“Varianta lui Matt Reeves de Batman are un stil diferit de alte ecranizări de până acum, mai ales din punct de vedere al atmosferei, totodată oferindu-le ceva familiar cititorilor avizi de benzi desenate.”
Regizor: Matt Reeves
Scenariu: Matt Reeves
Lansare: 25.02.2022
Durata: 2h 55min
Studio: Warner Bros., DC Comics
Clasificare: A.P.13
Distribuitor: Vertical Entertainment
Actori:
Robert Pattinson … Bruce Wayne / The Batman
Zoë Kravitz … Selina Kyle
Jeffrey Wright … Lt. James Gordon
Colin Farrell … Oz / The Penguin
Paul Dano … The Riddler
John Turturro … Carmine Falcone
Andy Serkis … Alfred
Peter Sarsgaard … District Attorney Gil Colson
Sinopsis:
După doi ani de supraveghere a străzilor orașului ca Batman, aducând frică în inimile criminalilor, cel mai cunoscut personaj al universului DC este înfățișat într-o poveste complet diferită, care scoate la iveală secretele ascunse ale familiilor fondatoare ale orașului Gotham. Cu doar doi aliați de încredere – Alfred Pennyworth și Lt. James Gordon – printre rețeaua coruptă a oficialilor și personalităților de profil a orașului, Batman se impune ca întruchiparea răzbunării.
Când un criminal pe nume Riddler vizează elita orașului cu o serie de intrigi sadice, indiciile îl trimit pe Bruce Wayne într-o investigație în lumea interlopă, unde întâlnește personaje precum Catwoman, Pinguinul/Oswald Cobblepot, Edward Nashton și Carmine Falcone. Pe măsură ce dovezile încep să se apropie de casă și planurile răufăcătorului devin clare, Batman trebuie să creeze noi relații pentru a-l demasca pe vinovat, devenind simbolul speranței în orașul Gotham.
Recenzie:
După vizionarea de gală din Cinema City a trebuit să procesez informația din nou: da, chiar am văzut în sfârșit The Batman, după ani de așteptare. E aici și e tot ce îmi doream să fie. Sau exact cum observă și Penguin în trailer,
You’re everything they say, ain’t ya?
Varianta lui Matt Reeves de Batman are un stil diferit de alte ecranizări de până acum, mai ales din punct de vedere al atmosferei, totodată oferindu-le ceva familiar cititorilor avizi de benzi desenate. Noul Batman nu doar împarte pumni și picioare răufăcătorilor, ci este și un detectiv pe cinste. Peste jumătate din acțiunea filmului se petrece ca un thriller polițist, fără să umbrească nici scenele captivante de acțiune supereroică palpitantă.
The Batman, cam în linie cu The Dark Knight, nu este un film cu supereroi obișnuit. Nu conține nimic prea bombastic în acțiunea sa, sau umorul obligatoriu. Este un film polițist noir în toată splendoarea, care se întâmplă într-un univers inspirat de cel al benzilor desenate DC. Nu aș tăia nici o secundă din cele 3 ore de film. Probabil că cinefilii care plătesc de obicei bilet pentru acțiune non-stop vor fi plictisiți de părțile detectiviste. Însă fix latura detectivă a lui Batman a lipsit aproape complet în alte ecranizări și fac deliciul acestei versiuni. Și asta nu înseamnă că efectele speciale sau luptele sunt diminuate. Luptele corp la corp sunt fascinante mai ales datorită experienței încă reduse a tânărului Batman, cu puține gadget-uri la îndemână. Și acea urmărire a Pinguinului promisă în trailer? Este absolut demențială.
Ploiosul Gotham City are o identitate proprie, cum nu am mai văzut de la filmele lui Tim Burton, însă cât se poate de aproape de realitate în același timp. Pe timp de ziuă orașul nu este cu mult mai vesel decât e noaptea. Atmosfera sumbră și apăsătoare rar are pauze de cer senin. Sunt convins acum că Matt Reeves adoră filmele care l-au făcut pe regizorul David Fincher renumit, cu precădere Se7en. Locotenentul Gordon lucrează îndeaproape cu misteriosul Batman la rezolvarea puzzle-urilor lui Riddler, așa cum te-ai aștepta la o adaptare cinematografică fidelă a unor volume de benzi desenate Detective Comics. Atmosferic, am văzut niște paralele vizuale la scenele celor doi detectivi din Se7en. Compariația din mintea mea se oprește aici, fiindcă personajele sunt cu totul diferite.
