Ai visat la jocul ideal cu pirați de mic, în care să te aventurezi pe mare, să vânezi comori, să explorezi insule și să scufunzi vasele inamicilor? Fiind probabil și fan al seriei Pirații din Caraibe? Ei bine Skull and Bones este exact ceea ce… nu prea îți trebuie. Cele mai bune jocuri cu pirați există deja: Assassin’s Creed IV Black Flag și Sea of Thieves. Primul se afla adesea în promoții substanțiale, iar celălalt se bucură de o comunitate online dezvoltată via Xbox Game Pass și urmează să se lanseze foarte curând și pe consolele PlayStation.

Vânt dinspre pupă, direct spre stabilopozi

Skull and Bones este un joc Ubisoft aparte. Cumva se află în spectrul de mediocritate la care te aștepți de la studio, chiar și după valul de jocuri finisate și reușite din ultimele șase luni. Deci cumva nu te dezamăgești prea tare. Doar că față de alte proiecte, acesta pare cel mai intrigant: nu ne așteptam niciodată la cine știe ce, deși potențialul, pe hârtie, era sclipitor. Din afară, pare că puteau pur și simplu să realizeze un spin-off de Black Flag doar cu partea de lupte pe mare. Ar fi fost simplu, așa-i? Pare că s-au complicat nenecesar apoi au simplificat peste măsură funcțiile jocului. Producția s-a desfășurat ca și cum nu a existat niciodată o viziune clară.

Yves Guillemot, CEO Ubisoft, a luat apărarea jocului, justificând prețul de 70€ declarând că este un joc AAAA. M-am simțit astfel cumva obligat să judec jocul prin această lentilă. Dacă te iei după banii pe care i-a tocat acest proiect de-a lungul deceniului de producție, ai putea să-l consider de rang AAAA, să zicem. Dacă de la bun început ar fi avut o direcție clară și chiar și-ar fi propus calități demne de acest rang, astăzi poate că am fi jucat MMO-ul perfect cu pirați. Se vede repede însă în produsul final că acest proiect și-a tot schimbat direcția, luându-se decizii după cum a bătut vântul, și probabil la cârma sa au stat diverși căpitani cu idei prea diferite. Sunt mai multe motive organizatorice care au compromis de mult jocul și poate merită discutate în detaliu cu alte ocazii. Și asta este doar ce știm de la suprafață. Intern, poate au fost mult mai multe probleme la mijloc. Ei bine, oricum, jocul a ajuns deja la unele discount-uri din ce văd pe piață la ora actuală.

Adevărul este că industria jocurilor video se află în niște ape cel puțin interesante, tulburi, marcate de valuri de concedieri în masă și de spumele gamerilor sătui de microtranzacții. Epave care mai de care mai opulente sunt găsite eșuate printre maldăre de alge care miros a decizii de management neinspirate. Și culmea, mai încolo rătăcite printre stânci găsești veritabile perle, doar că nu aparțin marilor companii ci ale unor meșteșugari independenți.

Am mai fost invitat să joc Sea of Thieves dar nu îmi găseam complet apetitul pentru un astfel de joc, mai ales că nu aveam încă abonament Game Pass – iar acum că îl am parțial datorită necesității de a juca Skull and Bones, cred că voi încerca în sfârșit popularul joc online cu pirați. Cine știe, poate rostul lui Skull and Bones a fost eventual acela de a mă conduce spre jocul meu preferat cu pirați – după seria Monkey Island, bineînțeles.

Cranii

Grafica este cel puțin decentă atunci câng călătorești pe mări, și este chiar relaxant să privești din mai multe perspective peisajul pe parcurs ce navighezi către următoarea misiune plictisitoare. Razele soarelui mângâie textura pânzei și a lemnului corababiei. Sunetele apei și glasurile grosolane ale mateloților cărora le poți ordona să câte un sea shanty întregesc o atmosferă în care aproape că te lași absorbit. Când cobori de pe vas prezentarea jocului nu mai strălucește așa tare. Grafica are unele aspecte „last-gen” mai ales când privești populația portului în care ai intrat. NPC-urile sunt destul de superficial realizate și nu le ajută nici replicile cu care sunt programate. NPC-urile care nu spun o poveste nu primesc puncte bonus. Probabil este timpul pentru câteva upgrade-uri la realizarea modelelor de personaje la nivel de întreg Ubisoft, căci nu e singurul lor joc unde animațiile faciale au rămas în urmă.

