Primul film românesc de lung-metraj selecționat vreodată în competiția festivalului international de film de la Bogota este ”Experimentul Pitești”

0
354
Ascultă acest articol


Premiera internațională a lung-metrajului ‘’Experimentul Pitești’’ va avea loc pe 16 noiembrie la Festivalul de Film Internațional din Bogota, Columbia

Filmul-document ‘’Experimentul Pitești’’ este selecționat la ‘’Bogocine’’,  cel mai mare festival de film din America Latină, comparat cu Festivalul Internațional de Film de la Cannes în Europa. Acesta este primul film românesc de lung-metraj care a fost selecționat în competiția festivalului în toată istoria cinematografiei.

 Victoria Baltag este primul regizor roman selectat  la Festivalul International de film de la Bogota, lung-metrajul-document ‘’Experimentul Pitesti’’ fiind primul film romanesc care participa la acest festival in categoria ‘’lung-metraj’’ a competitiei oficiale a festivalului.

Festivalul se află anul acesta la a 40-a ediție și pentru categoria ‘’film de lung-metraj’’ a selecționat doar 10 filme din întreagă lume, din peste 15000 de filme trimise către selecționare. Festivalul este recunoscut de către centrul național al cinematografiei (CNC) și producătorii au solicitat sprijin pentru deplasări, însă până la această dată nu s-a primit niciun răspuns.

În noiembrie anul acesta, filmul este de asemenea selecționat la Festivalul de Film European de la Lima, Peru, la Festivalul de Film European din Calgary, Canada, Festivalul international de film de la Manizales și la alte festivaluri din întreagă lume. Lung-metrajul-document reprezintă România la aceste evenimente internaționale. Regizoarea Victoria Baltag este invitata de asemenea sa tina o serie de cursuri master class legate de tema cinematografiei independente in  universitatile din Columbia si Peru.

 ’Experimentul Pitești’’ reliefează povestea adevărată petrecută între 1948-1952 în România, cunoscută că ‘’fenomenul re-educării’’ sau ‘’experimentul de la Pitești’’. Este primul film artistic realizat de regizoarea Victoria Baltag, un film fără buget, cu 12 ani de muncă benevolă a peste 120 de actori și 800 de oameni care au sprijinit filmul prin servicii. Lung-metraj-ul este și ultimul film în care apare marele actor român, Ion Caramitru, susținător al acestui proiect benevol.

  1.     Lung-metrajul document ‘’Experimentl Pitești’’ a început să ruleze în întreaga lume, în ce țări înafara României și care a fost feed back-ul primit?

Am mers până acum cu filmul în America (Beverly Hills, Indiana, New York, Chicago, Las Vegas, Pittsburg, San Francisco, San Jose, Denver), Canada (Toronto, Winnipeg, Regina, Calgary, Alberta), Europa (Uk, Bulgaria, Ungaria, Lituania, Portugalia, Italia, Spania). Anul acesta am mers o luna de zile în Mexic unde am prezentat filmul în școli, universități și festivaluri de film. Lung-metrajul a fost primit cu mare interes atât de tineri cât și de publicul larg. Majoritatea locațiilor unde am proiectat ne-au invitat deja pentru a două oară.

  1.     Spune-mi despre România. Unde a rulat filmul în țară la noi.

 În România am început distribuția lung-metrajului în februarie anul acesta. Turneul românesc a început la Sigeht, la Memorialul Victimelor Comunismului și  al Rezistenței din România. Am proiectat apoi la Iași, Bacău, Suceava, Târgu Neamț, Piatra Neamț, Timișoara, Bacău, Pitești,  Oradea, Craiova, Constanța, Sibiu,  Cluj, București, în sate, în locații neconvenționale și peste tot pe unde am fost chemați. În unele orașe am venit de mai multe ori, la cererea publicului. Și în țară filmul a fost primit cu mare interes, apreciere, gânduri bune și empatie, atât în rândul tinerilor (am mers și în licee), cât și în rândul publicului larg. La fiecare proiecție am primit așa de multe daruri…de la flori la dulceață, de la accesorii vestimentare la obiecte de artă și cultură (printe altele un ceas de epoca, multe cărți și ziare din perioada anilor comunismului). Mai mult decât atât , în timpul turneului românesc ne-am făcut si mai mulți prieteni care au devenit parte a familiei lung-metrajului nostru.

