Suzume – Recenzie

Distribuitor: InterComFilm

Nanoka Hara … Suzume Iwato (voce)
Hokuto Matsumura … Souta Munakata (voce)
Eri Fukatsu … Tamaki Iwato (voce)
Shôta Sometani … Minoru Okabe (voce)

O aventură animată modernă în care Suzume, o tânără de 17 ani, îl ajută pe un bărbat misterios să închidă o serie de uși prin care se revarsă dezastre asupra întregii Japonii.

Filmele lui Makoto Shinkai din anii recenți sunt cunoscute și de publicul cinefil mai puțin interesat de anime-uri: mă refer la Your Name și Weathering with You. Cea mai nouă creație a sa, Suzume, a fost deja apreciată de publicul japonez în noiembrie, iar din aprilie pe plan global.

În rare ocazii apuc să văd un film sau serial anime, puține titluri îmi stârnesc interesul. Totuși, dacă un serial pare uneori interminabil, un film mi se pare mai ușor de digerat și mă aștept să fie într-adevăr conceput pentru un public mai larg. Nevrând să mai ratez animații japoneze în sălile de cinema despre care am auzit de bine, am purces s-o văd pe Suzume.

Suzume, o fată de 17 ani, descoperă că există niște uși către Lumea de Apoi care se deschid în locuri abandonate ale Japoniei și dau naștere unor dezastre dacă nu sunt închise în timp util. Suzume i se alătură lui Souta, un Închizător, în misiunea sa de a opri aceste dezastre. Aventura se complică cât ai zice pește: Souta este transformat într-un scaun de copii păstrat de Suzume și o pisică misterioasă îi conduce către porțile ce trebuie închise.

Deși personajele sunt cel puțin interesante și înțeleg că dezvoltarea lor mănâncă timp, tot sunt convins că puteau fi tăiate undeva în jur de 20 de minute din durata totală a filmului. Astfel ar fi fost chiar mai apreciat de publicul neobișnuit cu stilurile narațiunii unui anime. O anumită victorie dulce-amară părea finalul filmului, apoi am simțit că mai văd încă un film din acel punct încolo. Pe de altă parte, durata generoasă a filmului este pe placul unui fan anime.

Narațiunea te plimbă în diferite colțuri ale Japoniei și apuci să vizitezi câteva orașe, fiecare având diferite detalii subtile. Cadrele variază de la mediu rural la urban, de la locuri pline de viață la locuri melancolice și pustiite. De la un capăt la altul imaginile au fost relaxante de privit. Mă tot gândeam la acuratețea desenelor, oare în ce măsură prezintă ele realitatea. Ești transportat într-o Japonie contemporană care din ce știu este fidelă realității.

Scenariul este eficient în dezvoltarea lui Suzume și în general creionează toate personajele umane într-o manieră convingătoare, unde se resimte și o interpretare cel puțin decentă (fără să pot spune însă că am fost impresionat de una din voci). Elementele paranormale însă sunt puțin încețoșate și am rămas nelămurit cu unele întrebări. Se petrece prea mult timp în călătorii și descoperiri interioare și prea puțin explicând natura evenimentelor care se petrec.

Suzume a fost o experiență cinematografică plăcută, mai ales din punct de vedere vizual, în ciuda dezechilibrului resimțit în zona scenariului. Apetitul pentru filme anime în cinematografele din România abia a fost deschis și abia aștept să găsesc noi titluri în program.

Am văzut Suzume la cinematograful meu preferat. Cineplexx Titan este un cinematograf din București subapreciat din punctul meu de vedere. Cu un personal foarte bine pregătit, cei mai buni nachos și fotolii premium pe cinste, reprezintă o destinație ușor de ales pentru cinefilii din zonă.

Suzume este distribuit în România de InterComFilm din 21 aprilie.