Orășelele, fie că sunt porturi fie că sunt tabere în miez de insulă, sunt pustii. În prima săptămână era o puzderie de alți jucători. Azi când m-am logat în hub-ul în care rămăsesem săptămâna trecută, m-am plimbat singur. Din ce aud, serverele sunt chiar mai goale decât cele ale lui Suicide Squad: Kill the Justice League. E păcat de asset-urile realizate chiar fain cu tematici piraterești, dacă sunt doar pentru decor. Singura activitate principală pe o astfel de insulă este să faci comerț cu vendor-ii generici. Da, mai sunt ocazionalele comori dar nu sunt nici ele tocmai captivante.

Lore-ul jocului nu este mai adânc dincolo de unele scrisori și ziare pe care le găsești din când în când iar personajele cu care vorbești se încadrează în câteva stereotipiri piraterești dar nu simți că auzi vreodată ceva memorabil din dialoguri.

După apoximativ zece ani de proiectare și cu aspirații de AAAA, te-ai aștepta la un mediu detaliat explorabil, plin de activități și secrete – chiar dacă este un joc online. Red Dead Redemption 2 e un exemplu la care mă gândesc adesea, însă acesta ne-a răsfățat, ce-i drept, și a ridicat ștacheta pe zona open world și nu e tocmai cinstit să mă aștept ca după șase ani majoritoatea jocurilor care conțin explorare să conțină și atât de multe detalii. Mi-ar fi plăcut, mai ales la bugetul investit, ca în hub-urile pe care le explorezi să poți face multe altele decât să faci cumpărături și să activezi misiuni. Să joci cărți cu pirații controlați de AI sau chiar împotriva altor jucători. Numeroase mini games specifice epocii. Să stai jos la tavernă pierzând timp pe chat-ul general în fața unei băuturi, nu doar să folosești gesturi dintr-un meniu. Să mângâi pisici – mângâiatul de pisici e deja un standard, nu râde! Pe aici am lăsat și un screenshot cu o pisică cu care nu poți interacționa.

Ciolane

Porturile care arată interesant de la distanță nu pot fi vizitate. Interacționezi de pe navă. Sau dacă vrei să le prăduiești, tu în calitate de căpitan nu participi la acțiunea propriu-zisă – tragi cu ghiulele în întăririle care vin până gașca ta se întoarce pe navă cu loot.

În sfârșit, un joc online în care cuvântul „loot” chiar are un sens cât mai propriu, pirateresc. Păcat că nu e loot spectaculos sau bine organizat. Sigur, îmi imaginez că viața de pirat a însemnat mai mult decât peripețiile ilustrate în filme, și dacă ar fi să creezi un simulator al vieții de pirat, trebuie să incluzi și activitățile mai anoste precum culesul de provizii și dusul navei la service. În Skull & Bones se simte de parcă ți se dau frăiele complet atunci când ai de tăiat copaci dar cucerirea unei nave este automatizată ca într-un idle game.

Concret, prăduirea unei nave presupune apăsarea unui buton când te afli în proximitate pentru a te ancora de ea, iar apoi primești un cutscene, sau să-i zic chiar loot screen în care vezi ce ai primit. Acțiunea este văzută fugar; chiar dacă nu iei parte la lupta de pe navă măcar dacă aveai de văzut un cutscene mai spectaculos, sau care să se schimbe prin rotație. Sau să vezi cum echipajul tău folosește diverse mișcări și săbii noi deblocate. Ceva scos dintr-o mecanică turn-based, auto-chess, orice similar, dar să fi fost un pic mai dinamic vă rog.

Nu de puține ori chiar și la o lună după lansare m-am trezit scos de pe server din senin. Altfel, tranzițiile de la un mod la altul de joacă durează puțin. Lag nu am întâlnit nici pe mare nici pe uscat. Asta se poate datora unei optimizări decente dar poate fi cauzată și de prezența scăzută a jucătorilor pe server. Ia-o cum consideri.

Tranzițiile sunt bruște și dăunează imersiunii: coborâtul în port, urcatul pe navă sau intratul într-un magazin presupune un ecran negru. Timpii de încărcare, cel puțin pe un Xbox Series X sunt scurți și nu deranjează mult. E drept că o tranziție suavă de la o acțiune la alta cum vezi în tot mai multe jocuri single-player nu cred că încă e ceva ce poți cere de la un joc online de asemenea proporții.

