Cred că nu faptul că este un joc simplu, ca grafică, ușurel, un walking simulator, m-a făcut să aleg Two Falls, ci mesajul foarte puternic. Este un joc care nu se dă la o parte când vine vorba despre un moment nedrept al istoriei, exterminarea nativilor amerindieni.
În Statele Unite ale Americii se sărbătorește Luna Patrimoniului Nativilor Americani, iar cel de la Unrealiable Narrators au venit cu un joc tribut acestei ceremonii, pentru că oferă o perspectivă dureroasă și realistă a istoriei Primelor Națiuni din Canada.
Și jocul e făcut ca la carte, mă refer la voice-acting, pentru că am căutat și am aflat că toți cei implicați sunt din zona popoarelor indigene, scriitoarea jocului, de exemplu, Isabelle Picard, a stat de vorbă cu cei de la Biroul Nionwentsio, care se ocupă și de amerindieni.
O narațiune la persoana I
Two Falls (Nishu Takuatshina) reprezintă o experiență narativă făcută la persoana I, iar contextul istoric îl afli din primele scene, coloniștii francezi și primele națiuni din Canada. Și pentru a apropia și a înțelege din cele două perspective, creatorii jocului îți oferă șansa să joci alternativ cu Maikan, un tânăr indian innu, și Jeanne, o tânără venită din Franța, care a naufragiat pe coasta Canadei.
Jocul vă va duce cu gândul la What Remains of Edith Finch sau la mult mai cunoscutul Firewatch, cel puțin cu ultimul seamănă leit și ca design. Când joci cu Maikan, de exemplu, ai impresia că ești în Firewatch, doar cu niște sute de ani în urmă. Jocul arată foarte bine vizual, chiar dacă încă nu este optimizat cum trebuie, adică apar niște porțiuni albe, dubioase, din când în când, deci un patch să sperăm că le va rezolva. Dar e vibrant, culori superbe, văzute prin ochii lui Maikan. Când treceți pe Jeanne, în ochii fetei din Franța pădurea devine gri, întunecată, sumbră și cu pericole și amenințări la tot pasul. Aici, nota 10 pentru designeri, pentru că apare dualismul și perspectivele fiecărui protagonist în relația pe care o au cu locul.
Credință versus natură
La fel ca în Firewatch, că nu mă pot gândi la alt joc, narațiunea este modelată în funcție de opțiunile de dialog, adică orice discuție are două variante de răspuns, care vor influența oamenii și mediul din joc. Și mi-a plăcut că nu există cronometru, să te grăbești, citești atent, te gândești și -am simțit mult mai bine, nu constrâns să dau repede un răspuns, de parcă mi-ar fi luat cineva căpățâna. Și am observat că deciziile luate nu influențează rezultatul final al poveștii, ci doar modelează personalitățile celor două personaje, Jeanne și Maikan.
Să vă dau și un exemplu, Jeanne găsește la începutul jocului o biblie, pe malul unde a naufragiat nava franceză, și de aici începe o bătălie lăuntrică despre credință, ori dogmatică sau spre o religie mai libertină. Și tot timpul va vorbi despre credință, în clipele grele va da vina pe Dumnezeu, că merită mai mult, că de aceea ține biblia cu ea, că divinitatea o va ajuta. Și se întreabă tot timpul, își pune la îndoială credința, dar se consultă cu cățelușul Capitaine.
Maikan vine dintr-o lume primitivă, el merge mult pe natură, care îi oferă totul și cu cât o cunoaște mai bine, cu atât este mai stăpân pe situație și nu prea are încredere în francezi, deși face tot posibilul să-I ajute.
Sunt oamenii atât de complicați?
