Regele Desculț (Teatru) – Recenzie

"„Regele Desculț” este o dovadă a potențialului artistic extraordinar al echipei de actori care și-au asumat acest maraton artistic, sub bagheta și viziunea de excepție a regizorului și actorului Vasile Toma."

0
732
Ascultă acest articol


Pe 25 ianuarie 2025, la Teatrul In Culise a fost premiera spectacolului „Regele Desculț”. Azi avem și primele impresii, urmează și altele. Mulțumim tuturor celor prezenți în sală, le mulțumim pentru prezență, și mai ales pentru aplauze.

Cronică Spectacol „Regele Desculț”

„Spectacolul „Regele Desculț”, regizat de Vasile Toma și având la bază o adaptare dramatică de Constantin Venerus Popa, reprezintă o reușită artistică ce surprinde complexitatea universului gogolian într-o manieră inovatoare și tulburătoare.

Premiera sa din 25 ianuarie 2025, desfășurată la Teatrul „În Culise”, a oferit publicului o experiență memorabilă, aplauzele frenetice de la final fiind o confirmare a impactului profund al acestei producții.

Pornind de la una din cele mai cunoscute nuvele ale lui N.V. Gogol – „Însemnările unui Nebun”, și cu momente din alte două nuvele, „Mantaua” și „Nasul” – spectacolul reușește să fuzioneze aceste povești aparent disparate într-un ansamblu dramatic unic.

Adaptarea lui Constantin Venerus Popa integrează momente cheie din cele trei texte, explorând teme precum alienarea, obsesia puterii, absurdul social și fragilitatea umană. Regia lui Vasile Toma aduce o viziune poetică și viscerală, balansând cu finețe tragicul și grotescul.

Un protagonist memorabil

Ion Grosu, într-o interpretare magistrală a personajului „Nebunul”, poartă spectacolul pe umerii săi, oferind o performanță plină de nuanțe. Nebunul său este o figură tragicomică, prinsă între iluziile grandorii și suferința unei existențe mizere.

Grosu reușește să transforme un personaj caricatural într-un om profund, cu care publicul empatizează și se identifică. Monologurile sale, livrate cu o intensitate emoțională copleșitoare, reprezintă punctele culminante ale spectacolului.

Distribuția, pilon al universului dramatic

Raluca Jugănaru impresionează prin flexibilitatea sa actoricească, dăruind viață dublului rol al lui Meggy, cățelușa fidelă, și Sophie, iubirea imposibilă a Nebunului. Prin prezența sa scenică și abilitatea de a trece de la comedie la tragedie într-o clipă, Raluca Jugănaru oferă o dimensiune aparte spectacolului.

Magda Băcescu oferă o performanță subtilă în rolul Mavrei, femeia care, deși aparent marginală, devine o ancoră de umanitate pentru Nebun. Relația lor este prezentată cu delicatețe, iar momentele lor comune sunt de o simplitate dezarmantă, dar pline de semnificație.

Ștefan Apostol, în rolul Șefului de Secție, aduce la viață o figură grotescă și amenințătoare, simbolizând autoritatea absurdă și dezumanizantă. Prezența sa în scenă emană o forță care tensionează întreaga atmosferă și duce totul la alienarea și, într-un final, nefericitul deznodământ al actului teatral ce se desfășoară în fața spectatorilor.

Venerus Popa, în rolul lui Gogol, este un martor omniprezent și o figură simbolică, ghidând spectatorii prin labirintul narativ. Prezența sa aduce un strat metatextual, accentuând legătura dintre autor și personajele sale.

Regia și estetica spectacolului

Vasile Toma construiește un univers scenic care reflectă dualitatea textului gogolian. Decorurile minimaliste sunt populate de obiecte simbolice și elemente suprarealiste.

Un personaj important în acest act teatral (deși o convenție ingenioasă), este cușca în care-și trăiește personajul principal existența în acest univers, creând un spațiu atemporal.

În aceeași măsură, luminile amplifică dramatismul fiecărei scene, alternând între umbre amenințătoare și lumini izbăvitoare.

Ilustrația muzicală realizată de Stelian Muscalu contribuie la atmosfera onirică a spectacolului, însoțind momentele-cheie cu un fundal sonor care potențează emoțiile personajelor.

În aceeași ordine de idei și costumele și scenografia, realizate de Ema Șerban, ajută la imersiunea în universul distorsionat a personajului jucat de Ion Grosu, iar mișcarea scenică, coordonată de Violeta Captari, este elaborată și expresivă, completând povestea prin gesturi și mișcări coregrafice care transcend cuvintele.

Tematică și mesaj

Spectacolul „Regele Desculț” explorează teme adânci, universale și mereu actuale. Alienarea individului într-o societate lipsită de empatie, absurditatea birocrației, fragilitatea identității personale și visul de a evada dintr-o realitate constrângătoare sunt doar câteva dintre subiectele abordate.

Totodată, spectacolul ridică întrebări despre natura nebuniei: este ea o formă de boală sau, dimpotrivă, o cale de a scăpa de convențiile unei lumi absurde?

Receptarea publicului

Premiera a fost primită cu entuziasm de public, aplauzele prelungite de la final fiind o dovadă a emoțiilor stârnite. Spectatorii au fost captivați de complexitatea poveștii, pe tot parcursul piesei parcă tinându-și respirația pentru a nu strica magia și tensiunea momentelor, fiind captivați de jocul actorilor și de estetica spectacolului. Mulți au subliniat unicitatea acestei producții și relevanța tematică în contextul contemporan.

Concluzie

„Regele Desculț” este un spectacol care reușește să transpună într-o manieră originală esența operelor lui N.V. Gogol, aducându-le mai aproape de publicul modern.

Printr-o regie ingenioasă, interpretări actoricești remarcabile și o estetică rafinată, spectacolul nu doar că onorează moștenirea literară a lui Gogol, ci o și reinventează pentru a răspunde frământărilor actuale.

Teatrul „În Culise” a demonstrat încă o dată că este un spațiu al experimentului și al creației autentice.

„Regele Desculț” este o dovadă a potențialului artistic extraordinar al echipei de actori care și-au asumat acest maraton artistic, sub bagheta și viziunea de excepție a regizorului și actorului Vasile Toma.

Este un spectacol care merită văzut, simțit și discutat, fără îndoială, putând deveni una dintre cele mai importante producții teatrale ale anului 2025.”

Pentru cei care nu au ajuns la premiera din 25 ianuarie 2025, avem o veste bună. Pe 9 februarie 2025 și, respectiv, 17 martie a.c., spectacolul se va juca din nou, la Teatrul „În Culise”, respectiv pe scena Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, la Sala Atelier. Biletele pentru aceste spectacole au fost puse deja în vânzare pe site-urile celor două instituții de teatru.

  • Teatrul În Culise: https://teatrulinculise.ro/regele-descult/
  • TNB – Sala Atelier: https://www.bilet.ro/eveniment/regele-descult-15082-48011
  • https://www.tnb.ro/ro/regele-descult

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.