Lansarea sa din decembrie 2020 pe PS4, Stadia, PC, Xbox One a fost foarte așteptată de fanii jocurilor FPS și ai stilului cyberpunk respectiv ai admiratorilor Științifico-Fantasticului. Gamerii știu cine sunt cei de la CD Projekt Red (The Witcher) și automat așteptările au fost mari. Da, este vorba de Cyberpunk 2077 care se cerea să fie cel mai de top joc, cel puțin din punct de vedere tehnologic.
Lasarea nu a fost cum se aștepta toată lumea, problemele tehnice și bug-urile umbrind titlul, gamerii nemulțumiți cerând refunding la joc pe acest motiv. ÎNSĂ, după cum bine în știm pe cei de la CPR, au pus umărul la treabă și au început rapid să corecteze problemele, în februarie 2022 jocul primit update pentru PS5, Xbox Series X/S, iar pe parcurs a început să se echilibreze, la patch-ul 1.61 deja așezându-se acolo unde ar fi trebuit să fie atunci când s-a lansat pentru prima oară.
Probeleme au fost rezolvate și mai mult de atât, Cyberpunk 2077 a reușit să țină pasul cu tehnologia și odată cu lansarea patch-ului 1.62 Overdrive Mode, care aduce un preview tehnologic pentru Path Tracing (sau Full Ray Tracing) cu care jocul reușește să pășească în fața tuturor mulțumită NVIDIA.
Cyberpunk 2077 Ray Tracing: Overdrive Mode
Night City nici că arată mai bine pe un RTX 4080 cu Full Ray Tracing/Path Tracing activat, în mod preview, suportul fiind aplicat chiar și în cazul Photo Mode. Testele le-am făcut pe un sistem modesc cu un procesor vechi și 32GB Ram DDR4, titlul fiind instalat via GOG.com pe un SSD m.2.
Full Ray Tracing/Path Tracing permite reprezentarea precisă a luminii în întreaga scenă și tehnologia este folosită de artiștii de efecte vizuale, nu numai pentru jocuri ci și pentru a crea grafică pentru filme și televiziune diferența între realitate și grafică computerizată fiind aproape insesizabilă. Puterea de procesare necesită GPU puternic, iar GeForce RTX asta face având nuclee dedicate RT și accelerare alimentată de AI prin NVIDIA DLSS, care permit rularea în timp real a jocurilor video cu o generare completă a simulării RT.
Tehnicile anterioare abordau separat umbrele RT, reflexiile și iluminarea globală pentru un număr mic de surse de lumină, dar acum, prin Full Ray Tracing, rularea completă a simulării razelor modelează proprietățile luminii de la un număr virtual nelimitat de surse emițătoare, furnizând umbre, reflexii și iluminare globală corecte fizic pe toate obiectele.
Să fim înțeleși, Cyberpunk 2077 Ray Tracing: Overdrive Mode oferă un preview pentru capacitatea acestei tehnologii care va fi perfecționată și aplicată pe viitor CD PROJEKT RED continuând mai departe să corecteze, adapteze și să introducă și să perfecționeze cele mai noi tehnologii în titlurile sale și implicit în titlul de față.
Unul dintre cele mai importante tehnologii parte a Path Tracing este NVIDIA RTX Direct Illumination (RTXDI) – un SDK gratuit care permite dezvoltatorilor să replice lumina redată de numeroase surse de lumină. Cu RTXDI, mii de obiecte pot emite lumină ray-traced, iar în Cyberpunk 2077, fiecare firmă iluminată cu neoane, bec stradal, panou luminos, far de mașină și alte surse de lumină – toate sunt acum ray-traced! Toate obiecte pe care cad aceste lumini generează umbre și reflexii corespunzător realității, iar faptul că jocul suportă ciclu zi-noapte în timp real, pune la treabă tehnologiile Global Illumination (GI), folosindu-se tehnici de randare precum Screen Space Reflections și Screen Space Ambient Occlusion.
NVIDIA Shader Execution Reordering (SER) ajută GPU-ul, la fel și NVIDIA Real-Time Denoisers (NRD) – tehnologii integrate în RTX 40, iar NVIDIA DLSS 3 face posibil un FPS mai mare.
Overdrive Mode pe RTX 4080
Probabil vă gândiți că dacă e un “preview” arată superb (ceea ce e adevărat) dar se “mișcă” exacrabil – ei bine nu se aplică în cazul rulării pe un RTX 4080, FPS-ul menținându-se în jur de 60FPS la rezoluția 4K pe setările Overdrive Mode cu DLSS3 activat.
Înainte de a intra în joc am ridicat la maximum setările video și am dat drumul la benchmark-ul intern. Setările apar la începutul clipului realizat de noi:
După ce ne-am convins de rezultate am dat drumul la un Free Roaming prin Night City și am admirat împrejurimile făcând coparații între jocul pe setări Ultra în 4K cu DLSS activat și Overdrive Mode cu setările la maxime posibile în ambele cazuri. Diferențele grafice dintre cele două sunt clar vizibile, iar Overdrive Mode face ca jocul să arate pur și simplu incredibil!
Întâi, pentru cei cu resurse bune de PC (sau mobil), în acest link avem o comparație 1:1 la rezoluție exact cum am capturat din joc și continuăm cu câteva capturi comparative, la care am redus rezoluția și calitatea pozelor în sine pentru a putea fi atașate. Diferențele se văd foarte clar:
Se observă razele de lumină, acel haze care face ca scenele să arate mai realist și umbrele multiple și clare, însă reflexiile sunt de-a dreptul spectaculoase!
Revenind la performanțe, după cum se vede în clipul cu benchmarking-ul 60FPS este o certitudine ceea ce face jocul să fie jucabil la capacitatea sa maximă. Vorbim aici de un joc de campanie, deci nu avem nevoie de 60FPS+ oricum și cât am dat noi târcoale prin Night City, nu am avut parte de surprize neplăcute la acest capitol. Cu DLSS3 activat, în 4K pe Overdrive Mode am obținut media de 65FPS, reamintindu-vă că PC-ul de testare nu este tocmai cel mai performant de pe piață, ca drept dovadă fiind pusă la bătaie întreaga putere a GPU-ului RTX 4080. Cu DLSS3 dezactivat, în schimb, FPS-ul scade drastic – uneori și sub 10FPS, mai ales în scenele aglomerate din joc.
Dacă alegi să cobori rezoluția sub 4K performanțele vor crește și mai mult, în general peste 120FPS cu DLSS3 pe ON, iar dacă nu dispui de un GPU RTX din seria 40, ai o grămadă de posibilități de reglare oferite de joc prin care sigur găsești o schemă bună pentru a te bucura de joc la un FPS decent.
Path Tracing arată superb
Un lucru este cert, Path Tracing arată superb și este viitorul jocurilor, însă trebuie să ne asigurăm că avem cel puțin un GPU NVIDIA RTX din seria 40 în PC și NVIDIA are grijă să dea posibilitatea cât mai multor jucători să se pregătească de acest lucru, respectiv să se bucure de jocurile actuale prin lansarea noilor plăci video RTX 4070.