Lumea din Two Falls este un dark souls al umanității, personaje foarte complicate, dure, lipsite de compasiune, pline de cruzime, plus apariția șobolanilor, care aduc boli din Europa, în special ciuma. Maikan se uită la ei ca la niște ființe drăgălașe, fără teamă de oameni, de exemplu, pe când europenii sunt scârbiți de șobolani, deși trăiesc cu ei. De exemplu, Jeanne este ajutată de un comerciant francez de blănuri, Pierre, care știe și dialectul innu, iar el se oferă să o ajute pe Jeanne să ajungă în Quebec. La început, ai impresia că vrea să-I facă rău, e atât de bine făcut, că nu știi dacă să ai încredere în el sau să fugi.
Deși, tare ciudat, cu timpul veți vedea că Pierre e atașat din minutul 2 de Jeanne, foarte preocupat să o escorteze în siguranță, plătește cu prețul unor răni, dar nu vă mai dau spoilere. Ajunge să îl cunoască pe Maikan, e interesat și tare curios să afle despre cultura populației indigene, dar apoi vine cu niște prejudecăți, de zici că e ultimul rasist de pe pământ. E dubios, sincer, bipolar construit. Da, cam toate personajele au chestia asta de dualitate similară, adică orice personaj pare dubios, ești suspicios, nu știi cum și pe unde să-I iei.
două personaje superb conturate în acest minunat joc
Mai este și Tehonwastasta, un traducător Wenhat, foarte înțelept, care tratează între coloniștii francezi și innu, care ține legătura cu avanposturile coloniale, și care încearcă să apropie cele două civilizații. Și aici se face o treabă superbă, am aflat că Maikan este interpretat de un Wendat 100%, iar Tehonwastasta este interpretat de o voce mohawk. Poate de aceea, cei doi sunt atât de convingători și rămâi cu gândul la ei, ca niște lideri, ca două personaje superb conturate în acest minunat joc.
Întrebările existențiale…
Jocul are un impact emoțional puternic, vine cu celebrele întrebări existențiale, cum vindecăm trecutul, de ce au plătit oameni până la exterminarea rasei lor, aproape, doar pentru că preoții europeni au vrut să colonizeze religios întreaga planetă? Când s-a produs ruptura încrederii în oameni? De ce dăunăm atât de mult? De ce sunt oamenii atât de jigodii? Cam asta reușesc cei de la Unreliable Narrators, să scoată în evidență problemele profunde ale umanității, prin ochii unui amerindian și prin sufletul unei tinere din Franța, care se încredințează religiei. Dar e bine? Jocul oferă o imagine complicată din istoria tragică a Canadei și chiar dacă nu avem o poveste dulceagă, Two Falls te umple de compasiune, de emoție. Un joc cu un design vizual puternic, cu o muzică încântătoare, cu o poveste diferită, curajoasă, care merită toți banii din lume.
Two Falls este distribuit în România prin intermediul celor de la Unreliable Narrators. Jocul este disponibil din 8 noiembrie 2024 pe PlayStation 5, Xbox Series S|X, PC (Steam, Epic Games).
- Gen: Aventură
- Lansare: 8.11.2024
- Studio: Unreliable Narrators, Indie Asylum
- Distribuitor: Unreliable Narrators, Unreliable Narrators Games
- Platforme: PlayStation 5, Xbox Series S|X, PC (Steam, Epic Games)
- Clasificare: 3+
- Sistem de testare: PC, CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D/ GPU: Nvidia GeForce RTX 4080/ RAM: 32GB/ TV-Monitor: Samsung LC34G55T + controller Xbox One Series X
- Sinopsis: Explorează sălbăticia canadiană a secolului al XVII-lea în Two Falls (Nishu Takuatshina), o experiență narativă de explorare 3D, liniară. Trăiește aventurile împletite ale lui Jeanne, o femeie franceză naufragiată ce traversează Atlanticul cu speranța unui nou început, și ale lui Maïkan, un tânăr vânător Innu care încearcă să descopere ce tulbură pădurea sa natală, pământul strămoșilor săi. Alegerile tale modelează trăsăturile protagoniștilor, așa că ia fiecare decizie cu inima.