Interviu cu producătorul „Băieții buni ajung în Rai”, Ioachim Stroe – EXCLUSIV

Ioachim Stroe: „relația dintre un producător și un regizor trebuie să aibă la bază un interes comun și anume binele filmului”

1
1328
Ascultă acest articol


„Băieții buni ajung în Rai” explorează, într-o notă comică și romantică, felul în care poate fi, pentru fiecare, Purgatoriul sau Raiul. Rolurile principale sunt interpretate de Bogdan Dumitrache („Poziția copilului”, „Sieranevada”, „Om câine”, „Pororoca”, „Heidi”,  „Din dragoste cu cele mai bune intenții”) și Cosmina Stratan (“Frere et Soeur”, “Shelley”, “Cobain”, “No One Gets Out Alive”, „Boss”, „După Dealuri”) –  doi foști colegi de liceu care se revăd, după moarte, pe o plajă pustie.

Șerban Pavlu (serialele „Clanul” și „Umbre”, lungmetraje precum „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, „Marocco”, „Charleston”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Toată lumea din familia noastră”, „Inimi cicatrizate”, „Monștri.”) și Sergiu Costache (serialele „Clanul” și „Umbre”, lungmetraje precum „Boss”, „La Gomera”, „Afacerea Est”, „Doing Money”, „Charleston”,„Cuscrii”) joacă două roluri speciale: Dumnezeu și Sfântul Petru. Distribuția acestui film este completată de actori precum “Magicianul” Marian Râlea, Aura Călărașu, Florentina Țilea, Liviu Pintileasa.

Filmul este realizat de o echipă de experimentați, apreciați și premiați profesioniști ai industriei de film din România.  Andrei Butică este directorul de imagine al filmului este, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, de sunet s-a ocupat Alexandru Dumitru și de muzică Alin Zăbrăuțeanu, iar Mălina Ionescu semnează scenografia și costumele.

Lungmetrajul a fost produs de Wearebasca; producători: Claudiu Mitcu, Ioachim Stroe și Robert Fița.

Până la lansarea din 22 martie în cinematografe, MovieNews.ro are în exclusivitate un interviu cu producătorul „Băieții buni ajung în Rai”, Ioachim Stroe de la care aflăm mai multe detalii despre acest film, dar și despre cinema și proiectele sale:

Cum a fost pentru tine munca de producție la acest lungmetraj? Povestește-ne despre parcursul acestui proiect, de la primii pași la organizarea acestuia etc Cum s-a echilibrat viziunea artistică cu posibilele constrângeri practice?

Nu a fost prima colaborare pe care am avut-o cu Radu Potcoavă, așa că a fost oarecum simplu, în sensul în care știam cum lucrează și deja depășisem multe bariere de comunicare.

Un lucru nou a fost faptul că am filmat în Bulgaria, unde mai filmasem scurtmetraje, dar de data asta era vorba de un lungmetraj cu o echipă mai mare decât la filmările anterioare, asta în primul rând. Iar în al doilea rand, locațiile principale erau într-o zonă care este rezervație naturală. Asta a presupus niște autorizații de filmare pe care a trebuit să le luăm de la Sofia, de la ministerul mediului. Am avut norocul să colaborăm cu Denitza Katzarska, o locaționistă foarte bună care ne-a ajutat cu tot ce a însemnat legătura cu autoritățile din Bulgaria.

A ajutat mult și faptul că știam locul. Am mai filmat în zonă și, oricum, Krapets este satul în care ne facem vacanțele de vară de ani de zile.

Care au fost, din punctul tău de vedere, principalele calități ale scenariului, care te-ai inspirat și te-au motivat în munca la acest proiect?

În primul rând am apreciat și m-a surprins faptul că tratează niște subiecte foarte serioase și cu care putem relationa toți, cu căldură, emoție și cu destul de mult umor. Prima dată când Radu sau Claudiu mi-au spus despre ce este vorba în scenariu, recunosc că mă așteptam la ceva mult mai dramatic și mai apăsător, dar din fericire m-am înșelat.

Cât e importantă este relația regizor – producător și care sunt ingredientele unei relații armonioase? Dar ale unei zile perfecte de filmare? În ce măsură contează faptul că ești și regizor?

Cred că relația dintre un producător și un regizor trebuie să aibă la bază un interes comun și anume binele filmului. Și mai cred că este foarte important ca acești doi oameni să aibă capacitatea să se pună unul în poziția celuilalt și să privească proiectul din această perspectivă. Faptul că am făcut câteva proiecte ca regizor m-a ajutat să înțeleg anumite momente mai delicate prin care cineva care se află în aceasta poziție trece pe parcursul unui film, dar mă ajută și să știu că aceste momente pot fi depășite dacă le abordezi cum trebuie.

O zi perfectă de filmare nu există. Sau cel puțin eu nu am avut parte de una până acum. Mereu se întâmplă câte ceva și este absolut normal să fie așa. Există zile în care ai noroc, în care iese soarele fix când ai nevoie sau trece un vapor prin cadru și face dubla cea mai bună să fie și mai bună. Zile din astea sunt mult mai multe decât ai crede.

