Ascultă acest articol


De mic am avut o pasiune pentru citit. Am început cu lecturile pentru copii și cu trecerea timpului am ajuns să citesc opere complexe, precum Divina Comedie a lui Dante Alighieri sau Călătorie spre Soare-Apune a lui Wu Cheng’en. De-a lungul anilor mi-am dorit ca multe din operele pe care le citeam să treacă dincolo de mediul în care au fost concepute, iar unele au reușit, fie prin adaptări pe marile ecrane (cum a fost cazul pentru franciza Harry Potter a lui J.K. Rowling), pe micile ecrane (Cântec de gheață și foc de George R.R. Martin, care a fost adaptată sub titlul primei cărți de către HBO – Game of Thrones) sau chiar animații (cel mai faimos exemplu este Pinocchio din 1940 de la Walt Disney, animație ce se bazează pe vestita carte a lui Carlo Collodi – Aventurile lui Pinocchio). Nu neg faptul că mi-am dorit ca unele din ele să fie adaptate și în jocuri video, iar unele au avut adaptări excelente, precum S.T.A.L.K.E.R ce se inspiră din Picnic la marginea drumului de Arkadi și Boris Strugațki sau seria METRO ce se bazează pe cărțile vestite ale lui Dmitri Gluhovski. Însă ce m-ar fi bucurat cu adevărat când eram mic copil ar fi fost să am parte de un joc care să reprezinte puterea adevărată a unei cărți, de a inspira și de a da frâu liber imaginației. Norocul meu, dacă îl pot numi așa, a venit cu 26 de ani mai târziu sub forma titlului The Plucky Squire dezvoltat de către All Possible Futures și distribuit de Devolver Digital. Dar mai bine mai târziu decât niciodată!

Deci, ce este The Plucky Squire și de ce îl laud? Jocul creat de micuțul studio indie din Australia este unul din cele mai adorabile titluri pe care le-am jucat în ultimii ani. Acesta a fost creat de către veteranii industriei, Jonathan Biddle și James Turner, care au lucrat în trecut pe proiecte mari precum câteva jocuri din franciza principală Pokémon, The Swords of Ditto, Fluidity/Hydroventure și Stealth Inc. Experiența lor profesională se simte în acest micuț proiect indie, care are atât o premisă superbă cât și o direcție artistică memorabilă. Dar hai să terminăm cu laudele și să trecem direct la recenzie. Așa cum v-am obișnuit, începem cu povestea.

A fost odată can povești…

A fost ca niciodată, Din rude mari împărătești,

O prea frumoasă… idee. Motivul de ce nu am continuat strofă vestită a lui Eminescu este din cauză că personajul principal nu este o fată, dar să revenim la subiect. Ideea de bază a creației a fost să permită jucătorilor ceea ce am descris mai sus: să experimenteze o carte într-un mediu interactiv (iar aici nu mă refer la cărțile din seria Choose Your Own Adventure). Premisa din The Plucky Squire este una destul de simplă, deoarece cartea pe care o experimentăm pe propria piele este una de povești de copii. Ca orice creație din acest gen literar, are o poveste simplă unde protagonistul biruiește marele rău după ce trece prin mai multe provocări ce-l vor ajuta să se dezvolte.

Cum firul narativ este cel stabilit mai sus, rămâne doar să prezentăm personajele. Protagonistul nostru este micuțul cavaler Jot, un protagonist tipic, iubit de toate personajele pe care le întâlnește pe decursul misiunii sale sacre, ce este un veritabil scriitor și bard. Acesta seamănă cu Link din franciza The Legend of Zelda la înfățișare, cu anumite schimbări pentru a nu invoca furia departamentului juridic de la vestita companie din Kyoto. El este ajutat de către prietenii săi: vrăjitoarea de culori Violet, toboșarul căpcăun Trash, vrăjitorul excentric (și DJ renumit) Moonbeard și micuțul șoricel Pip. Iar în rolul marelui antagonist este vrăjitorul birocrației, Humgrump. Aceștia au avut până la momentul acțiunii din joc nenumărate aventuri, pe decursul mai multor cărți. Acest aspect este menționat încă de la început și se pune destul de mult accent pe faptul că Jot și prietenii săi fac parte dintr-o franciză destul de profitabilă cu tot felul de bunuri licențiate.