Pimp my pirate ship

Skull and Bones poate fi văzut ca un veritabil World of Warships cu corăbii, puțin mai arcade. Poate fi fun, poate fi activitatea principală și s-o gândești ca pe o arenă PvP. Dar câtă vreme, nu știu. Eu sunt înclinat spre PvE. Pirat solitar fiind recunosc că nu am simțit atracția de a interacționa cu alți jucători. Însă jucând în stilul meu riști să te plictisești mult prea repede de Skull and Bones. Dacă ești social și îți faci gașcă, te plictisești doar repede.

Navigatul este intuitv. Un buton pentru ridicat velele si altul pentru a le coborâ iar direcția este luată din manetă. Într-un fel, sistemul de navigare este prea simplu, ușor arcade, iar la fel se duc și luptele. Partea mai realistă constă în faptul că în funcție de viteza pe care o ceri echipajul tău ca consuma stamina. Așa că ai face bine să gătești cocos prăjite și alte mâncăruri delicioase când mai treci prin port și să te asiguri că le ai mereu în cală. Poate că jucătorii cu tendințe casual sunt fericiți de acest control, însă mă îndoiesc că stilul acesta de gameplay are ce să le ofere pe termen lung cu tot cu sezoanele de conținut plănuite.

Opțiunile de personalizare a corabiei arată bestial iar după ce faci suficient trafic de nucă de cocos îți poți face nava și personajul propriu să stârnească invidie printre pirații fashion. Upgrade-urile pentru combat pot ține și de mobilierul cu care îți decorezi nava, nu numai de calitatea tunurilor cu care o echipezi. Nu, asta nu înseamnă că îți poți vizita nava pe interior, asemenea funcții ar mai fi amânat jocul cu încă trei ani.

Adevărata comoară este lecția pentru game design

Pentru cei care nu au o problemă cu prețul și cu potențialul irosit, Skull and Bones este un PvP cu nave de pirați ce poate fi destul de distractiv, o aventură în care adevărata comoară nu este loot-ul găsit ci prietenii pe care ți-i faci pe drum.

În ansamblu, poate că adevărata comoară din joc constă tocmai în contribuția sa în discuțiile despre starea jocurilor video în 2024 și de ce goana după următorul live-service de mare succes este din ce în ce mai dăunătoare pentru dezvoltatorii de jocuri.

Skull and Bones este disponibil din 16 februarie 2024 pe Xbox Series S|X, PlayStation 5 și Windows PC.

Gen: Adventure, Action

Lansare: 26.02.2024

Studio: Ubisoft, Ubisoft Singapore

Distribuitor: Ubisoft România

Platforme: Xbox Series S|X, PlayStation 5 și Windows PC

Clasificare: 18+

Sistem de testare: Xbox Series X

Lumea din Skull and Bones este o comoară de explorat în timp ce navighezi spre cele mai îndepărtate zone ale Oceanului Indian. De pe coastele Africii până în Indiile de Est, descoperiți regiuni distincte, fiecare cu ecosistemele sale unice. Învață să foloseșți vântul în avantajul tău, reglandu-ți pânzele pentru a-ți crește viteză în timp ce încerci să supraviețuiești apelor înșelătoare, valurilor periculoase și vieții sălbatice mortale.

Iad în paradis

Navighează într-o lume frumoasă, dar periculoasă. Alege cum dorești să cucereșți marea. Navighează singur sau fă echipă cu doi prieteni pentru a vă acoperi spatele în modurile PvE sau PvEvP.

Stăpânește marile

Crește-ți notorietatea pentru a obține acces la mai multe resurse și oportunități pe măsură ce preiei contracte mai riscante pentru a câștiga mai multe recompense.

Câștigă o reputație

Crează până la 12 nave și personalizează-le cu o varietate de arme și armuri pentru a vă spori șansele de success în luptă.

Construiește-ți nava

La sfârșitul secolului al XVII-lea, poveștile despre un jaf legendar au atras tineri proscriși din întreagă lume. În căutarea unor averi nebănuite, bărbați și femei obișnuite au plecat departe de casă. Înarmați doar cu instinctele lor de supraviețuire, au riscat totul pentru șansă de a obține bogații incomensurabile.

Long live piracy!

• Fii precaut în această lume deschisă neîmblânzită – există prădători care pândesc după fiecare colț.
  • Creează o varietate de nave unice pentru a supraviețui, prosperă și conduce într-o lume captivantă care introduce noi provocări și caracteristici în fiecare sezon.