Red Rocket a debutat în România la deschiderea ediției cu nr.6 a festivalului American Independent Film Festival (15-21 aprilie 2022). Regizorul Sean Baker propune un film de festival cu lecții de viață spuse prin situații comice dar dramatice, asezonate cu partide de sex spontane.

Mikey Saber, un actor de pornografie eșuat, se întoarce într-un orașel nenumit din Texas la soție și mama acesteia pentru a încerca să se pună din nou pe picioare. Însă aceasta nu este povestea unui antirerou care învață din greșeli și se îndreaptă către o viață nouă. Este o poveste despre un ratat care nu vrea să recunoască că este un ratat cu o asemenea determinare încât te convinge că își dorește cu adevărat să devină mai bun.

Ar putea fi considerat cel mai bun rol al lui Simon Rex, după o succesiune lungă de parodii din portofoliul său. Arată ca un star porno autentic și interpretarea sa este credibilă în creionarea unui personaj captivant.

Ce s-a întâmplat cu exactitate în timpul carierei sale încât să-l determine să se întoarcă cu coada între picioare în Texas, este învăluit în mister. Putem presupune după vânătaie și lipsa bagajelor că a sfeclit-o într-un mare fel, iar oamenii deranjați de el nu s-au mulțumit numai să-l concedieze. Iar pe parcursul narațiunii vom deduce că nu putem avea încredere în varianta sa a poveștii. Cel mai probabil, așa cum vom realiza spre final, a distrus viețile unor persoane prin comportamentul său toxic de egoist, la fel cum nenorocește viețile celor din jur și în firul narativ prezent.

Nu m-aș lăuda nici cu personajele secundare, fiecare dintre ele fiind un soi diferit de nimeni. Soția lui Mikey obținea până la întoarcerea sa bani din surse necinstite, singurul „angajator” dispus să-l ajute pe Mikey este o vecină care vinde droguri și singurul prieten pe care și-l face este vecinul care nu știe decât să vândă stegulețe. Viața lui Mikey redevine picantă când o descoperă pe Strawberry de la gogoșerie, o fată aproape majoră care îi ridică speranțele că se poate întoarce alături de ea în industria pornografiei cât mai curând.

Interpretarea întregii distribuții este adesea realistă și convingătoare sub o regie care îndreaptă actorii către o manifestare naturală. Cadrele de interiorul bungalow-urilor personajelor aproape că au natură documentaristă prin intimitatea lor. Imaginile de la exterior sunt dominate de zăpușeala verii din Texas, cu un peisaj aproape pustiu și clădiri alese intenționat pentru aspectul lor inestetic. Aproape că este un coșmar gândul să rămăi blocat în asemenea oraș mărginaș și să mai devi și comod pe deasupra. Aspirația lui Mikey de a reuși să părăsească din nou sărăcia este de înțeles.

Firul narativ curge încetișor și simți că te uiți de o săptămână întreagă la ce face Mikey însă cumva nu înseamnă că te plictisești neapărat, căci repet, grupul de personaje este interesant ca studiu sociologic. Cât despre umor, cred că amuzamentul stă mai mult pe umerii lui Simon Rex și pe reacțiile sale la situații decât pe situații în sine. Obsesiile lui Mikey se manifestă prin expresiile faciale subtile afișate.

Îmi e greu să-mi scot din cap câteva apropieri cu camera pe fețele personajelor (sau alte părți ale corpului…) care în ciuda scopului umoristic, pe mine m-au deranjat vizual în loc să-mi stârnească râsul. Poate pentru altcineva a funcționat. Copiii vecinei cu afacerea de droguri, care participă la activitate cu loialitate, au fost de departe cele mai haioase personaje datorită constrastului dintre fata cea harnică și impunătoare și băiatul masiv dar leneș, care este bun numai cu prezența sa impunătoare doar fizic.

În cele din urmă, după vizionare, deși în sine este o bucățică interesantă de cinematografie veritabilă, personal nu m-am simțit îmbogățit într-un anume fel plăcut cu Red Rocket, decât cu un soi de cunoaștere a psihicului uman, sau mai degrabă a funcționat ca o reamintire. Am fost lăsat amuzat într-o oarecare măsură, dar în același timp trist, cu gândul că undeva răspândiți prin lume există astfel de oameni care nu sunt capabili de a ajunge în poziții respectabile și, intenționat sau nu, sărăcesc viețile celor care sunt suficient de fraieri să-i ajute. Astfel Red Rocket este pentru mine un film memorabil. Până la urmă arta cinematografică nu este menită doar să ne distreze.