Povestea din cartea curentă are loc pe tărâmul Mojo, unde Jot este rugat de către Moonbeard (ce pare a fi o combinație interesantă între Merlin din legendele arthuriene și Gandalf din universul Middle-Earth a lui J.R.R. Tolkien) să îi aducă niște ceară de la Muntele Albinelor, ca acesta să fabrice un vinil. De la această mică rugăminte pornește o aventură epică ce îl va pune pe Jot față în față cu antagonistul cel mare, Humgrump, care a descoperit un adevăr absolut ce va schimba radical firul narativ. Acest adevăr este legat de însuși natura sa, de personaj de poveste și de destinul său de a fi mereu învins de către protagonist. Precum veritabilul Odin al mitologiei Nordice, Humgrump alege să își sfideze soarta și cu ajutorul unei noi tip de magie, denumită meta-magie, acesta reușește să facă imposibilul. Nu, nu reușește să îl învingă sau să îl nimicească pe Jot, dar îl elimină din carte. Mai precis, Humgrump reușește să îl scoată pe Jot din carte și să îl transporte în lumea „reală”. Protagonistul astfel descoperă că este un personaj într-o serie populară de cărți de copii și că se află în camera unui copil de 5 ani ce îl adoră. Astfel pornește micuțul cavaler în cea mai mare aventură a sa pentru a-l opri pe nefastul vrăjitor și a reveni în carte!

Un cer de jocuri dedesubt,

Deasupra-i cer de titluri – Părea un fulger nentrerupt

Rătăcitor prin ele. Și ce mai rătăcea The Plucky Squire prin marea de creații a anului 2024, căutând un gen pe care să-l urmeze. La bază jocul se inspiră mult din primele titluri ale francizei The Legend of Zelda, având o perspectivă top-down, un protagonist ce nu vorbește și este împărțit în 2 secțiuni: de explorare și de luptă. În loc de temnițele ce au ajuns să definească seria celor de la Nintendo, jocul dezvoltat de All Possible Futures are câteva peșteri, fiecare cu puzzle-uri demne de Hyrule. Și că tot am menționat locul de unde vine Link, protagonistul din The Plucky Squire are 4 atacuri asemănătoare cu cele ale cavalerului aflat în slujba prințesei Zelda: un atac simplu, un atac circular, un atac aerian și un atac la depărtare. În sine luptele nu sunt complicate, deoarece majoritatea inamicilor sunt răpuși în 2-3 lovituri (cu condiția ca jucătorul să investească în abilitățile menționate mai devreme). Motivul de ce bătăile nu sunt complicate este datorită naturii jocului. Acesta își dorește a fi un joc de copii, iar pentru a le permite micuților să îl termine, nu trebuie să necesite dibăcia și reflexele din Elden Ring. Însă, asta nu înseamnă că titlul este neapărat simplu. Chiar de The Plucky Squire este destul de simplu la capitolul de luptă, acesta compensează la cel al puzzle-urilor.

Provocările pe care le-au pregătit dezvoltatorii sunt inventive și se folosesc pe deplin de mediul în care are loc acțiunea. Jot trebuie să se folosească de tot ceea ce are la dispoziție atât în carte cât și pe birou pentru a ajunge la capitolul final. Deși există puzzle-uri simple, precum găsirea unei chei pentru a deschide o ușă încuiată, există și puzzle-uri mai complexe, ce necesită schimbarea cuvintelor ce descriu mediul înconjurător. Prin această acțiune vom găsi soluții inedite la provocările pregătite de către cei de la All Possible Futures. Un exemplu pe care vi-l pot da: pentru a avansa povestea am fost nevoit să trec un râu, însă podul era surpat. Soluția pe care am găsit-o a fost una drăguță, deoarece am mers câteva pagini de carte în urmă și am „împrumutat” un cuvânt dintr-o secțiune anterioară pentru a-l aduce la pagina la care mă aflam. Aici am înlocuit adjectivul „mic” din propoziția „pe lac se afla un nufăr mic” cu cuvântul „mare”. Ca atare, nufărul a devenit cât râul de lat și mi-a permis să trec pe malul celălalt pentru a avansa povestea. Dar acest mod de a interacționa cu cartea nu este singurul fel în care jucătorul găsește soluții la cele mai grele provocări.

Fiecare nivel este împărțit în două secțiuni: cartea și biroul băiețelului. Parcurgerea amândurora este necesară, deoarece Humgrump va face tot posibilul să îl blocheze pe micuțul cavaler, iar singurul mod de a înlătura obstacolele vrăjitorului cel rău este cu ajutorul abilităților sau obiectelor obținute de pe biroul băiețelului. Astfel, Jot învață cum să manipuleze cartea sau să influențeze povestea pentru redresarea acesteia. Fiecare escapadă vine cu noi oportunități pentru cei mici, deoarece acestea sunt un veritabil tour de force al mediului jocurilor video. Fiecare secțiune din „realitate” va reprezenta un alt gen de joc, de la un Bullet Hell la RPG sau Rythm, dezvoltatorii reușesc să prezinte o bună parte din diferitele genuri principale celor mici, în speranța de a aprinde flacăra curiozității. Desigur, din cauza varietății, nu toate sunt reușite. La final de joc este o secțiune de Stealth forțată, ce va testa îndemânarea jucătorului lăsat fără nici o abilitate sau armă. Deși nu durează mult, aceasta poate deveni repetitivă și extenuantă foarte rapid datorită faptului că orice mică greșeală îl va trimite pe micuțul cavaler la începutul secțiunii.

