“Planeta Maimuțelor: Războiul”, al treilea capitol al celei mai recunoscute și criticate franchize, Caesar și maimuțele intră într-un război cu o armată de oameni condusă de Colonel.
Regizor: Matt Reeves
Scenariu: Matt Reeves
Lansare: 14 iulie
Durata: 2h 20min
Studio: 20th Century Fox
Distribuitor: Odeon Film
Clasificare: A.P.13
Actori:
Andy Serkis … Caesar
Woody Harrelson … The Colonel
Steve Zahn … Bad Ape
Sinopsis:
În War for the Planet of the Apes / “Planeta Maimuțelor: Războiul”, al treilea capitol al celei mai recunoscute și criticate franchize, Caesar și maimuțele intră într-un război cu o armată de oameni condusă de Colonel. După ce maimuțele pierd numeroși membri, Caesar se luptă cu cele mai întunecate instincte și începe propria luptă pentru a-și răzbuna specia. În cele din urmă, Caesar și Colonelul ajung față în față, începând o bătălie care va determina soarta fiecăreia dintre specii, dar și viitorul planetei.
Recenzie
Salutare ”tovarăși cinefili!”
Cinci filme pe parcursul a cinci ani, începând cu 1968 și până în 1973, două serii TV, o reîncercare de reboot în 2001 și acum alte trei filme la interval de trei ani fiecare (2011, 2014 și 2017). Cam asta ar fi pe scurt istoria unei francize devenită deja cult. Când Pierre Boulle a scris în 1963 ”La Planète des singes”, nu cred că spera la un asemenea succes.
În 2011 începea noua sagă a lui Caesar, o maimuță cobai, la început, pentru un tratament de Alzheimer, făcut de doctorul și viitorul tată al primatei, Will Rodman, interpretat la vremea respectivă de James Franco. Totul o ia razna când, ceea ce se dorea a fi un medicament de vindecare a bolii, se transformă într-un virus mortal și decimează aproape toate cele 6 miliarde de locuitori ai planetei, dar ceea ce este interesant, și asta o s-o descoperiți în ultimul film din serie, War for the Planet of the Apes, este că virusul suferă mutații mult mai dure decât inițial.
Filmul este plin de CGI, dar asta nu știrbește cu nimic povestea, structura scenariului și implicarea tuturor actorilor într-o poveste grea, cu multe substraturi, mesaje și, cu ceea ce îmi place mie să spun, dezvoltarea de personaje.
De data asta scenariștii Mark Bomback și Matt Reeves, cel din urmă semnând și regia, ne propun apogeul, dacă vreți, al luptei pentru supraviețuire, sub toate aspectele ei, atât din punctul de vedere al primatelor inteligente, conduse de Caesar (Andy Serkis), dar și din punctul de vedere al umanității, ce a mai rămas din ea, întrupată în filmul de față de o trupă de elită, venită din nordul Statelor Unite, să distrugă tabară condusă de Caesar, sub conducerea Colonelului, întruchipat magistral de Woody Harrelson.
Pe de-o parte avem parte de tabăra lui Caesar, tabără în care se mai resimt greșelile trecutului, și anume faptul că maimuțele nu omoară alte maimuțe, și ne aducem aminte de lupta de la finalul lui Dawn of the Planet of the Apes, când Caesar îl omoară în cele din urmă pe Koba, fostul aliat și prieten. Acest lucru îl urmărește permanent și fiecare decizie pe care o ia, după acest eveniment, este influențată de acest tragic deznodământ. Inclusiv când trupele conduse de Colonel, atacă prima dată tabară primatelor, iar Caesar și ai lui iau prizonieri, primul instinct fiind să le curme viața, Caesar i-a decizia șocantă, pentru grup, de a-i trimite înapoi, ca un mesaj de pace și/sau milă. Singura motivație pe care Caesar o are pe tot parcursul filmului, este aceea de a-și proteja marea familie, și, ulterior, să răzbune moarte tragică a primului fiu născut și a soției, uciși mișelește de către Colonel.
Pe de altă parte, în pragul extincției, avem tabăra condusă de Colonel, așa cum spuneam, interpretat de Woody Harrelson. Motivația, cât de paradoxală ar fi, din spatele acțiunilor Colonelului, are în spate tragedii personale, frustrări și premiza propriei extincții. Aflăm pe parcurs, chiar din gura acestuia, că virusul deja este modificat genetic și, mai nou, odată infectați, oamenii își pierd toate acele caracteristici ce-i fac umani, de la a vorbi și până la a gândi logic. Cu alte cuvinte se transformau în animale fără conștiință și fără discernământ. Tocmai acest aspect, plus faptul că propriul fiu, ajuns în starea acesta, a fost împușcat, îl motivează și detrmină să facă ceea ce și-a propus. Din păcate, pe parcurs, uită de fapt care îi era misiunea, și acum, nu doar cu primatele va avea de luptat, ci inclusiv cu cei care l-au trimis în această misiune.
Filmul, deși nu abundă în scene de acțiune și se axează mai mult pe personaje și pe luptele interioare, și nu numai, are un pas al lui care ajută la creșterea tensiunii finale, prin elemente simple dar și complexe în același timp. Pe parcurs ne întâlnim cu noi personaje, unele simpatice, cum ar fi Bad Ape, interpretat foarte mișto de Steve Zahn, sau cum este personajul lui Amiah Miller, Nova, o fătucă infectată care își pierduse capacitatea de a vorbi, pe care Caesar și trupa o iau cu ei în aventura lor.
Momentul în care Caesar descoperă lagărul Colonelului, în care toate primatele erau sclavi, este un alt moment dur al filmului, ca de altfel și tot ceea ce urmează după, până la evadarea lor. Filmul de față, cu toate că vorbim de un subiect științifico-fantastic, ridică niște semne mari, de întrebare legate de societatea în care trăim acum, cutume de care ne lovim în permanență și care, în cele mai multe cazuri, nu își găsesc rezolvare.
Filmul este la început, dar cu siguranță pe viitor, alături de celelalte două din noua franciză, va deveni un cult al seriei și va dăinui peste timp. Este unul din cele mai bune filme ale acestui an, cel puțin din punctul meu de vedere. Mă bucur că se mai fac astfel de filme, chiar dacă, aparent, subiectul nu este unul de factură socială actuală.
Imaginea, muzica și sunetul sunt la nivel ireproșabil și se îmbină perfect în structura generală a filmului, conducându-te pe tot parcursul poveștii acolo unde trebuie, prin emoția notelor muzicale, prin calitatea imaginilor filmate și prin sunetul de exceptie.
Cu aceste gânduri și rânduri vă invit să urmăriți War for the Planet of the Apes / “Planeta Maimuțelor: Războiul” care va sosi din 14 iulie în cinematografe în 3D și IMAX 3D. Distribuit în România de Odeon Film.
Poster:
Trailer: