1997. Polyphony Digital (Polys Entertainment) + Sony Computer Entertainment. PlayStation. Așa a început totul. Așa a debutat franciza care avea să devină printre cele mai populare exclusivități ale consolelor Sony (PlayStation, PS2, PS3, PS4, PS5, PSP). Pentru cei care nu știu, Gran Turismo este un simulator de curse, debutat în Japonia și Europa în 1997 sub numele de Gran Turismo: The Real Driving Simulator creat de Kazunori Yamauchi!
cea mai bine vândută franciză de jocuri video pentru PlayStation
Succesul a fost extraordinar și asta s-a văzut imediat prin cifrele vânzărilor pentru consolele Sony, dar și prin popularitatea fanilor care au susținut și jucat acest joc cu plăcere. Franciza a devenit cea mai bine vândută franciză de jocuri video pentru PlayStation. Ceea ce s-a creeat între producători/dezvoltatori și fanii francizei este o legătură strânsă bazată pe suport direct și influență, acest lucru ajutând la repararea greșelilor întâlnite și dezvoltarea francizei într-o direcție demnă de perfecțiune, pe nișa lui.
Cel mai important element al francizei este gameplay-ul care pune mașini reale de la branduri reale în curse și circuite reale într-un nivel de detaliu grafic excelent, acestea devenind din ce în ce mai bune și mai performante de-a lungul timpului. Grafica a primit suport pentru cel mai performant motor al momentului, gameplay-ul a fost extins și completat acolo unde era nevoie, traseele și circuitele la fel, astfel în prezent, Gran Turismo 7, care aniversează 25 de ani de existență a francizei, le are, în teorie pe toate și se cere a fi jocul perfect Gran Turismo…
Gran Turismo 7
Lansarea din martie pentru Gran Turismo 7 pe PS4, dar și pentru PS5 cu tot cu suportul pentru controller și cu tot ce aduce nou consola recentă Sony, a fost printre cele mai așteptate lansări dintotdeauna de către fanii francizei, mai ales pentru că se sărbătoareau 25 de ani de existență a acesteia.
Ziua a sosit, GT7 a venit și abia așteptam să-l jucăm pe PlayStation 5, iar primele păreri au fost excelente! Unul dintre lucrurile care mi-au plăcut dintotdeauna la franciză este păstrarea unei identități proprii; a CORE-ului care face ca franciza să fie admirată și să-și păstreze fan base-ul. Respect acest lucru, cu toate că s-au încercat câteva variațiuni de gameplay și idei, în unele jocuri – unele au prins, altele nu. Oricum ar fi, Școala de șoferi, trebuie să o faci în seria Gran Turismo și, la fel ca în realitate, dacă nu treci de ea, nu mergi mai departe.
În cazul GT7, totul se axează în jurul unei cafenele care este mult mai mult decât credeți și vă închipuiți. Această cafenea este locul unde vei discuta cu pasionați și persoane importante din domeniul curselor de mașini; veți avea posibilitatea de analizați mașini și să le aflați istoria, așadar, conceptul de muzeu își are locul perfect în acest titlu aniversar. Un lucru pe care sigur îl veți admira este dezvoltarea ta, a șoferului de GT care pornește de jos și devine cel mai bun din branșă. Pașii parcurși sunt mulți și creșterea în nivel se simte. Pornind de a strânge bani (credits) pentru mașini la mâna a doua și posibilitatea de tunare a acestora și până la magazine de branduri populare în lume pline cu mașini scumpe și superbe; trasee noi și moduri de joc – GT7 are din toate pentru toți.
Meniurile îți oferă tot ceea ce ai nevoie de știut și modificat la Setări și fiind o ediție aniversară avem parte și de un montaj cinematic superb – o istorie în imagini care nu are cum să nu te emoționeze.
GT7 are și o comunitate și oferă posibilitatea de a lăsa să interacționeze jucătorii între ei și ne surprinde și cu acel mode de joc muzical (Music Rally) – mod pentru care s-a optat să deschidă și jocul! Un mod super nu numai pentru jucători și fani ai francizei, dar și pentru cei cărora le place muzica bună și cel mai important, le place să o audă atunci când calcă pedala de accelerație.
Prima impresie te lasă cu un sentiment puternic și cu o dorință maximă să dai drumul la treabă și să te bucuri de experiența oferită de tehnologiile PlayStation 5 inclusiv ale noului controller.
