Ascultă acest articol


Cred că cea mai bună serie de tipul Run & Gun din istoria gaming-ului rămâne Metal Slug, de departe, asta pentru că oamenii de la SNK s-au autodepășit la vremea respectivă, la începutul anilor ’90, mai exact. Ce avea în plus față de alte jocuri? În primul rând pixel-art-ul extrem de bine detaliat, animațiile erau super fluide, de parcă erai într-un desen animat și controlai animația. Era destul de dificil, de la Metal Slug până la al 7-lea joc, plus un Metal Slug XX, lansat în 2009. S-au mai încercat câteva porturi, pe telefoane mobile, găseai peste tot. Eu le joc pe arcade machine, acasă, amintindu-mi de vremurile când plăteam la mașinile arcade din Player, din Craiova, sau când mergeam la mare. Țin minte că Metal Slug 4 l-am terminat cu o singură fisă și se strânsese lume în jurul meu ca la circul Globus, dar n-am ajuns legendă, cum mai scriu ăștia prin social media: you are a real legend if you’ve played this game. Nu doar că l-am jucat, dar l-am terminat, tot nu mă văd la legendă, poate la legenda de pe hartă.

Hai să încercăm și varianta tactică

Acum vreo 3-4 ani se anunțase din partea celor de la Leikir Studio că o să apară un nou Metal Slug, varianta Tactics. L-am tot așteptat, că am și uitat de apariția lui. Atâtea jocuri, atâtea titluri, că la un moment dat uiți și ce ai jucat. Și produsul final l-am încercat pe Nintendo Switch, deși el este și pe PC, PS sau Xbox. Este un joc de strategie foarte bun, aș zice excelent, dacă nu m-aș fi întâlnit cu câteva bug-uri vizuale sau mai bine spus cu câteva idei absurde. Dacă-l joci pe un Switch Lite, așa cum am încercat eu, inițial, nu vezi aproape nimic, scrisul este vizibil doar la lupă și animațiile sunt greu de observat, așa că am mutat pe TV Switch-ul clasic.

Povestea e clasică, dacă sunteți fani ai seriei Metal Slug, armata luptă împotriva generalului Morden și a rebelilor săi. În Tactics, puteți juca și cu Fio, Eri, Tarma, inclusiv Nadia și Trevor din al 4-lea joc, trio-ul Clark, Ralf și Leona din 6, 7 și XX, plus toate personajele întâlnite în jocurile francizei de la SNK. Adică se simte ca un joc care respectă complet franciza, care ia din fiecare joc câte ceva, plus animațiile, plus grafica pixel-art nemaipomenită.

se simte ca un joc care respectă complet franciza

Povestea e simplă, fără dialoguri obositoare, sunt scurte, iar după cum bine știți, un Run & Gun, fie el și tactic, precum Metal Slug, nu s-a obosit cu povești întortocheate sau conspirații despre 5G sau memoria apei. Cu cât avansați în joc, cu cât obțineți achievement-uri, unele dialoguri se vor debloca.

Dacă ar fi să revenim la schimbarea de optică, acum jocul se bazează pe o mecanică de tipul turn based, adică pe mutări, ca la Șah, Go, Nu te supăra frate etc. Fiecare misiune te ghidează, pleci cu echipa, ajungi pe o hartă, într-un câmp izometric și te folosești de arme, de abilități, să dai de pământ cu dușmanii: “I don’t need the dușmani in Turkey”, cum zicea Șumudică. Obiectivele variază, adică trebuie să deplasați unități NPC în anumite baze, apar și misiuni secundare prin care achiziționați armament.

20-30 de minute pentru a goli o hartă

Misiunile nu sunt foarte mari, cam 20-30 de minute, unele pot fi chiar sub 10 minute, depinde cum vă mișcați, iar jocul începe să dea dependență, că hai să vedem și misiunea următoare, hai să devenim mai puternici, hai să mai băgăm două sarmale și trei salate boeuf, că ambulanța întârzie, și uite așa s-au dus 6-7 ore.

Apropo, misiunile nu sunt ușoare, dacă nu sunteți inițiați în jocurile de tip turn-based, atunci veți simți că inamicii sunt inteligenți, că dacă ești descoperit și nu folosești obstacole, ești gata instant. Cantitatea de HP este limitată, iar jocul te pune de multe ori la încercare, te pune în situația de a-ți salva colegii, să gândești cât mai puține mutări, pentru a nu suferi.

