“Guerilla Games și Sony Interactive Entertainment au reușit să realizeze o capodoperă lucrând perfect împreună rezultatul fiind un joc superb care este așa datorită performanței consolei PS5 și a tehnologiilor integrate.“

Gen: Acțiune, Aventură

Lansare: 18 februarie 2022

Studio: Guerrilla Games

Distribuitor: Sony Interactive Entertainment

Platforme: PlayStation 4, PlayStation 5

Clasificare: A.P.13

Sinopsis:

Însoțește-o pe Aloy în Forbidden West – o frontieră măreață dar periculoasă, care ascunde multe amenințări misterioase.

Întoarce-te în lumea postapocaliptică a viitorului, Horizon, explorează tărâmuri îndepărtate, luptă-te cu mașinării imense și întâlnește noi triburi uimitoare.

Pământul e pe moarte. Furtunile cumplite și molimele de neoprit decimează omenirea, iar la granițe umblă mașinării înspăimântătoare. Viața pe Pământ e pe cale de dispariție și nimeni nu are habar de ce.

Aloy trebuie să dezvăluie secretele acestei amenințări și să readucă ordinea și echilibrul în lume. Pe parcurs, trebuie să regăsească vechile prietenii, să se alieze cu noi facțiuni și să lămurească moștenirea unui trecut îndepărtat – și între timp să facă față unui inamic aparent invincibil.

Recenzie:

Horizon Zero Dawn

În 2017 primeam, în exclusivitate pe PS4 și PS4 Pro un joc care avea să devină rapid un clasic și unul dintre jocurile care a reușit să impresioneze milioane de jucători din toată lumea fiind răsplătit și cu multe premii. Aloy – personajul principal alături de o mecanică de joc în stilul aventură la persoană a trei cu combinații de acțiune și noțiuni de RPG, ajutat fiind de motorul grafic excelent, Decima, a reușit să ofere ceva ce așteptam mulți dintre noi jucătorii, o combinație între mai multe titluri bine-cunoscute, aducând ingredientul original principal o lume deschisă, post-apocaliptică, populată de mașinării.

Succesul a făcut ca Sony să ia decizia de a scoate din exclusivitate titlul lansându-l, 3 ani mai târziu și pe PC sub forma Horizon Zero Dawn Complete Edition alături de The Frozen Wilds – un DLC primit de joc anterior. Portarea a fost excelentă și “PC Master Racerii” (n.a. just kidding) au fost încântați de joc și l-au primit foarte bine. Cei care nu au jucat primul titlu, pot vedea o mică recapitulare pentru Zero Dawn inclusă chiar în meniul jocului, să-i poți da Play înainte de Forbidden West:

Horizon Forbidden West – Ediții

Încă de ceva vreme se anunțase Forbidden West, dar bineînțeles fără prea multe detalii și hype-ul nostru, al fanilor, ne-a făcut pulsul să crească, pe parcursul timpului primind informații atât prin text cât și prin imagini/clipuri care arătau senzațional. 18 februarie a sosit, Horizon Forbidden West a devenit disponibil pentru descărcare de pe PlayStation Store, dar și în magazinele de specialitate din toată lumea în format retail.

Jucătorii au avut de ales între

  • Standard Edition pentru PS4 cu posibilitatea de upgrade pentru PS5,
  • Standard Edition pentru PS4 și PS5,
  • Digital Deluxe Edition pentru PS4 și PS5 care aduce în plus pe lângă joc, coloana sonoră și art book, Digital Comic Book și obiecte și elemente in-game.

Cei care și-au dorit și mai mult de atât, au putut opta pentru

  • Horizon Forbidden West Regalla Edition care, pe lângă tot ce include Digital Deluxe Edition au primit și carcasă SteelBook, cărți, piese și o statuetă superbă cu Regalla Tremortusk și Aloy.

Poveste

Horizon Zero Dawn duce jucătorii pe un tărâm îndepărtat, într-o lume post-apocaliptică populată de creaturi mecanice unde personajul principal este Aloy și jucătorii vor lua parte la evoluția lui Aloy de mică și până la maturitate când aventura ei se va extinde și va căpăta experiență în luptă, dar și va afla mai multe despre această lume și trecutul ei.

Povestea continuă în The Frozen Wilds când Aloy va ajunge într-o zonă nouă ocupată de tribul Banuk, The Cut, mânată de amenințarea unei creaturi mecanice misterioase. Ea trebuie să decodeze un mister din trecut și să investigheze zona și ajunge să fie pionul principal de care va depide viitorul tribului.