Și câteva motive pentru care e important să vină lumea în cinema să-l vadă

„Băieții buni ajung în Rai” este un film care vorbește despre lucruri cu care putem empatiza cei mai mulți dintre noi. Maturizarea, dorința de a îi proteja pe cei dragi, relațiile copiilor cu părinții. Și o face cu optimism și cu umor. Îmi place mult că filmul spune că, deși pe măsură ce creștem lucrurile se complică, viața nu trebuie luată mereu în serios.

Cred că este foarte important că publicul să-și dorească să vadă filme românești. Este important să avem filme de calitate făcute pentru un public larg și care să îi facă pe oameni să vrea să vina la cinema. Altfel nu cred că o să ajungem să avem o industrie funcțională.

Ce anume te captivează/ atrage într-un pitch/ când un regizor îți prezintă o idee?

Mă interesează să văd dacă persoana respectivă știe despre ce vorbește. Adică dacă îi este clară povestea pe care vrea să o spună și dacă îi sunt clare motivele pentru care vrea să spună povestea asta. După care, contează dacă povestea este una care ar interesa mai multă lume, un public și ce fel de public. Și nu în ultimul rând, dacă scenariul este fezabil cu resursele pe care le-am avea la dispoziție.  Un proiect sau un scenariu poate fi în principiu foarte bun, dar dacă este imposibil de realizat din punct de vedere logistic sau financiar, pentru mine rămâne doar literatură de calitate.

Dacă ar fi să rezumi ceea ce faci pentru un absolvent de liceu, ce ai alege să spui în primul rând? Dar pentru un absolvent al unei facultăți de profil?

Unui absolvent de liceu cred că i-aș spune că dacă îl interesează poveștile este important să citească. Așa o să vadă că sunt foarte multe structuri prin care se pot construi povesti. Cred că suntem prea obișnuiți cu stilul convențional prin care majoritatea filmelor ne spun povești și asta ne limitează oarecum percepția, gusturile și gândirea.

Unui absolvent al unei facultăți de film i-aș spune să caute încă 2-3 colegi și să își facă o casă de producție sau shop de creație sau cum vor ei să-i spună. Să își asume câțiva ani în care o să fie nevoie să tragă că să demonstreze că sunt serioși, perseverenți și dornici să lucreze. Să citească legislația și regulamentul CNC-ului. Și așa o să aibă o independență care este, din punctul meu de vedere, foarte importantă pentru parcursul lor viitor.

Ce proiecte ai în lucru și ce vom vedea anul ăsta și anul viitor pe ecrane dintre acestea?

Pe 1 martie a avut premiera documentarul „Hai, Romania!” regizat de Claudiu Mitcu și montat de mine. Un film care sper să aducă oamenii la cinema pentru că acesta a fost și gândul care a stat la baza acestui proiect.  Mai este și lungmetrajul „Rusalka” regizat tot de Claudiu, la care am fost producător executiv și editor. Sper că va începe și acest film să meargă prin festivaluri înainte să intre în cinema. Iar în iunie voi filma „Transplant De Inimă”, un scurtmetraj hibrid între animație și filmare. Producție la care sunt regizor, iar scenariul este scris de mine împreună cu Ana-Maria Pop. Și ar mai fi câteva proiecte de scurtmetraj în care sunt implicat, dar încă nu le-am stabilit datele de filmare.

Ioachim Stroe

Ioachim Stroe a produs, împreună cu compania sa, Wearebasca, peste 30 de filme (scurtmetraje, lungmetraje și documentare), printre care scurtmetrajul „Ramona” (regizat de Andrei Crețulescu, premiat la Cannes 2015 în cadrul Semain de la Critique cu Premiul Canal +), lungmetrajul „Monstri.“ (regizat de Marius Olteanu, proiectat în premieră la Festivalul de Film de la Berlin 2019) și documentarul „Pentru mine tu ești Ceaușescu” (regizat de Sebastian Mihăilescu, premiat la Festivalurile Internaționale Film Ji:hlava și DocLisboa).

În calitate de regizor a realizat scurtmetrajele „Două vorbe, trei minciuni” (2023, selecție oficială TIFF 2023), „Viață de clovn” (scurtmetraj animație, 2022, câștigător al premiului GOPO pentru cea mai bună animație Premiile Gopo 2023), „Șoarecele B” (scurtmetraj animație, 2021), „Între timp” (scurtmetraj ficțiune, 2019), „Extrasezon” (scurtmetraj ficțiune, 2018, Selecție oficială Cairo International Film Festival), „Necunoscuți” (scurtmetraj ficțiune, 2017), „CORD” (scurtmetraj animație, 2017, Selecție oficială Anim’est international Film Festival 2017), „Noiembrie” (scurtmetraj ficțiune, 2016, Selecție oficială Brest International Film Festival 2016, Trieste International Film Festival 2017, Next International Film Festival 2017, Câștigător – Valencia Cinema Jove 2017  – mențiune specială a juriului)

„Băieții buni ajung în Rai” sosește din 22 martie în cinematografe fiind produs de Wearebasca și distribuit în România de Forum Film.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.