Putem spune că aici intervine și ideea de Run & Gun, pe parte tactică, ca un șah blitz, adică nu trebuie să o lălăi, să încerci mutări complexe, ci doar să închei cât mai repede. Apropo, foarte multe dintre abilitățile voastre vor fi puse în evidență în funcție de mutările pe care le veți efectua. Cu o așa abordare e clar că trebuie să schimbi strategia la fiecare tură, pe fiecare hartă, adică nu merge să joci la fel, liniar. E foarte bine să vă folosiți și de atacurile sincronizate, care aduc daune suplimentare inamicilor. Și în funcție de personajul ales, abilitățile sunt diverse. Îmi place că jocul Metal Slug Tactics nu este doar o bucată de nostalgie, vine cu idei de roguelite, pentru că la început alegi dintre 3 personaje și echipamentul lor, fiecare echipament are un set de arme principale și secundare, plus niște abilități, pe care le dezvolți odată cu creșterea în nivel.

Poate vei eșua la un moment dat, de fapt, îți garantez că vei eșua de multe ori, dar aici este cheia, alegi tot timpul calea cea mai bună, o iei de la capăt și știi ce greșeli să eviți. Jocul te lasă să alegi, să gândești, să te dezvolți, oferă stimulente la tot pasul. E nasol că dacă ai eșuat, trebuie să o iei de la capăt și dacă nu ai răbdare, dar mai ales timp, e posibil să-l lași baltă. Până la urmă, nu e mare brânză, eliberezi una dintre cele 3 regiuni, apoi îl învingi pe Morden în baza lui. Odată câștigată lupta, te întorci la unitate, la cazarmă, cum vreți voi să-i ziceți, și te dezvolți, investești în arme, în sarmale, în salate boeuf, shaorme și alte cele. Chiar și-n cozonaci. Scuzați-ne, dar e sezonul, așa că nu ne putem abține. Cum vă spuneam, o mare parte a experienței este să jucați și să rejucați, pentru recompense mai mari.

Grafica? Bună, dar nu pentru Switch Lite

Eu zic să încercați pe PC jocul sau pe consolele PS ori Xbox, pe Switch merge, dar pe TV sau pe un clasic sau OLED, nicidecum pe un Lite, așa cum am început eu. Nu se vede mai nimic, textele sunt degeaba. Ok, animația și pixel-art-ul sunt la nivel înalt, foarte bine lustruite, se mișcă fluid, iar la animații s-a lucrat intens, respectându-se și originalul francizei. Sunt câteva chestii nefinisate, la boss-fights, locuri care te dezorientează, dar na, nu aș zice că este un joc perfect, ci doar unul bun pentru ceea ce oferă. Poate că se putea mai mult conținut suplimentar, un mod prin care să-i primească pe începători, așa este doar un joc făcut pentru cunoscători, pentru fanii seriei și nu știm cât de mulți mai sunt astăzi. Este un joc provocator, cu misiuni scurte, cu HP limitat, dar e foarte bine realizate. Cred că undeva în 15-16 ore îl încheiați, dacă vreți să treceți prin jocul propriu-zis și nu sunteți disperați să platinați, atunci aveți nevoie de vreo 25 de ore, poate chiar 30.

Metal Slug Tactics nu revoluționează cu nimic jocurile de strategie, de tipul turn-based, iar pentru cei super experimentați ar fi floare la ureche sau o plimbare prin parc, dar nu pe vremea asta. Însă, simplitatea lui, ADN-ul de Run & Gun, nostalgia fac din Metal Slug Tactics un titlu distractiv, armonios, te bucuri de fiecare moment și vei constata că n-ai greșit atunci când l-ai luat, mai ales că este ieftin.

Metal Slug Tactics este disponibil din 5 noiembrie 2024 pe Microsoft Windows (Steam), PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox Series S|X, Xbox One.

  • Gen: Actiune, Strategie, Role-playing, Arcade
  • Lansare: 5 noiembrie 2024
  • Studio: Leikir Studio, DotEmu
  • Distribuitor: DotEmu
  • Platforme: Microsoft Windows (Steam), PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox Series S|X, Xbox One
  • Clasificare: Everyone 10+
  • Sistem de testare: Nintendo Switch și Nintendo Switch Lite
  • Sinopsis: “Metal Slug Tactics aduce farmecul exploziv și distracția nostalgică a seriei cult METAL SLUG în lumea jocurilor tactice. Pregătește-te pentru o experiență intensă care combină ce este mai bun din ambele lumi: acțiunea clasică arcade și emoțiile tactice de tip roguelite. Intră în zona de luptă și retrăiește nostalgia METAL SLUG într-un mod complet nou!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.