„O revenire la o formă mai originală a jocului fără să piardă din tot ce a învăţat pe drum până la acest titlu.”
Gen: Aventură, Acțiune
Lansare: 5.10.2023
Studio: Ubisoft, Ubisoft Bordeaux
Distribuitor: Ubisoft România
Platforme: PC (Steam, Epic Games), PlayStation 5, Xbox Series X, Nintendo Switch
Clasificare: 18+
Sinopsis:
Trăiește povestea lui Basim, un hoț de stradă viclean cu viziuni de coșmar, care caută răspunsuri și dreptate în timp ce explorează străzile pline de viață ale Bagdadului din secolul al IX-lea.
Printr-o organizație străveche și misterioasă, cunoscută sub numele de Hidden Ones, va deveni un Maestru Asasin mortal și își va schimbă soarta în moduri pe care nu și le-ar fi putut imagina niciodată.
O POVESTE PUTERNICĂ DE MATURIZARE
Descoperiți o experiență plină de acțiune și aventură, bine concepută, bazată pe narațiune, care urmărește transformarea unui tânăr sfidător într-un Maestru Asasin cu clasă. Faceți cunoștință cu o distribuție inspirată de personaje care vor modela destinul lui Basim și care pot fi mai mult decât par…
ASASINUL SUPREM
Devino cel mai versatil asasin din istoria francizei. Fă parkour fără probleme prin oraș și folosește cel mai mare sortiment de instrumente de până acum. Obține contracte la birourile de Asasini, colectează indicii vitale și realizează asasinate mai viscerale ca niciodată.
UN ORAȘ IMERSIV ȘI REACTIV
Explorează un oraș incredibil de dens și vibrant ai cărui locuitori reacționează la fiecare mișcare a ta. Descoperiți secretele a patru cartiere unice, de la Karkh-ul industrial la grădinile luxuriante din Round City. Descoperiți evenimente mondiale surprinzătoare și interactionati cu figuri istorice care au modelat Epoca de Aur a Bagdadului.
UN OMAGIU ADUS UNUI ORIGINAL
Experimentați o abordare modernă a caracteristicilor și gameplay-ului care au definit o franciză timp de 15 ani. Călătorește la Alamut, casă legendara a Asasinilor care au pus bazele Creed-ului, în acest omagiu adus jocului care a început totul.
Personaje:
BASIM – Născut inițial în Samarra, Basim și-a pierdut mama la o vârstă fragedă și a crescut singur pe străzile din Bagdad. Basim îi admira pe Hidden Ones și visează să li se alăture.
ROSHAN – După ce a scăpat de o viață de opresiune, Roshan a devenit un maestru asasin în fortăreața Hidden Ones, Alamut. Acum, ea îl ia pe Basim sub protecția ei că primul ei adevărat ucenic.
Recenzie:
Toate promisiunile făcute de Ubisoft în legătură cu Assassin’s Creed Mirage s-au adeverit. Este o revenire la o formă mai originală a jocului fără să piardă din tot ce a învăţat pe drum până la acest titlu. S-a tăiat mult din grosul acela în plus s-au a rămas că ceva foarte secundar în timp ce povestea merge cumva de la sine şi toate acestea într-unul din cele mai impresionante oraşe de până acum, Bagdad.
Mister în Bagdad
Povestea din Mirage, fără a intra în prea multe spoilere, este cea a lui Basim, un personaj pe care l-am întâlnit deja în Valhalla. Era, pe lângă protagonistul/protagonista acelui joc, Eivor, unul din cele mai interesante personaje iar povestea lui este spusă în această nouă intrare în serie. Îl urmărim pe Basim, un simplu hoţ de pe străzile din Anbar care după o misiune pentru „Cei Ascunşi” (The Hidden Ones) califa din regiune este ucis de către prietena sa Nehal după o misterioasă vizită a unor indivizi mascaţi. Salvat de Roshan, o asasină cu experienţă şi cea care se folosea de talentul său ca hoţ, Basim este integrat în frăţia asasinilor unde după o perioadă extinsă de antrenament cu diverse arme şi diferite situaţii dar şi o pregătire mintală şi spirituală devine unul din „Cei Ascunşi”. Misiunea lui acum este să descopere cine sunt de fapt cei din spatele măştilor peste care a dat cu atâta timp în urmă iar singurul lucru pe care îl ştie despre ei este că aceste persoane fac parte din „Ordin” (The Order).
