“Simt o bucurie fără precedent de fiecare dată când văd la cinema un film anime sau chiar şi filme care vin din cealaltă parte a lumii, fie ele coreene, japoneze, chinezești, thailandeze sau indiene.”
Regizor: Takehiko Inoue
Scenariu: Takehiko Inoue
Lansare: 6.10.2023
Durata: 124m
Studio: Dandelion Animation Studio, Toei Animation, Toei Company
Clasificare: AP-12 – Acordul Părinţilor 12
Distribuitor: Piece of Magic Entertainment, POM Anime
Actori:
Shugo Nakamura … Miyagi Ryôta (voce)
Jun Kasama … Mitsui Hisashi (voce)
Shinichiro Kamio … Rukawa Kaede (voce)
Subaru Kimura … Sakuragi Hanamichi (voce)
Kenta Miyake … Akagi Takenori (voce)
Sinopsis:
Ryota Miyagi, “vitezomanul” și conducătorul de joc al echipei Shohoku, joacă întotdeauna cu inteligență și cu viteza fulgerului, rotindu-se în jurul adversarilor în timp ce pare a fi complet calm.Născut și crescut în Okinawa, Ryota a avut un frate cu trei ani mai mare decât el. Mergând pe urmele fratelui său mai mare, care a fost un jucător local celebru încă de la o vârstă fragedă, Ryota a devenit și el dependent de baschet. În al doilea an de liceu, Ryota joacă în echipa de baschet a liceului Shohoku, alături de Sakuragi, Rukawa, Akagi și Mitsui, care participă la Campionatul Național Interliceal. Iar acum sunt pe punctul de a provoca echipa campioana en-titre, cea a liceului Sannoh Kogyo.
Recenzie:
Simt o bucurie fără precedent de fiecare dată când văd la cinema un film anime sau chiar şi filme care vin din cealaltă parte a lumii, fie ele coreene, japoneze, chinezești, thailandeze sau indiene. Nu contează de unde sunt ci important este faptul că cineva le traduce şi le distribuie şi la noi în sălile de cinema. Dar ce am observat în ultima perioadă este că au început să prindă şi filmele anime. Titluri mari şi importante din est asociate cu francize precum Dragon Ball, One Piece sau Jujutsu Kaisen au rulat deja în cinematografele românești şi, sper eu, să nu fie o modă care să se oprească prea curând. Ultimul recent lansat şi cel despre care am ceva de zis a fost THE FIRST SLAM DUNK, debutul regizoral a lui Takehiko Inoue, creatorul manga-ului Slam Dunk, Real sau unul din cele mai populare între cititori, Vagabond.
Un meci
Povestea este un fel de restart al seriei numai că de data asta protagonistul nu este Hanamichi Sakuragi, cel din manga și din anime-ul original care este şi el în această animație, ci Ryota Miyagi. Toată povestea se întâmplă pe parcursul unui meci decisiv de baschet între cea mai bună dintre echipele de baschet de liceu Sannoh şi echipa lui Ryota, Shohoku. Între scenele de baschet avem povestea lui Ryota de mic până la noul liceul la care se mută şi interacțiunea sa pe parcursul timpului în școală cu coechipierii cu care în prezent duce acest titanic meci.
Fiecare personaj are un moment de poveste, mai scurt sau mai lung dar cam toţi au de a face cu Ryota şi cum au ajuns toţi să joace împreună. Aceste mici momente nu sunt flashbackuri, nimeni nu priveşte un coş şi îşi aduce aminte de un moment din trecut, sunt inserţii în timpul meciului pentru a ne obișnuii cu fiecare personaj şi pentru a avea un context mai amplu de ce ţinem cu unii şi chiar, la un moment dat, cine sunt ceilalţi sau cel puţin unu din ei. Unii consideră acest lucru „Flashback” eu nu îl văd ca atare.
Un meci este terminat atunci când ai acceptat că ai pierdut
Este o dramă sportivă care este scrisă și regizată de autorul materialului sursă însă într-un fel de reboot. Și Slam Dunk este considerat unul din cele mai bune manga-uri sportive de mulţi din comunitate asta. Unde se vede cel mai bine „de ce” este în elementele dramatice pe care le ridică, lucruri dificile precum pierderea unui părinte sau a unui frate, a te realiza în umbra altcuiva mult mai bun ca tine şi evident ambiţia de a nu renunţa niciodată la ce îţi doreşti. Cum s-a zis şi în film „Un meci este terminat atunci când ai acceptat că ai pierdut”. Cealaltă parte care transforma filmul în ceva mult mai deosebit decât alte animaţii sportive este că nu pare să existe niciodată acel moment în care totul se opreşte şi toţi vorbesc şi plănuiesc următoare mişcare. Nu, Slam Dunk este în continuă mişcare, meciul se derulează aproape în timp real dacă nu luăm în calcul momentele în care intră un uşor slow motion pentru a dramatiza anumite mişcări sau cadre. Dar filmul şi meciul nu se opresc decât în momentele de back story şi la Time-Out.
Animaţia viitorului
Pe partea de animaţie este unde am avut cele mai mari probleme interne. Un conflict personal. Nu este animaţie tradiţională ci este făcută pe calculator. Se vede de la primul cadru şi până la ultimul că este vorba de o combinaţie între 3D şi 2D dar care te loveşte greu la început şi începe să arate ca un filmuleţ foarte bine făcut de pe vremea Playstation 2 sau Playstation 3. Sau ceva între. Într-adevăr oferă multă mișcare şi este vorba de un film extrem de dinamic care are nevoie de tot ajutorul din lume să fie atât de bun prezentând această parte. Ce probabil ar lua o veșnicie să facă în mod tradițional, în modul de a anima clasic, calculatorul te ajută şi îţi reduce munca considerabil. Dar se vede diferența. Se vede ca diferenţa dintre ceva lucrat manual și ceva făcut într-o fabrică. Până la sfârşit te obişnuieşti sau cel puţin eu m-am împăcat cu idea că ăsta este viitorul animației pretutindeni dar în special în Japonia.
Ce este grozav
Felul în care fiecare personaj reuşeşte să fie unic şi este reprezentat în micile lor momente fac că filmul să fie mult mai plăcut decât te-ai aştepta. Tensiunea care se creează în timpul meciului este palpabilă şi te va ţine în priză în fiecare moment şi cu fiecare aruncare la coş pentru că devine oarecum imprevizibil dacă te scoţi din ecuaţie. Totul pare aşa de bine conceput că oricare din cele două echipe pot câștiga. Ce mai contribuie la tensiune este muzica care este dramatică atunci când trebuie să se verse o lacrimă şi dinamică, aproape explozivă, atunci când se aude scârţâitul adidaşilor pe terenul de baschet. Muzica porneşte fix când trebuie şi funcţionează exact cum regizorul a intenționat accelerând sau încetinind o scenă, să încurajeze sau să pună în pericol un moment.
Experiența din cinema a fost unică
Experiența din cinema a fost unică. Nu pentru faptul că am fost singur în sală ci pentru ca să vezi un asemenea film, cu aşa detalii şi o poveste atât de captivantă nu este un lucru comun. Nu este nici măcar ceva rar, este aproape unic. Rareori vezi un film care să te prindă atât tare cum a făcut-o The First Slam Dunk, dar să-l mai şi vezi într-o sală de cinema, pe un ecran enorm cu sunetul surround este ca şi cum eşti acolo, pe teren încurajând echipă din tribune.
The First Slam Dunk disponibil în cinematografele românești din 6 octombrie.