Vrei poate-n faptă să arăți

Dreptate și tărie? Ți-aș da pământul în bucăți

Să-l faci împărăție. Cel mai memorabil aspect al jocului este cel vizual. Dezvoltatorii au reușit să dea o identitate inconfundabilă acestui titlu adorabil. Secțiunile din carte par a fi desprinse din cele mai frumoase cărți de povești pentru copii, iar aspectul estetic își câștigă locul bine meritat alături de cărțile desenate lui Dr. Seus (pe numele său adevărat Theodor Seuss Geisel). Însă stilul nu este menținut pe întregul jocului, acesta suferind schimbări majore în funcție de nivel, trecând de la ceva asemănător cărților de joc din Magic: The Gathering sau la estetica desenelor animate de duminică dimineața. Din păcate identitatea vizuală nu reușește să atingă aceleași cote memorabile în lumea „reală” 3D, deoarece protagonistul și inamicii săi par a fi nefinisați sau că au fost cumpărați direct din magazinul de asset-uri Unreal. În pofida acestui aspect, jocul reușește să își câștige locul printre cele mai memorabile jocuri indie ale anului 2024, iar acest lucru se datorează în parte prestației lui Philip Bretherton, ce are rolul de narator al poveștii. Interjecțiile acestuia reușesc să mențină magia atunci când grafica lasă de dorit. Fiind un joc de copii, titlul celor de la All Possible Futures vine cu multe opțiuni de accesibilitate, pentru a permite oricărui jucător să se bucure de acesta, indiferent de vârstă sau de experiența pe care o are cu mediul. Pentru începători și cei micuți există opțiunea de Story Mode, ce permite personalizarea experienței cu opțiuni precum sărituri automate sau invincibilitate, iar pentru cei care nu doresc să aibă vreun ajutor există Modul Adventure, ce este jocul așa cum a fost el conceput inițial.

Are șanse The Plucky Squire să fie jocul anului 2024?

Are șanse The Plucky Squire să fie jocul anului 2024? Cu siguranță nu. Are șanse să fie jocul indie al anului 2024? Tot nu, deoarece competiția este una puternica (Animal Well, Balatro). Dar nu trebuie să ne rezumăm doar la nominalizări și premii. Jocurile video trebuie să fie în primul rând distractive, iar The Plucky Squire reușește cu brio acest lucru. Astfel, micuțul titlu indie reușește să devină unul din jocurile cele mai distractive ale anului.

The Plucky Squire este disponibil din 17 septembrie 2024 pe PlayStation 4 și 5, Xbox Series S/X, Nintendo Switch și PC prin intermediul platformei Steam. Jocul poate fi accesat pe platforma PlayStation prin intermediul abonamentului PS Plus.

  • Gen: Adventure
  • Lansare: 17.09.2024
  • Studio: All Possible Futures
  • Distribuitor: Devolver Digital
  • Platforme: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PC (Steam), Nintendo Switch
  • Clasificare: 7
  • Sistem de testare: PlayStation 5
  • Sinopsis: Intră într-o lume magică a aventurii alături de Jot și prietenii săi în The Plucky Squire! Personajele din cartea de povești ies acum din paginile cărții și explorează o lume tridimensională plină de surprize și provocări.

În joc, Jot și prietenii săi sar între două lumi: tărâmul 2D dintre paginile cărții de povești și realitatea 3D din afara cărții. Pentru a-și salva prietenii și a restabili finalul fericit al cărții, ei trebuie să-și croiască drum prin diverse provocări și aventuri în această aventură de acțiune captivantă.

Povestea ia o întorsătură neașteptată atunci când maleficul Humgrump își dă seama că este marele răufăcător al cărții și descoperă că este sortit să piardă de fiecare dată în fața binelui. Neînfricat, el pătrunde în poveste și îl împinge pe Jot afară din carte, schimbând cursul poveștii. Jot trebuie acum să facă față unor provocări fără precedent pentru a învinge forțele întunecate ale lui Humgrump și a-și salva prietenii.

Sari între lumile 2D și 3D în această aventură fermecătoare și captivantă! Rezolvă puzzle-uri, luptă cu bursuci, zboară cu jetpack-uri și bucură-te de o serie de mini-provocări încântătoare și adesea surprinzătoare. Devino eroul unei cărți de povești vii și trăiește emoția unei povești al cărei deznodământ depinde de tine!

Cufundă-te în lumea încântătoare a Scutierului Norocos, unde fiecare pagină dezvăluie o nouă aventură!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.