Chiar dacă am povestit eu cam ciudat, încerc să o fac cât se poate de spoiler-free şi atunci nu pot spune prea multe. Orice poate părea un spoiler când povestea este atât de bine închegată şi treci de la una la alta. Sigur, în cel mai cunoscut mod Assassin’s Creed de până acum, baza fiind aceeaşi însă formula este perfecţionată pentru o experienţă cât mai directă posibil. Pentru fiecare ţintă trebuie să faci câteva misiuni, ai o anumite libertate de a îţi alege misiunile dar din moment ce ai început un fir narativ ideal este să îl termini pentru a trece la următorul. Cumva, sistemul acela de cultişti, zealoti sau cum era în celelalte jocuri, în Vallhalla sau în Odyssey acum este narativul principal în Mirage. Este o formă mult mai plăcută şi directă de a juca.
De la hoţ la asasin
Pe partea de gameplay a rămas cam la fel. Fiind un nou început abilităţile lui Basim nu sunt atât de ascuţite precum ale celorlalţi asasini, dar de la simplu atac pe R1, target cu R3, parry cu L1 şi dodge cu butonul Pătrat sistemul de puncte cu care eşti răsplătit după fiecare misiune se pot aloca pentru a face mai multe acţiuni. Este într-adevăr un sistem mai simplificat, nu mai avem copacul acela din Valhalla cu infinite stats şi abilităţi, lucru care face jocul mai puţin o povară în care eşti disperat să farmezi puncte ci mult mai natural pentru că Basim creşte în abilităţi cu fiecare misiune pe care o îndeplineşte.
Materialele revin şi el şi scopul rău rămâne strict pentru a îmbunătăţii săbii şi armuri pe care le ai sau le găseşti. Şi totuşi parcă nu m-am simţit obligat de joc sau de dificultatea jocului să fac chestia asta şi pare mai degrabă ceva opţional. Structura jocului te vrea mai mult abil în acţiune făcând parry după parry sau fiind cât mai stealth posibil. Este, cum tot zic, o simplificare a sistemului care caută distracţia în ceea ce a făcut popular Assassin’s Creed în 2007 nu în sistemul plin de elemente RPG cu care a avansat seria până la lansarea acestui joc.
Soarele răsare, Soarele apune
Ceva ce nu cred că s-a schimbat este partea grafică. Arată bine, dar problema e că arată la fel ca şi până acum. Nu există o evoluţie, cel puţin pe PlayStation în ciuda faptului că ţi se oferă opţiunea de a alege între PERFORMANCE şi QUALITY. Oricât de mult „quality” ar putea genera chiar şi un super calculator de gaming, cred că motorul a rămas undeva între generaţii. Modele sunt cam de plastilina, firele de păr sunt cam ciudatele în special când vine vorba de barbă şi suntem în Orientul Mijlociu, aici barba predomina.
Nu am cu ce să laud efectiv acest aspect al jocului doar pentru că nu pare atât de dramatic sau drastic diferit de Valhalla, Odyssey sau Origins, acestea trei fiind seria mai nouă. Pot aprecia o minimă creştere de la un joc la altul dar e mult prea mică să conteze în schema mare a lucrurilor. Nu este ca şi cum a schimbat engine-ul precum la Resident Evil sau ceva să şocheze vizual. Dar asta nu a fost niciodată ceva care să atragă oamenii sau nu la Assassin’s Creed, grafică mă refer. Era ceva în plus în special ţinând cont de atenţia la detalii care se pune în alte părţi decât în personaje şi animale.
