Spider-Man: Far From Home – Recenzie

"Spider-Man: Far From Home" devine un exemplu distractiv de ceea ce am numit "un film de vară".

1
3263

“Departe de casă, Peter trebuie să-şi protejeze prietenii, să salveze lumea, să se ridice la înălţimea unei provocări căreia numai el îi poate face faţă şi să se împace cu destinul său de Spider-Man.”

Regizor: Jon Watts

Scenariu: Chris McKenna

Gen: Acțiune, Aventură, Sci-Fi

Lansare: 5 iulie 2019

Durata: 2h 09min

Studio: Columbia Pictures

Distribuitor: InterCom Film

Tom Holland … Peter Parker / Spider-Man
Samuel L. Jackson … Nick Fury
Jake Gyllenhaal … Quentin Beck / Mysterio
Marisa Tomei … May Parker
Jon Favreau … Happy Hogan
Zendaya … MJ

În Omul păianjen: Departe de casă, Tom Holland revine în rolul super-eroului prietenos din vecini, care după evenimentele din Avengers: Endgame, trebuie să intervină pentru a se opune noilor ameninţări puse în faţa lumii noastre, care s-a schimbat pentru totdeauna. Filmul extinde universul Spider-Man, scoţându-l pe Peter Parker din zona de de confort a casei sale din Queens, New York, pentru a-l trimite în Europa, în ceea ce se presupunea că va fi o vacanţă şcolară – dar care se transformă în cea mai mare provocare şi aventură epică de până acum.

În urma luptei crâncene dintre bine şi rău, luptă pentru care Peter Parker şi toţi prietenii săi au fost readuşi la viaţă, Peter continuă să-şi plângă mentorul, Tony Stark / Iron Man, al cărui sacrificiu eroic a făcut posibilă întoarcerea lui Peter. Oriunde s-ar uita, Peter vede lucruri care-i aduc aminte de Răzbunătorul căzut, contribuind la sentimentul de gravă pierdere pe care-l trăieşte, în timp ce propriile sale fapte eroice îi determină pe ceilalţi să se întrebe dacă nu cumva el va trebui să fie următorul Iron Man.

Peter se simte oarecum îmbărbătat de cuvintele rostite de prietenul lui Tony, Happy Hogan: “Eu nu cred că Tony ar fi făcut ceea ce a făcut dacă n-ar fi ştiut că tu vei fi aici după ce el va fi dispărut.” Dar Happy mai are şi alt mesaj, de data aceasta neplăcut, pentru Peter: Nick Fury îi poartă sâmbetele lui Spider-Man. Peter însă este hotărât să lase deoparte faptele eroice, măcar pentru o vreme. El evită întâlnirea cu Fury – chiar dacă Hogan îl avertizează că “Nu-l vei putea păcăli pe Nick Fury!” – plecând împreună cu prietenii săi, Ned, MJ şi ceilalţi, într-o vacanţă, în Europa.

Dar Fury nu se lasă mai prejos şi împreună cu asociata sa, Maria Hill, el va da de urma lui Peter la Veneţia. Fostul şef al S.H.I.E.L.D. îi spune lui Peter că Spider-Man va trebui să facă faţă unei noi provocări, aceea a Creaturilor celor patru elemente fundamentale: pământul, aerul, apa şi focul. Creaturile monstruoase au scos capul printr-o gaură a universului … după şocul creat de evenimentele din Avengers: Infinity War şi Avengers: Endgame.
Peter îl întâlneşte apoi pe Quentin Beck, un super-erou, care vine de pe o planetă alternativă Pământului şi care e hotărât să pună capăt asaltului acestor creaturi ale elementelor fundamentale. Fury şi Beck, care sunt cunoscuţi şi sub numele de Mysterio, vor să-l atragă pe Spider-Man în luptă, dar aceasta nu-i convine lui Peter, care ar vrea ca alt răzbunător să se ocupe de iminenta ameninţare. Din păcate pentru Peter, ceilalţi răzbunători nu sunt disponibili, aşa încât el va trebui să se alieze cu Beck în lupta ce va avea consecinţe imposibil de prevăzut.

Departe de casă, Peter trebuie să-şi protejeze prietenii, să salveze lumea, să se ridice la înălţimea unei provocări căreia numai el îi poate face faţă şi să se împace cu destinul său de Spider-Man.

Salutare, dragi tovarăși cinefili!

Următoarea recenzie nu conține spoilere pentru Spider-Man: Far From Home, dar, din păcate, dacă sunteți în postura de a nu fi văzut” Avengers: Endgame”, totuși, trebuie să știți că filmul are multe spoilere legate de cum se termină, pentru moment, saga Avengers.

