“GTFO se asigură să te pedepsească pentru lipsa de joc organizat şi tactic în ceea ce priveşte deschiderea porţilor şi alinierea dar şi în luptă.“
Gen: Acțiune, Aventură, Shooter
Lansare: 10 decembrie 2021
Studio: 10 Chambers Collective KB
Distribuitor: 10 Chambers
Platforme: Windows
Clasificare: 18+
Sinopsis:
GTFO, este un FPS co-op pentru patru jucători, dezvăluit în premieră în cadrul The Game Awards 2017 și lansat în Early Access în 2019. În cadrul The Game Awards 2021, producătorii au surprins fanii lansând versiunea 1.0 a jocului. Descris ca o îmbinare curajoasă dintre “Left 4 Dead” și ”Aliens”, jocul GTFO este cunoscut pentru gradul ridicat de dificultate, care necesită un nivel avansat de cooperare și comunicare.
Recenzie:
După un an dacă nu mai mult de Early Access, recent s-a lansat varianta “finală” a jocului GTFO. Mai mulţi YouTuberi la vremea lansării în Early Access au încercat cu entuziasm jocul însă astăzi avem o variantă mai evoluată a experienţei pe care am văzut-o pe canale populare de YouTube că de exemplu a lui Markiplier.
GTFO este un first person shooter cooperativ. Partea cu cooperativul este de avut în vedere foarte serios. Nu e foarte mult story în spatele acestui joc multiplayer decât că nişte prizonieri, sau asta am înţeles, fac nişte descinderi în nişte mine după anumite obiecte cu un arsenal care lăsa de dorit şi un pericol constant în întuneric. Pericolul sunt nişte creaturi care arată ca nişte zombii din The Last Of Us, care sunt foarte sensibili la sunet şi lumină. Dacă eşti foarte ambiţios sunt foarte sensibili şi la gloanţe dar nu este recomandată abordarea “guns blazing” luând în considerare vizibilitatea limitată a lanternei şi diferite clase de monştri.
Jocul se aşteaptă la o cooperare din partea celor 4 jucători nemaiîntâlnită până acum. Toate, sau majoritatea jocurilor multiplayer din ziua de azi se aşteaptă la cooperare, dar dacă nu există parcă pedeapsa nu este atât de mare. GTFO se asigură să te pedepsească pentru lipsa de joc organizat şi tactic în ceea ce priveşte deschiderea porţilor şi alinierea, dar şi în luptă. Cum am zis zgomotul atrage monştrii, iar cea mai bun metodă este să îi omori unul câte unul dintr-o singură lovitură cu arma “melee” fie ea ciocan, par sau suliţă. Armele au muniţia limitată dar se pot folosi cel mai bine în momente cheie când eşti atacat de mai mulţi sau când o alarmă este declanşată atrăgând monştrii către tine.
Are un nivel de dificultate destul de ridicat, pot spune că personal mi s-a părut cel mai dificil shooter pe care l-am jucat de ceva timp încoace şi nu neapărat într-un mod plăcut. Are ceva frustrant la faptul că elementul survivor şi cooperativ este atât de elevat şi e greu chiar şi jucând cu încă cineva bine coordonat să dai greş. Şi vei da greş. Şi vei fi pedepsit. Checkpoint-uri cu mult înainte de unde ai murit, sisteme de alarmă care la cea mai mică greşeală sunt declanşate şi monştrii care sunt bureţi de gloanţe fac ca GTFO să fie o experienţă foarte foarte apăsătoare.
Există într-adevăr un grup de oameni foarte dedicaţi care trăiesc pentru aşa ceva însă nu şi jucătorul casual. Nu mă consider nici un “try-hard” dar nici nu sunt casual şi tot ce pot să spun este că GTFO nu este un joc pentru mine. Are probabil în minte un grup de oameni care caută o experienţă de genul. Vor să simuleze Alien 2 cu monştrii în loc de xenos. Şi în ciuda designului care este interesant, sunetul armelor care îţi dau senzaţia de putere, concluzia finală este că eşti şi tu, la fel ca şi coechipierii tăi, foarte vulnerabil. Viaţa scade repede şi resursele sunt limitate. Te forţează câteodată să explorezi în plus, fiind hărţile destul de deschise pentru aşa în căutare de medipacks care niciodată nu vor fi suficiente. Dificultatea se amplifică şi când vine vorba de felul în care cauţi anumite lucruri într-o descindere. Unul din jucători va fi nevoit să găsească un terminal cu ceva asemănător cu DOS şi să introducă comenzi PING către puncte sau obiecte. Şi există şansa să nu fie terminalul aproape de acel punct obligându-te să cauţi alt terminal şi să faci acelaşi lucru.
Toate aceste elemente, deşi bine puse la punct din mai multe puncte de vedere, pentru un joc care este relativ ieftin totuşi sunt avertizări pentru necunoscătorii care caută să se aventureze în descinderile periculoase la care eşti supus în GTFO. Poţi juca chiar şi cu bots şi deşi în mare parte se descurcă decent AI-ul, tot nu este suficient pentru dificultatea jocului care cere clar 4 persoane adevărate să plănuiască cum să se apare de următorul atac care poate apărea oricând. Nici măcar perk-urile (avem așa ceva în joc) nu ajută aşa mult pentru că nici ele nu sunt suficient de puternice. Fiecare descindere este lungă şi ai nevoie să aloci destul de mult timp pentru un singur obiectiv. Fiecare descindere îţi cere, cum am zis mai sus, pe lângă tine încă 3 oameni capabil de a duce până la capăt o asemenea misiune. Dacă ar fi să îi dau o notă din punct de vedere obiectiv jocul este un 9/10 şi nu e 10 din 10 pentru că elementul horror nu este atât de horror cum s-ar vrea. Cât despre opinia personală, nu este genul meu de joc.
GTFO a fost lansat din 9 decembrie 2021 pentru Windows PC (Steam).