În Horizon Forbidden West povestea lui Aloy continuă, la 6 luni după ce l-a învins pe HADES, acum fiind o tânără luptătoare din tribul Nora care va trebui să-i continue aventura alături de câțiva companioni în Forbidden West cu scopul de a găsi sursa unei molimi misterioase care ucide pe oricine infectează. În călătoria sa pe aceste teritorii necartografiate foarte diversificate precum văi, deșerturi, zone muntoase înzăpezite, plaje tropicale, orașe în ruine și zone subacvatice.

Personaje

La fel precum în primul titlu, pentru personaje s-au folosit actori reali și vocile acestora, iar animațiile sunt realizate prin motion capture, iar în cazul lui Aloy, Ashly Burch s-a întors din nou în rol. Pe Ashly o știm nu numai din Zero Dawn, aceasta și-a folosit vocea și pentru în rolul Tiny Tina în seria Borderlands, Miss Pauling în Team Fortress 2, Dark Willow în Dota 2, Chloe Price in Life Is Strange sau Rowdy din Fallout 4, să numim câteva, iar în Forbidden West reușește să o facă pe Aloy să fie cât mai umană și reală cu putință.

În aventura ei, Aloy îi va avea alături mai departe pe secretosul Sylens interpretat de Lance Reddick care are un portofoliu stufos atât în domeniul cinematografic cât și al filmelor de televiziune, dar și-a adus contribuția și el în lumea jocurilor video atât în Zero Dawn, cât și pentru franciza Destiny, Quantum Break și Pay Day 2. Reddick este foarte bine pus în rol mai ales că acum este într-o ipostază diferită față de primul joc. Interpretarea sa este fără pată, iar rolul său contribuie și ajută atât la dezvoltarea personajului principal cât și la construcția firului epic al Forbidden West.

Alături de Aloy îl avem și pe Varl, un alt membru al tribului Nora cu care Aloy începe aventura către Forbidden West. Varl este interpretat de actorul britanic John Macmillian cu un C.V. cu apariții multiple în mai multe seriale de televiziune și care îl va intepreta pe Ser Laenor Velaryon în serialul spin-off, Game of Thrones, House of the Dragon. Și Macmillian a fost auzit în lumea jocurilor în titlurile Amnesia: Rebirth și Blood and Truth. Varl îi stă alături lui Aloy și relația de prietenie între cei doi îi dă putere lui Aloy să poată merge mai departe și îi oferă încrederea necesară că poate să pună punct acestei devastatoare molimi și să salveze omenirea… sau cel puțin, ce a mai rămas din ea.

Se va întoarce și Erend – căpitanul Vanguard grupul de războinici de elită din tribul Oseram și printre cei mai loiali prieteni ai lui Aloy. Erend este dublat de John Hopkins și el cu un portofoliu extins într-ale filmelor și mai ales serialelor, dar l-am auzit și în jocuri precum The Division 2 și Hitman 3, dar cel mai important de precizat este că a fost nominalizat pentru Best Male Vocal Performance in a Video Game in a Supporting Role în 2018 la Behind The Voice Actor Awards, pentru primul titlu Horizon. Și în cazul Forbidden West, contribuția sa este foarte importantă.

Am ajuns să vorbim despre Noshir Dalal a cărei voce am auzit-o în titluri precum Deathloop, Red Dead Redemption 2, Halo Infinite și Death Stranding. El îl intepretează în Forbidden West pe Kotallo un membru al clanului Tenakth Sky devenit un luptător impunător care este jucat intens de Dalal, reacțiile și tonul vocii dându-i lui Kotallo notorietatea potrivită. Alături de el este și Regalla – conducătoarea clanului Tenakth intepretată de către Angela Bassett care a luat Globul de Aur ca Cea Mai Bună Actriță în filmul biografic What’s Love Got to Do with It și multe apariții în filme și televiziune, dar pe care am auzit-o și în jocul Tom Clancy’s Rainbow Six, în rolul Agent Six.

GAIA se întoarce și ea din titlul original în Forbidden West și este interpretată mai departe de Lesley Ewen o actriță cu foarte multe apariții în filme și seriale de cinema sau de televiziune, personajul său, unul… virtual, fiind de-o importanță aproape vitală, putem să spunem, în ambele jocuri. Intepretarea lui Ewen nici nu mai trebuie pusă la îndoială căci este impecabilă.