Spider-Man: Far From Home este cel mai bine văzut ca desert la sfârșitul unui meniu de degustare elaborat și over indulgent. Ați mâncat deja șase cursuri, sunteți complet umpluți și fără nici o dispoziție pentru mai multă mâncare, iar apoi vor da proba de gătit cu opt tipuri diferite de dulciuri de casă și bineînțeles că o mâncați și că sunteți chiar mai plin, dar a meritat, deoarece sampler-ul cookie-urilor este uimitor. Cam așa s-ar putea descrie acest film. Filmul pleacă exact la doar două luni după Avengers: Endgame – literalmente cel mai mare film cu supereroi creat vreodată – nu sunt sigur că cineva moare pentru un alt film Marvel. Dar cel pe care l-au produs Marvel și Sony, care dețin drepturile pe ecran mare la Spidey și co-produce filmele sale, este luminos, spumos și dulce. Este un minunat capper pe masa de 23 de feluri care a fost Marvel Cinematic Univers până în prezent.

Este, de asemenea, semnificativ mai mic decât Răzbunătorii: Endgame, cu Spider-Man (Tom Holland), care iese din cartierul său prietenos, cu doar câteva prietene și prieteni. Poate fi numit Far From Home, dar cel puțin metaforic, filmul nu se îndepărtează prea mult de formula Spidey încercată, cu Peter Parker sfâșiat între lucrurile pe care vrea să le facă și lucrurile pe care trebuie să le facă ca rezultat al marilor sale puteri și responsabilități.

Peter Parker se confruntă cu viața de după “Avengers: Endgame” în “Spider-Man: Far From Home”, la fel și Marvel Cinematic Univers în general, dar până la sfârșitul celei mai recente saga, ambii par a fi pregătiți să facă față viitoarelor provocări.

Filmul se deschide cu o expoziție hilară și serios – o montare “în memoriam” pentru Tony Stark și alții care au murit în lupta împotriva lui Thanos, editate, balade pop și imagini de nelicenţiate. Este un mod nebunesc de a face față recentelor evenimente cataclismice ale MCU (vedem membrii trupei care au dispărut în ceea ce în acest film se numește “blip”), chiar dacă jumătate din populație dispare și apoi reapărând cinci ani mai târziu.

Există un conflict total, de înțeles pentru Peter, care se află blocat între dorința de a face această excursie cu prietenii săi (și poate obține un sărut de la MJ) și responsabilitățile sale ca moștenitor al lui Tony Stark, aparent într-o lume în care este foame pentru un “nou” Iron Man. Și când Spider-Man se află într-o luptă alături de foarte puternicul Mysterio (Jake Gyllenhaal), un erou de pe un Pământ paralel, Peter crede că ar fi găsit o cale de a lăsa pe altcineva să-și asume responsabilitățile de a proteja o planetă post-blip.

Spoiler-fobia împiedică orice discuție ulterioară a complotului, dar cititorii de benzi desenate Spider-Man vor ști că în Mysterio nu trebuie neapărat să aibă încredere. Și în timp ce “Spider-Man: Far From Home” îți oferă partea sa de răsturnări surprinzătoare, filmul ne face să simțim că pentru Spidey e momentul să-și petreacă timpul între bătălii și momentele cu prietenii săi. Filmul se simte adesea ca o comedie fermecătoare de drum pentru adolescenți, dar uneori se transformă într-un film cu supereroi.

ATENȚIE SPOILER!!!

În urma lui Endgame și a morții lui Tony Stark și a câtorva alți răzbunători, cea mai mare responsabilitate a lui Peter este ridicarea ștachetei de supererou în New York. La sfârșitul ultimului film Spidey, Spider-Man: Homecoming, Peter a respins o ofertă de a se alătura Răzbunătorilor și, în schimb, a decis să rămână un erou mic (și un adolescent cu normă întreagă) pentru puțin timp. Cu Tony Stark plecat, Peter nu poate avea nici o opțiune în această chestiune, mai ales când super-spionul Nick Fury (Samuel L. Jackson) are nevoie de ajutorul lui într-o misiune deosebit de periculoasă.

Peter încearcă să-l vite pe Fury luându-și o vacanță în Europa, împreună cu colegii săi Ned (Jacob Batalon), Betty (Angourie Rice) și MJ (Zendaya) – care se va deteriora în timp. Fury îl urmează pe Peter în Veneția și îl atrage în misiunea lui de a opri o grămadă de monștri numiți “Elementals”, cu ajutorul unui erou dintr-o realitate alternativă numit Mysterio (Jake Gyllenhaal).