Gordon și Batman se cunosc deja de doi ani și pesemne că abia de câteva luni a prins cu adevărat Jim încredere în justițiar cât să-l cheme în cazurile mai grave. Cei doi fac o echipă excelentă și tind să cred că Jeffrey Wright și Robert Pattinson interpretează cel mai bun duo de Batman și Gordon de până acum. Tenacitatea lor în rezolvarea misterului te face să vrei să afli din ce în ce mai mult. Aproape că ai vrea un serial în jurul celor doi. Crimele lui Riddle sunt din ce în ce mai odioase, și oricât de inteligenți sunt detectivii Riddler se află mereu cu cel puțin un pas înainte. Este practic jocul lui. Paul Dano dă tot ce-i mai bun din interpretarea sa a personajului atunci când este demascat și este interogat de Batman. Îți dă câțiva fiori pe șira spinării când afli motivația sa, un efect propulsat de faptul că firul narativ începe cu perspectiva sa. Acest Riddler geniu criminal influent este departe de alte ecranizări live-action sau animate care duc personajul în ridicol.
Dacă îți doreai ca filmul să fie R-rated și te îngrijora semnul PG-13, aș zice în cazul lui Riddler că ne aflăm la muchia dintre PG-13 și R. Producătorii au avut grijă să păstreze totuși filmul accesibil, într-un echilibru perfect în care nu simți nevoia de sânge sau violență explicită, pentru că interpretarea și atmosfera te duc pe un tărâm noir matur în care imaginația ta așează piesele lipsă mult mai eficient decât dacă ele ar fi fost ilustrate pe față.
Multe personaje sunt introduse fără o „origine” plictisitoare. În cazul lor deduci adesea câte ceva despre istoria lor fără ți se arate un flashback explicit pentru fiecare, atât de reușite sunt dialogurile și interpretarea. Ai ghicit, nu vedem încă o dată cum sunt uciși părinții lui Bruce. Ce-i drept, probabil ajută să fi fan vechi Batman ca să pui cap la cap indiciile. Și dacă ești, te vei bucura probabil la fel de intens ca mine când vei simți inspirațiile din diverse alte povești reușite ale benzilor desenate. Narațiunea este povestită aproape ca în The Long Halloween, doar că totul se petrece în maxim o săptămână, nu un an. Am mai detectat inspirații din Hush și Year One. Am scris și un articol despre asta. Cititorii mai experimentați ca mine vor vedea cu siguranță și alte inpirații pe care eu la o primă vedere nu le-am detectat. Aș paria că Matt Reeves de asemenea nu doar a citit aceste benzi dar am o bănuială că s-a jucat sau a văzut măcar un walktrough al jocului Batman The Telltale Series, primul sezon.
Robert Pattinson este noul meu Batman preferat
Robert Pattinson este noul meu Batman preferat. Aș fi vrut să vedem mai mult Bruce Wayne, deși cred că nu era prea relevant scenariului. Adevărata identitate a eroului este cea care poartă mască. Mai are un pic de învățat să dea bătaie fără să ia, dar să învețe să fie un milionar fermecător este poate mai urgent. Nu îl interesează aproape deloc să fie Bruce Wayne și nu prea îl adoră cetățenii neapărat. La un moment dat, în alt capitol poate, își va da seama de avantajul aparențelor de prinț al orașului. Activitatea nocturnă îl consumă și perseverența sa obsesivă se vede în vânătăi și cicatrici. Strategiile sale de filaj ne arată că este un Batman cu mari competențe cerebrale, nu este numai o mașinărie de bătut derbedei. Este astfel un bun detectiv, răspunzând cu viteză la ghicitorile lui Riddler, având niște capacități de înțelegere psihologică de care încă nu știe să profite la maxim. Poate de aceea Riddler se află cu un pas înaintea sa.
Dacă în anii anteriori, la începutul producției, alegerile pentru distribuției îți ridicau semne de întrebare, e timpul să te asigur că personajele sunt intepretate neașteptat de bine. Și da, încă nu-mi vine să cred că sub tot acel machiaj de pinguin se află Colin Farell. Un proprietar de club înnebunit după bani care știe să fie totuși discret și precaut. Sunt extrem de curios cum va fi dezvoltat Oz mai departe în serialul său dedicat. Îmi imaginez că va semăna puțin cu cel din jocurile seriei Arkham, nu sunt sigur de ce.
Alfred (Andy Serkis) este o combinație între interpretarea lui Sean Pertwee din serialul Gotham și Jeremy Irons din filmele lui Zack Snyder. Cu toate că nu are multe scene cumva nu ai nevoie să-l vezi prea des ca să vezi cât de mult îi pasă de Bruce și că are o experiență de combatant încă nevăzută de noi dar de care Bruce e conștient. Colaborarea îndelungată cu regizorul Matt Reeves prin trilogia Planetei Maimuțelor este evidentă.
