Fraților, m-am jucat toate God of War-urile, am avansat de la Playstation 2, PSP, PS3, PS4 și PS5, cred, doar pentru două francize, God of War și The Last of Us. Sunt mare fan al PC-ului, chiar dacă astăzi ești pe un fir de ață când faci câte un upgrade la măgăoaia din dotare.
God of War Ragnarok este portat incredibil pe PC, de fapt, cei de la Sony Playstation n-au zbârcit-o niciodată de când și-au adus jocurile și pe Steam, Epic Games, GOG.com etc. Pe un NVIDIA GeForce RTX 4080 am dat totul la maximum, i-am dat să zacă, iar la final, după ce am ieșit din joc, după primele 5-6 ore petrecute în el, am văzut mesajul, ați avut o medie de 165 de fps-uri, cu DLSS-ul pe post de nitro.
Când a apărut God of War, pe PS4, a fost considerat nu doar un joc senzațional, ci unul dintre cele mai bune din istoria gaming-ului, de la personaje, la povești, grafică, optimizare, sunet, tot ce doriți voi. Să presupunem că sunt jucători care nu s-au atins vreodată de PlayStation și au încercat God of War pe PC. Au rămas mega super impresionați, apoi au regretat că n-au făcut update-ul la consolele moderne. Și sunt cazuri reale, sunt pe un grup de englezi, fani dedicați ZX Spectrum, care încă mai încarcă jocurile de pe casetofon, deși mulți le emulează pe PC. Așa am învățat și eu să lucrez cu Retro Arch, MAME, LaunchBox etc. Ei, bine, un domn la vreo 56-57 de ani, a primit de la fiul său God of War pentru PC, apoi vreo 10 zile a postat despre experiența excepțională, susținând că-n viața lui n-a văzut un film cu o asemenea poveste și că abia așteaptă 2-ul. Ce să vezi, zilele trecute primise, tot de la fiul său, Ragnarok, și a zis: Good bye social life ’till I’ll finish Ragnarok!
Să învățăm Valhalla și Thule dintr-un joc
Ragnarok, dar și predecesorul său, este un joc plin de tradiții, de povești din mitologia nordică, cu o ofertă aparent nesfârșită de obiecte, explorări și un dialog secundar axat pe zeii din Asgard și Midgard. Și respectă impecabil poveștile, cu Idavoll, zeii Aesir, palatul Gladsheim, cel al zeițelor, Vingolf, fântâna lui Urd, Yggradsil-ul, copacul care susține lumea sau Heimdall, gardianul Asgardului. Este minunat din punctul ăsta de vedere și aș zice din toate. Să nu mai vorbim de relația dintre Kratos și fiul său, Atreus, care știți că este Loki, deja. Nici pe PS4, nici pe PS5 nu terminasem jocurile, dar pe PC le-am platinat. Ba nu, mint, pe PS4 am terminat God of War, dar Ragnarok eram pe la jumate, însă acum sunt gata! 😀
Pe aproape orice PC de gaming, jocul este jucabil și merge foarte bine, este super bine optimizat și nu are deloc bug-uri. Eu n-am întâlnit niciunul. Îl joc pe Steam, da, mi-am logat datele de PSN, că nu înțeleg hate-ul ăsta exagerat al oamenilor care n-au ce face, probabil frustrări că nu dețin o consolă, altă explicație nu am. Nu vă fură nimeni datele, nu vă vaccinează prin monitor și nici nu vă accesează pr0n-ul băieții de la Sony Playstation. Stați pe treaba voastră, jucați-vă, lăsați teoria conspirației!
Fiind excelent portat, cu tot ce a apărut pe PS, God of War vă pune la dispoziție, pe PC, o serie de setări, care vă permit să vă adaptați jocul la cerințele de sistem, încercați să păstrați o configurație cât mai simplistă, dacă n-aveți jivine de calculatoare, cu DDR5, 4080-4090, Ryzene și alte cele, cum e cazul la mine.
I-am pus setările la maximum și i-am dat bătaie, nici la iluminat sau la umbre n-am umblat, am lăsat dezactivat vsync-ul, că na, să văd ce face DLSS-ul și am pornit în el. Dacă nu aveți plăci video mai scumpe decât o mașină la mâna a doua, atunci jucați cu VSync, activați-l, vă limitează FPS-urile și vă merge fluid.