Cel mai detaliat oraş de până acum
Bagdad este în schimb cel mai mişto oraş de până acum obiectiv vorbind. Este plin de istorie şi plin de detalii. Subiectiv da, poate unii preferă cel din Valhalla sau poate alţii au rămas cu insulele din Black Flag însă nivelul de detaliu împreună cu atenţia pusă pentru a reconstrui acest oraş şi locaţiile din jur pare ceva de un efort titanic. O cercetare cum rareori găsim în jocuri dar pentru asta au devenit din ce în ce mai populare iniţial jocurile Assassin’s Creed. Pentru acurateţea istorică cu care sunt prezentate unele locaţii, unele monumente, unele zone întregi, lucru care în Mirage este din belşug. Zone deşertice cu ruine, locaţii istorice de renume şi o recreaţie aproape de simulare a oraşului Bagdad dar evident cu toate chestiile să facă jocul un festival parkour nu pot fi trecute cu vederea.
Oriunde mergi în oraş, este ceva de făcut, este ceva de văzut sau este ceva de descoperit. Districte separate pline de detalii, că de exemplu cel al culorilor textile unde apa la marginea râului este roşie de la coloranţi fac fiecare pas în Bagdad să fie mai degrabă un tur virtual decât alergatul de la A la B pentru a lungii aşa jocul. Fie că te plimbi cu calul său cămila pe acel mod de „follow the main road” către un obiectiv vei descoperi tot felul de minunaţii prin oraş.
Instrumente Orientale
Actoria pe partea vocală variază, nu ştiu neapărat dacă este din cauza actorilor ci materialul cu care lucrează care de multe ori suferă acele mici „Assassin Creed”-isme. Dialogul ori este foarte profund şi educativ ori pare scris de cineva care a văzut prea multe episoade din seriale istorice sau Game Of Thrones. Şi atunci evident variază şi livrarea dialogului. E de apreciat că totuşi avansând în poveste pare să devină din ce în ce mai serios iar câteva voci mai „grele” din industrie precum cea pe care o are Roshan, dată de cunoscută actriţă a cărui nume nu vă v-a zice nimic Shohreh Aghdashloo însă vocea o veţi recunoaşte imediat, pun această greutate în favoarea jocului ca un titlu foarte, foarte bun din serie. Muzica în schimba este superbă. De la bun început eşti servit cu sunetele orientului mijlociu iar după vei avea întotdeauna în spate ceva muzică să îţi ţină companie în aventura dar nu excesivă nici în cantitate nici în volum.
Mirajul adevărat
Sincer este una din cele mai bune intrări din serie şi zic asta după ce am stors cât am putut din Valhalla şi recunosc că, după toate XYZ ore de joc, multe din chestiile pe care le-am făcut au fost o povară acolo. Aici totul este plăcut, se simte mai natural. Se simte că un joc, nu că ceva ce trebuie să fac. Nu m-am simţit obligat de nimic din jurul meu, nici de puncte nici de indicatoare nici de nimic să mă abat prea mult de la ce făceam decât, în cel mai pur stil Assassin’s Creed să sincronizez acele Viewpoint-uri pe care trebuie să te urci. Nu sunt foarte mari, nu sunt foarte grele şi nu reprezintă decât un mic stop din drumul tău iar răsplata lor, în afară de fast travel sunt că îţi dezvăluie din ce în ce mai mult din harta dar şi noi oportunităţi de acţiune.
Este o experienţă educativă cum rareori se întâmplă în jocuri iar dacă stai să explorezi bine şi să activezi anumite chestii prin lume, tot ce se transfera în CODEX se poate citi şi este o lecţie de istorie impresionantă de descoperit în spatele acestui joc şi acestei părţi ale lumii despre care nu se vorbeşte suficient, cel puţin la noi în Occident. Cumva Ubisoft a reuşit să facă şi jocul distractiv, să ducă gameplay-ul la ceva mă simplu şi mai eficient şi să îl facă şi o unealtă educativă plină de detalii şi de aspecte istorice fenomenal de bine cercetate şi implementate..
Assassin’s Creed Mirage va sosi pe PC (Steam, Epic Games), PlayStation 5, Xbox Series X, Nintendo Switch din 5 octombrie 2023.