Selina Kyle nu se autointitulează Catwoman încă și se vede după costumație că probabil cariera ei de hoață felină a început chiar mai recent decât cariera justițiară a lui Bruce. Colaborarea dintre cei doi este mai degrabă una circumstanțială. Se presară un pic de romantism cât să nu deranjeze pe nimeni. Zoë Kravitz îi dă o personalitate complexă, cu o dorință de răzbunare ce a fiert pe nevăute și acum a sărit capacul. Prin relația cu ea vedem cel mai clar limita pe care Battinson și-o pune atunci când vine vorba de justiție: Batman nu ucide și îi explică lui Catwoman de ce să nu comită nici ea acest păcat. Narațiunea se duce într-o direcție neașteptată pentru personaj (sau ceva la care te aștepți ca fan înrăit). Unele voci spun că este filmul ei dar nu sunt de acord. Nu doar Batman se află în centrul atenției, Gordon, Riddler, Penguin și Selina primesc câte o felie consistentă de „origini”. În acest sens aș prefera să zic că The Batman este un film despre orașul Gotham în aceeași măsură cât este despre, ei bine, Batman. Până și numeroasele personaje secundare, aflate sub forme de infractori, ofițeri sau procurori, fac parte dintr-un întreg bine închegat. Nici cel mai mic rol nu deviază de la imaginea de ansamblu sub bagheta lui Matt Reeves.
Jocul de lumini și umbre, contrastele dintre roșu, portocaliu și negru, uneori albastru, fac din imaginea din The Batman un răsfăț neo-noir. Greg Fraser, directorul de imagine, a dat viață orașului Gotham prin aplicarea unor tehnici vizuale incredibile. Viziunea lui Matt Reeves este imersivă prin cadrele folosite și unghiurile de filmare care m-au fascinat și în War of the Planet of the Apes. The Batman nu trebuie ratat în cinema, merită văzut pe cel mai mare ecran disponibil. De la luptele pe coridoare întunecate în care distingi doar umbrele, la acea urmărire cu Batmobilul, până la zborul neașteptat de plauzibil și realist, toate scenele de acțiune sunt filmate atât de credibil că uneori ai impresia că te afli acolo.
Nu-mi vine să cred că abia acum ajung să menționez mașina și gadget-urile. Toți vom avea întotdeauna un Batmobil sau un costum preferat. Noile jucării proiectate pentru Batman-ul lui Reeves se vor afla pe primul loc în topul multora. Ele sunt ancorate la realitate într-un stil diferit de trilogia lui Nolan, aș îndrăzni să zic că sunt chiar mai plauzibile decât acolo, dar aș vrea să revăd toate filmele până să spun asta cu certitudine. Mașina este fioroasă în adevăratul sens al cuvântului. Însă Bruce preferă să se deplaseze pe motocicletă (batcycle) ca să nu atragă atenția. Am și două mențiuni despre pelerină și zbor care ar putea fi considerate spoiler, și pot preciza astfel doar: de ce nu s-a gândit nimeni la asta până acum? Zburatul se află în stadiul de experiment. Un anumit as de sub mâneca lui Battinson m-a uimit spre finalul filmului și va fi subiect de dezbateri pe forumuri. Matt Reeves mai are multe idei ascunse și am încredere în viziunea sa pentru noul Batman.
Coloana sonoră a lui Michael Giacchino are șanse mai slabe să devină memorabilă în istoria Batman, însă în contextul aventurilor de acum își face treaba. Aceleași note se aud de suficient de multe ori în film, încât m-au obsedat, le-am auzit fantomatic în urechi chiar și dimineață. Piesa „Something in the Way” de la Nirvana este folosită de două ori în mod creativ. Sunetul bocancilor lui Batman în numeroasele scene în care se apropie încet de inamic sporesc teroarea pe care o inspiră justițiarul. Ca să înțelegi că nu sunt omisiuni nici în departamentul de sunet.
Ar fi mai multe de spus despre The Batman, intrând din ce în ce mai mult pe terenul spoiler-elor. Pe scurt ai nevoie să ști că toate promisiunile din timpul îndelungatei (și ghinionistei) producții sunt împlinite. Filmul lui Matt Reeves este cel mai noir, cel mai ploios, cel mai detectivist film Batman de până acum. Poate cel mai bun film cu Batman pe care l-am văzut vreodată. Cu o scenă sau două mai trase de păr, întregul spectacol este plauzibil, într-un Gotham palpabil cu toate simțurile. Un film care se inspiră din benzi desenate așa cum mi-am dorit de foarte mult timp să văd. De fapt întrece chiar și anumite filme animate inspirate direct de anumite cărți de bandă desenată. Un scenariu care își merită cele trei ore de amorțit pe scaun cu vârf și îndesat. Apropo dacă nu mai reziști, află că nu există vreo scenă after-credits. Tease-ul pentru eventualul sequel inevitabil se petrece undeva în ultimele 10 minute ale acțiunii. Dacă mai reziști, cred că întreaga echipă de producție merită să le vezi numele desfășurate pe ecran.
Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul The Batman/ “BATMAN” va fi disponibil din 4 martie la cinema și este distribuit în România de Vertical Entertainment.