Să trecem și de Dark Side și am lăsat la urmă pe Tilda – un personaj foarte complex cu o istorie tragică care a împins-o să ajungă în poziția care creează practic firul epic al Forbidden West și motivul jocului. Tilda este interpretată de actrița Carrie-Anne Moss (cea mai cunoscută fiind din rolul lui Trinity din franciza Matrix) personaj descris chiar de ea ca fiind unul “manipulativ”.

Tehnic

Decima pe PlayStation 5 este absolut incredibil și este capabil să genereze o lume open-world extraordinară. Ceea ce au făcut cei de la Guerilla Games în colaborare cu Sony Interactive Entertainment a rezultat un produs în care nu numai ne arată adevărata capacitate și forță a noii console PS5, dar și un joc căruia efectiv nu ai ce să-i reproșezi din punct de vedere tehnic.

Lumea din Forbidden West este plină de viață, colorată, animată și împărțită, după cum spuneam și la început, în zone cu peisaje diferite și dinamice fiecare cu flora și fauna ei, dar și o mulțime de creaturi mecanice de la cele mai mici la cele mai uriașe și mai periculoase. Grafic, Forbidden West este printre cele mai frumoase pe care le-am văzut până acum și care-ți dă acea senzație de a porni la explorare și de a descoperi fiecare colțișor, obiect și vietate de pe hartă. Avem de la efecte ale vremii, cu vânt, ploaie și viscol și de la răsărituri și apusuri superbe la stări ale vremii rele și schimbătoare, iar efectele speciale sunt superb redate. Să mai pomenesc și că în Forbidden West avem și o lume subacvatică?! Nivelul de detaliu al personajelor și mai ales al lui Aloy este foarte mare și se observă dacă dai în Photo Mode și apropii camera la maxim de ochi (ochii sunt diferiți și foarte detaliați la toate personajele), dar și la nivelul pielii. Se observă textura pielii și ale obiectelor de vestimentație, iar vopselurile aplicate pe fața lui Aloy sunt foarte realiste.

Nici partea de coloană sonoră și efecte speciale audio nu e lăsată deoparte, atenția la detalii fiind prezentă și aici, iar pașii, zgomotele de fundal și ale împrejurimilor și până la efectele de explozii, metal, picături de apă și cele generate de luptele intense între om și mașinărie, pe un fundal auditiv care se schimbă în funcție de acțiunea de pe ecran, toate sunt prezente și mai mult decât satisfăcătoare. Partea de audio are fără dubiu unul dintre cele mai importante roluri în Forbidden West, și bineînțeles și la modul general, în jocurile video.

Pe PlayStation 5 – platforma noastră de test, Forbidden West aduce suport special, atât pe partea de grafică cu suport de 4K, în HDR la 60fps în două moduri de joc (performance/fidelity), cât și la partea de sunet – suport audio pentru Tempest 3D AudioTech dacă deți echipament capabil de așa ceva, dar și pentru controller-ul DualSense PS5 prin feedback-ul haptic și acele declanșatoare adaptive. Vitezele de încărcare ale jocului sunt radical mai mari și timpul mai scurt, mulțumită suportului SSD al noii console.

Toate modificările se fac din meniul de bază al jocului acolo putând să îți setezi totul pentru stilul tău de gameplay pe care ți-l dorești. De asemenea, poți opta pentru asistență/ghid pe parcursul poveștii și ai de ales între mai multe moduri de dificultate care pornește de la prima treaptă dedicată celor care preferă să exploreze și să se concentreze mai mult pe poveste și până la nivelul de dificultate cel mai greu unde luptele vor fi necesita mai mult decât apăsarea butonului de “foc”. Modul Photo este și el prezent și-ți oferă libertatea mai multor opțiuni de pose pentru Aloy, cu tot cu strâmbături, dar și anumite efecte și/sau filtre. Rezultatele vor fi, de multe ori, destul de bune pentru că, chiar și pe parcursul jocului, orice captură vei lua cu butonul dedicat de pe DualSense-ul PS5, va arăta incredibil, garantat.