Deși o mulțime de personaje cheie de sprijin s-au schimbat, Far From Home continuă să exploreze aceleași idei și teme ca Spider-Man: Homecoming – și anume un tânăr care se luptă cu el însuși să-și dea seama care este “calea cea bună” pentru a deveni un adult printr-o varietate de modele de sex masculin. În Homecoming, Peter a fost prins între Tony Stark și Adrian Toomes al lui Michael Keaton, două exemple diferite de ceea ce se poate întâmpla unui om pentru a reuși în afaceri. În Far From Home, Peter devine un răsfățat între atitudinea crescândă a lui Fury și abordarea mult mai susținătoare a lui Mysterio. (El l-a primit și pe cel mai bun prieten al lui Tony, Happy Hogan (Jon Favreau), care este acolo pentru a-l ajuta pe Spidey.)

Regizorul Jon Watts se bucură de așteptările ascendente ale audienței; doar pentru că un personaj arată ca modelul de rol potrivit nu înseamnă neapărat că acesta este așa. În Spider-Verse, ca și în viață, adulții ne dezamăgesc atât de des.

Watts și scenariştii Chris McKenna și Erik Sommers păstrează cea mai mare parte a acestor lucruri subtextuale, pe măsură ce Peter și prietenii lui sunt în vacanță în Europa – Veneția, la Praga, la Berlin și la Londra. Există o lipsă decisivă și oarecum dezamăgitoare de țopăială pe pânza de păianjen. Puterile lui Spider-Man nu sunt neapărat ideale, dintr-o perspectivă cinematică, pentru un loc ca Veneția. Dar Far From Home ar putea fi cel mai amuzant film Spider-Man de până acum, și se construiește frumos, culminând cu o piesă susținută și intensă în și în jurul Turnului Londrei – urmată de ceea ce trebuie să fie cea mai bună scenă post-credit în Marvel Cinematic Univers, în afară de momentul în care Thanos și-a arătat prima dată moaca urâtă purpurie la finalul filmului Avengers.

Nu aș spune neapărat că Holland este cel mai bun Peter Parker, sau Zendaya este cea mai bună MJ. Dar împreună ar putea fi cel mai bun cuplu tânăr conducător din serie. Cu ochii lui mari și copilăroși Holland și Zendaya, fac un cuplu perfect chiar dacă Elementals și Mysterio ocupă o mulțime de cadre, filmul nu uită niciodată de relația lui Peter și MJ. Cele două stele obțin împreună câteva scene excepționale. (Și Favreau și Holland, care fac un alt combo on-screen atrăgător. Mătușa May, Marisa Tomei are nevoie de mai multe scene în următorul film.)

Stan Lee și Steve Ditko au adus de multe ori eroul lor tânăr, idealist, împotriva adulților cinici și lacomi. Multe dintre personajele lui Spidey pot fi văzute ca povești de avertizare pentru Peter Parker – cum ar fi faptul că cele mai multe puteri au apărut în experimentele științifice ce au mers prost; și, ca și Peter, majoritatea au fost străluciți.

Într-un an care este doar pe jumătate, membrii publicului vor fi iertați pentru oboseala de supereroi după “Căpitanul Marvel”, “Shazam!” Și “Avengers: Endgame.” (e aproape știut că nu primim următorul film MCU până în 2020.) dar, cu accent pe comedia bazată pe personaje, pe anxietățile de vârstă și pe luptele existente, care există în locații geografice foarte specifice, scenariștii, Chris McKenna și Erik Sommers și regizorul Jon Watts au sculptat un spațiu Spider-Man, care se simte inconfundabil şi fermecător, în timp ce se potriveşte încă cu structura mai mare a filmelor Marvel. (Ei chiar se joacă cu această structură, și cu tăieturi profunde din istoria MCU, în moduri foarte inteligente.).

Scenariul lui McKenna și Sommers ne duce de la Veneția la Praga și până la Londra și eforturile combinate ale celor care s-au ocupat de imagine Matthew J. Lloyd (“The Kid”) și editori Leigh Folsom Boyd (“Furios 7”) și Dan Lebental – Ant Man and the Wasp “) – plus o armată de artiști VFX – profită din plin de aceste locații, urmărind eroul acrobatic pe măsură ce zboară și prinzând marile ciocniri pe canalele și piețele venețiene și poduri într-un modul în care acestea sunt ușor de gestionat pentru spectatori.

“Spider-Man: Far From Home” devine un exemplu distractiv de ceea ce am numit “un film de vară”. Rămâne, așadar, să mergeți să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Spider-Man: Far From Home va rula la cinema din 5 iulie și este distribuit în România de InterCom Film.