„Brukenthal Exclusive este o expoziție de neratat! Pentru prima dată, aceste opere importante sunt expuse într-o expoziție temporară pe teritoriul României. Picturile au nevoie de pază și transport specializat, care este asigurat de Jandarmeria Română și Orbit Fine Art Transport, dar și de acordul Ministerului Culturii pentru a călători de la Sibiu. Suntem foarte mândri că am reușit să expunem aceste capodopere ale artei universale pentru zece zile în inima Capitalei”, a declarat Ioana Ciocan, CEO Art Safari și Comisar al României la Bienala de la Veneția.
Cinci capodopere ale artei universale, în exclusivitate la Art Safari
„Cele 5 lucrări cu o valoare de asigurare de 75 de milioane de euro, care vor putea fi admirate la Art Safari în expoziția temporară „Brukenthal Exclusive”, fac parte din expoziția permanentă „Capodopere” a muzeului din Sibiu. Recunoașterea internațională a valorii capodoperelor din colecția Brukenthal este pe măsura istoriei zbuciumate care le-a marcat. Expoziția „Capodopere” a fost inaugurată în 2006, odată cu reîntregirea colecției cu lucrările de mare valoare de care muzeul fusese deposedat de-a lungul timpului: 19 lucrări transferate în 1948 la Muzeul de Artă din București (între care Jan van Eyck – „Omul cu tichie albastră”, Hans Memling – „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se”) și 4 lucrări recuperate dintre cele 8 furate în 1968 (între care Tițian – „Ecce Homo”)”, a rezumat Alexandru Chituță, managerul Muzeului Național Brukenthal.
Jan van Eyck (cca. 1390-1441), Omul cu tichie albastră
Părintele Renaşterii nordice și primul dintre marii portretişti ai Europei, Jan van Eyck este unul dintre cei mai mari artiști ai lumii. Lucrarea „Omul cu tichie albastră” este singura creată de artistul flamand aflată în România și una dintre cele 20 de lucrări care i-au fost atribuite la nivel mondial.
Opera, pictată în jurul anului 1430, a fost achiziționată în secolul XVIII de baronul Samuel von Brukenthal. Multă vreme s-a crezut că a fost realizată de artistul german Albrecht Dürer, din cauza monogramei AD ce poate fi văzută în colțul din stânga sus. S-a dovedit însă că monograma și anul pictării sunt elemente adăugate portretului mai târziu, în secolul XVIII, probabil datorită cotei de piață ridicate pe care Dürer o avea în epocă.
Această lucrare se înscrie în seria picturilor celebre ale artistului, precum “Bărbatul cu turban roșu”, considerată a fi un autoportret și aflată la National Portrait Gallery din Londra, sau “Bărbatul cu inel”, aflată la Kunsthistorisches Museum din Viena.
Tiziano Vecellio / Tițian (1488/90-1576), Ecce Homo / Iată omul!
A trăit aproape nouăzeci de ani și a cret până în ultimele zile. Caracterul extraordinar al vieții și operei lui Tițian i-a determinat pe contemporanii săi să îl considere „un soare între alte stele”, făcând aluzie la un vers din Divina Comedie a lui Dante (Paradisul, cântul 33).
În Ecce Homo, Tițian exploatează o temă rară în pictura italiană a secolului al XVI-lea. Lucrarea i-a fost comandată în 1543 de către omul de afaceri flamand Giovanni d’Anna (van Haanen). O versiune a acestei lucrări, realizată ulterior în 1548, este expusă în Muzeul Prado, Madrid. Opera de artă a făcut obiectul marelui furt de la Brukenthal, din 1968. A fost recuperată de Interpol după 30 de ani.
Paolo Veronese (1528-1588), Cap de copil
Marele artist renascentist a pictat lucrări de foarte mari dimensiuni, cu subiecte istorice, religioase și mitologice, majoritatea păstrate în clădirile pentru care au fost create. Muzeele dețin de regulă doar portrete. Micuțul portret din colecția Brukenthal reprezintă o etapă a procesului de creație al portretului politicianului Iseppo da Porto și al fiului său Adriano, comandat pentru Palazzo Porto din Vicenza. Versiunea finală a lucrării este expusă în prezent în Galeria Uffizi din Florența. Capul de copil este pictat realist, fără intervenţii şi consideraţii personale asupra subiectului și ne îngăduie să descifrăm personalitatea celui care a pozat tăcut, cu ochi iscoditori, interogativi, cu trăsături destinse de o uşoară mirare, specifică vârstei.
Hans Memling (1430/33-1494), Portret de bărbat citind și Portret de femeie rugându-se
Hans Memling a fost cel mai popular pictor olandez al vremii sale. S-a specializat în lucrări cu tematică religioasă; de asemenea, a inovat introducând peisajul în planul îndepărtat al compoziției portretelor. Cele două portrete pandant din colecția Muzeului Brukenthal înfățișează un cuplu matur, redat în stilul specific şcolii flamande. Atitudinea pioasă corespunde momentului lecturii; bărbatul ține în mâini o carte de rugăciuni și este reprezentat alături de fiul său; în spatele femeii se află un cățeluș, element inclus în compozițiile vremii ca simbol al fidelității.
Art Safari – Ediția a 11-a: 4 expoziții ample
Art Safari găzduiește în cadrul acestei sezon 4 expoziții: o retrospectivă dedicată pictorului român Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), Maeștrii picturii spaniole – cea mai amplă expoziție de artă spaniolă organizată în România până în prezent, Prix Marcel Duchamp – prestigiosul premiu al Franței acordat artei contemporane, dar și o expoziție de artă Supercontemporană românească. În a doua parte a anului, Art Safari organizează două expoziții de răsunet: „Love Stories”, cu lucrări din colecția National Portrait Gallery, Londra, dar și „Bags: Inside Out” – o expoziție de genți iconice din colecția muzeului regal Victoria and Albert, Londra.
Program Art Safari (deschis până pe 14 mai 2023)
- Joi-duminică – 12:00-21.00; Night Tours – în fiecare vineri și sâmbătă 22:00-1:00 (tururi ghidate, muzică live și prosecco)
- Biletele pot fi achiziționate online pe https://tickets.artsafari.ro/e?lang=ro sau direct de la intrare (Palatul Dacia-România, strada Lipscani, nr. 18-20, București)