Gameplay

Forbidden West te va prinde încă din primele minute de joc și prima oară privirile vor fi furate de grafica superbă a jocului și fluența cu care Decima “se descurcă” pe PS5, mai ales la setarea grafică aleasă, Fidelity, care se concentrează pe o rezoluție și detalii mai bune, framerate-ul fiind ușor neglijat, deși, chiar și în lupte, nu se vor simți atât de tare. Bineînțeles, nu te ține nimeni să nu alegi modul Performance, a cărei fluență în animații sigur te vor încânta.

Controlul se simte excelent prin DualSense-ul PS5 și se va simți ușor familiar dacă ai jucat și primul titlu, iar dacă nu, primele ore de joc vor ține loc și de tutorial, iar dacă ai bifat să fii ghidat, jocul îți va spune ce și cum să faci la momentul respectiv. Combinația de butoane cu joystick sau săgeți va fi mai departe importantă pentru o fluență în joc, mai ales când vrei să nu fie nevoie să intri în meniul din joc pentru a face cine știe ce modificări.

Forbidden West accentuează parcă puțin noțiunea de RPG a titlului extinzând posibilitățile de alegere a tree-ului de skill-uri pe mai multe ramuri pentru a-ți fixa stilul tău preferat de joc. Creșterea în nivel parcă se face un pic mai greu în acest titlu, cel puțin după primele Level Up-uri. Partea de crafting există mai departe și se face rapid în cazul săgeților, spre exemplu. O poți face direct din combinații ale butoanelor de pe controller, în timpul jocului, dacă ai toate resursele necesare. Activezi acel cerc selectiv al armelor și poți comuta la care dorești, fiecare având posibilitatea de a confecționa on the fly muniție și de a o alege pe cea potrivită în funcție de inamic.

Avem și hartă, tab de misiuni principale și secundare fiecare răsplătind jucătorul pentru succes și nu lipsesc punctele de teleportare dintre locații prin acele focuri de tabără de unde poți și salva sau da un Quick Save în caz de insucces în vreo confruntare. Din meniul intern vedem, de asemenea, informații despre personajele întâlnite și foarte important, despre inamici care sunt în număr mare, de forme și mărimi diferite, fiecare dintre ei având puncte slabe sau “rezistențe”. Acești inamici pot fi și oameni, dar în mare parte e vorba despre creaturi mecanice inspirate după animalele din zilele noastre. Dacă multe dintre aceste creaturi sunt predatori, avem și unele pașnice, precum girafa-gigant (tallneck), iar o parte dintre ele – unele chiar și zburătoare, pot fi hack-uite și călărite! Fiecare creatură, după cum ziceam are, punctele sale slabe pe care trebuie să le înveți și pentru care să ai arma sau/și muniția cea mai potrivită. Cu ajutorul scanner-ului, precum în Zero Dawn, intri în acel Detective Mode și poți analiza în detaliu urme, anumite chestii electronice care pot fi citite/descifrate numai prin acest mod, dar și creaturi. Această analiză îți va scoate în evidență locurile sensibile unde pot fi doborâte mai rapid creaturile, traseul pe care în fac acestea (rutina) și alte informații foarte utile care-ți vor ușura lupta împotriva lor.

Poți opta pentru mai multe moduri de a doborâ adversarul, poți alege acel mod de analiză și apoi hackui creatura pe care o poți distruge mai ușor, te poți sui pe ea și călători (în unele cazuri), sau poți opta pentru stilul “ninja” cu doborâre rapidă a adversarului, “din umbră”. De asemenea, poți pune mâna pe suliță să-l confrunți în modul “Kratos”, sau de la distanță cu arcul și capcane. Conform stilului pe care-l preferi, vei adăuga punctele la skill tree-ul corespunzător.

Am pomenit de crafting, da, este mai departe prezent și te va ajuta să confecționezi muniție, să-ți îmbunătățești armele și poți îmbrăca mai multe tipuri de, să le zicem armuri. Acestea ajută, toate, la progresul lui Aloy și aș fi vrut să zic că se face destul de rapid, dar nu este așa. Dezvoltarea personajului o vei face pe parcursul orelor de gameplay, avansul și implicarea ta, alegerea rezolvării a cât mai multe side quest-uri și lupte mai dese, fiind probabil cel mai bun accelerator de level up.

Misiunile pe care le ai, de-a lungul firului epic sunt variate și destule la număr și nu te lasă să te plictisești și chiar dacă se întâmplă să întâmpini dificultăți la rezolvarea vreuneia, poți să iei o pauză să faci misiuni secundare sau să lupți mai des apoi te poți întoarce cu un nivel mai mare care, poate fi factorul cheie în rezolvarea acelei misiuni.