O experiență de neuitat
Aventura lui Kratos și Atreus reprezintă o experiență pe care n-ai cum s-o uiți nici peste ani, este ca acea carte sau acel film care te-au impresionat pe viață. Mediul înconjurător este fantastic, pe măsură ce camera urmărește acțiunea de la nivelul umerilor lui Kratos, vederea completă a jocului creează imagini excepționale.
De data aceasta, Atreus e mult mai inteligent, mai atent, el conduce discuțiile filozofice, încercând cumva să-l îmblânzească pe tatăl său, sălbatic, care chiar este o mașină a războiului, care explică trot timpul că nu e nimic rău în a-l ucide pe cel care vrea să te omoare. Cred că în afara luptelor interminabile, momentele liniștite, banale, sunt cele mai frumoase, când Mimir spune povești din mitologia nordică, capul prins la cingătoarea lui Kratos, dar și discuțiile despre mama lui Atreus. Spațiul acesta în care Kratos și Atreus au povestea lor este de-a dreptul magnific.
Un pic de repetiție pe partea de gameplay
Camera poate fi ușor enervantă, pe PC, neplăcută, mai ales că în timpul luptelor, mai tot timpul ești atacat din spate, mișelește, mai strigă Atreus la tine, dar pe o dificultate mai mare, foarte rar reușești să parezi. Mișcările din timpul luptelor sunt ușor rigide, pare că-i lipsește unui joc atât de frumos o trecere mai spre next gen, luptele cu inamicii de tip boss devin repetitive, iar uneori le simți nesemnificative.
În primele ore de joc e distractiv să-l vezi pe Kratos cum distruge câte un cufăr, ideea asta a omului de tip brută, care nu ține cont de nimic și distruge tot în cale, pentru că personajul lui Kratos n-a fost niciodată uman, ci un om cu o ură viscerală pe zei, le-ar scoate ochii, apoi i-ar mânca. Pe măsură ce mă apropiam de final, am ajuns la concluzia că multe elemente de gameplay sunt de acum 6 ani, de la God of War de PS4, portat în 2022 pe PC. Dar legătura dintre Kratos și Atreus este superbă, mai ales dacă ești tată, simți perfect. Kratos se luptă să-i ofere din ADN-ul său fiului, să fie dur, rău, pe când Atreus e mai axat pe iubirea mamei pe care a pierdut-o. Desigur, poți spune că și felul răzbunător, dar mai ales cum își nimicește adversarii, Kratos își exprimă dragostea, luptând chiar în pragul morții pentru Atreus. Însă felul de a întinde brațele către fiul său, cum îl protejează, îți arată și partea emoțională a brutei Kratos. El doar vrea să arate că n-are nicio slăbiciune, pentru a nu-l costa viața pe fiul său, deși în momentele pașnice intervine o răceală paradoxală.
Poate că aș fi vrut să schimb ceva aici, dar nu sunt de tipul lui Kratos, răzbunător, poate nervos uneori, deci putem spune că de la o anumită vârstă, God of War se adresează unui anumit public.
God of War Ragnarok va rămâne unul dintre cele mai bune jocuri ale acestui gen din istoria gaming-ului, la fel ca primul
În final, portarea rezistă, e un joc superb, care respectă toți parametricii tehnici și grafici, cu o poveste minunată, îmbunătățită, cu un Thor și un Odin, tot mai prezenți, un gameplay similar cu jocul trecut, merită toți banii. Puteți petrece 50-60 de ore, fără emoții și nu veți regreta. Apoi, veți încerca și modul Valhalla, dar mai ales New Game +. God of War Ragnarok va rămâne unul dintre cele mai bune jocuri ale acestui gen din istoria gaming-ului, la fel ca primul.
God of War Ragnarök este disponibil pe PC (Steam, Epic Games) din 19 septembrie.
- Gen: Acțiune, Aventură
- Lansare: 19 septembrie 2024 (PC)
- Studio: Santa Monica Studio
- Distribuitor: Sony Interactive Entertainment
- Platforme: Microsoft Windows PC (Steam, Epic Games)
- Clasificare: I.M
- Sistem de testare: PC, CPU: Ryzen 5900x/ GPU: Nvidia GeForce RTX 4080/ RAM: 32GB/ TV-Monitor: Samsung LC34G55T
- Sinopsis: Pornește într-o călătorie epică și de suflet în care Kratos și Atreus se confruntă cu decizia de a rezista sau de a renunța!