai mult jucabilitatea și e de căutat luând în considerare că avem parte de cea mai încăpătoare hartă de până acum, din franciza Far Cry.

Un lucru e cert lupta nu va fi ușoară până la final, dar odată ce ai concluzionat jocul te pregătești să treci de partea întunecată intrând în pielea nebunului Vaas, sau dacă vrei să deții controlul cu Pagan și nu în ultimul rând, dacă-i duci pe toți în colaps cu Joseph din Season Pass și te vor aștepta și alte surprize pe viitor (s-a anunțat că-l vei întâlni pe actorul Danny Trejo și va exista un crossover Stranger Things).

Concluzie

Chiar dacă știm cu ce se mănâncă franciza Far Cry și am jucat toate cele 5 titluri (+ expansion-uri/DLC-uri) tot sunt atât de multe de spus despre Far Cry 6. Deși am încercat să acopăr cât mai detaliat, tot simt că lipsește ceva, ceva mai trebuia de spus… FC s-a dezvoltat frumos de la primul joc și pe parcurs a adus elemente noi, oferindu-ne, de asemenea și locații și personaje noi și nu în ultimul rând acei villaini nebuni – un simbol al francizei. El Presidente și fiul său clar își au rolul printre personajele negative din seria Far Cry și spre deosebire de nebunii ceilalți, aceștia par și mai credibili datorită intepretării fără cusur al lui Giancarlo Esposito și Anthony Gonzalez.

Far Cry 6 va fi BINE primit de către fani

… și va aduna probabil și gameri noi care caută o lume open-world unde să se poată război în multiplayer în toate trei modurile posibile: pe apă, în aer și la sol, iar în campanie să se bucure de o poveste cel puțin interesantă.

Far Cry 6 îl găsiți din 7 octombrie în format retail și digital pentru PlayStation 4 și Playstation 5 pe PlayStation Store, Xbox One / Xbox Series X/S și PC pe Microsoft Store și pe Stadia și Amazon Luna.