Există și posibilitatea de alegere ale unor răspunsuri în conversații cu NPC-uri, atât din firul epic principal cât și pentru misiunile secundare, dar care nu mi-am dat seama să aibă influență alegerea acestuia. Multiplele întrebări pe care le poți pune unui NPC îți furnizează, uneori, indicii sau informații importante, deci merită epuizate toate alegerile de răspunsuri și întrebări pentru asta.

Arsenalul lui Aloy este foarte variat și am spus că poți avea stilul preferat de luptă și arma dedicată pentru acest mod. Arcul a fost însă arma de bază în Zero Dawn și probabil va fi și în Forbidden West și țin să adaug aici că există și un mod de a trage cu arcul deosebit, susținut de DualSense-ul PS5. Dacă dorești poți pune ținta cu ajutorul senzorului de mișcare, care-ți poate ușura (sau complica) modul de țintire a adversarului. Sulița este, de asemenea, o armă foarte puternică, iar capcanele și aruncătorul de proiectile diferite vin și ele în ajutor. Pentru modul Ninja poți mai departe arunca pietricica pentru ademenirea adversarului lângă tufa în care te ascunzi, pentru eliminare totală și rapidă, sau te poți cocoța undeva sus și printr-o săritură să execuți adversarul. Avem și acel gadget foarte util, grappling hook-ul cu care te poți cocoța și parcurge distanțe prin copaci sau pe stânci și urmări totul ce se întâmplă, de sus. Poți să folosești pullcaster-ul și pentru a elibera zone blocate de obiecte, bolovani etc, sau pentru a declanșa capcane.

Atenția la detaliu este absolut fantastică, pornind de la personaje și creaturi la lumea în sine, mediul înconjurător, arme, floră și faună, tot! Aloy pare mai umană și detaliată față de Zero Dawn, îmbrăcămintea și armele primesc și ele (mult) mai multe poligoane – să zicem așa. Creaturile amintesc de Transformers ai lui Bay și animațiile sunt foarte atent realizate. Cocoțatul îți va aduce probabil cele mai frumoase vederi către peisaje superbe care se întind la distanțe parcă interminabile, mulțumită puterii grafice ale PS5. Lumea se simte uriașă și dacă nu ar exista acea hartă in-game, ai impresia că poți străbate zone interminabile. Senzația care o ai atunci când ajungi pe capul unei “girafe” și privești în jur, este de neprețuit, la fel și acele momente când vei urca pe spatele unei creaturi rapide, fie ea la sol sau în aer, dar și când vei înota rapid pe sub apă să scapi de creaturi uriașe care vor să te înghită.

Deobicei ajung și la partea în care spun despre probleme, bug-uri sau chestii despre care trebuie să știe jucătorii, dar în cazul lui Forbidden West, după update-ul primit chiar astăzi (1.07), în afară de părul lui Aloy care nu se așează întotdeauna conform fizicii reale, peste haine, nu prea am ce să aduc în discuție. Și asta, așa, ca să fie spus ceva și aici 🙂 că nu deranjează deloc, din contră, este demn de admirat (încă o dată) engine-ul Decima. Update-ul 1.07 are o listă acceptabilă de fix-uri și rezolvări de probleme, dar personal nu m-am împiedicat de ele.

Dacă primele minute din Forbidden West sunt liniare, dar necesare pentru firul poveștii, odată ce ai ajuns în primul sat (ca să zicem așa), se deschide în fața ta o lume vastă, parcă interminabilă și probabil cea mai bună metodă de a o admira va fi de pe Sunwings, prin plonjările cu Shieldwing Glider-ul, sau din vârfuri de munte, respectiv de pe girafe (tallneck).

Horizon Forbidden West este un joc de nota 10

Ca un fel de concluzie, Horizon Forbidden West este jocul de nota 10 pe care și-l dorește orice adorator al genului de aventură la persoana a treia și cred că se situează undeva sus pe lista celor mai bune jocuri ale anului, chiar dacă anul abia a început. Guerilla Games și Sony Interactive Entertainment au reușit să realizeze o capodoperă lucrând perfect împreună rezultatul fiind un joc superb care este așa datorită performanței consolei PS5 și a tehnologiilor integrate.

Horizon Forbidden West e disponibil din 18 februarie pe PlayStation 4 și PlayStation 5.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.