“”First Snow of Summer”, deși suferă de exces de retorică și de puțină originalitate și se bazează excesiv de mult pe emoționalitate, poate fi, fără îndoială, apreciat cu ușurință și, impecabil în estetica sa, și încearcă, în felul său, să se impună pe scena cinematografică europeană.”
Regizor: Chris Raiber
Scenariu: Chris Raiber
Gen: Romantic
Lansare: 01.09.2023
Durata: 1h 30m
Studio: Interspot Film
Clasificare: AG – Audienţa Generală
Distribuitor: August Film
Actori:
Thomas Prenn … Alexander
Verena Altenberger … Caro
Margarete Tiesel … Großmutter
Harald Windisch … Gustav
Sinopsis:
„Thomas Prenn, o prezență cunoscută pe scenele marilor teatre internaționale (Teatro alla Scala, Deutsches Theater Berlin, Volksbuhne Berlin) și câștigător al Premiului Juriului la Cannes în 2021, în secțiunea Un certain regard, dă viață pe marele ecran lui Alexander, un introvertit șarmant care preferă să picteze cu tuburi de spray în loc de pensule, care a crescut cu citate din filme cu cowboy și care lucrează într-un birou micuț de obiecte pierdute la metroul din Viena. Acolo o cunoaște pe Caro, interpretată de Verena Altenberger, premiată în numeroase festivaluri internaționale pentru rolul său de debut în The Best of All Worlds (r. Adrian Goiginger). Caro este o extrovertită autentică, îndrăgostită de prăjituri și tatuaje, care lucrează într-un magazin de pălării în spațiul aceluiași metrou vienez și care pare că ascunde un secret. În ciuda promisiunilor pe care și le făcuseră fiecare sieși, de a nu se îndrăgosti, întâlnirea lor mișcă rotițele Universului astfel încât vara se transformă în iarnă.” – August Film
Recenzie:
Începutul acestei pelicule, regizate de austriacul Chris Raiber (da, filmul este austriac), pare haotic și te duce cu gândul la ”iar filme de artă pe care nu le poți înțelege?!”, dar dacă ai puțină răbdare, vei trece de cadrele amețitoare și intro-ul povestitorului, care nu face altceva decât a te introduce, ușor, într-o dramă care se împarte pe cel puțin trei planuri. Două dintre ele ele le descoperim chiar de la începutul filmului, prin poveștile a două personaje, tată și fiu. Al treilea plan apare pe la jumătatea filmului, poate ceva mai devreme de atât, dar de aici și până la genericul de final, Chris Raiber îți dezvălui o altă poveste, actuală, extrem de socială, dar pe atât de încărcată de emoție, mesaj și dovadă de sacrificiu.
Cu toate astea, ”First Snow of Summer”, deși suferă de exces de retorică și de puțină originalitate și se bazează excesiv de mult pe emoționalitate, poate fi, fără îndoială, apreciat cu ușurință și, impecabil în estetica sa, și încearcă, în felul său, să se impună pe scena cinematografică europeană.
În subteranele Vienei, există o lume despre care puțini oameni știu că există. O lume care aproape pare să aparțină unei dimensiuni proprii, în care oamenii lucrează, se întâlnesc, se cunosc și se îndrăgostesc, iar aceasta este lumea în care trăiește Alexander (interpretat de Thomas Prenn), care merge zilnic la o stație de metrou pentru a lucra. Aceasta este lumea singulară povestită de regizorul Chris Raiber în lungmetrajul său “First Snow of Summer”.
Alexander, așadar, a trăit întotdeauna cu bunica sa (Margarethe Tiesel). Când era copil, el a promis că nu se va îndrăgosti niciodată, deoarece nu dorea neapărat să urmeze exemplul tatălui său, care s-a mutat într-un tunel subteran după moartea soției sale, pentru a fi cât mai aproape de iubita sa. Cu toate acestea, promisiunea lui Alexander ar putea fi curând încălcată atunci când o întâlnește pe Caro (Verena Altenberger), o tânără care lucrează într-un magazin de pălării chiar în propria lui stație de metrou. Ce direcție va lua viața lui de acum încolo?
o abordare regizorală care amintește de cinematograful lui Wes Anderson sau Jean-Pierre Jeunet
Ceea ce frapează imediat la vizionarea filmului este o abordare regizorală care amintește de cinematograful lui Wes Anderson sau Jean-Pierre Jeunet, în care atmosferele care par să amintească aproape de o lume de basm, cu tot cu vocea din off care povestește aventurile protagoniștilor, mențin o anumită detașare față de evenimentele puse în scenă, conferind totodată o plăcută lejeritate întregului. Anderson, Jeunet, dar și, în ceea ce privește anumite implicații narative, Good Bye, Lenin! (Wolfgang Becker, 2003). La rândul său, povestea lui Alexander și Caro, deși se dezvoltă într-un mod destul de previzibil, este îmbogățită de momente hotărât evocatoare, cum ar fi scena în care cei doi protagoniști, în condițiile în care metroul este acum închis, urmăresc un film pe unul dintre ecranele de pe peron, împreună cu un paznic care lucrează cu ei.
Cu o cinematografie în culori pastelate și o coloană sonoră aproape omniprezentă spectaculoasă oferă un contrapunct la dramatismul evenimentelor. Și funcționează, deși anumite alegeri pot fi uneori exagerat de artificiale.
Verena Altenberger și Thomas Prenn, la rândul lor, își aduc personajele vii și vibrante pe ecran, fără a fi niciodată excesive sau exagerate, dovedindu-se a fi adevăratul punct culminant, alături de alte performanțe actoricești importante, al acestui lungmetraj semnat de Chris Raiber.
“First Snow of Summer”, deși suferă de retorică excesivă, de lipsă de originalitate și se bazează prea mult pe emoționalitate, poate fi, fără îndoială, apreciat cu ușurință și, impecabil în estetica sa, încearcă, în felul său, să își lase amprenta pe scena cinematografică națională.
First Snow of Summer/”Zăpadă de august” rulează din 1 septembrie în cinematografele din România, distribuit de către August Film.