Prima mașină, prima modificare, prima deblocare de traseu, primele curse – o senzație superbă care nu te lasă să lași controller-ul din mână. Ajungi la școala de șoferi unde, cei care sunt obișnuiți cu jocurile racing non-sim vor simți că nu e chiar apă-de-ploaie. Odată ce ți-ai luat carnetul, acea cafenea va deveni punctul cel mai de interes de unde îți vei planifica cursele, traseele, campionatele șamd.
Vei fi răsplătit după fiecare cursă reușită, vei strânge bani și vei putea încet-încet, după ce tunezi mașinile second hand, să treci la bolizi de la mărci cunoscute în toată lumea. Parcursul jocului te va duce prin 34 locații istorice și legendare în 97 de versiuni ale traseelor/circuitelor, la volanul a peste 400 de mașini de la 60 de branduri. Vei avea acces și vei debloca o multitudine de metode de modificare (Tuning) a bolizilor în funcție de cursele la care vrei să concurezi și vei avea ocazia să încerci atât mașini clasice cât și mașinile cele mai noi (chiar și concepte).
Controlul mașinilor va fi acel element care va diferenția fiecare mașină în parte și mulțumită capacităților controller-ului PS5, vei simți totul prin feedback-ul vibrațiilor și al triggerelor sensibile. Când schimbi viteza, când te atingi de altă mașină sau parapet, accelerația și frâna, sunt atâtea chestii pe care pur și simplu le simți în controller – cam cum e într-o mașină adevărată.
HUD-ul e plin, dar nu complicat de înțeles și aici ajută multă și tutorialele de la primul traseu muzical pe care-l parcurgi. Vei învăța, treptat ce reprezintă fiecare element grafic de pe HUD și te vei obișnui rapid și cu meniurile și locațiile de interacțiune și harta unde se vor debloca acestea și vei afla cum să le folosești și la ce folosesc fiecare.
Dacă din punct de vedere al mecanicii vizuale și al motorului grafic pur și simplu te lasă cu gura căscată, fidelitatea fiind atât de aproape de realitate încât vei rămâne la Reluare, după fiecare cursă parcursă. Efectele meteorologice sunt aici și arată minunat și sunt responsabile cu atmosfera jocului, dar interacționează direct și cu controlul mașinii pe carosabil.
De cealaltă parte, a sunetului, efectelor speciale și a coloanei sonore nu ai nici aici ce reproșa și te vei bucura de o imersivitate maximă cel mai bine pe căști, dacă ai și unele performante.
Ei bine, cât de important este managementul și strategia ta, a jucătorului, pentru a putea parcurge etapele, evolua și ajunge în ultima cursa care are să fie cea mai senzațională care să serbeze atât finalul GT7 cât și a celor 25 de ani de aniversare a francizei. Primele păreri ale jurnaliștilor, după primele ore de joc, începeau să apară și erau extraordinare, epice, impecabile șamd. Hype-ul era practic la maxim! Aveam să sărbătorim așa cum trebuie cei 25 de ani de Gran Turismo... totuși, cu cât jucătorii începeau să pună mâna pe joc se semnalau probleme tehnice. Serverele păreau că nu rezistă, iar pe 17 martie, acestea au cedat de tot lăsând practic jocul și jucătorii fără posibilitatea de a juca timp de 33 de ore. Situația a devenit rapid una urgentă, dar situația s-a îmbunătățit cu serverele odată cu update-ul 1.08. Vacarmul nu s-a încheiat însă, mulți jucători raportând că au probleme cu creditele în joc. Fără să se stea prea mult pe gânduri Kazunori Yamauchi, președintele Polyphony Digital și practic părintele seriei Gran Turismo, a declarat pe 25 martie că toți jucătorii GT7 vor primi un bonus de 1 milion de credite in-game, iar pentru asta trebuiau să aplica update-ul 1.09. Bonusul a sosit în joc sub forma unui Gift care se putea dobândi până la data de 25 aprilie 2022.
Lucrurile s-au mai îndreptat, update-uri vin mai departe și nu au mai fost semnalate probleme atât de mari, iar acum jocul se bucură de milioanele de jucători care abia așteaptă să urce la volanele mașinilor din GT8.
Gran Turismo 7 reușește să marcheze cei 25 de ani de franciză printr-un joc care păstrează mai departe core-ul intact și reușește și de această dată, să ne ofere o grafică incredibilă, multe mașini detaliate, dar și trasee și aduce muzica mai aproape de noi și o bucată zdravănă de istorie și cultură în cadrul unui muzeu deghizat într-o cafenea.