  1. Deși filmul este artistic, a fost evaluat de istorici?

 Lung-metrajul a fost înregistrat la Centrul Național al Cinematografiei unde, în momentul catalogării filmului, a fost formată o echipa de oameni cu expertiză în domeniu, anume istorici și critici de film. Filmul a fost încadrat la categoria <<film istoric>> și a primit +15 ca vârstă permisa pentru vizualizare, în special ca materialul vizual să ajungă în licee și universități.

Mai mult decât atât, la proiecțiile noastre au fost istorici și, cu precădere, oameni care au trecut prin ororile comuniste. Domnul Toma Filaret, cadru didactic aflat la pensie, a menționat public la Suceava, în cadrul evenimentului nostru, că a stat la un moment dat în celulă cu Eugen Țurcanu și că filmul redă cu exactitate detaliile din realitate. La proiectia de la Pitești, ne-a onorat cu prezența domnul Sergiu Rizescu, care a fost închis la Pitești, astăzi cetățean de onoare al orașului și Președintele Asociației Foștilor Deținuți Politic din România. Dumnealui a luat cuvântul public să mulțumească pentru realizarea acestui film și să confirme autenticitatea informațiilor prezentate în lung-metraj.

Trebuie menționat că ‘’Experimentul Pitești’’ a fost realizat după 4 ani de cercetare în arhive, discuții cu supraviețuitori și o relație foarte apropiată cu rudele acestora. Domnul Andi Daschievici, profesor de istorie, fiul lui Radu Daschievici închis și el la Pitești, a fost alături de noi ani în șir. Domnul Lucian Merisca, jurnalist, fiul lui Constantin Merisca (și el închis la Pitești), ne-a fost de asemenea alături oferind informații, cărți și cerga pe care tatăl dumnealui a folosit-o în închisoare. Am primit câteva lucruri de factură istorică, obiecte care au aparținut tinerilor închiși la Pitești și le-am prezentat in cadrul proiecțiilor noastre prin țară și de asemenea la Galeria de Artă ‘’Galateca’’ în București. Pregătim un muzeu al filmului care va include obiecte care au aparținut tinerilor închiși la Pitești, piese de décor din cadrul filmărilor lung-metrajului document ‘’ Experimentul Pitești’’, materiale publicate în decursul acestor ani despre film, obiecte de artă inspirate de experiment.

  1.     Lucrezi de 12 ani la acest film. Ai primit susținere din partea statului român?

Pot spune că în toți acești ani am bătut la toate ușile posibile, de la Președinția Română, la companii private. Am contactat centrele de cultură, ministere, asociații și fundații…și din păcate nu am primit sprijin pecuniar de la nicio entitate, motiv pentru care acest proiect a durat 12 ani de muncă…benevolă. Eu și echipa mea încă nu am fost remunerati pentru acest efort cultural-educativ.

  1.     Este ultimul film în care Caramitru a fost prezent ca actor. Cum a fost relația cu acest actor celebru și cum l-ai convins să joace?

Maestrul Caramitru cunoștea foarte bine ceea ce s-a întâmplat la Pitești între 1949-1951. Avea cărți despre experimental de la Pitești în birou și am aflat mulți ani dupa ce am filmat cu dumnealui, că din păcate a avut rude care au trecut prin experiment. În 2015 am mers cu un articol din presă despre film și cu scenariul la secretariatul Teatrului Național din București și am rugat să transmită domnului Caramitru materialele mele. Este important să ai secretara care trebuie și domnul Caramitru avea așa o secretara, căreia îi mulțumesc și astăzi. Documentele trimise au ajuns la domnia să și după ce a citit, m-a sunat. Ne-am cunoscut pentru prima dată la Iași, cu o seară înainte de filmări, am mers să îl văd dacă este bine cazat sau dacă mai are nevoie de ceva. Lua cina și văzându-mă așa de mică, s-a oprit din mâncat, mi-a dat lingura dumnealui și farfuria și mi-a spus să mănânc: ‘’Ai nevoie de energie că să faci lucruri mărețe’’.  Așa a început colaborarea noastră, nu o să uit vreodată cum în pauzele de filmare ne recita poeme din Mihai Eminescu sau Mihai Codreanu..sau ne povestea cum a fost la filmările de la Hollywood și ne asemuia cu echipele de acolo: ‘’Mai copii, eu numai la Hollywood am văzut muncă așa cum faceți voi aici’’. Ne-a a pupat pe toți la încheierea filmărilor, ne-a mulțumit și mi-a spus că a contribuit la acest proiect din toată inima, benevol, că nu trebuie să îl plătesc și că abia așteaptă să vadă filmul. La fiecare trei luni mergeam să îi arăt varianta nouă de montaj..și dumnealui voia să iasă filmul cât mai repede ..și eu spuneam că montajul nu este ok și că trebuie să mai lucrăm..și așa au trecut 7 ani.  Cu o luna intainte să treacă la cele sfinte am fost la dumnealui în birou ca să discutăm premiera. Zâmbea și era tare încântat. Mi-a spus că trebuie să facem ‘’o premieră spectacol’’. În acest moment filmul nu are încă o premieră fiindca premiera acestui lung-metraj trebuie sa aiba loc in sala ‘’Ion Caramitru’’ la Teatrul National din Bucuresti si inca asteptam aprobari in acest sens.

  1.     Unde se încadrează acest film în cinematorgrafi română

Acesta este primul și singurul film despre fenomenul reeducării, un film-document care tratează o poveste adevărată bazată și pe mărturiile familiilor celor care au suferit torturi fizice și psihice între 1948-1952. Este un film de interes national si internațional pentru că dezvăluie un adevăr despre fenomenul de reeducare care s-a întâmplat în Romania, in toate țările de sub URSS și se întâmplă și astăzi, din păcate. Este un film testament, o voce a celor care au fost torturați în vremea comunismului,  a celor care nu și-au găsit încă dreptatea …și este un film care tratează un subiect ținut ascuns de zeci de ani, un film făcut pentru a dezvălui o istorie din care întreaga societate trebuie să învețe. Este un film manifest care vine cu informații despre comunism, educație, libertate de gândire. Este un film de responsabilitate morală menit să stea împotriva uitării.

  1.     Unde sunt următoarele proiecții și când va intra filmul în cinematografele de masă (mall-uri)?

Acesta este un film independent construit cu mâinile goale. Am mers până acum cu filmul unde am găsit deschidere. Așteptăm sprijin și din partea cinematografelor de masă cum ar fi mall-urile. Dumnealor știu proiectul însă deocamdată evita să distribuie filmul în cinematografele pe care le manageriază, așteptăm poate în 2024, când vom celebra 35 de ani de la căderea comunismului.

Pe 10 octombrie la sala Studio a Teatrului Național din București biletele s-au dat toate încă din primele două saptamani de la publicare, iar pentru o nouă proiecție avem nevoie ca publicul să ceară filmul Teatrului Național ca să organizeze o repetare a evenimentului. Fiind film independent, fără buget, este greu sa primim sali, însă publicul poate cere filmul și autoritățile vor pune la dispoziție săli de proiecție.

Din ianuarie 2024 ne pregătim pentru turneul din Statele Unite ale Americii. Pentru o distributie catre mase, avem nevoie de un distribuitor de film international si speram sa il gasim pana la finalul acestui an.

  1.     Care sunt șansele ca filmul să fie văzut pe platformele Netflix sau HBO?

Avem mare nevoie să vină dumnealor la noi întrucât pe website scrie că orice colaborare se face prin avocat sau distribuitor cu care au mai avut colaborări, ori noi suntem independenți..și la  primul film. În toți acești ani am trimis către Netflix și HBO multe solicitări de colaborare însă presupun că ne trebuie o persoană de contact de acolo cu care să facem negocierile. Așteptăm cu interes să se deschidă porțile și în acest sens căci pe paginile social media ale filmului, publicul cere să vadă filmul la nivel internațional  și pe aceste platforme.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.